تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,454,276 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,469,460 |
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 7، شماره 25، بهمن 1393، صفحه 7-23 اصل مقاله (766.55 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهلول نوین انرجان1؛ محمود علمی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز– ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه عوامل اجتماعی (اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، شبکه روابط و عدالت سازمانی) با تعهد سازمانیکارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی، انجامگرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارکنان رسمی و غیر رسمی صف و ستادی شعب بانک ملی استان آذربایجانشرقی به تعداد 1820 نفر، روش نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه در دو رده مدیران و کارمندان، حجم نمونه آماری 326 نفر از کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی تشکیل داده بودند که 15 نفر زن برابر با 6/4 درصد و 311 نفر برابر با 4/95 درصد را مردان تشکیل میدادند که از این تعداد 111 نفر معادل 34 درصد از نمونههای آماری دارای سمتهای مدیریتی و 215 نفر معادل 66 درصد دارای سمتهای اجرایی بودند. در این تحقیق پرسشنامههای استاندارد به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفتند. طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه، بین تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، عدالت سازمانی، شبکه روابط و پست سازمانی رابطه معناداری به دست آمد. اما بین تعهد سازمانی کارکنان به تفکیک جنسیت تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، سازمانها جهت بالا بردن میزان تعهد سازمانی کارکنان خود باید به تقویت اعتماد، مشارکت، شبکه روابط و عدالت اهتمام ورزند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اعتماد سازمانی؛ مشارکت سازمانی؛ شبکه روابط؛ عدالت سازمانی و تعهد سازمانی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با تعهد سازمانی کارکنان بهلول نوین انرجان[1] دکتر محمود علمی[2] تاریخ دریافت مقاله:2/7/1394 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:23/11/1394 چکیده مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه عوامل اجتماعی (اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، شبکه روابط و عدالت سازمانی) با تعهد سازمانیکارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی، انجامگرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارکنان رسمی و غیر رسمی صف و ستادی شعب بانک ملی استان آذربایجانشرقی به تعداد 1820 نفر، روش نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه در دو رده مدیران و کارمندان، حجم نمونه آماری 326 نفر از کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی تشکیل داده بودند که 15 نفر زن برابر با 6/4 درصد و 311 نفر برابر با 4/95 درصد را مردان تشکیل میدادند که از این تعداد 111 نفر معادل 34 درصد از نمونههای آماری دارای سمتهای مدیریتی و 215 نفر معادل 66 درصد دارای سمتهای اجرایی بودند. در این تحقیق پرسشنامههای استاندارد به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفتند. طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه، بین تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، عدالت سازمانی، شبکه روابط و پست سازمانی رابطه معناداری به دست آمد. اما بین تعهد سازمانی کارکنان به تفکیک جنسیت تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، سازمانها جهت بالا بردن میزان تعهد سازمانی کارکنان خود باید به تقویت اعتماد، مشارکت، شبکه روابط و عدالت اهتمام ورزند. واژگان کلیدی: اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، شبکه روابط، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی.
مقدمه تعهد سازمانی یکی از متغیرهایی است که میتواند در تحقق اهداف سازمانی نقش اساسی ایفا کند. تعهد سازمانی را میتوان به طور ساده اعتقاد به ارزشها و اهداف سازمان، احساس وفاداری به سازمان، الزام اخلاقی، تمایل قلبی و احساس نیاز به ماندن در سازمان تعریف کرد، که میتوان در بعد خرد یعنی تعهد به گروههای خاص سازمانی که شامل: گروههای کاری، سرپرستان و مدیریت عالی میشود، و تعهد در سطح کلان که عبارت است: از تعهد به سازمان به عنوان یک مجموعه و یک سیستم تعریف کرد. تحقیقات نشان داده است که کارکنان علاقمند و وفادار به سازمان که از عملکرد و بهرهوری بالاتری برخوردارند، تمایل ماندگاری آنها در سازمان بیشتر است، کمتر غیبت میکنند، از انگیزه بالاتری برخور دارند و موافقت و همراهی آنان با تغییرات سازمان بیشتر است. بدین ترتیب سازمانها میتوانند با شناخت میزان تعهد سازمانیکارکنان خود و تغییر درعوامل مرتبط با آن، اهداف موردنظر سازمان را تحقق بخشند. بنابراین برخورداری ازکارکنانی متعهد، آگاه و وفادار، مهمترین عاملموفقیت سازمان است، و الویت اصلی هر سازمان بایستی جلب و حفظ کارکنان متعهد و شایسته باشد. ناکامی در تحقق این امر به معنای از دست دادن کارایی، عدم رشد و از دست دادن کسب و کار است. موفقیت در دنیای رقابتی متعلق به شرکتها و سازمانهایی است که کارکنان متعهد و وفادار را بزرگترین سرمایه خود بدانند. درنتیجه یکی از متغیرهایی که میتواند در تحقق اهداف سازمانی نقش اساسی ایفا کند تعهد سازمانی میباشد. با ویژگیهای تعهد سازمان در اعضای سازمان بیشتر نظریهپردازان و محققان براین نکته توافق دارند که موقعیت هر سازمانی تا حد زیادی به دلبستگی، وفاداری و تعهد کارکنان و کارمندان آن بستگی دارد، ازاین رو عملکرد مطلوب و رضایت بخش سازمان تا اندازهای از وضعیت و جوی است که در آن کارمندان به سازمان علاقه دارند، برای اهداف سازمان اهمیت و ارزش قائل هستند، خود را جزئی از سازمان میدانند و در برابر آن احساس مسئولیت و تعهد میکنند. تعهد سازمانی بر پایه دیدگاه آلن و مییر سه مولفه در نظر گرفته میشود: 1. تعهد روانشناختی 2. تعهد اجتماعی 3. تعهد اقتصادی کارکنان علاقمند و وفادار به سازمان، عملکرد و بهرهوری بهتری میتوانند داشته باشند و همراهی آنان با تغییرات سازمان بیشتر بوده، بدین ترتیب سازمانها میتوانند با شناخت میزان تعهد سازمانی کارکنان خود و تغییر در عوامل مرتبط بر آن اهداف مورد نظر سازمان را تحقق بخشند. عامل سرمایه اجتماعی یکی از عوامل اجتماعی است که میتواند با تعهد سازمانی مرتبط باشد، که در این پژوهش میتوان از مولفههایی مانند اعتماد، مشارکت، عدالت و شبکه روابط را نام برد. مدیران هر ساله ممکن است به منظور حفظ مزیت رقابتی، هفتهها یا ماهها