تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,915 |
آموزش معلمان در استان کهگیلویه و بویر احمد و تدوین استراتِی های و برنامه های آینده | ||
پژوهش های مدیریت راهبردی | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 57، شهریور 1394، صفحه 9-31 اصل مقاله (476.35 K) | ||
نوع مقاله: علمی _ پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد جوادی پور1؛ مرضیه دهقانی2؛ مصطفی باقریان فر* 3 | ||
1استادیار برنامهریزی درسی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
2استادیار برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری آموزش عالی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
مطالعهی حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد و تدوین استراتژیها و برنامههای آینده انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعهی آماری پژوهش تمامی معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد به تعداد 5570 نفر بوده، که تعداد 360 نفر با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساختهای است که شامل گویههای مربوط به عوامل درونی و بیرونی است. این گویهها شامل 51 سؤال رتبهبندی شده دربارهی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای آموزش معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد است. روایی پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان صاحبنظر تائید و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ (91/0=α) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر شاخصهای توصیفی، از آزمون مقایسهی میانگینها و آزمون فریدمن و ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی نیز استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش معلمان ابتدایی از لحاظ عوامل درونی در ناحیهی ضعفها و از ناحیه عوامل بیرونی در ناحیه فرصتها جای میگیرد. بر این اساس استراتژیهای محافظهکارانه برای توسعهی آموزش معلمان توصیه شده است. علاوه بر این افزایش منابع مالی و تأمین اعتبار مالی با مشارکت سازمانها و حمایت دولت و ارتقای کیفیت آموزشی و فیزیکی آموزش معلمان از طریق نهادینه کردن آموزش ترکیبی با استفاده از فناوریهای نوین توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معلمان؛ استراتژی؛ تحلیل SWOT؛ برنامه | ||
مراجع | ||
افضل خانی، مریم و نجابت، سمیه. (1392). بررسی راهکارهای کیفیتبخشی به دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان و کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان. علوم تربیتی: رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 15، صص: 98-83. آتشپور، سیدحمید و آقایی، اصغر. (1392). آموزش نیروی انسانی در سازمانها. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان. بهرامی، بتول. (1391). بررسی رابطه برنامههای آموزش ضمن خدمت با میزان خلاقیت در تدریس معلمان ابتدایی شهر تهران از دیدگاه آنها در سال تحصیلی 1391- 1390. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران. پور سدهی، محمدیوسف. (1391). طراحی و تدوین برنامه استراتژیک توسعه ورزش دانشجویی بر اساس مدل SWOT (مطالعه موردی: دانشگاه اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان. جوادیپور، محمد و سمیعنیا، مونا. (1392). تبیین موقعیت راهبردی و ارائه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 3 (5)، صص: 28 – 15. حسنپور، عصمت و شریف، سید مصطفی. (1390). بررسی نقاط قوت دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان استان کرمان و ارائه راهکارهای بهبود برگزاری این دورهها (سالهای 1383 تا سالهای 1386). تهران: اولین همایش علمی دانشجویان علوم تربیتی ایران. دارابی، سلمان. (1391). بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک "در توسعه پایدار " آموزش و پرورش شهرهای اصفهان و کرمانشاه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. دارابی، سلمان؛ نیستانی، محمدرضا؛ میرزایی، داود. (1392). بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در (توسعه پایدار) آموزش و پرورش شهرهای اصفهان و کرمانشاه. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی. سال دوم. شماره چهارم. رئوفی، محمدحسین و تاریخی قوچانیدروس، امیر. (1383). تأثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان کارائی و بهرهوری مدیران و کارکنان مدارس. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره 17، صص 80-67. سمیعی زفرقندی، مرتضی. (1390). روشهای تکمیل و بهبود نظام ضمن خدمت معلمان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 39، سال دهم، صص 178-151. کاظمی، مهدی و همراهی، مهرداد. (1388). آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت بر اساس مدل سیپ (مطالعه موردی: استان فارس). پژوهشهای مدیریت، سال دوم، شماره چهارم، صص: 130 – 113. Kavak, N, Yamak, H, Canbazoglu Bilici, s, Bozkurt, E, Darici, O, Ozkaya, Y (2012). The evaluation of primary and secondary teachers opinions about in-service teacher training. Procedia - Social and Behavioral Sciences 46,pp 3507 – 351. Line، R، Bishop، H، & Wilson، J. (2005). Creating an effective strategic planning for the school district. The Journal of Instructional Psychology، 32(3). Tohit,G, Engin Serdar Demir, M H, Murat elikolu, O G. (2011). The perceptions and needs of science and primary school teachers about in-service training. Procedia Social and Behavioral Sciences 15, pp 1102–1109.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,236 |