تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,961 |
شناسایی و مقایسه میزان شناخت و علاقهمندی دانشآموزان به اساطیر باستانی و معاصر | ||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 8، شماره 29، بهمن 1394، صفحه 75-91 اصل مقاله (658.22 K) | ||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||
مهران صمدی1؛ فاطمه سادات رضوی2 | ||||||||||||||||||
1استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول). | ||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز- ایران. | ||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و مقایسه میزان شناخت و علاقهمندی نسل جوان به اساطیر باستانی و معاصر و همچنین چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی انجام گرفته است. نمونه این پژوهش از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشآموزان مدارس ناحیه 2 تبریز انتخاب گردیده است. حجم نمونه آماری مطابق جدول مورگان 364 نفر تعیین شد. پژوهشگر برای جلوگیری از افت تعداد پرسشنامه، تعداد435 پرسشنامه دربین افراد نمونه مورد مطالعه توزیع کرده و پس از حذف پرسشنامههای ناقص 365 پرسشنامه را مورد بررسی قرار داد. روش جمعآوری اطلاعات به شکل میدانی و از طریق یک پرسشنامه محققساخته برای سنجش میزان آشنایی بااساطیر و پرسشنامه استاندارد دینداری گلاک و استارک برای سنجش میزان دینداری میباشد. نتایج نشان داد که بین میزان آشنایی دانشآموزان با اساطیر باستانی و معاصر و چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد ارتباط معنیداری بین میزان تعلق مذهبی دانشآموزان و میزان آشنایی آنان با هریک از اساطیر و چهره- های دفاع مقدس وجود دارد. | ||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||
اسطوره؛ اسطورهسازی؛ رسانه؛ دینداری؛ دفاع مقدس | ||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||
شناسایی و مقایسه میزان شناخت و علاقهمندی دانشآموزان به اساطیر باستانی و معاصر دکتر مهران صمدی[1] فاطمه سادات رضوی[2] تاریخ دریافت مقاله:25/4/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:23/7/1395 چکیده پژوهش حاضر باهدف شناسایی و مقایسه میزان شناخت و علاقهمندی نسل جوان به اساطیر باستانی و معاصر و همچنین چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی انجام گرفته است. نمونه این پژوهش از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشآموزان مدارس ناحیه 2 تبریز انتخاب گردیده است. حجم نمونه آماری مطابق جدول مورگان 364 نفر تعیین شد. پژوهشگر برای جلوگیری از افت تعداد پرسشنامه، تعداد435 پرسشنامه دربین افراد نمونه مورد مطالعه توزیع کرده و پس از حذف پرسشنامههای ناقص 365 پرسشنامه را مورد بررسی قرار داد. روش جمعآوری اطلاعات به شکل میدانی و از طریق یک پرسشنامه محققساخته برای سنجش میزان آشنایی بااساطیر و پرسشنامه استاندارد دینداری گلاک و استارک برای سنجش میزان دینداری میباشد. نتایج نشان داد که بین میزان آشنایی دانشآموزان با اساطیر باستانی و معاصر و چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد ارتباط معنیداری بین میزان تعلق مذهبی دانشآموزان و میزان آشنایی آنان با هریک از اساطیر و چهره- های دفاع مقدس وجود دارد. واژگان کلیدی: اسطوره، اسطورهسازی، رسانه، دینداری، دفاع مقدس.
مقدمه مسلماً نخستین نماد سازیهای بشر در طول تاریخ با تغییراتی که در آنها پدید آمد نشانگر باورها و اندیشههای او و در نتیجه باورهای اساطیری او بودهاند و از آنجا که اسطورهها نماد و اسوههای برجسته اعتقادی و عملی در هرملت به شمار میآیند میتوان آنها را الگوهای جامعه برشمرد. اسطوره واژه معرب از اصل یونانی هیستوریا (Historia) به معنی جستجو و آگاهی و داستان از مصدر هیستارن (Histaren) به معنی بررسی کردن و شرح دادن است که جمع مکسر آن در عربی اساطیر خوانده میشود(پرمول، 1335: 9). از سویی دیگر اسطوره به دو معنی «داستانی راست» و «کاری الگو و نمونه» که فرهنگساز است؛ و «افسانهسازی و پنداربافی» در جهان امروز رواج دارد(ستاری، 1376: 1) مفهوم پارادایم / الگو در نزد کوهن از مشخصههای نظری و روششناختی (همچون تعمیمهای نمادین، مدلهای اکتشافی و هستیشناختی) فراتر رفته و عناصر فرانظری و فراروشی چون ارزشها و سرمشق را نیز در برمیگیرد. اسطورهها گنجینهای رمزی و قدسی برای بررسی سرچشمه معنویتگرایی و حافظه جمعی انسانها هستند و ایران به عنوان یکی ازتمدنهای باستانی، زادگاه اسطورههای بزرگ و بیمانند استکه در دیگر فرهنگ- ها نیز رسوخ نموده و تا به امروز عناصر هویتبخشی و فرهنگسازی خود را حفظکرده است (افراسیاب- پور، 1389: 13). اسطورهها بیش از آن که زاییده طبیعت خارجی باشند بر آمده از باطن و جهان درونی انسانها هستند(همان: 15). علایق انسانی به آرمانها، ارزشها و رفتارها را میتوان سر منشاء ایجاد فرهنگ جامعه دانست، درنتیجه میزان علاقهمندی به اساطیر میتواند عاملی برای شناخت فرهنگ جامعه باشد که بخشی از هویت جمعی و ملی، دینی- سیاسی یک ملت را تشکیل میدهد. اسطورهها هویت جمعی، ملی