| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,621,506 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,296,627 |
« نقد نقّادان ادبی» | ||
| تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
| مقاله 7، دوره 8، شماره 27، خرداد 1395، صفحه 145-163 اصل مقاله (5 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| احمد ذاکری1؛ سامان خانی اسفندآباد2 | ||
| 1دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامیواحد کرج،کرج،ایران. | ||
| 2دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامیواحد کرج ،کرج،ایران. | ||
| چکیده | ||
| نقد بر پایهی معناشناسی و پذیرش چندگانگی معنا باعث پیوند ذهن خواننده با ابعاد مختلف زیباییشناسی متن میگردد؛ این درک درست از متن، خواننده را ترغیب میکند تا بیشتر بخواند و بیشتر لذّت ببرد، خوانشِ بیشتر نیز فرآیندی است دو سویه بین نویسنده و خواننده که نتیجهی آن جامعهای با فرهنگ بالاست که درست میاندیشد و نقد میپذیرد. در مقابل این نوع نگرش جدید، سنّتهای ادبی در پی مطلق گرایی معنا هستند، نگاهی تک بعدی که انسان مُدرن، آن را بر نمیتابد و در صورت رواج این گونه نقدها و متون ادبی، خواننده دچار بی میلی شده، منفعل میگردد؛ لذا مخاطب در صدد آنست که با یادگیری مراحل نقد و با رعایت چهارچوب های علمی آن، آثار بیشتری را بخواند و از لذّت ادبی و زیباشناسانه بهرهمند گردد. در صورتی که او با برخورد های احساسی و عدم لحن سالم نقد مواجه شود، به دنبال راهکارهای سادهتر و سریع تری برای ایجاد لذّت و سرگرمی خواهد رفت و این شکستی بزرگ برای فرهنگ و هنر یک ملّت است. در مکتب شالوده شکنی برای خواننده و نویسنده وظایفی تعیین شده که به پویایی تولید و خوانش آثار ادبی میانجامد و بی توجّهی به آنها حاصلی جز جامعهی ادبی و هنری رو به اُفول نخواهد بود. در این مقاله با روش تحلیلی سعی شده بی میلی مطالعهی آثار ادبی از منظر نقد ادبی علّت شناسی گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نقد ادبیّات؛ سرانهی مطالعه؛ لذّت کتابخوانی؛ هرمنوتیک؛ شالوده شکنی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 432 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 519 |
||