تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,831 |
بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی مبتنی بر رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 2، آذر 1391، صفحه 95-124 اصل مقاله (264.77 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
غلامعلی احمدی؛ شوبو عبدالملکی | ||
نویسنده | ||
چکیده | ||
زمینه: با عنایت به اینکه رویکرداکتشافیبهعنوانیکىازروشهاىیادگیرىفعالمطرحاستاستفادهازاین رویکرد مىتواندبهعنوانیکروشتدریسمناسبدرآموزشعلومتجربىمورد توجهقرارگیرد. هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی مبتنی بر رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر سنندج است. روش: روش تحقیق در این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه می باشد،برای این منظور60نفر از بین دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر سنندج در سال تحصیلی91- 1390 به روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب و از نظر خلاقیت و انگیزه پیشرفت مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها: نتایجحاصلازتجزیهوتحلیلاطلاعاتنشانداد رویکرداکتشافیبرخلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزانمؤثر است.همچنین در بررسی تأثیر رویکرد اکتشافی برمؤلفههای خلاقیت نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات سیالی، ابتکار و بسط دانش آموزان گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بوده است اما در مؤلفه انعطاف پذیری تفاوت میانگین بین دو گروه مشاهده نشد. نتیجه گیری: تحلیلکوواریانس چند متغیره نشان داد رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم تجربی؛ رویکرد اکتشافی؛ خلاقیت؛ انگیزه پیشرفت؛ دوره راهنمایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,907 |