و سیاسی یک ملت را صورت میبخشند. اسطوره روایت مورد پذیرش مردم از ریشه و بنیان جوامع و ملتها و بیانگر نحوه شکلگیری جهان امروز، رفتار و آداب و سنن است و در بسیاری از موارد، با بنیانهای مذهبی پیوند عمیقی دارد. اسطوره مدل رفتار انسانها و جوامع را شکل میبخشد و بر نهادها و ساختار آنها تاثیر میگذارد و ازطریق ایجاد تقدس، برای رفتار و سنن، مشروعیت ایجاد میکند و درنوع مذهبی آن با جداسازی انسان از وضعیتکنونی و پیوند دادنش با گذشتهای معنوی، نوعی تجربه دینی به ارمغان میآورد(امینیان، 1391: 28). اسطوره از آن نظر که به انسان و عالم انسانی وابستگی تام و تمام دارد و در تمام ادوار تاریخ و حتی تا امروز با او بوده است، در تمام عرصههای فرهنگی، هنری و معرفتی او نیز نفوذ خود را آشکار کرده است (باباخانی، 1389: 8)، در نتیجه میتوان گفت: اسطورهشناسی بخشی از مردمشناسی فرهنگی است که درباره پیدایش و آفرینش جهان و هستی، نقش ایزدان و پهلوانان و ارتباط انسان با طبیعت و هستی سخن میگوید(محمودی بختیاری، 1368: 100). این تحقیق درصدد بررسی و مقایسه میزان شهرت یا محبوبیت اساطیر باستانی یا معاصر و یا اساطیر دفاع مقدس نیست بلکه از آن جایی که رسانهها مهمترین و بیشترین نقش را در برجستهسازی چهرهها دارند؛ هدف این پژوهش بررسی این نکته میباشدکه کدام شخصیتها در بین نوجوانان و جوانان شناخته شدهتر هستند و از آن طریق به نقش رسانهها پرداخته شود. زیرا فعالیت و یا کم کاری رسانه در حوزههای مربوطه باعث شناخت و یا عدم آگاهی نسل جوان از این چهرهها میباشد. در این پژوهش منظور از اساطیر باستانی؛ اساطیر باستانی ایرانی و یونانی و رومی مد نظر میباشدکه نمونههایی چون رستم، افراسیاب، اهورامزدا، بهرام، جمشید و ... زئوس، هرکول، آتنا، نپتون، آپولون و ... و اساطیر کهن قومی چون دده قورقود، دومرول و ... را میتوان نام برد. اساطیر معاصر: شخصیتهای برجسته معاصر، بازیگران، شخصیتهای خیالی فیلمهای هالیودی، موسیقیدانان، خوانندگان و ... مدنظر میباشند و منظور از اساطیر دوران دفاع مقدس در این تحقیق شهدا، جانبازان، آزادگان و همسرانشان، جهادگران و بسیجیان میباشد. به فرموده مقام معظم رهبری: «هرکشور و ملتی با آرمانها، اسطورهها و نمادهای خود زندگی میکند. همه آنها که دفاع جانانهای کردند، آمادهسازی فداکارانهای که نسبت به ابزار و تجهیزات نظامی از آفندی و پدافندی انجام دادند و آماده به کاری عناصر برای حضور درجبهههای خطرناک، هرکدام از آن افراد یک اسطورهاند. اگر دنبال اسطوره میگردید، اسطوره آنهایند.» آیا قهرمانان 8 سال جنگ تحمیلی اسطوره میباشند؟ در پاسخ باید اشاره کرد که: «به مرور زمان که جامعهای توسعه مییابد، اساطیرش مورد تجدید نظر قرار میگیرند و منقح و مهذب و یا از نو تفسیر میشوند تا با نیازمندیهای تازه سازگار گردند(ستاری، 1387: 109)، که در این حالت اسطوره دیگر به هیچ وجه تبیین نیست، بلکه بیان است؛ بیان اینکه چیزی مثل زندگی کردن در این عالم چگونه احساس میشود، پس اسطوره از این که صرفاً بدوی باشد دست میکشد و به امری کلی و جهانشمول بدل میشود. اسطوره دیگر نه امر کاذب و موهوم، بلکه امری صادق و حقیقی است. اسطوره وضعیت انسان را به تصویر میکشد(سگال، 1389: 88). اسطورهها در تمام ابعاد زندگی انسان پدیدار میشوند و به تعبیری «هرگز نمیمیرند بلکه مدام نو به نو به اشکال گوناگون رخ مینمایند»(ستاری، 1383: 7). لذا این تحقیق در صدد پاسخ به این سوال میباشد که نسل جوان ایرانی به کدامیک از اساطیر علاقه بیشتری دارد و از آنجا که نابودی اسطورهها، نابودی هویت یک ملت است بنابراین با تعمیق بخشیدن به باورها و شناخت این نسل از سرمایههای اجتماعی خود که نمونهای از آن اسوهها و اساطیر 8 سال دفاع مقدس هستند میتوان هویت ملی و مذهبی آنها را ثبیت و میزان دلبستگی آنها را به اساطیر غربی کاهش داد. چرا که یکی از اساسیترین روشهای احراز هویت در "جوامع سنتی"، باور و خلق اسطورهها بود(Rauch، 2003, 16)، هویت در تعامل با فرهنگ باستانی و فرهنگ دینی شکل میگیرد. نگرش فوق به روشنی جایگاه اسطوره را مشخص میکند، بنابرین شناخت علاقهمندی نسل جوان به اساطیر که آینده این سرزمین به دست آنهاست و علتیابی آن امری ضروری به نظر میرسد. شناخت میزان علاقهمندی به الگوها و اساطیر معاصر ایرانی – اسلامی ما را در پیدا کردن مسیری برای جهتدهی به علایق جوانان از طریق رسانههای مختلف و ریشهدار کردن شناخت نسل جوان از الگوهای برجسته میهن اسلامیمان یاری میکند.
اهداف تحقیق هدف اصلی - تعیین میزان شناخت و علاقهمندی نسل جوان به اساطیر باستانی و معاصر و مقایسه آن با اساطیر دفاع مقدس ملی و بومی.
اهداف فرعی - مقایسه میزان آشنایی دانشآموزان دبیرستانی با اساطیر باستانی ایرانی و هنرمندان جهانی معاصر - مقایسه میزان آشنایی دانشآموزان دبیرستانی با اساطیر قومی و هنرمندان جهانی معاصر - مقایسه میزان آشنایی دانشآموزان دبیرستانی با اساطیر و هنرمندان جهانی معاصر و اساطیر دفاع مقدس ملی و بومی - مقایسه میزان تعلق مذهبی و میزان آشنایی با اساطیر و هنرمندان جهانی معاصر و اساطیر دفاع مقدس ملی و بومی.
