تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,194 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,851 |
نگرشی نو به معنای قصاص در قرآن | ||
مطالعات فقهی و فلسفی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 21، فروردین 1394، صفحه 7-25 اصل مقاله (431.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هادی غلامرضاراوی* 1؛ عبدالله امیدی فرد2 | ||
1دانشجو | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
خداوند متعال در سوره بقره می فرماید: اى خردمندان، شما را در قصاص کردن زندگى است. باشد که پروا کنید. دیدگاه مفسران و فقها بر این است که منظور از قصاص معنای مصطلح شرعی می باشد. دلیل کسانی که می گویند مراد معنای مصطلح شرعی است این می باشد که عمل قصاص عامل بازدارندگی دارد و باعث می شود که کسانی که قصد قتل دارند از کشتن انسان ها صرف نظر کنند و دیگر این که قصاص باعث آرامش روانی جامعه می باشد و این که در قصاص فقط قاتل قصاص شود و عرب دوره جاهلیت گاهی بخاطر قتل یک انسان، انساهای زیادی را می کشتند. اما دیدگاه ما بر این است که قصاص در آیه باید بر معنای لغوی حمل شود؛ یعنی حکم قصاص امری ضروری برای حیات جامعه می باشد و یک نحو ملازمه بین قصاص و حیات برقرار است اگر بر معنای مصطلح حمل شود در این صورت بایستی عمل قصاص واجب می بود در حالی که شارع بین عمل قصاص و عفو و گرفتن دیه آن ها مخیر نموده است پس معنای لغوی مراد است و دیگر این که متعلق واجب تخییری یکی است که با انجام هر یک از آن ها غرض شارع تامین می شود و با عفو یا قصاص و یا گرفتن دیه غرض شارع تامین می باشد پس مراد معنای لغوی می باشد و منظور از قصاص در آیه شریفه جنس و ماهیت قصاص می باشد و نه مصداق خارجی آن؛ پس باید حمل بر معنای لغوی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
قصاص؛ حیات؛ تعقیب کردن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 557 |