تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,276 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,910 |
بررسی رابطه بین سبک زندگی سلامت محور و سرمایههای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 9، شماره 30، فروردین 1395، صفحه 81-93 اصل مقاله (632 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سمیه موسیزاده1؛ محمدباقر علیزاده اقدم2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشآموخته مقطع کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی؛ تبریز- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز _ ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انسان سالم میتواند به عنوان محور توسعه همه جانبه جامعه که هدف اصلی جامعه امروزی هست نقش ایفا نماید. در این میان، دانشجویان به عنوان رکن اصلی و معماران آینده جامعه نقش غیرقابل انکاری در توسعه و تعالی جامعه دارند. با توجه به اهمیت سبک زندگی سلامت محور در بین دانشجویان، در این تحقیق به بررسی ابعاد سبک زندگی سلامت محور و عوامل اجتماعی مرتبط با آن در بین دانشجویان دانشگاه تبریز پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق تمام دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه تبریز درسال 1394 میباشدکه از بین آنها تعداد 377 نفر بااستفاده ازفرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شدهاند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه کتبی استفاده شده است. سرمایه اجتماعی در سه بعد شبکه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه بر اساس چارچوب نظری و نتایج به دست آمده از انجام تحلیل عامل اکتشافی سبک زندگی در پنج بعد که عبارت است از: ورزش، معاینات پزشکی و خودسنجی، تغذیه مناسب، تغذیه نامناسب و مصرف مواد اعتیادآور طبقهبندی شدند. جهت آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهند که بین ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی (شبکه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی) با سبک زندگی سلامت محور رابطه معنیداری وجود دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سبک زندگی سلامت محور؛ تحلیل عاملی؛ دانشجویان و آزمون پیرسون | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی رابطه بین سبک زندگی سلامتمحور و سمیه موسیزاده[1] دکتر محمدباقر علیزاده اقدم[2] تاریخ دریافت مقاله:19/1/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:23/7/1395 چکیده انسان سالم میتواند به عنوان محور توسعه همه جانبه جامعه که هدف اصلی جامعه امروزی هست نقش ایفا نماید. در این میان، دانشجویان به عنوان رکن اصلی و معماران آینده جامعه نقش غیرقابل انکاری در توسعه و تعالی جامعه دارند. با توجه به اهمیت سبک زندگی سلامت محور در بین دانشجویان، در این تحقیق به بررسی ابعاد سبک زندگی سلامت محور و عوامل اجتماعی مرتبط با آن در بین دانشجویان دانشگاه تبریز پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق تمام دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه تبریز درسال 1394 میباشدکه از بین آنها تعداد 377 نفر بااستفاده ازفرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شدهاند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه کتبی استفاده شده است. سرمایه اجتماعی در سه بعد شبکه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه بر اساس چارچوب نظری و نتایج به دست آمده از انجام تحلیل عامل اکتشافی سبک زندگی در پنج بعد که عبارت است از: ورزش، معاینات پزشکی و خودسنجی، تغذیه مناسب، تغذیه نامناسب و مصرف مواد اعتیادآور طبقهبندی شدند. جهت آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهند که بین ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی (شبکه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی) با سبک زندگی سلامت محور رابطه معنیداری وجود دارد. واژگان کلیدی: سبک زندگی سلامت محور، تحلیل عاملی، دانشجویان و آزمون پیرسون.