تعریف متغیرها - منظور از آشنایی با اساطیر باستانی ایرانی؛ آشنایی با: اهورا مزدا، کیکاووس، کیخسرو، جمشید، فریدون، گرشاسب، رستم، افراسیاب، سهراب و کاوه آهنگر میباشد. - منظور از آشنایی با اساطیر باستانی یونانی– رومی؛ آشنایی با: آپولن، زئوس، هرکول، آشیل، اروس، ژوپیتر، مرکوری، دیانا و ژانوس میباشد. - منظور از آشنایی با اساطیر قومی؛ آشنایی با: دومرول، دهده قورقود، کور اوغلی، ستارخان، باقرخان، علامه امینی، علامه جعفری، علامه طباطبایی و محمدحسین شهریار میباشد. - منظور از آشنایی با اساطیر معاصر (هنرمندان جهانی معاصر)؛ آشنایی با اساطیر تخیلی: اسپایدر من، بت من، سوپر من، آیرن من، بن تن، کاپتان آمریکا، هری پاتر، هالک، باربی، دختر توتفرنگی، شرک و باب اسفنجی میباشد. - بازیگران مشهور معاصر: برد پیت، دی کاپریو، لیام همس ورث، نیکول کید من، کریستن استوارت، جیسون استاتهام و آنجلینا جولی. - خوانندگان مشهور معاصر: جاستین درو بیبر، جنیفر لوپز، نانسی عجرم، مایکل جک سون، لینکین پارک و انریکه ایگلسیاس. - منظور از آشنایی با اساطیر دفاع مقدس ملی؛ آشنایی با شهدای برجسته: محمدابراهیم همت، حسین خرازی، احمد متوسلیان، عباس بابایی، مصطفی چمران، محمد جهان آرا، عباس دوران، حسن باقری، احمد کشوری، علی اکبر شیرودی و محمد حسین فهمیده - ایثارگران: عزیز جعفری، حسین سلامی، قاسم سلیمانی، محسن رضائی، نور علی شوشتری، حسن تهرانی مقدم، علی صیاد شیرازی و احمد کاظمی. - آزادگان: سید علیاکبر ابو ترابیفرد. - همسران و مادران رزمندگان: سیده زهرا حسینی، معصومه آباد، شهناز حاجی پور و نسرین افضل. - منظور از آشنایی با چهرههای دفاع مقدس بومی؛ آشنایی با شهدای برجسته: مهدی باکری، حمید باکری، حسن شفیعزاده، مرتضی یاغچیان، علی تجلایی و احد مقیمی. - ایثارگران: امین شریعتی. - جانبازان: نورالدین عافی. برای سنجیدن نگرشها و باورهای دینی از پرسشنامه گلاک و استارک استفاده گردید. این پرسشنامه با دین اسلام هم انطباق یافته است(سراجزاده، 1374)، پرسشنامه شامل ابعاد پنجگانه اعتقادی، عاطفی، پیامدی، مناسکی و فکری به سنجش دینداری میپردازد. - بعد اعتقادی یا باورهای دینی عبارتست از: باورهایی که انتظار میرود پیروان آن دین به آنها اعتقاد داشته باشند. - بعد مناسکی یا اعمال دینی: شامل اعمال دینی مشخصی همچون عبادت، نماز، شرکت در آئینهای دینی خاص، روزه گرفتن و ... است که انتظار میرود پیروان هر دین آنها را به جا آورند. - بعد تجربی یا عواطف دینی: ناظر بر عواطف، تصورات و احساسات مربوط به داشتن روابط با جوهری ربوبی همچون خدا یا واقعیتی غایی یا اقتداری متعالی است. - بعد فکری: دین یا دانش دینی مشتمل بر اطلاعات و دانستههایی مبنایی در مورد معتقدات هر دین است که پیروان باید آنها را بدانند. - بعد پیامدی: یا آثار دینی ناظر بر اثرات باورها، اعمال، تجارب و دانش دینی بر زندگی روزمره پیروان است( گلاک و دیگری، 1965؛ به نقل از سراجزاده، 1374).
پیشینه تحقیق مهران السادات خاتمی در سال 1390 با تحقیق خود در مورد کهن الگوی قهرمان در درام تلویزیونی که با نگاهی به 3 فیلم تلویزیونی دفاع مقدس، به مفهوم ناخودآگاه جمعی میپردازد که از سوی کارل گوستا و یونگ مطرح شده است، وی یکی از عناصر تشکیلدهنده ناخودآگاه جمعی را، کهن الگوها میداند. یکی از این کهن الگوها ساختار اسطورهای فیلمنامه نام دارد. او در این رساله سعی دارد با بررسی ساختار مزبور نشان دهد چگونه یک هنرمند میتواند با بهرهگیری ازنیروی نهفته در کهن الگوها، به ویژه کهن الگوی قهرمان اثر خود را قوت ببخشد. صرفی و هدایتی در سال 1392 در مقالهای با عنوان نماد و نقش مایههای نمادین در داستانهای کودک و نوجوان دفاع مقدس، به چگونگی طرح مسئله جنگ و مسائل و مفاهیم مربوط به آن برای کودکان میپردازند. آنها به این نتیجه میرسند که استفاده از نماد برای عینیکردن وقایع و حقایق دوران دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان، از شگردهای هنری دستهای از آثار استکه علاوه بر نزدیک کردن ذهن مخاطب خاص به جریان این وقایع، باعث غنای ادبی آثار داستانی کودک و نوجوان خواهد شد. صادقزاده و منادی در سال 1387 در پژهشی با عنوان جایگاه نمادهای هویت ملی درکتابهای درسی ادبیات فارسی و تاریخ دوره متوسطه رشته علوم انسانی به این نتیجه میرسندکه آموزش هویت ملی درکتابهای درسی موردنظر ناقص و گذرا بوده و درمیان دروس، صفحات و تصاویر این کتابها به نمادهای هویت ملی توجه متعالی نشده است. خیرآبادی، حکیمزاده، محمدی و خالقینژاد(1390) در مقالهای با عنوان جایگاه نمادهای هویت ملی درزبان و ادبیات فارسی؛ مطالعه موردی آثار داستانی جمالزاده نتیجه گرفتهاندکه از بین مولفههای هویت ملی در داستانهای جمالزاده، بیشترین فراوانی متعلق به نمادهای زبان فارسی است و در مراحل بعدی این واکاوی نمادهای جغرافیایی، تاریخی، ادبیات و مشاهیر و فرهنگ از بیشترین فراوانیها برخوردارند. نیکپناه، مظلومزاده و پورجعفر در سال 1391، با تحقیقی با عنوان بازکاویی ضرورتهای فرهنگی و ادبی انتظار و ارزیابی میزان آشنایی جوانان با مبانی مهدوی و معیارهای مربوطه به این نتیجه رسیدند که در مورد «علاقه به مطالعه موضوعات در زمینه مهدی و ظهور آن» بیش از 66 درصد مردان و 68 درصد زنان علاقه نشان دادندکه این علاقه بین دو گروه تقریباً یکسان است و در مورد اینکه کتابهای درسی چه اندازه برآشنایی با اندیشههای مهدوی تاثیرگذار بوده است؛ بیش از 66 درصد مردان و 81 درصد زنان نقش کتاب درسی را اندک دانستهاند.
روش تحقیق روش تحقیق با در نظر گرفتن نوع گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی خواهد بود. علت استفاده از روش پیمایشی این است که پژوهشگر قصد دارد دیدگاهها و نظرات نمونهای ازیک جامعه را بررسی نماید و با توجه به این که توصیف جامعه در یک مقطع از زمان بر مبنای نگرشسنجی انجام میگیرد تحقیق مقطعی است. بر مبنای هدف تحقیق، پژوهش حاضر کاربردی میباشد.
جامعه آماری جامعه آماری دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه دبیرستانهای ناحیه 2 تبریز در نظر گرفته شده که جمعاً 6120 نفر میباشد. از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در میان دانشآموزان دبیرستان ناحیه 2 تبریز استفاده شده است، از آنجایی که همه خوشهها همگن هستند یک دبیرستان از بین دبیرستانهای پسرانه و یک دبیرستان از بین دبیرستانهای دخترانه به صورت تصادفی انتخاب شد و جهت به دست آوردن دادهها پرسشنامه دربین آنها توزیع شد. حجم نمونه مطابق فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد 5/361 محاسبه شد و با توجه به جدول مورگان 364 نفر تعیین گردید. تعداد دانشآموزان تشکیلدهنده نمونه آماری هر دبیرستان مشخص و به تفکیک جنسیت محاسبه شده است، که نمونهگیری از هر نوع دبیرستان با استفاده از نمونهگیری طبقهبندی شده انجام پذیرفته است.
