تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,459,963 |
رابطهی آموزش هنر با رویکرد تربیتهنری و خلاقیت دانش آموزان پایهی پنجم دبستانهای ایران در سال تحصیلی 88-1387 | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 11، دوره 1، شماره 3، دی 1390، صفحه 1-27 اصل مقاله (305.66 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر سورتیجی اوکرکایی* 1؛ حسن رستگارپور2 | ||
1کارشناسارشد تکنولوژی آموزشی | ||
2استاد یار دانشگاه تربیت معلم | ||
چکیده | ||
موضوع این پژوهش ارتباط هنر با رویکرد تربیت هنری و خلاقیت در بین دانشآموزان پایهی پنجم دبستانهای ایران بود. این پژوهش یک پژوهش همبستگی بود. آزمودنیهای این پژوهش تعداد 168 نفر(70 پسر و 98 دختر) از دانشآموزان پایهی پنجم دبستانهای استانهای فارس، قزوین و یزد بودند که شامل دانشآموزان روستایی و شهری بودند و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین مدارس استانهای فارس، قزوین، کردستان، یزد و آذربایجان شرقی که مجری طرح آزمایشی آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری در پایهی پنجم در ایران بودند، انتخاب شدند.در این پژوهش از آزمون خلاقیت تصویری تورنس (فرم ب ) استفاده شد. پس از تکمیل آزمونها توسط آزمودنیها و نمرهگذاری به کمک راهنمای نمرهگذاری تورنس، دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل آماری قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری و خلاقیت، ضریب همبستگی (06/0=r) وجود دارد. همچنین ضرایب همبستگی (049/0=r) در عنصر سیالی، (163/0=r) در عنصر اصالت، (078/0=r) در عنصر انعطافپذیری و (092/0=r) در عنصر بسط (توجه به جزییات) وجود دارد که هیچ کدام در سطح آلفای 05/0 معنادار نمیباشند. این پژوهش نشان داد، بین آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری و خلاقیت در بین دانشآموزان پایهی پنجم دبستانهای ایران، رابطه معنادار وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکردهای تربیت هنری؛ تربیت هنری؛ خلاقیت | ||
مراجع | ||
امینی، محمد. (1380). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت هنری دوره ابتدایی و مقایسه آن با وضعیت موجود، رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. راهنمای درس هنر(گروه مؤلفان). (1385). تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی. راهنمای درس هنر، گروه مؤلفان. (1380). تهران: اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی. سبحانی نژاد، مهدی؛ موسوی، صاحب. مقاله تبیین مبانی فلسفی، رویکردها و شیوههای تربیت هنری در نظامهای آموزشی، دانشگاه شاهد، دانشکده علوم انسانی. لنکستر، جان. (1377). هنر در مدرسه، ترجمه میر محمد سید عباس زاده، تهران: انتشارات مدرسه. مایر، فردریک. (1374). تاریخ اندیشههای تربیتی. ج 1و2، ترجمه علی اصغر فیاض، تهران: انتشارات سمت. محمدپور، آیت الله. (1382). آموزش هنر در مدارس دورهی ابتدایی، تهران: انتشارات منادی تربیت. مقامی، حمیدرضا. (1386). فصلنامه تربیتی شماره 9، تهران، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.صص 165-183. موسوی، سید باقر. (1377). بررسی عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت در مدارس ابتدایی شهرستان ساری از دیدگاه دانش آموزان و معلمان. ساری: پایان نامه کارشناسی ارشد. مهرمحمدی،محمود. (1383). آموزش عمومی هنر: چیستی، چرایی، چگونگی، تهران:انتشارات مدرسه. Fisher, R. (2002). Creative Minds: Building Communities of Learning for the Creative Age, paper presented at Teaching Qualities Initiative Conference, Hong Kong Baptist University, 2002. Frances Alter .(2010). Unesco Observatory, Faculty Of Architecture, Building And Planning, The University Of Melbourne Refereed E-Journal, Vol 1. Issue 5. April Shaw, Geraldine A.;DeMers, Stephen T.(1986). Journal of Mental Imagery, Vol 10(1), 1986, 65-74. Matthijs Baas, Carsten K. W. De Dreu, and Bernard A. Nijstad .(2008). Psychological Bulletin by the American Psychological Association, Vol. 134, No. 6, 779–806. Moga, E., Burger, K., Hetland, L. and Winner, E. (2000). 'Does the Arts Engender Creative Thinking? Evidence for Near Not Far Transfer', Journal of Aesthetic Education, vol. 34, no. 3/4, pp. 91-104. Torrance, E.Paul. (1974). Torrance test of creative thinking. Figural test booklet B.Copyright, 1966,by Personal Press,Inc.Home Office:191 Spring | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,181 |