تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,310 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
مدلیابی روابط بین متغیرهای مکنون هوش و سرعت پردازش اطلاعات با خلاقیت دانشجویان | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1، شهریور 1391، صفحه 107-139 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا کرمی باغطیفونی* 1؛ نورعلی فرخی2؛ صغری ابراهیمی قوام2؛ یحیی مهاجر2 | ||
1نویسنده مسئول | ||
2نویسنده | ||
چکیده | ||
زمینه: بیشترتحقیقاتانجامشده درحوزهخلاقیتعمدتًاازنوعپژوهشهایتجربیوفرضیه پردازیبودهوهنوزمدلهاونظریاتتجربیکه بهخوبیتبیین کنندهخلاقیتبراساسعواملبنیادینشناخت باشد، کمتر موردتوجهقرار گرفتهاند، همچنینبیشترتحقیقاتانجامشدهدراینحوزهعمدتًا بهبررسیهایهمبستگیسادهقناعتکردهو ازرسیدنبهمراحلنظریوکلینگرانهبازمانده اند. هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین هوش و خلاقیت و تبیین این رابطه بر اساس عامل بنیادین شناخت (سرعت پردازش اطلاعات) است. این پژوهش درصدد است با استفاده از مقیاسهای چند بُعدی هوش، خلاقیت، و سرعت پردازش اطلاعات بخشی از محدودیتهای مربوط به اندازهگیری این سازهها را که احتمالاًمنجر به کم برآورد شدن رابطه هوش و خلاقیت در ادبیات پژوهشی شده است را بر طرف سازد. روش: نمونه این تحقیق شامل 481 نفر از دانشجویان کلیه رشتههای علوم انسانی دانشگاههای تهران بود. برای سنجش هوش از خرده مقیاسهای آزمون وکسلر بزرگسالان (وایز- آر)[1]، برای سنجش خلاقیت از آزمونهای تفکر واگرا، خلاقیت در زندگی روزمره ، پیشرفت خلاقانه و خودپنداره خلاقانه و برای سنجش سرعت پردازش اطلاعات، از دو آزمون مداد-کاغذی، زاهلن- وربیندونگز (زد. وی. تی)[2] و آزمون رمزگردانی (کی. دی. تی)[3] استفاده شد. مدلیابی معادلات ساختاری برای بررسی مدلهای مفروض شده روابط بین این متغیرها که بر اساس ادبیات پژوهش تدوین شده بودند، مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که رابطه بین هوش و خلاقیت زمانی که به صورت مکنون در نظر گرفته میشوند، بالاتر از زمانی است که این متغیرها به صورت مشاهده شده در نظر گرفته میشوند. نتیجه دیگر این بود که سرعت پردازش اطلاعات به عنوان عامل مرتبه بالاتر رابطه بین هوش و خلاقیت را مورد تبیین قرار میدهد. همچنین تأثیر غیر مستقیم سرعت پردازش اطلاعات بر خلاقیت بیشتر از تأثیر مستقیم آن بود، یعنی هوش به عنوان واسطه بین خلاقیت و سرعت پردازش اطلاعات عمل میکند. نتیجه گیری: نتیجه کلی این پژوهش کاوشی در جواب دادن به سؤالات اساسی در مورد ادبیات خلاقیت است و توانست به بخشی از سؤالاتی که در 50 سال اخیر در این حوزه مطرح است، پاسخ دهد. مثلا اینکه رابطه مشاهده شده بین هوش و خلاقیت ناشی از متغیر سومی به نام سرعت پردازش اطلاعات است. [1]. WAIS-R [2]. ZVT [3]. KDT | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه(گان): هوش؛ خلاقیت؛ سرعت پردازش اطلاعات؛ مدل یابی ساختاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,408 |