جدول شماره (1): مشخصات جامعه آماری و تعداد حجم نمونه
ابزارهای اندازهگیری ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته میباشد، در این تحقیق که شامل 2 پرسشنامه میباشد. پرسشنامه دینداری (پرسشنامه استاندارد گلاک و استارک) برای سنجیدن نگرشها و باورهای دینی و دینداری ساخته شده است. برای استاندارد کردن در کشورهای مختلف اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیا و بر روی پیروان ادیان مسیحیت، یهودیت و اسلام اجرا گردیده(نقل از طالبان، 1377) و با دین اسلام هم انطباق یافته است(سراجزاده، 1374)، مقیاس اندازهگیری دراین سنجش طیف لیکرت میباشدکه هر گویه پنج درجه ارزشی «کاملاً موافق، موافق، بینابین، مخالف، کاملاً مخالف» را در بر میگیرد و ارزشهای هر گویه بین 4-0 متغیر میباشد. میزان اعتبار این پرسشنامه در مطالعات مختلف بر روی نمونههای متفاوت تعیین گردیده که حاکی از اعتبار بالای آن در ابعاد مختلف میباشد. در آخرین اجرای این آزمون بر روی دانشجویان آلفای کلی پرسشنامه 83/0 بوده است. مقدار آلفا برای متغیرهای بعد اعتقادی 81/0، بعد عاطفی 75/0، بعد پیامدی 72/0 و بعد مناسکی 83/0 میباشد. پرسشنامه دوم که پرسشنامه محقق ساخته شناخت اساطیر میباشد بر روی نمونه اجرا گردیده و مقدار آلفای کرونباخ کلی آن 861/0 تعیین گردید. چون این پرسشنامه از دو بخش شناخت چهره و شناخت دیگر ابعاد اساطیر تشکیل یافته است، مقدار آلفای بخش شناخت چهره برابر 753/0 و مقدار آلفای بخش شناخت دیگر ابعاد برابر 7/0 میباشد. اعتبار پرسشنامه توسط اساتید مورد تایید قرار گرفته است. یافتهها هدف از این پژوهش مقایسه میزان شناخت و علاقهمندی دانشآموزان دبیرستانی به اساطیر باستانی و اساطیر معاصر و چهرههای ملی و بومی دفاع مقدس بود و همچنین بررسی رابطه میزان دینداری دانشآموزان با میزان آشنایی آنان با هر یک از اساطیر نیز مورد بررسی قرار گرفت. - فرضیه اول: بین میزان آشنایی دانشآموزان دبیرستانی با اساطیر باستانی ایرانی و هنرمندان جهانی معاصر تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای پژوهش نشان میدهدکه با اطمینان 95/0 بین میزان آشنایی دانشآموزان با اساطیر باستانی ایرانی و هنرمندان جهانی معاصر تفاوت معناداری وجود دارد زیرا مقدار برابر 000/0 p=میباشد که این مقدار کوچکتر از 05/0 میباشد، بنابراین فرضیه تحقیق تایید میشود. امروزه دانشآموزان بیشترین اطلاعات خود را از رسانههای جمعی و رسانههای دیداری و شنیداری کسب میکنند و منبع اصلی اطلاعات آنان در مورد اساطیر باستانی ایرانی فقط کتب درسی آنان میباشد. - فرضیه دوم: بین میزان آشنایی دانشآموزان دبیرستانی با اساطیر ترک و هنرمندان جهانی معاصر تفاوت معناداری وجود دارد. در این فرضیه نیز همانند فرضیه اول یافتههای پژوهش نشان میدهد که با اطمینان 95/0 بین میزان آشنایی دانشآموزان با اساطیر ترک و هنرمندان جهانی معاصر تفاوت معناداری وجود دارد زیرا مقدار برابر 000/0 p=میباشد که این مقدار کوچکتر از 05/0 میباشد، بنابراین فرضیه تحقیق تایید میشود. امروزه دانشآموزان بیشترین اطلاعات خود را از رسانههای جمعی و رسانههای دیداری و شنیداری کسب نند و منبع اصلی اطلاعات آنان در مورد اساطیر ترک فقط کتب درسی آنان میباشد که آنهم به صورت بسیار محدود به آن پرداخته شده است. - فرضیه سوم: بین میزان آشنایی دانشآموزان دبیرستانی با اساطیر و هنرمندان جهانی معاصر و چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی تفاوت معناداری وجود دارد. برای بررسی این فرضیه آزمون فریدمن انجام گردید و نتایج نشان داد که بیشترین میزان آشنایی به ترتیب اولویت مربوط به هنرمندان معاصر و در مرحله بعد مربوط به اساطیر باستانی و بعد چهرههای دفاع مقدس ملی و در نهایت دفاع مقدس بومی میباشد. یعنی میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس بسیار کمتر از هنرمندان معاصر میباشد. همچنین طبق یافتهها مقدار برابر 000/0 p=میباشد که چون این مقدار از 05/0 کوچکتر میباشد بنابراین فرض صفر رد میشود، یعنی حداقل بین دو گروه از اساطیر باستانی و هنرمندان معاصر و چهرههای دفاع مقدس اختلاف معنیداری وجود دارد و فرضیه تحقیق تایید میشود. امروزه منبع اصلی اطلاعات دانشآموزان ماهواره، اینترنت، شبکههای اجتماعی و ... میباشد و منبع اصلی اطلاعات آنان در مورد اساطیرکتب درسی آنان میباشد و در مورد چهرههای دفاع مقدس کم کاری رسانه داخلی و پرداخت کم و ضعیف کتب درسی به این چهرهها عامل اصلی آشنایی کم دانشآموزان با این چهرهها میباشد. با انجام آزمون ویلکاکسون بر روی 4 گروه اساطیر باستانی و هنرمندان جهانی معاصر و چهرههای دفاع مقدس ملی و چهرههای دفاع مقدس بومی به این نتیجه رسیدیم که: در بین دو گروه اساطیر باستانی و هنرمندان جهانی معاصر با توجه به این که مقدار p بین دو گروه اساطیر و هنرمندان معاصر برابر 217/0 میباشد، میتوان نتیجه گرفت چون این مقدار بزرگتر از 05/0 میباشد، در نتیجه فرض رد نمیشود و این دو متغیر تفاوت معنیداری باهم ندارندکه منطقی به نظر میرسد زیرا اساطیر باستانی متشکل از اساطیر یونانی، رومی، ایرانی و ترک میباشند که احتمالاً میتواند به دلیل ساختن فیلمهایی برای این اسطورهها باعث آشنایی دانشآموزان شده باشد و دربین دو گروه چهره- های دفاع مقدس ملی و چهرههای دفاع مقدس بومی با توجه به اینکه مقدار p بین دو گروه چهرههای دفاع مقدس بومی و چهرههای دفاع مقدس ملی برابر 335/0 میباشد، میتوان نتیجه گرفت چون این مقدار بزرگتر از 05/0 میباشد، در نتیجه فرض صفر رد نمیشود و این دو متغیر تفاوت معنیداری با هم ندارند که منطقی به نظر میرسد. - فرضیه چهارم: بین میزان تعلق مذهبی و میزان آشنایی دانشآموزان با اساطیر و هنرمندان جهانی معاصر و چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی تفاوت معناداری وجود دارد. برای بررسی این فرضیه آزمون کندال انجام میشود و نشان میدهد که رابطه معناداری بین میزان دینداری دانشآموزان و میزان آشنایی آنان از اساطیر (هنرمندان) معاصر وجود دارد، زیرا مقدار 002/0=sig است، با توجه به دو دامنه بودن آزمون با 025/0 مقایسه میشود و چون