زمان خود را صرف تدوین و استراژدی سازمان خود کنند. بدین لحاظ سرمایه اجتماعی، مانند سرمایههای دیگر، برای دسترسی به فرصتها و اهداف، یکی از منابع مهم موقعیت سازمانی و اجتماعی محسوب میشود. در عصر حاضر مدیران برای توسعه، علاوه بر سرمایه فیزیکی و انسانی بر سرمایه اجتماعی نیز نیازمند میباشند. امروزه در سازمانها اغلب کارکنان و مدیرانی را انتخاب و استخدام میکنند که به سرمایه اجتماعی اعتقاد داشته باشند و خودشان نیز دارای این سرمایه باشند. تعداد کارکنان موجود در سازمانها که دارای سرمایه اجتماعی بالا باشند، کم و تقاضای سازمان برای خدمت گرفتن آنها زیاد است. ازاین رو افراد دارای سرمایه اجتماعی بالاتر توانایی حل مشکلات بیشتری را دارند. اعتماد یکی از مولفههای سرمایهی اجتماعی میباشد که از مباحث عمده جامعهشناسی است و از مسائل اساسی بوده و نمود آن درتمام سطوح جامعه متبلور است. اعتماد به عنوان مبنایی برنظم اجتماعی در رشتهها و در سطوح مختلف قابل تحمیل است. اعتماد کلید اصلی برای توسعه روابط بین فردی به شمار میرود. سطح پایین اعتماد باعث میشود که کارکنان جریان اطلاع را در سازمان منحرف کنند، سوءظن و بدگمانی در بین کارکنان رواج یابد، ارتباطات باز و صادقانه در سازمان از بین برود و تصمیمات سازمان کیفیت مطلوبی نداشته باشد. اعتماد نقش چشمگیری در افزایش مشارکت در سازمانها دارد و اعتماد بین افراد و سازمان باعث میشود تا تعاملات و روابط منظم و منطقی بین افراد به وجود آید. اعتماد فرصتی برای همکاری با سازمانها ایجاد میکند تا بر مبنای آن سرمایهگذاری خود را افزایش دهند. وجود اعتماد سازمان را از ویژگیهای سازمان بالنده ذکر میکند و اعتماد را باور داشتن درستی دیگران میداند. از این رو اعتماد سازمانی بیشتر به انتظارات مثبت اشخاص و توقعاتی که اعضای سازمان درباره صلاحیت، قابلیت اطمینان، و خیرخواهی دارند اطلاق شده و اعتماد موسسهای بین افراد و سازمان گفته میشود. اعتماد سازمانی شامل هر دو نوع اعتماد فردی و موسسهای میشود. اعتماد بین فردی را میتوان در دو بعد اعتماد عمودی و افقی طبقهبندی نمود، که اعتماد افقی به اعتماد بین کارکنان و اعتماد عمودی را بین کارکنان و مدیران تعریف نمود، که این اعتماد ممکن است به پایه صلاحیت، قابلیت اطمینان و خیرخواهی باشد. با وجود پژوهشهای متعدد انجام شده در زمینه تعهد سازمانی به دلایل گوناگون و از جمله مشکل بودن تعریف و اندازهگیری تعهد سازمانی، تعامل متغیرهای مختلف در سطح خرد و کلان و عین و ذهن متفاوت فرهنگها و کاربرد نظریههای متفاوت در تفسیر و تبیین تعهد سازمانی هنوز نمیتوان نتایج این پژوهشها را با اطمینان کامل به موارد مشابه تعمیم داد. مشکلات مذکور در ایران نمود بیشتری دارد. پژوهشها و تحقیقات محدود که از حدود دو یا سه دهه اخیر در زمینه تعهد سازمانی انجام شده جزء در موارد خاص، عمق و غنای نظری ندارد و سطح تعمیم محدودی دارند، ازطرف دیگر اغلب مطالعات انجام شده حتی در کشورهای صنعتی، در حوزه مدیریت و روانشناسی بوده و با توجه به حوزه بحث محدود این علوم (روانشناسی- مدیریت) نسبت به جامعهشناسی، در بررسی ارتباط عوامل اجتماعی بر تعهد سازمانیلازم است از دیدگاه جامعهشناختی نیز برای تکمیل بررسیها و نتیجهگیری بهتر ازیافتهها استفاده شود. از این رو، در تحقیق حاضر ضمن بررسی مطالعات انجام شده، کوشش شده با استفاده از دیدگاههای مختلف در جامعهشناسی پاسخ دقیقتر و کاملتری به این سوال داده شود. با توجه به مطالب مطرح شده، پرسش اصلی تحقیق عبارت است از: که آیا متغیرهای اجتماعی (اعتماد، مشارکت، عدالت و شبکه روابط) با میزان تعهد سازمانی رابطه دارد؟
اهداف تحقیق هدف کلی تعیین رابطه عوامل اجتماعی (اعتماد، مشارکت، عدالت و شبکه روابط) با تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی.
اهداف اختصاصی - تعیین رابطه تعهد سازمانی با اعتماد سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی. - تعیین رابطه تعهد سازمانی با مشارکت سازمانی کارکنان بانک ملی استان آذربایجانشرقی. - تعیین رابطه تعهد سازمانی با عدالت سازمانی کارکنان بانک ملی استان آذربایجانشرقی. - تعیین رابطه تعهد سازمانی با شبکه روابط کارکنان بانک ملی استان آذربایجانشرقی. - تعیین تفاوت میزان تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان آذربایجانشرقی بر حسب سمت. - تعیین تفاوت میزان تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان آذربایجانشرقی به تفکیک جنس.
فرضیههای تحقیق - بین عوامل اجتماعی (اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، عدالت سازمانی و شبکه روابط) و میزان تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد. - بین میزان تعهد سازمانی و میزان اعتماد سازمانی کارکنان بانک ملی استان آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد. - بین میزان تعهد سازمانی و میزان مشارکت سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد. - بین میزان تعهد سازمانی و میزان عدالت سازمانی کارکنان شعب استان آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد. - بین میزان تعهد سازمانی و شبکه روابط کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی رابطه وجود دارد. - میزان تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان آذربایجانشرقی برحسب سمت آنها متفاوت است. - میزان تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان آذربایجانشرقی بر حسب جنس آنها متفاوت است.
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها تعهد سازمانی تعریف مفهومی تعهد سازمانی: به عمل خود الزامآور فکری و عاطفی در یک دوره از عمل را مینامند. از لحاظ مفهومی در هر مورد از تعهد نوعی ضروت وجود دارد؛ ضرورت برای کسی در انجام دادن چیزی. تعهد یکی ازعناصر محوری هرگونه اجتماع است. رهیافت پارسونزی درباره تعهد و منشأ آن این است که، تعهد نوعی علاقه و دلبستگی عاطفی است و پیششرط آن وجود نوع دیگری است و نیز ایجاب مینمایدکه در جامعه انسجام عام و وفاق تعمیم یافته وجود داشته باشد تا چنین احساس تعلق و علاقهای قابل تصور باشد. هانت و مورگان تعهد سازمانی را در دو بعد خرد و کلان مورد توجه قرار دادهاند. تعهد در بعد خرد عبارت است از: تعهد به گروههای خاص سازمانی که شامل گروههای کاری، سرپرستان و مدیریت عالی میشود و تعهد در بعد کلان عبارت است از: تعهد به سازمان به عنوان یک مجموعه و یک سیستم. تعهد سازمانی یک واژه چندبعدی است که شامل: اشتیاق به حفظ عضویت خود در سازمان، اعتقاد به قبول ارزشها و اهداف سازمان و علاقه به جد و جهد در قبال سازمان میباشد(کوپرور و دیگری). تعریف عملیاتی تعهد سازمانی: در تحقیق حاضر جهت سنجش متغیر تعهد سازمانی از پرسشنامه استاندارد 24 سوالی آلن و مییر، استفاده شده است.