مقدمه از آنجا که توزیع بیماریها در بین کشورها، مناطق و طبقات مختلف فرق میکند و بدیهی به نظر میرسد که این بیماریها با رژیم غذایی و سبک زندگی در ارتباط باشند. افرادی که دارای موقعیتهای اجتماعی- اقتصادی بالاتری هستند در مقایسه با کسانی که در مراتب پایینتر طبقهبندی اجتماعی قرار دارند روی هم رفته سالمتر، بلندتر و قویترند و بیشتر عمر میکنند. اختلافات از نظر مرگ و میر نوزادان و مرگ کودکان از همه بیشتر به چشم میخورد. اما احتمال مرگ برای طبقه پایین در تمام سنین بیش از افراد ثروتمندتر است(گیدنز، 1378: 645). بررسیها نشان داده است که مهمترین عوامل تهدید کننده سلامتی عبارت است از: رژیم غذایی نامناسب، بیتحرکی، کمی فعالیتبدنی و مصرف سیگار. این عوامل از اصلیترین عوامل خطر بروز بیماری- های قلبی، چاقی، دیابت نوع دو، پوسیدگی داندانها، سکتههای مغزی و تعدادی زیادی از سرطانها میباشند. علت 25% از مرگهای ناشی ازبیماریهای قلبی و عروقی درنزد مردانکمتر از 65 سال، استعمال دخانیات است. کنترل عوامل خطر در سبک زندگی و عادت بهداشتی مانند تغذیه نادرست، فقدان فعالیت ورزشی، استعمال سیگار، مصرف الکل و مواد مخدر تقریباً باعث کاهش حدود 5 درصد از مرگهای زود هنگام میشود(منصوریان و همکاران، 1388: 63). همچنان که آدلر معتقد است تمام رفتارهای فرد از شیوه زندگی او نشات میگیرد و او آن چه را در خور شیوه زندگی است درک میکند، میآموزد و حفظ میکند (حسینی، 1388: 64). سبک زندگی سلامت محور به عنوان پدیدهای چند علتی، چند بعدی و چند دلالتی به الگوهای جمعی رفتار مربوط میشود که به مسائل تهدید کننده سلامت افراد میپردازد تا از این طریق بتواند سلامتی ایشان را تضمین نماید. این پدیده بیش از آنکه یک پدیده فردی باشد یک پدیده اجتماعی فرهنگی است(قاسمی و همکاران، 1387). کاکرهام معتقد است که تحقیق روی سبک زندگی سلامت محور نیاز است، اما اندازهگیری و تجزیه و تحلیل نباید در سطح فردی متوقف شود، بلکه بایستی الگوهای رفتار جمعی مربوط به سلامتی که سبک زندگی سلامت محور را تشکیل میدهند نیز مدنظر قرار گیرد. سبکهای زندگی مختلف باید در ارتباط با زمینه اجتماعی که در آن رخ میدهند، مورد توجه قرار گیرند(کاکرهام، 2006: 1802). شناختن ریشههای شکلگیری سبک زندگیهای سالم و مضر، میتواند در برنامههای تبلیغاتی بهداشتی کارآیی داشته باشد(کاکرهام، 2000؛ به نقل از فاضلی، 1382). بنابراین ناهنجارهای رفتاری فزاینده در زندگی روزمره دانشجویان، فرهنگ نادرست مصرف، تغذیه غیرمنطقی و بیرون از فرم طبیعی در بین اکثر دانشجویان، مصرف حیرت انگیز دخانیات و مواد زیانآور، کمتحرکی، چاقی و ... عوامل و عناصر خطرناکی هستند که ناشی از سبک زندگی نادرست میباشد. سبک زندگی از دیدگاه زیمل یکی از شیوههایی است که افراد برای تعریف هویتشان در ارتباط با جامعه تودهای جستجو میکنند. در حقیقت ارتباط پیچیده بین سبک زندگی به عنوان یک شکل اجتماعی و جستجوی افراد برای کسب هویت شالوده بحث وی را تشکیل میدهد و با افزایش تسلط فرهنگ عینی بر زندگی روزمره مردم در جامعه مدرن (توده) فراتر از افراد قرار میگیرد، در تولید هویتشان سبکهای زندگی از دیدگاه زیمل استراتژیهایی برای تحقق یافتن این واقعیتاند(قربانزاده، 1386: 16). کاکرهام معتقد است که سبک زندگی سالم، مجموعه انتخابهایی که فرد بنابر موقعیت اجتماعی خود برمیگزیند و این انتخابها برآمده از موقعیت ساختاری و موقعیت فردی وی هستند. در حقیقت فرصتهای زندگی یک شخص به وسیله موقعیت اجتماعی و ویژگیهای گروههای منزلتی ویژه تعیین میشود. موقعیت اجتماعی و انتخابهای حاصل در مفهوم سبک زندگی سالم (مثبت) نقش اساسی دارند. از نظر کاکرهام در انتخاب سبکهای زندگی، چه مثبت (سالم) و چه منفی (خطرناک) مردمی که در بالای جامعه قرار دارند، انتخابهای بیشتر و سالمتر و منابع بیشتری در حمایت از تصمیمگیری خود دارند. اما برعکس، مردمی که در پایین قرار دارند فشارهای اقتصادی – اجتماعی بیشتری بر روی انتخابهایشان وجود دارد و حتی انتخابهای قابل دسترسی کمتری نسبت به طبقات بالا دارند. کاکرهام سبک زندگی سالم را مجموعهای از انتخابها میداند که فرد در یک موقعیت زندگی انجام میدهد. این انتخابها بر روی رفتارهای مرتبط به سلامتی دارای تاثیر است(قربانزاده، 1386: 42). بنیفاطمه و همکاران(1393) به بررسی اثر آگاهیهای بهداشتی اجتماعی بر سطح سلامت شهروندان پرداختهاند. روش نمونهبرداری مورد استفاده در این تحقیق روش نمونهگیری چندمرحلهای است. تعداد نمونه انتخابی 650 نفر از والدین در شهر تبریز بوده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که تفاوت معنیداری در سبک زندگی سلامتمحور بین زنان و مردان وجود دارد و شرایط مردان مناسبتر از زنان هست. همچنین بین سطح تحصیلات و سبک زندگی سلامت محور ارتباط معنیداری وجود داشته که با افزایش سطح تحصیلات نمره سبک زندگی سلامت محور نیز افزایش پیدا میکند. با استفاده از روش رگرسیون خطی گام به گام نیز صحت فرضیههای تحقیق مورد تایید قرار گرفته است.
