تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,899 |
نقش جنسیت، رشته تحصیلی و مدیریت زمان در پیشبینی خلاقیت کلامی دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 1، شهریور 1392، صفحه 39-54 اصل مقاله (163.14 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم یعقوبی* 1؛ حسین محققی2؛ مریم متقیان2 | ||
1نویسنده مسئول | ||
2نویسنده | ||
چکیده | ||
زمینه: خلاقیت یکی از عرصههای اصلی دانش بشری است و بخشی از فعالیتهای دانشجویان در دانشگاه باید در این راستا باشد. هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه خلاقیت و مدیریت زمان بر اساس متغیر تعدیل کننده جنس و رشته تحصیلی انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر، از نوع همبستگی میباشد که در آن به دنبال پیشبینی تغییرات متغیر ملاک خلاقیت بر اساس متغیرهای پیش بین هستیم. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا در سال 1391 بوده است که از میان آنها 375 نفر به عنوان گروه نمونه به شیوه طبقهای نسبی انتخاب شده و به وسیله دو پرسشنامه مدیریت زمان بریتون و تیسر و بخش کلامی آزمون خلاقیت تورنس، آزموده شدهاند. یافتهها: بیانگر این است که بین خلاقیت و مدیریت زمان در دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ به گونهای که هرچه برنامهریزی کوتاه مدت در دانشجویان بیشتر باشد خلاقیت فردی آنها نیز بیشتر است. همچنین، میتوان بیان کرد برنامهریزی کوتاه مدت در دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر رابطه قویتری با خلاقیت فردی دارد. افزون بر این، بین نگرش به زمان و خلاقیت هم رابطه مثبت معنی دار وجود دارد و نمره خلاقیت کلامی دختران بالاتر از پسران است. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای تحقیق، متغیرهای ساختاری چون جنسیت، رشته تحصیلی و مدیریت زمان دارای سهم مثبت و معنی دار در پیش بینی خلاقیت کلامی دانشجویان میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ خلاقیت کلامی؛ مدیریت زمان؛ دانشجو؛ برنامهریزی کوتاه مدت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 713 |