اعتماد سازمانی تعریف مفهومی اعتماد سازمانی: اعتماد سازمانی که به آن اعتماد نهادی نیز گفته میشود، نوعی غیرشخصی اعتماد است و به عنوان اعتماد اعضای سازمان نسبت به استراژدی و چشمانداز سازمان، قابلیت تجاری و تکنولوژی، فرایندها و ساختارهای منصفانه و سیاستهای منابع انسانی معرفی میشود. اعتماد سازمانی به این معنا است که، فرد باور داشته باشد برای تدارک تلاش موفقیتآمیز آینده وجود ساختارهای غیرشخصی ضرورت دارد و به دو شکل مختلف نمود پیدا میکند: حالت عادی موقعیتی و ضمانت ساختاری. دورکیم، اعتماد را آرامشی میداند که حاصل زندگی مسالمتآمیز بشر در کنار همنوعانش در حالت صلح و به دور از هر گونه دشمنی و خصومت است. تالکوت پارسونز عامل ایجاد اتحاد، انسجام اجتماعی، ثبات و نظم را اعتماد مینامد. آنتونی گیدنز اعتماد را به عنوان اطمینان یا اتکا به نوعی کیفیت یا صفت و یا اطمینان بهحقیقت یا گفتهای توصیف میکند. به اعتقاد وی اعتماد نوعخاصی از اطمینان است و چیزی یکسره متفاوت از آن نیست(گیدنز، 1384: 37). تعریف عملیاتی اعتماد سازمانی: در تحقیق حاضر جهت سنجش متغیر اعتماد سازمانی از پرسشنامه استاندارد 49 سوالی الونن و همکاران(2008) استفاده شده است.
عدالت سازمانی تعریف مفهومی عدالت سازمانی: عدالت شرایطی را میسازد، که در آن هر عضو جامعه بر مبنای میزان کارش و امکانات فکری و جسمانیش از فرصتهای مناسب در راه گسترش و شکوفایی تواناییهای خود برخوردار میشود(ساروخانی، 1380: 770). عدالت سازمانی در خصوص منصفانه بودن برخورد سازمان با کارمندان و واکنشهای رفتاری آنها به چنین ادراکی توصیف میکنند. تعریف عملیاتی عدالت سازمانی: متغیر عدالت سازمانی در تحقیق حاضر با استفاده از مقیاس استاندارد 17 سوالی نیهوف و مورمن(1992) سنجیده شد است.
مشارکت سازمانی تعریف مفهومی مشارکت سازمانی: شرکت فعال انسانها در حیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و به طور کلی تمامی ابعاد حیات. از این رو تشویق به مشارکت و تسهیل در فرایند تحقق آن همواره توجه برنامهریزان و مصلحان اجتماعی بوده است(ساروخانی، 1380: 568). تعریف عملیاتی مشارکت سازمانی: در تحقیق حاضر جهت سنجش میزان مشارکت سازمانی از پرسشنامه استاندارد گوین دیگ و بورلی که شامل 14 گویه میباشد، استفاده شد است.
شبکه روابط تعریف مفهومی شبکه روابط: هر گونه ارتباط بین دو یا چند نفر و دو یا چند گروه. رابطه میتواند پیوسته یا درجهت مودت، همکاری و همگانی باشد و یا گسسته درجهت پراکندگی و دشمنی صورتگیرد؛ باز این ارتباط میتواند مستقیم یا غیرمستقیم باشد(ساروخانی،1380: 678). تعریف عملیاتی شبکه روابط: در تحقیق حاضر جهت سنجش متغیر شبکه روابط از پرسشنامه استاندارد 23 سوالی گوشال استفاده شد است.
روش تحقیق این تحقیق بر اساس اهداف تحقیق از نوع کاربردی است، از لحاظ زمانی این پژوهش جزء تحقیقات مقطعی است، زیرا در یک مقطع زمانی انجام میگیرد. با توجه به میزان ژرفایی تحقیقات جز تحقیقات پهنانگر میباشد. روش تحقیق پیمایشی است. برای اندازهگیری متغیرهای اعتماد سازمانی، تعهد سازمانی، شبکه روابط، مشارکت سازمانی و عدالت سازمانی از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. نمرهگذاری سوالات بر اساس طیف لیکرت دارای شش گزینه (کاملاً مخالفم – مخالفم – تاحدی مخالفم – تاحدی موافقم – موافقم – کاملاً موافقم) صورت گرفته است و ارزش گزینهها دارای نمرات 1 الی 6 میباشد. 1. پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی (آلن و میر) شامل 24 گویه که مولفههای تعهد مستمر، عاطفی و هنجاری را مورد سنجش قرار میدهد. 2. پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی (آلونن و دیگران) شامل 49 گویه که اعتماد سازمانی را در سه شکل اعتماد افقی، اعتماد عمودی و اعتماد موسسهای مورد سنجش قرار میدهد. 3. پرسشنامه استاندارد مشارکت سازمانی گوین دیگ و بورلی متکالف(2001) که شامل 14 گویه میباشد. که استقلال در کار، ابهام نقش و فشار نقش را مورد سنجش قرار میدهد. 4. پرسشنامههای استاندار سرمایه اجتماعی گوشال شامل 23 گویه که بعد شبکه روابط سرمایهی اجتماعی میباشد، که مولفههای پیوند شبکه، وضعیت شبکه، بعد اعتمادی رابطه و بعد شناختی رابطه (زبانها و کدهای مشترک) را مور سنجش قرار میدهد. 5. پرسشنامههای استاندرد عدالت سازمانی شامل 17 گویه که مولفههای عدالت توزیعی، عدالت مراودهای و عدالت رویهای را مور سنجش قرار میدهد.
جامعه آماری در تحقیق حاضر، طبق آمار اخذ شده از سازمان و روشهای اداره امور شعب استان آذربایجانشرقی تمامی کارکنان رسمی و غیررسمی صف و ستادی شعب بانک ملی حدود 1820 نفر و تعداد شعبه 146 واحد میباشد. تعداد کارکنان مدیریتی 616 نفر و تعداد کارکنان اجرایی 1204 نفر میباشد. جهت تعیین حجم نمونه تحقیق حاضر از فرمول کوکران استفاده گردید. بر این اساس حجم نمونه کارکنان مدیریتی 111 و حجم نمونه کارکنان اجرایی 216 نفر تعیین شدند. اطلاعات دقیقتر حجم نمونه در جدول شماره (1)، به طور کامل آمده است. N 1 = مدیران شعب و ستاد 616 نفر حدود 8/33 درصد N 2 = کارکنان شعب و ستاد 1204 نفر حدود 2/66 درصد
جدول شماره (1): جامعه آماری و حجم نمونه کارکنان به تفکیک رده شغلی
روش نمونهگیری کارکنان، تصادفی طبقهای از دو رده مدیران و کارکنان صورت گرفته و نمونهها به گونهای انتخاب شدهاند که، درصد هر زیر گروه در نمونه برابر همان درصد زیر گروه در جامعه آماری میباشد. در این تحقیق برای تعیین پایایی طرح مزبور و پس از حصول اطمینان از روایی محتوایی هر پنج پرسشنامه توسط اساتید محترم، ابزار اندازهگیری (پرسشنامههای استاندارد) در بین 38 نفر از کارکنان توزیع و پس از تکمیل توسط آنها با استفاده از نرمافزار spss از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و نتایج زیر به دست آمد که ضریب پایایی پرسشنامهها به شرح جدول ذیل میباشد:
جدول شماره (2): ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس و زیر مقیاسهای آن
جدول شماره (3): آزمونهای مورد استفاده در تحقیق
نتایج توصیفی حجم نمونه آماریتحقیق حاضر را 326 نفر ازکارکنان بانک ملیشعب استان آذربایجانشرقی تشکیل داده بودند، که 15 نفر زن برابر با 6/4 درصد و 311 نفر برابر با 4/95 درصد را مردان تشکیل میدادند که از این تعداد 111 نفر معادل 34 درصد از نمونههای آماری دارای سمتهای مدیریتی و 215 نفر معادل 66 درصد دارای سمتهای اجرایی بودند. از نظر سنی جوانترین پاسخگو 20 و مسنترین پاسخگو 58 ساله بودند. در این میان، میانگین سنی پاسخگویان 77/41 بوده است. پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات حداقل دارای مدرک دیپلم بودند، که بیشترین فراوانی متعلق به سطح تحصیلی لیسانس بود. به طوری که 198 نفر معادل 7/60 درصد نمونهها دارای مدرک تحصیلی لیسانس بودند. نمونههای تحقیق از نظر؛ تعهد سازمانی: دارای میانگین 872/12±23/49؛ شبکه روابط: 961/17±84/43؛ مشارکت سازمانی: 714/24±13/46؛ عدالت سازمانی: 753/21±96/53 اعتماد سازمانی: 002/21±3/53 نتایج به دست آمده نشان میدهد که کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی از نظر عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی در سطح بالاتر از میانگین و از نظر شبکه روابط، مشارکت سازمانی و تعهد سازمانی به ترتیب با 84/43، 13/46 و 23/49 در سطح پایینتر از میانگین قرار دارند. انتقال دورهای و تغییر مکرر شعبه محل خدمت کلیه کارکنان و ثابت نبودن محل خدمت یکی از مهمترین دلایل این امر (پایین بودن میزان شبکه روابط، مشارکت سازمانی و تعهد سازمانی) به شمار میآید.