از 025/0 کوچکتر میباشد، در نتیجه میتوان گفت که در سطح 05/0=α یک نوع رابطه بین دینداری و میزان آشنایی دانشآموزان با هنرمندان معاصر وجود دارد و فرضیه تحقیق تایید میشود و چون ضریب همبستگی این دو متغیر 139/0- میباشد، نشان میدهد که همبستگی معکوس معنیدار و ناقصی بین میزان تعلق مذهبی و آشنایی با اساطیر معاصر وجود دارد. در مورد میزان دینداری و میزان آشنایی با چهرههای ملی دفاع مقدس نیز انجام آزمون کندال نشان میدهد که رابطه معناداری بین دینداری دانشآموزان و میزان آشنایی آنان با چهره دفاع مقدس ملی وجود دارد، زیرا که مقدار 001/0=sig است که با توجه به دو دامنه بودن آزمون با 025/0 مقایسه میشود و چون از 025/0 کوچکتر میباشد، در نتیجه میتوان گفت که در سطح 05/0=α یک نوع رابطه بین دینداری و میزان آشنایی دانشآموزان با چهرههای دفاع مقدس ملی وجود دارد و فرضیه تحقیق تایید میشود و چون ضریب همبستگی این دومتغیر 158/0 میباشد، نشان میدهد که همبستگی مستقیم معنیدار و نسبتاً ناقصی بین میزان تعلق مذهبی و آشنایی با چهرههای ملی دفاع مقدس وجود دارد. درمورد میزان دینداری و میزان آشنایی با چهرههای بومی دفاع مقدس نیز انجام آزمون کندال نشان میدهد که رابطه معناداری بین دینداری دانشآموزان و میزان آشنایی آنان با چهره دفاع مقدس بومی وجود دارد، زیرا که مقدار 000/0=sig استکه با توجه به دو دامنه بودن آزمون با 025/0 مقایسه میشود و چون از 025/0 کوچکتر میباشد، درنتیجه میتوان گفت که در سطح 05/0=α یک نوع رابطه بین دینداری و میزان آشنایی دانشآموزان با چهرههای دفاع مقدس بومی وجود دارد و فرضیه تحقیق تایید میشود و ازآنجا که ضریب همبستگی این دو متغیر 207/0 میباشد نشان میدهدکه همبستگی مستقیم معنیدار ولی تقریباً متوسطی بین میزان تعلق مذهبی و آشنایی با چهرههایبومی دفاع مقدس وجود دارد. درمورد میزان دینداری و میزان آشنایی با اساطیر باستانی نیز انجام آزمونکندال نشان میدهد رابطه معناداری بین دینداری دانشآموزان و میزان آشنایی آنان با اساطیر باستانی وجود ندارد، زیرا که مقدار 179/0=sig است که با توجه به دو دامنه بودن آزمون با 025/0 مقایسه میشود و چون از 025/0 بزرگتر میباشد، پس در سطح 05/0=α بین دینداری دانشآموزان و میزان آشنایی آنان با اساطیر باستانی رابطهای وجود ندارد، در نتیجه فرضیه تحقیق رد میشود.
رابطه جنسیت بین دو متغیر جنسیت و میزان آشنایی با هنرمندان معاصر مقدار خیدو برابر 617/37 میباشد و مقدار 000/0p= میباشد که از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر است. به عبارتی در سطح 05/0=α بین دومتغیر جنسیت و میزان آشنایی باهنرمندان معاصر رابطه وجود دارد. یا واضحتر اینکه متغیر مستقل (جنسیت) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با هنرمندان معاصر) تاثیر میگذارد که باعث اختلاف در بین دو گروه دختران و پسران میشود، به این نتیجه رسیدیم که میزان آشنایی پسران بیش از دختران میباشد. بین دومتغیر جنسیت و میزان آشنایی باچهرههای دفاع مقدس ملی و بومی مقدار خیدو برابر 069/37 میباشد و مقدار 000/0p= میباشدکه از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر است. به عبارتی در سطح 05/0=α بین دو متغیر جنسیت و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی رابطه وجود دارد. یا واضحتر اینکه متغیر مستقل (جنسیت) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی) تاثیر میگذارد که باعث اختلاف در بین دو گروه دختران و پسران میشود، به این نتیجه رسیدیم که میزان آشنایی پسران بیش از دختران میباشد.
رابطه سن برای متغیر سن و آشنایی با هنرمندان معاصر مقدار 012/0p= میباشد که با توجه به دو دامنه بودن آزمون با 025/0 مقایسه میشود و چون از 025/0 کوچکتر میباشد نتیجه میگیریمکه درسطح 05/0=α بین سن و میزان آشنایی دانشآموزان با اساطیر معاصر (هنرمندان معاصر جهانی) یک نوع رابطه وجود دارد و چون ضریب همبستگی به دست آمده 132/0-=r میباشد، همبستگی از نوع معکوس و ناقص میباشد یعنی با افزایش سن دانشآموزان میزان آشنایی دانشآموزان از هنرمندان معاصر کمتر میشود. به طور واضحتر اینکه دانشآموزان کم سن و سالتر آشنایی بیشتری با هنرمندان معاصر دارند و احتمالاً این به دلیل استفاده بیشتر آنها از رسانههایی چون اینترنت و ماهواره و یا شبکههای اجتماعی میباشد. در مورد رابطه سن و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس نیز معیار تصمیم به دست آمده برای متغیر سن و آشنایی با چهرههای دفاع مقدس برابر 257/0 میباشدکه با توجه به دو دامنه بودن آزمون با 025/0 مقایسه میشود و چون از 025/0 بزرگتر میباشد نتیجه میگیریم که درسطح 05/0=α بین سن و میزان آشنایی دانشآموزان با چهرههای دفاع مقدس رابطه وجود ندارد.
رابطه وضعیت اقتصادی خانواده بین دو متغیر وضعیت اقتصادی والدین و میزان آشنایی با هنرمندان معاصر خیدو برابر 952/17 میباشد و معیار تصمیم برابر 001/0=sig میباشد که از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر است. به عبارتی در سطح 05/0=α بین دو متغیر پایگاه اجتماعی و میزان آشنایی با هنرمندان معاصر رابطه وجود دارد. یا واضحتر اینکه متغیر مستقل (پایگاه اجتماعی والدین) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با اساطیر معاصر) تاثیر میگذارد، این بدین معنی است که با بالا رفتن وضع اقتصادی میزان آشنایی نیز بالا میرود، که احتمال زیاد به دلیل استفاده و دسترسی بیشتر به رسانههای جمعی همچون اینترنت، ماهواره و ... میباشد بین دو متغیر وضعیت اقتصادی و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی مقدار خیدو برابر 642/10 میباشد و معیار تصمیم برابر 031/0=sig میباشد که از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر میباشد. به عبارتی درسطح 05/0=α بین دومتغیر پایگاه اجتماعی و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی رابطه وجود دارد. یا واضحتر اینکه متغیر مستقل (پایگاه اجتماعی والدین) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی) تاثیر میگذارد. افراد با وضع اقتصادی متوسط شناخت بهتری از شهدا دارند.
