تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,992 |
تعداد مقالات | 83,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,161,799 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,209,689 |
اثربخشی بازی و قصه گویی بر افزایش خلاقیت کودکان | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 4، فروردین 1392، صفحه 177-195 اصل مقاله (184.95 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناهید رادبخش1؛ محمد علی محمدی فر* 2؛ فرحناز کیان ارثی1 | ||
1نویسنده | ||
2نویسنده مسئول | ||
چکیده | ||
زمینه: امروزه شعار "نابودی در انتظار شماست، مگر اینکه خلاق و نوآور باشید"پیش روی همه برنامه ریزان و سیاست گذاران است. از آن جایی که مدیران آموزش و پرورش وظیفه رشد و پرورش خلاقیت کودکان را بر عهده دارند، برای نیل به این منظور باید در جهت استفاده صحیح و جهت دار از استعدادها و توانایی های آن ها گام بردارند، بنابراین همواره در پی یافتن روش های جدید برای ارتقای خلاقیت کودکان هستند. دو مورد از جدیدترین و جذاب ترین این روش ها بازی و قصه گویی میباشد. هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی بازی و قصه گویی بر افزایش میزان خلاقیت دانش آموزان است. روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل می باشد. به همین منظور 48 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر سمنان (32 نفر گروه های آزمایشی، 16 نفر گروه کنترل) با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت نیز از فرم ب پرسشنامه خلاقیت سنج تورنس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که استفاده از روش بازی و قصه گویی به طور معناداری باعث افزایش خلاقیت در هر چهار مولفه آن در گروه های بازی و قصه گویی شد. نتیجه گیری: استفاده از روش های بازی و قصه گویی، با از بین بردن موانع خلاقیت، سکون فکری و کمک به حل مسائل با روندی لذت بخش و سرگرم کننده موجب افزایش خلاقیت دانش آموزان می شود. به همین دلیل دانش آموزانی که در جلسات بازی و قصه گویی حضور می یابند در یافتن راهحلهای اصیل و جدید برای مسائل موفق تر هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی؛ قصه گویی؛ خلاقیت؛ تورنس؛ پرسشنامه خلاقیت؛ خودپنداره؛ راهبردهای شناختی؛ راهبردهای فراشناختی؛ انگیزه پیشرفت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11,019 |