نتایج تحلیلی فرضیه اول: در بررسی رابطه، بین تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. سطح معناداری 000/0 و ضریب همبستگی 457/0 به دست آمده در این آزمون رابطه معنادار و مثبت بین تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی مشاهده میشود. یافتههای این تحقیق با یافتههای زروندی(1388) همسو نیست اما با یافتههای تحقیق یلماز(2008)، بنیطبا(1388)، کافی(1391) و علیجانپور(1392) همسو میباشد. همچنین معناداری رابطه تعهد سازمانی با اعتماد سازمانی با نظریات مطرح شده در چارچوب نیز هم راستا است. به این معنا که: همانطور که در بخش چارچوب نظری مطرح شده، این است که در فاصله بین اهدا یا واگذاری منابع و جبران آن یا آنچه که کلمن(1377) عدم تقارن زمانی در تحویل کالا و خدمات مینامد، اعتماد، تعهد، التزام و همکاری در میان مبادلهکنندگان ایجاد میکند. از نظر پاتنام، اعتماد، همکاری را تسهیل میکند و هر چه سطح اعتماد در یک جامعه بالاتر باشد، احتمال تعهد هم بیشتر خواهد بود. تعهد نیز به نوبه خود اعتماد را ایجاد میکند. گیدنز اعتماد را چنین تعریف میکند: اطمینان از اعتمادپذیری اشخاص یا نظامها با توجه به یک رشته معین از پیامدها یا رویدادها، جائیکه این اطمینان ایمان به صداقت، عشق دیگری ویا صحت اصول انتزاعی (دانش فنی) را بیان میدارد(ریتزر، 1386: 768). اعتماد نه تنها کلاً در جوامع نوین اهمیت زیادی دارد، بلکه برای نشانههای نمادین و نظامهای تخصصیکه در خدمت زندگی بیریشه درجهان نوین به کار میرود، نیز مهم است. برای مثال، برای آنکه اقتصاد پولی و نظام حقوقی در جوامع کارایی داشته باشد، افراد جامعه باید به آن اعتماد داشته باشند(همان منبع، 1386: 768). با توجه به نظریات مطرح شده به نظر میرسد، تصور عمومی بر این است که برخورد سازمان با کارمندان ناعادلانه و غیرمنصفانه است. این برداشت به احتمال زیاد به بیاعتمادی متقابل میانجامد و موجب کاهش تعهد سازمانی میشود. فرضیه دوم:جهت آزمون رابطه تعهد سازمانی و مشارکت سازمانی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید و سطح معناداری 000/0 با ضریب همبستگی 567/0 به دست آمد. یافتهی این تحقیق با یافتهی تحقیق بهروان(1389)، ناهمسو و اما با یافتهی زنجانیزاده(1388)، توسی(1970)، لانگ(1978) و دکوتیسو سامرز(1987) همسو میباشد. همچنین یافتهی تحقیق نظریههای مطرح شده در چارچوب نظری را تایید میکند. به این معنا که: بر اساس نظریه مارشال با گسترش و افزایش مشارکت سازمانی در سازمان، تعلق و وفاق سازمانی فزونی میگیرد و تعهد سازمانی تقویت میشود(چلبی، 1385: 169). پورتر تعهد را بر اساس نیروی کلی همانندسازی (تعیین هویت) و مشارکت یک فرد در سازمان تعریف میکند. در این دیدگاه تعهد ناشی از سه عامل میشود: 1. قبول اهداف و ارزشهای سازمان. 2. تمایل به همکاری با سازمان برای رسیدن به اهداف. 3. تمایل به باقیماندن در سازمان و ادامه عضویت در آن(پورتر؛ به نقل از زنجانیزاده، 1388: 7). فایول و مارشال معتقدند مشارکت سازمانی باعث افزایش کرامت فرد میشود و از این طریق احساس تعلق و وفاق سازمانی را افزون میکند. این احساس میتواند در نوع رفتار رهبر با کارکنان خویش و فراهم شدن زمینه نظارت و کنترل در سازمان تاثیر داشته باشد و در نهایت باعث افزایش تعهد سازمانی کارکنان به سازمان شود. بنابراین، دیدگاه کارکنان و نوع نگرش آنها در رابطه با میزان مشارکت سازمانی موجود، میتواند در کنش آنها موثر باشد. فرضیه سوم:جهت تعیین رابطه تعهد سازمانی و عدالت سازمانی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. در این آزمون سطح معناداری 000/0 و ضریب همبستگی 445/0 به دست آمد. یافتهی تحقیق با یافتههای ظریفی و همکاران(1390)، بهرامزاده(1387)، گلپرور(1388)، دوستی و همکاران(1391) و دهقانیان و همکاران(1391) همسو میباشد. کراش اسپکتور(2001) و کالیکوت و همکاران(2001)؛ نشان دادند عدالت سازمانی ادراک شده رابطهی مثبتی با تعهد سازمانی، خشنودی شغلی و رفتارهای مدنی سازمانی دارد. به باور کیمولیونگ(2007) به محض شکلگیری باورهای مربوط به عدالت سازمانی، این باورها بر دیگر رفتارها و گرایشها نظیر حمایت سازمانی، اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی تاثیر میگذارد. کراپانز و ناوفلگر(1991) استدلال کردند که عدالت سازمانی خشنودی از پیامدها را پیشبینی میکند، اگر کارکنان رویههای سازمانی را به صورت عادلانهای ادراک کنند، احتمالاً به سازمان وفادارتر میشوند. بر اساس نظریه عدالت سازمانی، میتوان پیشبینیکرد که کارکنان در قبال وجود یا نبود عدالت سازمانی در محیط کار واکنش نشان میدهند. چنانچه لیووراپ(2005) به آن اشاره کردهاند، افزایش تعلّق و دلبستگی به سازمان یکی از این واکنشها است، به این معنا که اگر کارکنان مشاهده کنند که در سازمان عدالت اجرا نمیشود به نوعی تنش دچار شده و لذا برای کاهش این تنش سعی میکنند میزان دلبستگی و تعهد خود را نسبت به سازمان کاهش دهند. در چنین مواردی ممکن است تعهد سازمانی آنها کاهش یابد، برعکس اگر کارکنان احساس کنند در محل کار عدالت سازمانی وجود دارد آنها برانگیخته میشوند تا در شغل خود وظیفه، تکلیف و مسئولیت بیشتری را پذیرا باشند تا بدین وسیله دین خود را به حرفه خود ادا کنند و لذا تعهدسازمانی هنجاری آنها افزایش خواهد یافت، که این مطلب به وضوح مشخّص شده است(گلپرور، 1388: 15). یافتههای این تحقیق نیز رابطه مثبتی بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی