تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,264 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,896 |
مقایسهی اثربخشی فنون مختلف آموزش تفکرخلاق بر خلاقیت دانشآموزان پایهی اول دورهی متوسطه | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، مرداد 1390، صفحه 133-150 اصل مقاله (200.95 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم یعقوبی؛ حسین محققی؛ نصرالله عرفانی؛ سیدعلی مرتضوی | ||
نویسنده | ||
چکیده | ||
این پژوهشبا هدفمقایسهی اثر بخشی فنون مختلف آموزش تفکرخلاق بر خلاقیت دانشآموزان انجام پذیرفت. روش تحقیق، نیمه آزمایشی از نوع گروههای کنترل نابرابر بود. تعداد 70نفر از دانش آموزان پایهی اول متوسطه انتخاب و به صورت تصافی در چهار گروه جایابی شدند. سپس فنون تفکر خلاق شامل یورش فکری، اسکمپر[1] و سینکتیکس[2] در سه گروه اجرا و یک گروه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامهی خلاقیت عابدی استفاده گردید. پس از 10 جلسه آموزش 90دقیقهای،نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس[3] مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تنها فن بارش فکری بر خلاقیت تأثیر معناداری گذارده (05/0p)، اثر روش اسکمپر قابل توجه ولی غیر معنادار است و سینکتیکس هیچ تأثیری در آن نداشته است بنابراین، آموزش فن بارش فکری میتواند منجر به افزایش خلاقیت دانش آموزان شود. Br | ||
کلیدواژهها | ||
اسکمپر؛ بارش فکری؛ تفکر خلاق؛ خود پنداره؛ سینکتیکس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,001 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 609 |