تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,692,255 |
بررسی رابطهی بین خلاقیت با خودکارآمدی رایانهای در دانشجویان کارشناسی رشتهی تکنولوژی آموزشی دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 2، مرداد 1390، صفحه 151-178 اصل مقاله (332.16 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن قراباغی؛ محمد حسن امیرتیموری؛ حمیدرضا مقامی | ||
نویسنده | ||
چکیده | ||
فراگیر شدن استفاده از رایانهها، ضرروت توجه به خلاقیت و تأثیر آن بر خودکارآمدی دانشجویان از عوامل مهم در موفقیت دانشجویان و دانشآموزان میباشد. از این تحقیق بررسی رابطهی بین خلاقیت و خودکارآمدی رایانهای در بین دانشجویان کارشناسی رشتهی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی میباشد. جامعهیآماری پژوهش، دانشجویان روزانه و شبانه کارشناسی رشتهی تکنولوژی آموزشی دانشکدهی روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه علامه طباطبایی میباشند که نمونهی آماری پژوهش موردنظر به تعداد 159 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای در دسترس انتخاب شدند ابزار مورد استفاده در این تحقیق آزمون خلاقیت عابدی و پرسشنامهی مقیاس خودکارآمدی رایانهای مورفی، کوور و اوون[1] بود که به شیوهی همبستگی اجرا شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که 1. بین خلاقیت و خودکارآمدی رایانهای، رابطهی معناداری وجود دارد؛ 2. بین سیالی و خودکارآمدی رایانهای رابطهی معناداری وجود دارد؛ 3. بین ابتکار و خودکارآمدی رایانهای رابطه معناداری وجود دارد؛ 4. بین انعطاف پذیری و خودکارآمدی رایانهای رابطه معناداری وجود دارد؛ 5. بین بسط و خودکارآمدی رایانهای رابطهی معناداری وجود دارد؛ 6. بین دختران و پسران در مورد میزان رابطه بین خلاقیت و خودکارآمدی رایانهای تفاوت معناداری وجود ندارد؛ 7. میزان این رابطه در دانشجویان ترمهای بالاتر تحصیلی بیشتر از دانشجویان ترمهای پایینتر است. به طور کلی نتایج این پژوهش در بخشهای مختلف آن نشان دهندهی رابطهی بالای بین خلاقیت و خودکارآمدی رایانهای بود و همچنین مشاهده شد که در این مورد بین دختران و پسران دانشجو تفاوت معناداری وجود ندارد و همچنین میزان این رابطه در میان دانشجویان ترمهای هشتم، هفتم و پنجم تحصیلی بالاتر از دانشجویان ترمهای دوم، سوم و ششم تحصیلی، بود و این یافتهها تا حدود زیادی نیز با نتایج سایر پژوهشهای انجام شده، مطابقت داشت. [1]. Murphy ,cover,owen | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ خودکارآمدی؛ رایانه؛ خودکارآمدی رایانه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,914 |