نشان داد و همراستا با نتایج تحقیقات پیشین و نظریات مطرح شده بود. فرضیه چهارم:جهت آزمون رابطه تعهد سازمانی و شبکه روابط از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید، دراین آزمون سطح معناداری 000/0 و همبستگی 585/0 به دست آمد. در مطالعه تحقیقهای قبلی انجام گرفته در زمینه (شبکه روابط) با تعهد سازمانی، مطلبی یافت نشد. در زمینه پیشینه نظری، پاتنام، با توجه به شبکه روابط اجتماعی (بینفردی) ازطریق افزایش هزینههای بالقوه جدا شدن، تقویت هنجارهای مستحکم بدهبستان و تسهیل جریان اطلاعات، از جمله اطلاعات مربوط به شهرت کنشگران و تجسم موفقیتهای گذشته سعی دارد به تحققکنش جمعی کمک کند(پاتنام، 1993؛ به نقل ازفیلد، 1386: 54). همکاری موفقیتآمیز درمورد پیوندها واعتماد، یعنی داراییهای اجتماعی را ایجاد میکندکه همکاریهای آتی درباره موضوعاتی که ارتباط با آن مورد ندارد، را تسهیل کند. نتیجه به دست آمده در این تحقیق نیز نظریه پاتنام را تایید میکند. فرضیه پنجم: جهت تعیین تفاوت تعهد سازمانی کارکنان با توجه به سمت آنان از آزمون T استفاده گردید. سطح معناداری 000/0 به دست آمده نشان میدهد که، کارکنان دارای سمت مدیریتی با میانگین 61/52 تعهد سازمانی بالاتری نسبت به سایر کارکنان با میانگین 49/47 را دارا هستند. دلیل این تفاوت میتواند به خاطر امنیت شغلی بیشتر، برخورداری از حمایتهای سازمانی بیشتر و رضایت شغلی بیشتر کارکنان دارای سمتهای بالاتر سازمان، به ویژه مدیریت نسبت به سایر کارکنان باشد. یافته این پژوهش با یافته بهرامزاده و همکار(1387) ناهمسو است. فرضیه ششم: در تعهد سازمانی کارکنان به تفکیک جنسیت تفاوت معناداری مشاهده نشد. یافته این تحقیق با یافتههای امیرکبیری و همکار(1389)، بنیطبا و همکاران(1388)و بروجردی و همکاران(1390) همسو میباشد. پیشبینی تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی بر اساس متغیرهای تحقیق، از طریق رگرسیون گام به گام مورد آزمون قرار گرفت. از بین تمام متغیرهای مستقل تحقیق (اعتماد، عدالت، مشارکت و شبکه روابط)، متغیرهای مشارکت سازمانی و شبکه روابط در مدل رگرسیونی باقیمانده و بقیه از مدل خارج شدند. در این میان، متغیر شبکه روابط 364/0=β و سطح معناداری 000/0 ، 36 درصد تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان آذربایجانشرقی را تبیین میکند و متغیر باقیمانده دیگر مشارکت سازمانی است که مقدار 280/0=β و سطح معناداری 000/0، 28 درصد تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان آذربایجانشرقی را تبیین میکند.
بحث و نتیجهگیری تعهد یکی ازعناصر محوری هرگونه اجتماع است. رهیافت پارسونزی درباره تعهد و منشأ آن این است که تعهد نوعی علاقه و دلبستگی عاطفی است و پیششرط آن وجود نوع «دیگری» است و نیز ایجاب مینماید که درجامعه انسجام عام و وفاق تعمیم یافته وجود داشته باشد تا چنین احساس تعلق و علاقهای قابل تصور باشد. از نظر روبرتسون و کوپر تعهد سازمانی یک واژه چندبعدی است که شامل: اشتیاق به حفظ عضویت خود در سازمان، اعتقاد به قبول ارزشها و اهداف سازمان و علاقه به جد و جهد درقبال سازمان میباشد. در مورد عوامل مرتبط با میزان تعهد سازمانی که در مطالعه حاضر به آنها پرداخته شده است و در فصلهای گذشته به تفصیل بحث شده است، لازم به یادآوری است که: بر اساس نظریه مارشال با گسترش و افزایش مشارکت سازمانی در سازمان، تعلق و وفاق سازمانی فزونی میگیرد و تعهد سازمانی تقویت میشود. بنابراین، دیدگاه کارکنان و نوع نگرش آنها در رابطه با میزان مشارکت سازمانی موجود، میتواند در کنش آنها موثر باشد. به اعتقاد پاتنام، شبکه روابط ازطریق افزایش هزینههای بالقوه جداشدن، تقویت هنجارهای مستحکم بدهبستان و تسهیل جریان اطلاعات، از جمله اطلاعات مربوط به شهرت کنشگران و تجسم موفقیتهای گذشته سعی دارد به تحقق کنشجمعی کمک کند. همکاری موفقیتآمیز در مورد، پیوندها و اعتماد، یعنی داراییهای اجتماعی را ایجاد میکند که همکاریهای آتی درباره موضوعاتی که ارتباط با آن مورد ندارد را تسهیل کند. با توجه به آنچه مطرح گردید و نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر میانگین تعهد شغلی کارکنان بانک ملی استان را 23/49، نشان داد که متاسفانه در سطح پایینتر از میانگین نرمال قرار دارد. همچنین کارکنان از نظر شبکه روابط و مشارکت سازمانی هم به ترتیب میانگین: 84/43 و 13/46، را به دست آوردند و آزمون همبستگی نیز رابطه معناداری بین متغیرهای فوق نشان داد. همانطور که نتایج میانگین مشارکت سازمانی و شبکه روابط در سازمان نشان میدهد، نظریات فوق تایید میشود و با پایین بودن میزان مشارکت سازمانی و شبکه روابط، میزان تعهد سازمانی نیز کاهش مییابد. از نظر محقق مهمترین دلیل این مساله جابجاییهای مکرر کارکنان و پایین بودن احساس امنیت شغلی کارکنان میباشد. این امر (جابجایی مکرر) باعث کاهش احساس تعلق و احساس امنیت شغلی در کارکنان میشود و به تبع آن تعهد سازمانی هم تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش مییابد. در مورد سایر عوامل مرتبط با تعهد سازمانی کارکنان که در این مطالعه به آنها پرداخته شد، لازم به یادآوری است که: فرض اساسی نظریهپردازان مبادله این استکه در فاصله بین اهدا یا واگذاری منابع و جبران آن یا آن چه که کلمن(1377) عدم تقارن زمانی در تحویل کالا و خدمات مینامد، اعتماد، تعهد، التزام و همکاری در میان مبادلهکنندگان ایجاد میکند. از نظر پاتنام اعتماد، همکاری