تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,840 |
بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مؤلفههای خلاقیت و سطوح بالای حیطۀ شناختی بلوم | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 15، دوره 3، شماره 3، اسفند 1392، صفحه 161-186 اصل مقاله (190.72 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد حسن امیر تیموری1؛ محمد زارع* 2؛ راحله ساریخانی3؛ مصطفی سالاری4 | ||
1استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی mhrima@gmail.com | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول) mohammadzare123@yahoo.com | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ملایر، ایران sarikhanir@yahoo.com | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی m.salari67@yahoo.com | ||
چکیده | ||
زمینه: خلاقیت، ویژگی مطلوب انسانی است که مدرسهها باید برای آموزش و یا پرورش آن جدیت نشان دهند. آموزش خلاقیت و یا تربیت تفکر خلاق، یکی از هدفهای اساسی و شناخته شده و جزء جدایی ناپذیر تعلیم و تربیت امروزه و به ویژه کتب درسی است. بنابر این، این پژوهش به بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مؤلفههای خلاقیت بر اساس دیدگاه گیلفورد و بیکاردز و همچنین تحلیل محتوا، فعالیتها و آزمایشهای درس بر اساس حیطۀ شناختی بلوم پرداخته است. هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی دوم دبستان با مؤلفههای خلاقیت بر اساس دیدگاه گیلفورد و بیکاردز و همچنین تحلیل محتوا، فعالیت و آزمایشها بر اساس حیطۀ شناختی بلوم انجام شد. روش پژوهش: در این تحقیق، از روش «تحلیل محتوا» به شکل تجزیه و تحلیل کمّی استفاده شده است. پس از مشخص کردن مؤلفههای مورد نظر، از دیدگاه گیلفورد و بیکاردز به عنوان ملاکهای تحلیل، با استفاده از تکنیک ویلیام رومی، به تحلیل محتوایِ متن و تصاویر کتاب اقدام شد. همچنین، محتوا، فعالیت و آزمایشهای کتاب، با توجه به سطوح حیطۀ شناختی بلوم مورد تحلیل قرار گرفت. جامعة آماری پژوهش، شامل کتابهای علوم دورۀ دبستان بود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد حدود 10% درصد از محتوا، فعالیت و آزمایشها در سطوح بالای حیطۀ شناختی بلوم (تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) قرار دارند. همچنین، ضریب درگیری محتوا با مؤلفههای خلاقیت 23% درصد و ضریب درگیری تصاویر با مؤلفههای خلاقیت 31% درصد به دست آمد. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که تعداد فعالیت و آزمایشهای کتاب علوم تجربی دوم دبستان در سطوح بالای حیطۀ شناختی بلوم (تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) بسیار اندک است. همچنین، کتاب مورد بررسی، از لحاظ توجه به مؤلفههای خلاقیت، به خصوص در بخش محتوای درس و تصاویر، نیاز به بازنگری و اصلاحات اساسی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم تجربی؛ خلاقیت؛ سطوح بالایِ حیطۀ شناختی بلوم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,992 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,057 |