تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,355 |
تأثیر روش ایده جویی (اسکمپر) بر تفکر خلاق دانشجویان دختر رشته-های فنی و مهندسی | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 2، آذر 1392، صفحه 151-168 اصل مقاله (155.7 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدری گرگری1؛ ناهید کلوانی* 2 | ||
1نویسنده | ||
2نویسنده مسئول | ||
چکیده | ||
زمینه: پرورش خلاقیت یکی از مهمترین هدفهای آموزش عالی به شمار میآید. هدف: این تحقیق با هدف تعیین تأثیر تکنیک ایدهجویی (اسکمپر) بر تفکر خلاق دانشجویان دختر رشتههای فنی- مهندسی دانشگاه تبریز انجام گرفت. روش: جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر رشتههای فنی- مهندسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که تعدادشان 1070 نفر بود. طرح پژوهش از نوع شبه تجربی با گروه گواه و به صورت پیش آزمون و پس آزمون بود و 60 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس (داوطلبانه) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 دانشجو) و کنترل (30 دانشجو) جایگزین شدند. ابزار پژوهش استفاده شده آزمون خلاقیت تصویری تورنس (فرم الف) بوده است. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر آن است که آموزش تکنیک ایدهجویی(اسکمپر) به دانشجویان موجب افزایش خلاقیت آنها در مؤلفههای گوناگون سیالی، انعطافپذیری، ابتکار و بسط میشود. یعنی میتوان گفت روش ایده جویی یک روش مؤثر در پرورش خلاقیت دانشجویان میباشد و موجب افزایش تفکر خلاق آنها میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ ایده جویی؛ دانشجو؛ اسکمپر؛ پرورش خلاقیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,850 |