تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,811 |
آسیب شناسی روشهای تحلیلی در علوم انسانی (با تأکید بر کاربرد روشهای آماری) | ||
مدیریت کسب و کار | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 15، مهر 1391، صفحه 58-71 اصل مقاله (386.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
علوم انسانی مجموعهای از معارف ازجمله سیاستشناسی و فنی و نظیر آن است و زیرشاخههای آن بهقدری متعدد است که نمیتوان فهرست مستوفایی از آنها ارائه کرد. به تعبیر دیگر علوم انسانی معارفی است که موضوع تحقیق آنها فعالیتهای مختلف بشر است که روابط افراد با یکدیگر و روابط این افراد با اشیا را در برمیگیرد. مراکزآموزشعالی ارکان مهم توسعه علومانسانی سهم عمدهای در گسترش و بررسی این تعاریف دارند. میتوان وظیفه دانشگاه را شرح اصول و مبانی دانش دانست که با ایجاد روحیه تاملگرا نظریهپرداز و خلاقیت علمی در افراد این وظیفه را تحقق میبخشد. بعد از جنگ جهانی دوم و اهمیتیافتن استفاده از وسیله بهجای هدف، دو روایت مشروعیتبخش دانش یعنی نظریهپردازی و رهایی بشر اعتبار خود را از دست داد و پیامد مهم آن از بین رفتن مشروعیت نظریهپردازی در دانشگاه بوده است تا آنجا که امروزه وظیفه آموزشعالی به جای تربیت محقق صرفاً انتقال دانش و تربیت مدرس شده است. در این مقاله به آسیبشناسی نوع استفاده از برخی ابزارها (بهویژه روشهای آماری برای شرح و نه گسترش و نه گسترش) مفاهیم علومانسانی پرداخته میشود. ابزارهایی مانند روشهای آماری، کاربرد زیادی برای عینیت بخشیدن به مفاهیم علومانسانی یافتهاند. تا آنجا که امروزه در تحقیقات علوم انسانی عموماً جزو لاینفک تحقیقات و حتی تنها ملاک تصمیمگیری بهحساب میآیند. این درحالی است که استفاده از روشهای آماری در همه موارد نتیجهبخش نیست و نمیتوان بهتنهایی از طریق یک نمونه آماری یک مفهوم اساسی و مطرح را بررسی کرد. در این مقاله به مواردی از این نوع اشاره و راهکارهایی برای استفاده مناسب از این روشها ارائه شده است. روش بررسی در این پژوهش مطالعه کتابخانهیی و مقایسه دو کتب تجربهگرایی انتزاعی و اثباتگرایی بوده است و یافتههای این بررسی در قالب نتایج و پیشنهادها ارائه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم انسانی؛ روشهای تحلیلی؛ تجربه گرایی انتزاعی؛ اثباتگرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 260 |