تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,850 |
کاربست الگوی تحلیل اهمیت – عملکرد جهت ارزیابی صلاحیتهای حرفهای اساتید | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 46، خرداد 1395، صفحه 101-120 اصل مقاله (834.77 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید محمد موسوی جد1؛ خلیل زندی2؛ افشین قاسمی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی صلاحیتهای حرفهای اساتید دانشگاه کردستان و راهکارهای ارتقای آن بود. روش پژوهش بهصورت آمیخته (کمی و کیفی) بود. در بخش کمی پژوهش، نمونهای به حجم 374 نفر از دانشجویان، به شیوه نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این بخش، پرسشنامهی محققساختهای بود که صلاحیتهای اساتید را در دو سطح ادراکات و انتظارات و در قالب سه مؤلفهی صلاحیتهای شناختی، روانی حرکتی، و عاطفی اندازهگیری مینمود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی پژوهش از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و الگوی تحلیل اهمیت – عملکرد استفاده شد. مهمترین نتایج این بخش نشان داد که در مقایسه با صلاحیتهای روانی – حرکتی و عاطفی، عملکرد اساتید در زمینه صلاحیتهای شناختی در سطح پایینتری بوده است. در ادامه جهت شناسایی راهکارهای ارتقای صلاحیتهای حرفهای اساتید، نمونهای به حجم 16 نفر از صاحبنظران تعلیم و تربیت به شیوه نمونهگیری هدفمند، انتخاب و از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته بررسی شدند. تحلیل محتوای مصاحبهها نشان داد که مهمترین راهکارهای شناسایی شده در این بخش، عبارت از تجهیز تمام کلاسهای درس به سیستم هوشمند، اهمیت دادن به فعالیتهای عملی دانشجویان، و توجه به تخصص اساتید در ارائه واحدهای درسی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیتهای حرفهای؛ تحلیل اهمیت – عملکرد؛ دانشجویان؛ اساتید | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 680 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 414 |