رابطه استفاده از برنامههای ماهواره - بین دو متغیر تماشای ماهواره و میزان آشنایی با اساطیر معاصر مقدار خیدو برابر 655/14 میباشد و مقدار 005/0=p میباشدکه از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر میباشد. به عبارتی در سطح 05/0=α بین دو متغیر تماشای ماهواره و میزان آشنایی با اساطیر معاصر رابطه وجود دارد. یا واضحتر این که متغیر مستقل (تماشای ماهواره) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با اساطیر معاصر) تاثیر میگذارد و افرادی که موافق تماشای ماهواره هستند آشنایی بیشتری با هنرمندان معاصر نیز دارند. - بین دو متغیر تماشای ماهواره و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس مقدار خیدو برابر 711/23 میباشد و مقدار 000/0=p میباشدکه از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر میباشد. به عبارتی در سطح 05/0=α بین دو متغیر تماشای ماهواره و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس رابطه وجود دارد. یا واضحتر اینکه متغیر مستقل (تماشای ماهواره) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس) تاثیر میگذارد و افرادی که مخالف تماشای ماهواره میباشند اطلاعات بیشتری از چهرههای دفاع مقدس دارند.
رابطه نوع موسیقی مورد علاقه - بین دو متغیر نوع موسیقی و میزان آشنایی با اساطیر معاصر مقدار خیدو برابر 170/54 میباشد و معیارتصمیم برابر 000/0=sig میباشدکه از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر میباشد. به عبارتی در سطح 05/0=α بین دو متغیر نوع موسیقی و میزان آشنایی با اساطیر معاصر رابطه وجود دارد. یا واضحتر اینکه متغیر مستقل (نوع موسیقی) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با اساطیر معاصر) تاثیر میگذارد و افرادی که به موسیقی پاپ، راک و یا جاز علاقهمند هستند اطلاعات بالاتری از هنرمندان معاصر دارند. - بین دو متغیر نوع موسیقی و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس مقدار خیدو برابر 084/32 میباشد و معیار تصمیم 001/0=sig میباشدکه از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر میباشد. به عبارتی در سطح 05/0=α بین دو متغیر نوع موسیقی و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس رابطه وجود دارد. یا واضحتر اینکه متغیر مستقل (نوع موسیقی) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با چهرههای دفاعمقدس) تاثیر میگذارد و افرادیکه به موسیقی سنتی، حماسی و یا مداحی علاقهمند هستند اطلاعات بیشتری از شهدا و چهرههای دفاع مقدس دارند.
رابطه هنرپیشه مورد علاقه - بین دو متغیر هنرپیشه و میزان آشنایی با هنرمندان معاصر مقدار خیدو برابر 723/100 میباشد و معیار تصمیم 000/0=sig میباشدکه از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر میباشد. به عبارتی در سطح 05/0=α بین دو متغیر هنرپیشه و میزان آشنایی با هنرمندان معاصر رابطه وجود دارد. یا واضحتر اینکه متغیر مستقل (هنرپیشه) برمتغیر وابسته (میزان آشنایی بااساطیر معاصر) تاثیر میگذارد و افرادی که به هنر پیشههای آمریکایی علاقهمند هستند شناخت بیشتری از هنرمندان معاصر دارند و نتایج نشان میدهد 100 درصد این افراد از هنرمندان معاصر شناخت متوسط به بالایی دارند. - بین دو متغیر هنرپیشه و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس مقدار خیدو برابر 979/18 میباشد و معیارتصمیم 015/0=sig میباشدکه از 05/0 بیشتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر نمیشود. به عبارتی در سطح 05/0=α بین دو متغیر هنرپیشه و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس رابطه وجود ندارد. یا واضحتر اینکه متغیر مستقل (هنرپیشه) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس) تاثیر نمیگذارد.
رابطه علاقه به انتخاب دوست مذهبی - بین دو متغیر علاقه به داشتن دوست مذهبی و میزان آشنایی با هنرمندان معاصر مقدار خیدو برابر 830/19 میباشد و مقدار 011/0=p میباشدکه از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر در سطح 05/0=α میباشد. به عبارتی بین دو متغیر علاقه به داشتن دوست مذهبی و میزان آشنایی با هنرمندان معاصر رابطه وجود دارد. یا واضحتر اینکه متغیر مستقل (علاقه به داشتن دوست مذهبی) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با هنرمندان معاصر) تاثیر میگذارد و افراد مخالف انتخاب دوست مذهبی شناخت بیشتری از هنرمندان معاصر دارند. علت این امر احتمالاً ترغیب دوستان به استفاده از رسانههای حامل پیامهای غربی میباشد. - بین دو متغیر علاقه به داشتن دوست مذهبی و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس مقدار خیدو برابر 878/27 میباشد و مقدار 000/0=p میباشد که از 05/0 کمتر میباشد و دلیل بر رد فرضیه صفر در سطح 05/0=α میباشد. به عبارتی بین دو متغیر علاقه به داشتن دوست مذهبی و میزان آشنایی با چهرههای دفاع مقدس رابطه وجود دارد. یا واضحتر اینکه متغیرمستقل (علاقه به داشتن دوست مذهبی) بر متغیر وابسته (میزان آشنایی با چهرههای دفاعمقدس) تاثیر میگذارد و افرادیکه موافق انتخاب دوست مذهبی هستند از دفاع مقدس و چهرههای دفاع مقدس آشنایی بیشتری دارند. یافتهها نشان میدهد که میزان آشنایی دانشآموزان از اساطیر باستانی و اساطیر (هنرمندان) معاصر و چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی تفاوت معنیداری دارد. دانشآموزان با اساطیر معاصر بیشترین آشنایی را دارند و پس از آن با اساطیر باستانی آشنا هستند و در نهایت با چهرههای دفاع مقدس ملی و در آخر با چهرههای دفاع مقدس بومی آشنایی دارند. در حالی که به نظر میرسید علیالقاعده دانشآموزان میبایست حداقل با چهرههای شاخص دفاع مقدس بومی خود آشنایی نسبتاً خوبی داشته باشند در حالی که این طور نیست. این تفاوت از علل و عوامل متعددی سرچشمه میگیرد که نمونهای از آن رسانههای جمعی و پدیده جهانیشدن میباشد که باعث بالا رفتن اطلاعات، شناخت و علاقه دانشآموزان با اساطیر معاصر میباشد و همچنین کم کاری رسانه داخلی در تولید و پخش تولیدات ضعیف در خصوص چهرههای ایرانی و بالاخص در مورد چهرههای دفاع مقدس منجر به این تفاوت شده است. - بیشتر فیلمهای مربوط به دفاع مقدس قهرمان محور نمیباشند و همین یکی از عوامل مهم در عدم برقرای ارتباط با این گونه اثرها و در نتیجه عدم تاثیرگذاری مطلوب و بلندمدت آنهاست. - عدم استفاده از عناصر اساطیری در تولید اینگونه فیلمها از دیگر عوامل مهم میباشد، در حالیکه ما مدام در فیلمهای هالیوودی و خارجی شاهد اسطورهسازی و خلق اساطیر فرهنگی جدیدی میباشیم. - شناخت بسیار بالای دانشآموزان از اساطیر خیالی نشان میدهد که انیمیشن و فیلمهای کودک و نوجوان و در امتداد آن کار فرهنگی مکمل مانند: تولید نوشتافزار و پوشاک و ... تاثیر فوقالعادهای بر میزان آشنایی و