فرضیهها و مدل تحقیق بر اساس پیشینه نظری و تجربی تحقیق، فرضیههای زیر به طور منطقی قابل استنتاج میباشند: - بین ابعاد سهگانه سرمایه اجتماعی (شبکه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی) و سبک زندگی سلامت محور رابطه وجود دارد. - سبک زندگی سلامت محور در میان دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه تبریز از نظر جنسیت، وضعیت تاهل و مقطع تحصیلی متفاوت است.
شکل شماره (1): مدل تحلیلی تحقیق روش تحقیق در این تحقیق برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است، که برای سنجش سوالات، از ارائه گویههایی به شکل طیف لیکرت استفاده شده است. پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب دادههای تحقیق است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز بوده و با استفاده از فرمول کوکران برای خطای 5 درصد حجم نمونه برای دانشجویان دانشگاه تبریز 377 نفر به دست آمد. برای آنالیز دادهها از نرمافزار SPSS(مومنی و دیگری، 1387)، استفاده شده است. از لحاظ میزان ژرفایی، پنهانگر بوده یعنی تحقیق بر روی جمعیت وسیع صورت خواهد گرفت. از نظر معیار زمانی جز تحقیقات مقطعی محسوب میگردد. یعنی دادهها در مقطعی از زمان سال 1394 گردآوری شده است. در این تحقیق از روش ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی آزمون استفاده شده است. این روش بر همسانی درونی تاکید دارد. مزیت این روش این هست که علاوه بر گزینههای دو ارزشی (صفر و یک) برای گزینههای چند ارزشی مانند طیف پنج گزینهای لیکرت نیز قابل استفاده است. برای اندازهگیری پایایی غالباً از شاخصی به نام «ضریب پایایی» استفاده میکنیم. دامنه ضریب پایایی از صفر تا 1+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است. برای بررسی سبک زندگی از 31 گویه استفاده شده استکه درچهار گروه ورزش و تحرک جسمانی، تغذیه، مصرف مواد اعتیادآور، خودسنجی و معاینات دستهبندی شده است. برای این بخش ضریب آلفای کرونباخ برابر 71/0 به دست آمده است که نشان دهنده پایایی سوالات است. برای بررسی سرمایه اجتماعی از 20 گویه استفاده شده است که در سه گروه شبکه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی دستهبندی شده است. برای این بخش ضریب آلفای کرونباخ برابر 88/0 به دست آمده است که نشاندهنده پایایی سوالات است.
جدول شماره (1): نتایج پایایی گویههای مرتبط با سرمایه اجتماعی
تحلیل توصیفی یافتهها از کل 377 نفر نمونه آماری این تحقیق 209 نفر مرد و 168 نفر زن بودهاند، به عبارت دیگر 4/55 درصد مشارکتکنندگان مرد و 6/44 درصد مشارکت کنندگان زن هستند. از کل 377 نفر نمونه آماری این تحقیق 308 نفر مجرد و 69 نفر متاهل بودهاند. به عبارت دیگر 7/81 درصد مشارکت کنندگان مجرد و 3/18 درصد مشارکتکنندگان متاهل هستند. جدول شماره (2) توزیع فراوانی سطح تحصیلات را نشان میدهد.
جدول شماره (2): نتایج مربوط به فراوانی و درصد فراوانی وضعیت تحصیلات
جدول شماره (3) اطلاعات مربوط به توزیع سن پاسخگویان را نشان میدهد. همان طوری که از این جدول قابل مشاهده است حداقل سن پاسخگویان 19 و حداکثر آن 35 بوده است. همچنین میانگین سن پاسخگویان 57/22 است. مقدار چولگی 81/1 بوده، واریانس سن برابر 57/9 و انحراف معیار برابر 09/3 بوده است. هیستوگرام سن پاسخگویان در شکل شماره (2) آورده شده است.
جدول شماره (3): توزیع فراوانی بر اساس سن
شکل شماره (2): هیستوگرام توزیع فراوانی سن پاسخگویان
پاسخ مشارکتکنندگان به سوالات مربوط به بعد شبکه اجتماعی درجدول شماره (4) خلاصه شده است. 8/88 درصد دانشجویان از حمایت خانواده برخوردار هستند، 2/83 درصد از پاسخگویان اگر مشکلی برایشان پیش آید فامیل و بستگان از آنها حمایت میکنند، 9/88 درصد از پاسخگویان مورد قبول دوستان خود هستند، 1/72 درصد از پاسخگویان معتقدند مردم جامعه ما به راحتی با یکدیگر کنار میآیند، 5/69 درصد از پاسخگویان معتقدند مردم جامعه ما با هم صمیمی هستند، 8/79 درصد از پاسخگویان معتقدند که صلهارحام در جامعه ما از جایگاه ویژهای برخوردار است، 3/61 درصد از پاسخگویان همسایههایی دارند که میتوانند در موقع از دست دادن درآمدشان از لحاظ مالی روی کمک آنها حساب کنند و 3/80 درصد از پاسخگویان از حمایت دوستان خود برخوردار هستند.
جدول شماره (4): نتایج آمارههای توصیفی مربوط به بعد شبکه اجتماعی سرمایه اجتماعی
پاسخ مشارکتکنندگان به سوالات مربوط به شبکه اجتماعی در جدول شماره (5) خلاصه شده است. 2/87 درصد از دانشجویان از مشارکت در فعالیتهای جمعی لذت میبرند، بیش از 70 درصد دانشجویان پیگیر اخبار جامعه از طریق شبکههای خبری بودهاند و 7/71 درصد از پاسخگویان در انتخابات شوراها مشارکت فعال داشتند. 5/56 درصد از پاسخگویان در انجمنهای محلی عضو هستند، 4/23 درصد از پاسخگویان در راهپیمایی سال گذشته شرکتکردهاند اما بیش از 5/76 درصد از پاسخگویان اعلام کردند که در راهپیماییهای سال گذشته یا اصلاً شرکت نکردند و یا فقط یک بار شرکتکردند و 4/64 درصد از پاسخگویان در برنامهها و جشنهای مذهبی شرکت میکنند.
جدول شماره (5): نتایج آمارههای توصیفی مربوط به بعد مشارکت اجتماعی سرمایه اجتماعی
جدول شماره (6): خلاصه آمارههای مربوط به بعد مشارکت اجتماعی سرمایه اجتماعی
میانگین این شاخص برای افراد مورد مطالعه 94/19 درصد استکه نشان دهنده حد پایین برخورداری پاسخگویان از مشارکت اجتماعی میباشد. پاسخ مشارکتکنندگان به سوالات مربوط به بعد اعتماد اجتماعی سرمایه اجتماعی در جداول شماره (7) و (8) خلاصه شده است. 8/39 درصد از دانشجویان اعلام کردند که افراد جامعه قابل اعتماد هستند و بیش از 3/60 درصد از پاسخگویان افراد جامعه را غیرقابل اعتماد دانستند، 8/75 درصد از پاسخگویان اعتقاد دارندکه اعضای خانواده آنها ازحال یکدیگر باخبر میشوند، 7/64 درصد از پاسخگویان فرد خاصی در زندگی خود دارند که به او تکیه کنند، 1/54 درصد از پاسخگویان هم معتقدند که نهادها و موسسات دولتی قابل اعتماد هستند، 3/49 درصد از دانشجویان به گفتههای مسئولان اعتقاد کامل دارند و 7/50 درصد از دانشجویان به گفتههای مسئولان اصلاً اعتقادی ندارند.
جدول شماره (7): نتایج آمارههای توصیفی مربوط به بعد اعتماد اجتماعی سرمایه اجتماعی
جدول شماره (8): خلاصه آمارههای مربوط به متغیر بعد اعتماد اجتماعی سرمایه اجتماعی
برای سنجش اعتماد اجتماعی از سازه سرمایه اجتماعی از 5 گویه درسطح رتبهای در قالب طیف لیکرت استفاده شد که میانگین این شاخص برای افراد مورد مطالعه 85/12 است، که نشاندهنده حد متوسط برخورداری دانشجویان از اعتماد اجتماعی میباشد.
تحلیل استنباطی یافتهها برای آزمون رابطه میان متغیر سن پاسخگویان و سبک زندگی سلامت محور آنان، با توجه به اینکه هر دو متغیر در سطح اندازهگیری فاصلهای است از آزمون معنیداری ضریب همبستگی r پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده از انجام ضریب همبستگی پیرسون در جدول شماره (9) نشان داده شده است. با توجه به این که سطح معنیداری به دست آمده (025/0) کوچکتر از آلفای مورد قبول در علوم اجتماعی (05/0) میباشد، لذا فرضیه تحقیق مورد تایید قرار میگیرد و بین سن و سبک زندگی سلامت محور پاسخگویان رابطه معنیداری وجود دارد. جدول شماره (9): نتیجه آزمون پیرسون برای رابطه بین زندگی سلامت محور و سن
جنسیت یک متغیر اسمی دو حالته و سبک زندگی سلامتمحور متغیر فاصلهای است. مناسبترین روش برای آزمون این فرضیه آزمون تی است. نتیجه آزمون تی برای رابطه بین سبک زندگی سلامت محور و جنسیت در جدول (10) نشان داده شده است. نتیجه آزمون تی نشان میدهد که بین جنسیت و سبک زندگی سلامتمحور رابطه معنیداری وجود دارد. همان طوری که از این جدول ملاحظه میشود حد پایین و حد بالا هر دو مثبت هستند که نشان میدهد تفاوت میانگین جامعه اول (زنان) از تفاوت میانگین جامعه دوم (مردان) بیشتر است. یعنی زنان در مقایسه با مردان به سبک زندگی سلامتمحور اهمیت بیشتری میدهند.
جدول شماره (10): نتیجه آزمون تی برای رابطه بین جنسیت و سبک زندگی سلامت محور
نتایج بررسی سبک زندگی سلامتمحور برحسب وضعیت تاهل نشان میدهد که میانگین مربوط به متاهلها در کل بالاتر هست. اما در بعد ورزش افراد مجرد میانگین بالاتری دارند در حالی که در مجموع در بخش زندگی سلامت محور، میانگین دانشجویان متاهل بالاتر است. برای آزمون رابطه بین سبک زندگی سلامت محور و سرمایه اجتماعی، از ضریب همبستگی r پیرسون استفاده میشود. نتایج این آزمون در جدول شماره (11) نشان داده شده است. همان طوریکه در این جدول قابل ملاحظه است سطح معناداری کمتر از 5 درصد به دست آمده است که نشان دهنده ارتباط معنادار بین سبک زندگی سلامت محور و سرمایه اجتماعی است.
جدول شماره (11): نتیجه آزمون پیرسون برای رابطه
نتایج به دست آمده از انجام ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین ابعاد مختلف سبک زندگی سلامتمحور و سرمایه اجتماعی در جدول شماره (12) نشان داده شده است. - با توجه به اینکه سطح معنیداری به دست آمده برای بعد ورزش از سبک زندگی سلامتمحور با سرمایه اجتماعی بزرگتر از آلفای مورد قبول در علوم اجتماعی (05/0) میباشد، لذا بین سرمایه اجتماعی و بعد ورزش از ابعاد مختلف سبک زندگی سلامت محور پاسخگویان رابطه معنیداری وجود ندارد. - با توجه به اینکه سطح معنیداری به دست آمده (000/0) کوچکتر از آلفای مورد قبول در علوم اجتماعی (05/0) میباشد، لذا بین سرمایه اجتماعی و معاینات پزشکی و خودسنجی پاسخگویان رابطه معنیداری وجود ندارد. - با توجه به اینکه سطح معنیداری به دست آمده (012/0) کوچکتر از آلفای مورد قبول در علوم اجتماعی (05/0) میباشد، لذا بین سرمایه اجتماعی و تغذیه مناسب پاسخگویان رابطه معنیداری وجود دارد. - با توجه به اینکه سطح معنیداری به دست آمده (000/0) کوچکتر از آلفای مورد قبول در علوم اجتماعی (05/0) میباشد، لذا بین سرمایه اجتماعی و تغذیه نامناسب پاسخگویان رابطه معنیداری وجود دارد. - با توجه به اینکه سطح معنیداری به دست آمده (091/0) بزرگتر از آلفای مورد قبول در علوم اجتماعی (05/0) میباشد، لذا بین سرمایه اجتماعی و مصرف مواد اعتیادآور پاسخگویان رابطه معنیداری وجود ندارد. جدول شماره (12): نتیجه آزمون پیرسون برای رابطه بین ابعاد مختلف سبک زندگی سلامتمحور و سرمایه اجتماعی
جدول شماره (13) نتیجه آزمون پیرسون را برای رابطه بین ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامت محور نشان میدهد. همان طورکه ملاحظه میشود سطح معناداری برای هر سه بعد سرمایه اجتماعی کوچکتر از آلفای مورد قبول در علوم اجتماعی (05/0) میباشد، لذا بین ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامتمحور رابطه معنیداری وجود دارد.
جدول شماره (13): نتیجه آزمون پیرسون برای رابطه بین ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامتمحور
بحث و نتیجهگیری کاواچی و برکمن معتقدند که سرمایه اجتماعی با تقویت پراکندن سریع اطلاعات سلامتی و پذیرش هنجارهای رفتار سالم و کنترل رفتارهای مضر بر سلامتی تاثیر میگذارد؛ در واقع تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار سلامت را تایید کردهاند. از دیدگاه تجربی نیز، بین سرمایه اجتماعی و رفتار سلامت ارتباط معناداری وجود دارد که با نتایج پژوهشهای فوجیوارا و کاواچی(فوجیوارا و دیگری، 2007)، و تحقیق بایس و همکارانش (بایس و همکارانش، 1989)، همسو است. بنابراین یافتههای این تحقیق نیز این نظریه را تایید مینماید، یعنی بین سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامت محور رابطه معناداری وجود دارد. بررسی انجام شده در این تحقیق نشان میدهدکه بین تحصیلات، جنسیت و سبک زندگی سلامت محور همبستگی معناداری وجود دارد. در واقع میتوان همسو با نظریات گیدنز نتیجه گرفت که فرد در محدوده ساختاری جامعه آزاد است که سبک زندگی پرخطر را کنار بگذارد و سبک زندگی سلامتمحور را برای خود بر گزیند، فرد در چارچوب ساختاری جامعه مسئول رفتار خود میباشد، چرا که او آزادانه سبک خاص زندگی خود را انتخاب کرده است. بنابراین میتوان گفت که دیدگاه گیدنز در این جامعه آماری قابل کاربرد است. بر اساس مطالعات کاکرهام مردان نسبت به زنان گرایش بیشتری به ورزش دارند. همچنین افراد جوانتر، افراد با درآمد بالاتر، افراد با تحصیلات بالاتر و افراد بیکار گرایش بیشتری به ورزش دارند(کاکرهام و دیگران، 2002). بنابراین نتایج این تحقیق هم راستا با نتایج به دست آمده در تحقیق کاکرهام است. پیشنهاد میشود که برای بالا بردن سطح آگاهی دانشجویان از سبک زندگی سلامت محور خود به انجام کارهایی مانند: برگزاری سمینارها، نصب پوسترهای سلامتمحور، ویژهنامههای دانشجویی درزمینه سبک زندگی سالم پرداخت. برای بهبود سبک زندگی سلامت محور، امکانات و تشویقهای لازم برای ورزش بیشتر و فاصله گرفتن از سیگار و ... فراهم گردد. برای افزایش آگاهی دانشجویان از سبک زندگی سلامت محور، میزان کالری دریافتی در وعدههای غذایی مختلف سرو شده در دانشگاه به اطلاع دانشجویان رسانده شود. با توجه به رابطه معنیدار بین سرمایه اجتماعی و سبک زندگی سلامتمحور، میتوان از پتانسیلهای این بخش مانند: شبکههای اجتماعی و انجمنها و .... در جهت بهبود سبک زندگی سلامت محور استفاده نمود.
منابع
[1] . دانشآموخته مقطع کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی؛ تبریز- ایران. E- mail: som.mousazadeh@gmail.com 2. دانشیار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز- ایران. E- mail:aghdam1351@yahoo.com
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,843 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 533 |