| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,571,997 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,927 |
تأثیر روش ایده جویی (اسکمپر) بر تفکر خلاق دانشجویان دختر رشته-های فنی و مهندسی | ||
| ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
| مقاله 7، دوره 3، شماره 2، آذر 1392، صفحه 151-168 اصل مقاله (155.7 K) | ||
| نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| رحیم بدری گرگری1؛ ناهید کلوانی* 2 | ||
| 1نویسنده | ||
| 2نویسنده مسئول | ||
| چکیده | ||
| زمینه: پرورش خلاقیت یکی از مهمترین هدفهای آموزش عالی به شمار میآید. هدف: این تحقیق با هدف تعیین تأثیر تکنیک ایدهجویی (اسکمپر) بر تفکر خلاق دانشجویان دختر رشتههای فنی- مهندسی دانشگاه تبریز انجام گرفت. روش: جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر رشتههای فنی- مهندسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که تعدادشان 1070 نفر بود. طرح پژوهش از نوع شبه تجربی با گروه گواه و به صورت پیش آزمون و پس آزمون بود و 60 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس (داوطلبانه) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 دانشجو) و کنترل (30 دانشجو) جایگزین شدند. ابزار پژوهش استفاده شده آزمون خلاقیت تصویری تورنس (فرم الف) بوده است. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر آن است که آموزش تکنیک ایدهجویی(اسکمپر) به دانشجویان موجب افزایش خلاقیت آنها در مؤلفههای گوناگون سیالی، انعطافپذیری، ابتکار و بسط میشود. یعنی میتوان گفت روش ایده جویی یک روش مؤثر در پرورش خلاقیت دانشجویان میباشد و موجب افزایش تفکر خلاق آنها میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خلاقیت؛ ایده جویی؛ دانشجو؛ اسکمپر؛ پرورش خلاقیت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,859 |
||