علاقهمندی به این اسطوره ها دارد، که متاسفانه باز در این زمینه نیز کار خوب و موثری در کشور ما انجام نشده است. با توجه به نتایج این تحقیق میتوان اذعان کرد که تولید انیمیشنهای قهرمان محور بیشترین تاثیر را در کودکان و نوجوانان داشته است. - از سویی دیگر گرچه مدارس تا دو سه دهه گذشته نقش موثری را در انتقال میراث فرهنگی ایفا میکردند اما به نظر میرسد پدیده جهانیشدن بر میزان توانایی مدارس برای تداوم انجام این کارکرد تاثیر قابل ملاحظهای نداشته باشد. گسترش کانالهای کسب اطلاعات، انحصار دانش را از دست مدارس و دیگر مجاری رسمی اطلاعات خارج ساخته است و همچنین عدم به روزآوری آموزش و پرورش در کشور یکی از عوال مهم در این زمینه است. - عدم تولید موسیقی و ترانههای کافی برای نوجوانان و جوانان با صدای خوانندگان مورد علاقه در خصوص اسطورههای فرهنگی بومی و میهنی میزان درصد پاسخ درست به چهرههای خیالی نشان میدهدکه دراین سنین استفاده از عناصر اساطیری و تولید انیمیشن و بازیهای رایانهای جذاب، بیشترین تاثیر را در این گروه سنی دارد. افراد نمونه با شخصیتهای باب اسفنجی (99 درصد شناخت)، شرک (99 درصد شناخت)، بن تن (96 درصد شناخت)، اسپایدر من (95 درصد شناخت)، هری پاتر (91 درصد شناخت) و دختر توت فرنگی (90 درصد شناخت) آشنایی دارند و بقیه شخصیتها را با درصد بالای 70 درصد میشناسند. به جز شخصیتکاپیتان آمریکا میزان درصد بالای پاسخ درست به شناخت شهدای ملی مانند: شهید فهمیده، شهید بابایی و شهید چمران نشان میدهد که رسانه ملی و کتب درسی فراگیرترین نقش را در انتقال فرهنگ کشورمان عهده دار است. این سه شهید که به ترتیب به طور میانگین 84 درصد و 79 درصد و 66 درصد افراد آنها را میشناسند، علت عمده این شناخت استفاده از آموزهها و تصویر شهید فهمیده برگرفته از کتاب درسی دانشآموزان و ساخت سریال شوق پرواز درباره زندگی شهید بابایی و همچنین فیلم سینمایی "چ" درباره زندگی شهید چمران دانست زیرا که در پرسشنامه نیز به همین موارد اشاره شده بود. میزان درصد پاسخگویی درست به شخصیت شهریار (97 درصد پاسخ درست) نشان از اهمیت آموزههای کتب درسی میباشد زیرا عکس استفاده شده در پرسشنامه دقیقاً همان عکسی است که در کتب درسی چاپ شده است. میزان درصد پاسخگویی درست به شخصیت جاستین درو بیبر (83 درصد پاسخ درست) که خوانندهای تقریباً هم سن و سال دانشآموزان نمونه است نشان میدهد که خوانندگان نقش زیادی در گرایش و علاقهمندی به اسطورههای معاصر و در نتیجه تفکر ترویجی آنها دارند. این مطلب به وضوح بیان میکند، سیستم اسطورهسازی غرب توانسته است با معرفی گسترده و هدفمند شخصیتی که بتواند در گروه نوجوانان و جوانان احساس همزادپنداری و الگوی نزدیک به خودشان را داشته باشد، ایجاد نماید و از این طریق اهداف فرهنگی خود را درقالب این شخصیتها در اقصی نقاط دنیا و ازجمله جمهوری اسلامی ایران نهادینه سازد.
یافتههای پژوهش - میزان آشنایی دانشآموزان با اساطیر معاصر و باستانی و چهرههای دفاع مقدس ملی و بومی متفاوت است. - دانشآموزان بیشتر هنرمندان معاصر و سپس اساطیر باستانی و در مرحله بعد چهرههای دفاع مقدس ملی و در نهایت چهرههای دفاع مقدس بومی را میشناسند. - بین میزان آشنایی دانشآموزان با هنرمندان معاصر و تعلق مذهبی آنان رابطه معکوس معنیدار و ناقصی وجود دارد. - بین میزان آشنایی دانشآموزان با چهرههای دفاع مقدس ملی و تعلق مذهبی آنان رابطه مستقیم معنیدار و ناقصی وجود دارد. - بین میزان آشنایی دانشآموزان با چهرههای دفاع مقدس بومی و تعلق مذهبی آنان رابطه مستقیم معنیدار و متوسطی وجود دارد. - بین میزان آشنایی دانشآموزان با اساطیر باستانی و تعلق مذهبی آنان رابطه معنیداری وجود ندارد. به طور کلی هر سازمانی اگر هدفش ارتقاء و رشد و شکوفایی خود باشد باید از روحیات و ویژگیهای افرادی که پیشرفت آن سازمان را منجر میشوند آگاه باشد. سازمان آموزش و پرورش که یکی از مهمترین و بنیادیترین سازمان آگاهیدهی میباشد و نقش بسیار اساسی در شکلگیری شخصیت فرزندان این مرز و بوم و آیندهسازان کشور را بر عهده دارد وظیفهای به مراتب خطیرتر در این عرصه دارد. اگر بخواهیم در آینده شاهد رشد و شکوفایی میهن عزیزمان باشیم باید به صورت بنیادی و با سرمایهگزاری در نیروی انسانی کشور از همان دوران کودکی و نوجوانی آغاز کنیم. شناخت علایق و روحیات دانشآموزان در این برهه بسیار اهمیت دارد زیرا که شناخت این علایق ما را به شناخت ویژگیهای دانشآموزان رهنمون میشود و بر اساس آن میتوان به منشاء و علل و عوامل این علایق پی برد و کمیها و کاستیها را جبران کرد. «ما همواره برای مقصود خاصی دانش را تکامل میبخشیم و این مقاصد علاقه ما به آن دانش را تدارک میبیند»(کرایب، 1381: 297). بین دانش و علاقه پیوند نزدیکی وجود دارد و دانش تنها در پرتو این علایق میتواند سنجیده یا آزمون شود. این علایق منجر به الگوپذیری به خصوص درسنین نوجوانی میشود. الگوسازی و الگوبرداری درطول حیات ما پیش میرود و هرگز توقفی در آن وجود ندارد، با توجه به این نکته باید در نظر داشت که ما الگوی رفتاری خود را از کسانی دریافت میکنیم که احساس میکنیم بیشترین اقتدار را دارند و در زندگی ما نقش برجستهای ایفا میکنند. لزومی ندارد اقتباس الگوی مورد نظر مستقیماً مشاهده شود؛ رسانههای گروهی به میزان قابل توجهی الگو، جهت پیروی و اقتباس ارائه میدهند علاوه بر رسانههای گروهی، گروههای مرجع مثل هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران، شخصیتهای تلویزیونی و سینمایی و غیره نیز در ارائه الگو نقش عمدهای را به عهده دارند(فرهنگی، 1374: 81-80). رسانه در الگوسازی و نهادینه کردن ارزشها و باورها و انتقال فرهنگها جایگاه ویژهای دارد. رسانه ابزار مهمی است در جهت تولید و نشر ارزشها و هنجارهای فرهنگی و ارائه الگوهای عمل. رسانه این قدرت را دارد که فرهنگ توقعات و خواستهها را در میان مردم بالا یا پایین ببرد. نسل امروز نیازمند الگوهایی شایسته و راستین است. امروز باید به کار دگرگونی الگوها و آفرینش و نمایش قهرمانان صالح باشیم. اگر بخواهیم عامل فساد را از چهره اجتماع خویش بزداییم و روح پاکی، صداقت و خیرخواهی را در قشرهای مختلف زنده نماییم، باید مُد جامعه را عوض کنیم و سمبلهای پاکی و نیکی را به نمایش بگذاریم(نگارش، 1380: 98). رسانهها مهمترین عامل ترویج الگوها و اسطورهسازی و اسطورهپردازی در بین جوانان و نوجوانان میباشد. اینکه رسانهها چه قدر در ترویج و شناساندن الگوها در کشوری نظیر ایران میان قشر جوان موثر و موفق میباشند به دستاندرکاران و مسئولان فرهنگیکمک میکند تا دریابند که جوانان به چه معیارهایی علاقه- مندند و از چه الگوی تاثیر میپذیرند. از سوی دیگر این نوشتار در صدد است که نقش عامل سن، جنس، پایگاه اجتماعی والدین را در زمینه میزان آشنایی جوانان با اساطیر را شناسایی کند.
