| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,604,125 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,288,046 |
بررسی رابطه بین نیاز به ساختار و خلاقیت هیجانی در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان | ||
| ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
| مقاله 1، دوره 3، شماره 4، خرداد 1393، صفحه 21-34 اصل مقاله (204.07 K) | ||
| نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مریم صمدی* 1؛ امیر قمرانی2؛ عبدالحسین شمسی3؛ مریم احمدزاده4؛ سید حسین سیادتیان5 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته روانشناسی، آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان (نویسندة مسئول) samadi.m.1988@gmail.com | ||
| 2استادیار دانشگاه اصفهان. رشته روانشناسی، آموزش کودکان با نیازهای خاص Aghamarani@yahoo.com | ||
| 3کارشناس ارشد رشته روانشناسی، آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان h.Shamsi915@gmail.com | ||
| 4کارشناس ارشد رشته روانشناسی، آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان ahmadzadeh18@gmail.com | ||
| 5کارشناس ارشد رشته روانشناسی، آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان h.siadatian@gmail.com | ||
| چکیده | ||
| زمینه: نیاز به ساختار، مفهومی است که اولین بار توسط کراگلانسی و همکاران (1990) مطرح شد. نیازبهساختار تمایلی برای جستوجوی ساختار، ساده کردن اطلاعات پیچیده و اجتناب از سردرگمی و ابهام تعریف شده است. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه نیازبهساختار با خلاقیت هیجانی در بین دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر اصفهان بود. روش: مشارکتکنندگان این پژوهش 270 تن از دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر اصفهان بودند که به شیوه خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش متغیرهای پژوهش شامل پرسشنامه نیازبهساختار (روتز و ون هیل، 2007) و پرسشنامه خلاقیت هیجانی (آوریل، 1999) بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد، بین نیازبهساختار و ابعاد خلاقیت هیجانی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. طبق نتایج بهدستآمده ضریب همبستگی بین نیازبهساختار با مؤلفه نوآوری 64/0-، آمادگی 63/0-، با مؤلفه اثربخشی 63/0- و با خلاقیت هیجانی کل 64/0- است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که افراد دارای نیازبهساختار بالا در همه ابعاد خلاقیت (نوآوری، اثربخشی و آمادگی) نمرات کمتری کسب میکنند و در سطوح پایینتری قرار دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نیازبهساختار؛ خلاقیت هیجانی؛ دانشآموزان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,480 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 716 |
||