تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,361 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,969 |
مهندسی مجدد نگرش در نظام آموزش عالی | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، مرداد 1390، صفحه 1-28 اصل مقاله (270.54 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهرام شریف؛ سید محمود شبگو منصف | ||
نویسنده | ||
چکیده | ||
امروز بیش از هر زمان دیگر رمز استقلال کشورها و جوامع در تدبیرِ ساز و کارهای جدید توسعه برای ورود به شرایط نوین جهانی، نهفته است. با توجه به اینکه اطلاعات، دیگر یک مزیت محسوب نمیشود، تولید فکر و اندیشه برای رو به رو شدن با مسائل داخلی و جهانی، اهمیت منابع انسانی جوامع را به عنوان یک سرمایهی بالقوه، بیش از پیش، آشکار مینماید. حرکتهای اولیه برای نهضت آزاداندیشی و جنبش نرمافزاری، جهت تشویق نوآوری، صورت پذیرفته است اما استمرار آن برای بقاء حرکتهای توسعهای، ضروری است لذا توجه جدی در این زمینه، ساز و کارهای سیاست آموزشی جدیدی را میطلبد. متأسفانه وضعیت فعلی اقتصادی کشور، رویداد اُفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاهها و موضوع فرار مغزها، شاخصهای مثبتی در بخش ارزشگذاریِ اهمیت و منزلت علم، بهشمار نمیآیند. الگوهای علمی و دانشگاهی در جامعه، آسیبپذیر گردیدهاند و دانشگاهها بیشتر به منزلهی مراکزی برای صدور مدرک دانشگاهی، مورد توجه قرارگرفتهاند. ورودیهای سیستم نظام آموزش عالی کشور با توجه به آسیبهایی که به ارزش و جایگاه علمی در جامعه وارد آمده است، آسیب دیدهاند و بدون انگیزهی کافی برای یادگیری نیز نمیتوانند به خروجیهای مطلوب و مورد نیاز توسعه در کشور تبدیل گردند در نتیجه آموزش عالی در بحران است. مقالهی حاضر با بهرهگیری از منابع و الگوهای موجود در علوم مدیریت رفتار سازمانی، بازاریابی و... محدودیتها و مشکلات پیشروی توسعهی کشور در بخش آموزش عالی را شناسایی کرده، راهکارهای عملی را با استفاده کردن از فرصتها و موقعیتهای موجود، جهت کارآفرین پروری به منظور افزایش فرهنگ کارآفرینی و نوآوری از طریق نظریهی «مهندسی مجدد نگرش» در دانشگاهها معرفی و پیشنهاد مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه؛ آموزش عالی؛ افت تحصیلی؛ مهندسی مجدد نگرش؛ کارآفرینپروری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,057 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 428 |