منابع افراسیابپور، ع، ا. (1389). ریشههای عرفانی در اساطیر ایران. فصلنامه تخصصی عرفان. سال ششم، شماره بیست و چهار، صص 32-13. امینیان، ب؛ و دیگری. (1391). نقش اسطورهها در هویت ملی و ملتسازی: مورد ایران. نشریه ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال سوم، شماره ششم، صص 46-2. امینیان، ب؛ و دیگری. (1391). نقش اسطورهها در هویت ملی و ملتسازی. نشریه ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال سوم، شماره ششم، صص 46-27. باباخانی، م. (1389). اسطوره در شناخت ادبیات. فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی. سال سوم، شماره 11و12، صص 32-7. پرمول، م. (1335). درآمدی بر سیر فلسفه در ایران باستان. تهران: جهان کتاب. ستاری، ج. (1376). اسطوره در جهان امروز. تهران: نشر مرکز. ستاری، ج. (1387). اسطوره و رمز. مجموعه مقالات. تهران: انتشارات سروش. ستاری، ج. (1383). سایه ایزوت و شکرخند شیرین. تهران: نشر مرکز. سگال، ر. ( 1389). اسطوره. ترجمه: ف، فرنودفر. تهران: انتشارات بصیرت. سورین ورنر، ت. (1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، دهقان. تهران: دانشگاه تهران. فرهنگی، ع، ا. (1374). ارتباطات انسانی. تهران: خدمات فرهنگی رسا. جلد 1. کاستلز، ا. (1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ. ترجمه: ا، علیقلیان و دیگری. تهران: طرح نو. کاستلز، ا. (1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: طرح نو. کرایب، یان، (1381). نظریه اجتماعی مدرن. ترجمه: ع، فجر. تهران: نشر آگه. کازنو، ژ. (1364). قدرت تلویزیون. ترجمه: اسدی. تهران: امیرکبیر. کلمن، ج. ( 1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. لافورگ، ر. (1374). نماد پردازی در جلال ستاری، اسطوره و رمز. تهران: انتشارات سروش. محمودی بختیاری، ع. (1368). زمینه فرهنگ و تمدن ایران، (نگاهی به عصر اساطیر). تهران: انتشارات پاژنگ. مختاری، ع. (1380). بررسی جایگاه دین در ساختار فکری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. پایاننامه کارشناسیارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن. هینلز، ج. (1373). شناخت اساطیر ایران. ترجمه: ژ، آموزگار و دیگری. تهران: نشر چشمه. Rauch, S. (2003). NeilGaiman’s The Sandman and Joseph Campbell. In Search of the Modern Myth, Holicong:Wildside press.
| ||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||
افراسیابپور، ع، ا. (1389). ریشههای عرفانی در اساطیر ایران. فصلنامه تخصصی عرفان. سال ششم، شماره بیست و چهار، صص 32-13. امینیان، ب؛ و دیگری. (1391). نقش اسطورهها در هویت ملی و ملتسازی: مورد ایران. نشریه ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال سوم، شماره ششم، صص 46-2. امینیان، ب؛ و دیگری. (1391). نقش اسطورهها در هویت ملی و ملتسازی. نشریه ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال سوم، شماره ششم، صص 46-27. باباخانی، م. (1389). اسطوره در شناخت ادبیات. فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی. سال سوم، شماره 11و12، صص 32-7. پرمول، م. (1335). درآمدی بر سیر فلسفه در ایران باستان. تهران: جهان کتاب. ستاری، ج. (1376). اسطوره در جهان امروز. تهران: نشر مرکز. ستاری، ج. (1387). اسطوره و رمز. مجموعه مقالات. تهران: انتشارات سروش. ستاری، ج. (1383). سایه ایزوت و شکرخند شیرین. تهران: نشر مرکز. سگال، ر. ( 1389). اسطوره. ترجمه: ف، فرنودفر. تهران: انتشارات بصیرت. سورین ورنر، ت. (1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، دهقان. تهران: دانشگاه تهران. فرهنگی، ع، ا. (1374). ارتباطات انسانی. تهران: خدمات فرهنگی رسا. جلد 1. کاستلز، ا. (1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ. ترجمه: ا، علیقلیان و دیگری. تهران: طرح نو. کاستلز، ا. (1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: طرح نو. کرایب، یان، (1381). نظریه اجتماعی مدرن. ترجمه: ع، فجر. تهران: نشر آگه. کازنو، ژ. (1364). قدرت تلویزیون. ترجمه: اسدی. تهران: امیرکبیر. کلمن، ج. ( 1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. لافورگ، ر. (1374). نماد پردازی در جلال ستاری، اسطوره و رمز. تهران: انتشارات سروش. محمودی بختیاری، ع. (1368). زمینه فرهنگ و تمدن ایران، (نگاهی به عصر اساطیر). تهران: انتشارات پاژنگ. مختاری، ع. (1380). بررسی جایگاه دین در ساختار فکری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. پایاننامه کارشناسیارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن. هینلز، ج. (1373). شناخت اساطیر ایران. ترجمه: ژ، آموزگار و دیگری. تهران: نشر چشمه. Rauch, S. (2003). NeilGaiman’s The Sandman and Joseph Campbell. In Search of the Modern Myth, Holicong:Wildside press. | ||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,417 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |