تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,295 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,922 |
اثر بخشی آموزش تفکر واگرا بر خلاقیت کودکان | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 1، شهریور 1392، صفحه 55-70 اصل مقاله (225.52 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم بدری1؛ مهدی شیخ* 2؛ خدابخش احمدی1؛ سید موسی طباطبایی1 | ||
1نویسنده | ||
2نویسنده مسئول | ||
چکیده | ||
زمینه: پژوهشهای زیادی به بررسی خلاقیت در بسترهای گوناگون پرداختهاند. هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکر واگرا بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش: در این مطالعه شبه آزمایشی، تعداد 80 نفر از کودکان مقطع پیش دبستانی، با رعایت همتاسازی بر مبنای آزمون هوش(آزمون هوش گودیناف- هریس)، به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (40 نفر) و کنترل (40 نفر) قرار گرفتند.گروه آزمایشی تعداد 19 جلسه برنامه آموزشی تفکر واگرا به روش پویا دریافت نمودند. در هر دو گروه، آزمون خلاقیت (ژان لویی سلیه، 1988) قبل و بعد از آموزش اجرا گردید. یافتهها: نتایج پژوهش حاصل از آزمون آماری "تی" و تحلیل کوواریانس نشان داد، برنامه آموزش تفکر واگرا به روش پویا به طور معنا داری، خلاقیت کودکان و شاخص های سهگانه سیالی، انعطاف پذیری و ابتکار را افزایش داده است. نتیجهگیری: بنابراین به نظر میرسد اجرای برنامه آموزش تفکر واگرا به روش پویا، برای شکوفایی هر چه بیشتر خلاقیت کودکان به ویژه در سنین پیش از دبستان مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ آموزش؛ تفکر واگرا؛ خلاقیت؛ کودکان پیش دبستانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,663 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,564 |