را تسهیل میکند و هر چه سطح اعتماد در یک جامعه بالاتر باشد، احتمال همکاری هم بیشتر خواهد بود. همکاری نیز به نوبه خود اعتماد را ایجاد میکند. از نظر گیدنز در جوامع تحت تسلط نظامهای انتزاعی، فاصلهگیری وسیع زمانی- مکانی اعتماد بسیار مهم است. نیاز به اعتماد، با این فاصلهگیری ارتباط دارد: دیگر نیاز نداریم به کسانی اعتماد کنیم که پیوسته در معرض دیدمان هستند و فعالیتشان را مستقیماً میتوان بازنگری کرد(ریتزر: 768؛ به نقل از گیدنز، 1991: 19). اعتماد هنگامی ضروری میشود که، در نتیجه فاصلهگیری روزافزون زمانی و مکانی، دیگر اطلاع کاملی از پدیدههای اجتماعی نداشته باشیم. گیدنز اعتماد را چنین تعریف میکند: اطمینان از اعتمادپذیری اشخاص یا نظامها با توجه به یک رشته معین از پیامدها یا رویدادها، جایی که این اطمینان، ایمان به صداقت، عشق دیگری و یا صحت اصول انتزاعی (دانش فنی) را بیان میدارد(همان: 768؛ به نقل از گیدنز، 1990: 34). اعتماد نه تنها کلاً در جوامع نوین اهمیت زیادی دارد، بلکه برای نشانههای نمادین و نظامهای تخصصی که در خدمت زندگی بیریشه در جهان نوین به کار میروند، نیز مهم است. برای مثال، برای آنکه اقتصاد پولی و نظام حقوقی در جوامع کارایی داشته باشد، افراد جامعه باید به آنها اعتماد داشته باشند(ریتزر، 1386: 768). از نظر گیدنز، اعتماد در جوامع ماقبل نوین از اهمیت کمتری در مقایسه با جوامع نوین برخوردار است. چرا که افراد هرچه فاصله زمانی-مکانی بیشتری ازهم داشته باشند، به اعتماد بیشتری نیاز خواهند داشت. در جوامع ماقبل نوین که خصلتی محلی و بومی دارند و کنشهای متقابل بیشتر در سطح محلی و رو در رو رخ میدهند، در روابط اجتماعی افراد چنان صراحت و شفافیتی به چشم میخورد که نیازی به اعتماد ندارند، زیرا این اعتماد به طور طبیعی وجود دارد. اما در جوامع بزرگ و گسترده که روابط اجتماعی در فاصله زمانی و مکانی بسیار دوری انجام میگیرد و افراد درگیر این روابط کمتر با یکدیگر آشنایی چهره به چهره دارند، به اعتماد از طریق نظامهای پولی و حقوقی بسیار نیازمند هستند. با توجه به نظریات مطرح شده به نظر میرسد، تصور عمومی بر این است که برخورد سازمان با کارمندان ناعادلانه و غیرمنصفانه است، این برداشت به احتمال زیاد به بیاعتمادی متقابل میانجامد و موجب کاهش تعهد سازمانی میشود. کراپانز و ناوفلگر(1991) استدلال کردند، اگر کارکنان رویههای سازمانی را به صورت عادلانهای ادراک کنند، احتمالاً به سازمان وفادارتر میشوند. بر اساس نظریه عدالت سازمانی، میتوان پیشبینی کرد که کارکنان در قبال وجود یا نبود عدالت سازمانی در محیط کار، واکنش نشان میدهند. چنانچه لیووراپ(2005) به آن اشاره کردهاند، افزایش تعلّق و دلبستگی به سازمان یکی از این واکنشها است، به این معنا که اگر کارکنان مشاهده کنند که در سازمان عدالت اجرا نمیشود به نوعی تنش دچار شده و لذا برای کاهش این تنش سعی میکنند میزان دلبستگی و تعهد خود را نسبت به سازمان کاهش دهند. نتایج مطالعه حاضر نیز نظریات فوق را تایید میکنند. در این تحقیق میانگین اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی کارکنان به ترتیب، 96/53 و 3/53 و سطح معناداری رابطه 000/0 به دست آمد. با مطالعه نتایج به دست آمده در این مطالعه میتوان نتیجه گرفتکه، میانگین شبکه روابط و مشارکت سازمانی نسبت به سایر متغیرها نزدیکتر بوده و تقریباً در یک سطح قرار دارند، و اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی هم میانگین مشابه دارند، اما تمام متغیرها (اعتماد سازمانی، عدالت سازمانی، مشارکت سازمانی و شبکه روابط) رابطه مستقیم و معنادار با تعهد سازمانی دارند. نتیجه رگرسیونگام به گام نیز نشان دادکه براساس میزان مشارکت سازمانی و شبکه روابط، میتوان میزان تعهد سازمانی کارکنان را پیشبینی نمود. پیشنهادهای کاربردی با توجه به نتایج تحقیق حاضر پیشنهادات زیر ارائه میگردد: - آگاهسازی کارکنان از اهداف سازمان، تغییرات و دلایل آن، از طریق برگزاری جلسات دورهای منظم و ارائه نتیجه جلسات در چارچوب بخشنامهها، جهت افزایش اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی. - جهت افزایش عدالت سازمانی کارکنان، سازمان میتواند از طریق توجه به کارکنان خود و حمایت و پشتیبانی از آنها، تعلق خاطر و دلبستگی روانی آنها را کسب کند. - اعتماد سازی از طریق رعایت عدالت سازمانی در برخورد با کارکنان در زمینههاى مختلف، مانند: ترفیع و ارتقای کارکنان، اعطاى پاداشهای مادی و معنوی مانند تقدیر و تشکر از کارکنان، و پاس نگهداشتن قراردادهای روانشناختی آنها. - مدیریت سازمان، باید این احساس را در کارکنان ایجاد نماید که به نیازهای آنها توجه میشود و آنها از حمایت اجتماعی مدیریت برخوردار هستند و مدیران نسبت به نیازهای آنها احساس مسئولیت میکنند. - ایجاد و انتقال حس سرنوشت مشترک به کارکنان وتعریف آرمان مشترک ازطریق فرایندگفتگو، مباحثه و مناظره با کارکنان، برای تبدیل روابط تبادلی، تقابلی و دو سویگی منفی به روابط تقابلی مثبت. - ترویج و توسعه فعالیتهای گروهی، مشارکتهای اجتماعی- مدنی، اعطاى پاداش به فعالیتهای گروهی، و پرورش و توسعه رفتارهاى شهروندی در بین کارکنان نسبت به یکدیگر و سازمان. - ایجاد رابطه سازنده و موثر بین کارکنان، برقراری شایستهسالاری، عدم جابجایی زیاد پرسنل، ایجاد حس مسئولیتپذیری و ایجاد ثبات کاری. - ایجاد و تقویت تیمهای کاری، افزایش پاداشهای گروهی و اهدای پاداش خاص به بخش نمونه به جای فرد نمونه.
