تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,422,124 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,448,666 |
توأمانی محبّت و محنت از منظر عطّار (برگرفته از حکایات تمثیلی و کنایات عطّار) | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 28، مرداد 1395، صفحه 13-30 اصل مقاله (158.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین اسماعیلی* 1؛ عطا محمد رادمنش2؛ مهدی تدین2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
چکیده | ||
آثار تعلیمی خواه به صورت نثر و خواه به صورت نظم آثاری هستندکه هدف نویسنده یا شاعر را در آن آموزش اخلاق و تعلیم اندیشههای پسندیدة مذهبی و عرفانی است. می دانیم که از قرن ششم، اشعار حکیمانه وتعلیمی با اشعار عرفانی چنان آمیخته میشود، که جدا کردن این دو محال به نظر میرسد. یکی از گونههای شعر عرفانی که هدف آن تعلیم آموزههای عرفانی است شعر تمثیلی است، که عطّار بیش از عارفان قبل از خود در آثارش به کار برده است. «منطق الطیر» بهترین نمونه در استفاده از قصّه و حکایت و زبان حیوانات است که عطّار به بهترین صورت آن را بیان کرده است. هنگامی که به کاوش در متون تعلیمی و عرفانی میپردازیم در نهایت به یک نقطة مرکزی یا محوری میرسیم که «عشق و محبّت» نام دارد. عطّار در اکثر داستانهای تمثیلی خود، عشق و محبّت را قرین درد و محنت میداند. در این جستار سعی بر آن است تا با توجه به تمثیلات و حکایات، تقارن «محبّت» و «محنت» را در آثار این شاعر عارف و وارسته، مورد بررسی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
عطّار؛ تمثیل؛ محبّت؛ محنت؛ درد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 532 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |