تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
جلوه های تمثیلی عشق تراژیک در شاهنامه | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 29، آبان 1395، صفحه 57-76 اصل مقاله (222.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کریم حیاتی1؛ احمد ذاکری* 2 | ||
1دانشجوی دوره دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
بیان تمثیلی از مفهوم عشق گویای آن است که انسان برای رسیدن به معشوق علاوه بر اراده خود با موانع بیرونی مواجه است که اجازه تصمیمگیری بر اساس خواستهها و امیال خود را نمیدهد. به همین دلیل است که نتیجه داستان عاشقانه هرچه باشد، باز احساس ترحم و ترس که نماد اصلی تراژدی هستند را در مخاطب ایجاد میکند. در ادبیات فارسی، شاهنامه فردوسی به عنوان مهمترین بیان تمثیلی از عشق تراژیک، در همه داستانهای عاشقانه خود، تعلیم ایثار، وفاداری و از خودگذشتگی عاشق به نفع هویت ملی را برای مخاطب به تصویر میکشد. بر این اساس هدف مقاله حاضر آن است که جلوههای تمثیلی عشق و دلدادگی که به پایان تراژیک در در شاهنامه ختم میشود را، بررسی نماید. یافتههای مقاله که با استفاده از منابع کتابخانهای، روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و در چارچوب نظریه نورتروپ فرای به دست آمده، گویای آن است که اکثر قهرمانان تمثیلی و اسطورهای شاهنامه، به هنگام تصمیمگیری میان دوگانه عشق به معشوق یا دوستی هویت ملی، هدفی ورای عشق مجازی و عرفانی دارند، و آن از خودگذشتگی به نفع دیگری است که با روح حماسی حاکم بر این کتاب همخوانی دارد. به همین دلیل در اکثر داستانهای عاشقانه شاهنامه تعلیم عشق و عاشقی، به گونهای است که در صورت عدم همخوانی با روحیه حماسی حاکم بر این کتاب، به نتایج تراژیک ختم میشود که احساس ترحم، دوستی، محبت و از خودگذشتگی به نفع دیگری که میتواند ملیت، حقیقت و یا واقعیت باشد را در مخاطب ایجاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تراژدی؛ تمثیل عشق؛ حماسه؛ شاهنامه فردوسی؛ فرای | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,084 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,638 |