منابع ابوالحسن تنهائی، ح؛ و دیگری. بررسی نظری پژوهشهای سرمایه اجتماعی در جامعه ایران. فصلنامه علوم رفتاری. وبسایت (www.sid.ir). احمدی، ع؛ و همکاران. (1381). بررسی رابطه بین احساس امنیت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان رسمی و غیررسمی دانشگاه شهید چمران اهواز. اختر محققی، م. (1385). سرمایه اجتماعی. تهران: نشر اختر. چاپ اول. استرون، ح. (1377). تعهد سازمانی. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش. دوره پنجم، شماره مسلسل 17، صص 74-73. اللهدادی، ا. (1381). بررسی برخی ویژگیهای فرهنگ سازمانی و رابطه آنها با تعهد سازمانی کارکنان گمرک مهرآباد. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی. امیرکافی، م؛ و دیگری. (1391). تاثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی، مسائل اجتماعی ایران. سال چهارم، شماره یک، صص 62-33. امیرکبیری، ع؛ و دیگری. (1389). عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان تماموقت مراکز شهید شوریده و نور تهران. فصلنامه مدیرت کسب و کار. سال دوم، شماره هفت. بنیطبا، م؛ و همکاران. (1388). بررسی وضعیت تعهد شغلی و اعتماد درون سازمانی در دبیرستانهای شهر اصفهان. مجله علوم تربیتی. سال دوم، شماره هفت، صص 68-67. بهرامزاده، ح؛ و دیگری. (1387). تحلیل رابطه عدالت سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان مدارس راهنمایی دخترانه نواحی آموزش و پرورش مشهد. نشریه علمی پژوهشی. سال هشتم، شماره بیست و یک. بهروان، ح؛ و دیگری. (1388). عوامل موثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان شرکت گاز اداره مرکزی استان خراسان رضوی. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. ص 181. پاکاری، ع. (1370). بررسی رابطه تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی با تمایل به ترک شغل کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز اهواز. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز. چلبی، م. (1375). جامعهشناسی نظم. تهران: نشر نی. خالدی، س. (1390). نظریه پیتر بلاو. سایت پژوهشکده باقر العلوم. خنیفر، ح؛ و همکاران. (1388). بررسی رابطه بین مولفههای اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان، (در سازمان جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش استان قم). نشریه مدیریت دولتی. دوره یکم، شماره دو، ص 3. دوستی، م؛ و همکاران. (1392). بررسی ارتباط میان عدالت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان مازندران. نشریه پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. سال سوم، شماره پنج. دهقانیان، ح؛ و همکاران. (1390). بررسی رابطه بین مولفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه، پژوهشنامه بیمه. سال بیست و هشتم، شماره دو، ص 153. دی. ای، د. (1393). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه: ه، نایبی. تهران: انتشارات نشر نی. چاپ شانزدهم. رابینز، ا. (1376). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه: ع، پارسائیان و دیگری. انتشارات رشد. چاپ اول. رحیمی، م. سنجش اعتماد اجتماعی. وبسایت علوم اجتماعی ایران. رسولینژاد، ا. (1388). بررسی نظریههای جامعهشناسی در طول تاریخ و دوران معاصر. وبلاگ نظریههای جامعهشناسی. ص 6. رضائیان، ع. (1386). مبانی مدیریت رفتار سازمانی (دپارتمان پژوهش شرکت پاکمن). رضائیان، ع. (1374). مدیریت رفتار سازمان. تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. رنجبران، ب. (1375). تعهد سازمانی. مجله دانشکده علوم اداری اقتصاد دانشگاه اصفهان. سال دهم، شمارههای یک و دو، صص 57-41. ریتزر، ج. (1386). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انشارات علمی. چاپ دوازدهم. زنجانیزاده، ه؛ و همکاران. (1387). میزان تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد و عوامل اجتماعی موثر بر آن. وبسایت (www.sid.ir). ساروقی، ا. (1375). تعهد سازمانی و رابطه آن با ترک خدمت. فصلنامه مدیریت دولتی. شماره 3، صص 73-65. سرمد، ز؛ و همکاران. (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: موسسه انتشارات آگاه. چاپ پانزدهم. سعادت، ا. (1379). مدیریت و منابع انسانی. تهران: انتشارات سمت. چاپ دوازدهم. سنجری، ا. (1375). تعهد شغلی مدیران آموزشی. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش. دوره پنجم، شماره 14. سیدجوادین، ر. (1373). برنامهریزی نیروی انسانی. تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. چاپ اول. صادقی بروجردی، س؛ و دیگری. (1390). ارتباط عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارشناسان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه تحقیقات در علوم زیستی ورزشی. شماره یک، ص 5. صبوری، م. (1388). جامعهشناسی سازمانها. تهران: نشر دوران. چاپ ششم. صبوری، م. (1388). جامعهشناسی سازمانها. تهران: نشر شبتاب. چاپ ششم. علیجانپور، م؛ و همکاران. (1392). رابطه میان تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران. مدیریت ورزشی و شاخههای وابسته بدان. غفاری، غ. (1380). تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر مشارکت اجتماعی و اقتصادی سازمان یافته روستاییان به عنوان مکانیزمی برای توسعه روستایی. پایاننامه دکتری رشته جامعهشناسی توسعه، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ص 147. غفوری، م؛ و دیگری. (1387). بررسی رابطه مولفههای عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری اصفهان. مطالعات روانشناختی. دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا. دوره پنجم، شماره چهار. فرهنگ، ا؛ و همکاران. (1390). بررسی رابطه ساده و چندگانه یادگیری اجتماعی در سازمان با توسعه کارکنان دانشگاههای دولتی پزشکی و غیرپزشکی جنوب شرق کشور. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و دوم، شماره پیاپی (41) شماره اول، صص 182-159. فرهنگی، ع؛ و دیگری. (1384). دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. فوکویاما، ف. (1385). پایان نظم – سرمایه اجتماعی و حفظ آن. ترجمه: غ، توسلی. تهران: حکایت قلم نوین. فومنی، گ؛ و دیگری. (1390). جامعهشناسی سازمانها و توان سازمانی. تهران: نشر دوران. فیلد، ج. (1385). سرمایه اجتماعی. ترجمه: ا، اصغرپور. دانشگاه فردوسی مشهد. قلیپور، آ. (1392). جامعهشناسی سازمانها. تهران: نشر سمت. چاپ یازدهم. کلمن، ج. (1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. کورمن آبراهام، ک. (1370). روانشناسی صنعتی و سازمانی. ترجمه: ح، شکرکن. تهران: انتشارات رشد. چاپ اول. گیدنز، آ. (1384). پیامدهای مدرنیته. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر مرکز. مدنی، ح؛ و دیگری. (1384). تعیین اولویت عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان، (مطالعه موردی در شرکت پالایش گاز فجر و بید بلند). مجله جامعهشناسی ایران. دوره ششم، شماره یک، صص 33-3. منوجهری، م؛ و دیگری. (1382). مشارکت اجتماعی در ایران. تهران: نشر آرون. مورهد، گ. (1374). رفتار سازمانی. ترجمه: م، الوانی و دیگری. تهران: انتشارات مرواری میچل، ت. (1375). مردم در سازمانها، زمینه رفتار سازمانی. ترجمه: ح، شکرکن. انتشارات رشد. چاپ دوم. R. M , INC. & etal. (1991). Motivation and Work Behavior Porter, R.A & Greenberg. J. Behavior in Organization Prentic-Hall. Baron – 43 INC 2000. Schoorman, D.F. & etal. Diffrentia Ting Antecedentsof. Scott, F. & etal. (1987). Introduction to organizational Behavior rd ed Company.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ابوالحسن تنهائی، ح؛ و دیگری. بررسی نظری پژوهشهای سرمایه اجتماعی در جامعه ایران. فصلنامه علوم رفتاری. وبسایت (www.sid.ir). احمدی، ع؛ و همکاران. (1381). بررسی رابطه بین احساس امنیت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان رسمی و غیررسمی دانشگاه شهید چمران اهواز. اختر محققی، م. (1385). سرمایه اجتماعی. تهران: نشر اختر. چاپ اول. استرون، ح. (1377). تعهد سازمانی. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش. دوره پنجم، شماره مسلسل 17، صص 74-73. اللهدادی، ا. (1381). بررسی برخی ویژگیهای فرهنگ سازمانی و رابطه آنها با تعهد سازمانی کارکنان گمرک مهرآباد. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی. امیرکافی، م؛ و دیگری. (1391). تاثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی، مسائل اجتماعی ایران. سال چهارم، شماره یک، صص 62-33. امیرکبیری، ع؛ و دیگری. (1389). عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان تماموقت مراکز شهید شوریده و نور تهران. فصلنامه مدیرت کسب و کار. سال دوم، شماره هفت. بنیطبا، م؛ و همکاران. (1388). بررسی وضعیت تعهد شغلی و اعتماد درون سازمانی در دبیرستانهای شهر اصفهان. مجله علوم تربیتی. سال دوم، شماره هفت، صص 68-67. بهرامزاده، ح؛ و دیگری. (1387). تحلیل رابطه عدالت سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان مدارس راهنمایی دخترانه نواحی آموزش و پرورش مشهد. نشریه علمی پژوهشی. سال هشتم، شماره بیست و یک. بهروان، ح؛ و دیگری. (1388). عوامل موثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان شرکت گاز اداره مرکزی استان خراسان رضوی. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. ص 181. پاکاری، ع. (1370). بررسی رابطه تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی با تمایل به ترک شغل کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز اهواز. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز. چلبی، م. (1375). جامعهشناسی نظم. تهران: نشر نی. خالدی، س. (1390). نظریه پیتر بلاو. سایت پژوهشکده باقر العلوم. خنیفر، ح؛ و همکاران. (1388). بررسی رابطه بین مولفههای اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان، (در سازمان جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش استان قم). نشریه مدیریت دولتی. دوره یکم، شماره دو، ص 3. دوستی، م؛ و همکاران. (1392). بررسی ارتباط میان عدالت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان مازندران. نشریه پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. سال سوم، شماره پنج. دهقانیان، ح؛ و همکاران. (1390). بررسی رابطه بین مولفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه، پژوهشنامه بیمه. سال بیست و هشتم، شماره دو، ص 153. دی. ای، د. (1393). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه: ه، نایبی. تهران: انتشارات نشر نی. چاپ شانزدهم. رابینز، ا. (1376). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه: ع، پارسائیان و دیگری. انتشارات رشد. چاپ اول. رحیمی، م. سنجش اعتماد اجتماعی. وبسایت علوم اجتماعی ایران. رسولینژاد، ا. (1388). بررسی نظریههای جامعهشناسی در طول تاریخ و دوران معاصر. وبلاگ نظریههای جامعهشناسی. ص 6. رضائیان، ع. (1386). مبانی مدیریت رفتار سازمانی (دپارتمان پژوهش شرکت پاکمن). رضائیان، ع. (1374). مدیریت رفتار سازمان. تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. رنجبران، ب. (1375). تعهد سازمانی. مجله دانشکده علوم اداری اقتصاد دانشگاه اصفهان. سال دهم، شمارههای یک و دو، صص 57-41. ریتزر، ج. (1386). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انشارات علمی. چاپ دوازدهم. زنجانیزاده، ه؛ و همکاران. (1387). میزان تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد و عوامل اجتماعی موثر بر آن. وبسایت (www.sid.ir). ساروقی، ا. (1375). تعهد سازمانی و رابطه آن با ترک خدمت. فصلنامه مدیریت دولتی. شماره 3، صص 73-65. سرمد، ز؛ و همکاران. (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: موسسه انتشارات آگاه. چاپ پانزدهم. سعادت، ا. (1379). مدیریت و منابع انسانی. تهران: انتشارات سمت. چاپ دوازدهم. سنجری، ا. (1375). تعهد شغلی مدیران آموزشی. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش. دوره پنجم، شماره 14. سیدجوادین، ر. (1373). برنامهریزی نیروی انسانی. تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. چاپ اول. صادقی بروجردی، س؛ و دیگری. (1390). ارتباط عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارشناسان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه تحقیقات در علوم زیستی ورزشی. شماره یک، ص 5. صبوری، م. (1388). جامعهشناسی سازمانها. تهران: نشر دوران. چاپ ششم. صبوری، م. (1388). جامعهشناسی سازمانها. تهران: نشر شبتاب. چاپ ششم. علیجانپور، م؛ و همکاران. (1392). رابطه میان تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران. مدیریت ورزشی و شاخههای وابسته بدان. غفاری، غ. (1380). تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر مشارکت اجتماعی و اقتصادی سازمان یافته روستاییان به عنوان مکانیزمی برای توسعه روستایی. پایاننامه دکتری رشته جامعهشناسی توسعه، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ص 147. غفوری، م؛ و دیگری. (1387). بررسی رابطه مولفههای عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری اصفهان. مطالعات روانشناختی. دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا. دوره پنجم، شماره چهار. فرهنگ، ا؛ و همکاران. (1390). بررسی رابطه ساده و چندگانه یادگیری اجتماعی در سازمان با توسعه کارکنان دانشگاههای دولتی پزشکی و غیرپزشکی جنوب شرق کشور. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و دوم، شماره پیاپی (41) شماره اول، صص 182-159. فرهنگی، ع؛ و دیگری. (1384). دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. فوکویاما، ف. (1385). پایان نظم – سرمایه اجتماعی و حفظ آن. ترجمه: غ، توسلی. تهران: حکایت قلم نوین. فومنی، گ؛ و دیگری. (1390). جامعهشناسی سازمانها و توان سازمانی. تهران: نشر دوران. فیلد، ج. (1385). سرمایه اجتماعی. ترجمه: ا، اصغرپور. دانشگاه فردوسی مشهد. قلیپور، آ. (1392). جامعهشناسی سازمانها. تهران: نشر سمت. چاپ یازدهم. کلمن، ج. (1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. کورمن آبراهام، ک. (1370). روانشناسی صنعتی و سازمانی. ترجمه: ح، شکرکن. تهران: انتشارات رشد. چاپ اول. گیدنز، آ. (1384). پیامدهای مدرنیته. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر مرکز. مدنی، ح؛ و دیگری. (1384). تعیین اولویت عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان، (مطالعه موردی در شرکت پالایش گاز فجر و بید بلند). مجله جامعهشناسی ایران. دوره ششم، شماره یک، صص 33-3. منوجهری، م؛ و دیگری. (1382). مشارکت اجتماعی در ایران. تهران: نشر آرون. مورهد، گ. (1374). رفتار سازمانی. ترجمه: م، الوانی و دیگری. تهران: انتشارات مرواری میچل، ت. (1375). مردم در سازمانها، زمینه رفتار سازمانی. ترجمه: ح، شکرکن. انتشارات رشد. چاپ دوم. R. M , INC. & etal. (1991). Motivation and Work Behavior Porter, R.A & Greenberg. J. Behavior in Organization Prentic-Hall. Baron – 43 INC 2000.
Schoorman, D.F. & etal. Diffrentia Ting Antecedentsof.
Scott, F. & etal. (1987). Introduction to organizational Behavior rd ed Company.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,009 |