تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,930 |
مرگ قصیده (نگاهی به چرایی زوال قصیدۀ مدحی در دورۀ معاصر با رویکرد دیرینهشناسانۀ میشل فوکو) | ||
مطالعات نقد ادبی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 38، خرداد 1394، صفحه 87-110 اصل مقاله (206.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عیسی امن خانی* 1؛ منا علی مددی2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گلستان | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گنید کاووس | ||
چکیده | ||
قصیده اولین قالب شعری است که شاعران ایرانی در آن به طبع آزمایی پرداختهاند. علیرغم فراز و فرودها، تا عصر مشروطه این قالب (در کنار غزل و مثنوی) همواره قالبی هنجار و مشروع بوده است؛ تا اینکه با ظهور طلیعۀ تجدد و انقلاب مشروطیت به ناگاه قصیده و درونمایۀ اصلیاش، مدح، با انتقادات تندی از سوی روشنفکران و شاعران این دوره چون آقاخان کرمانی، آخوندزاده، تقی رفعت و... مواجه گردید و یکباره به قالبی ناهنجار بدل گردید و رو به زوال نهاد. دلیل چنین تغییر سریعی را باید در تغییر نظام دانایی (اپیستمه) (سنتی و مدرن) جستوجو کرد؛ قصیده تنها در آن نظام دانایی قالب هنجار تلقی میشود که پیشفرض آن نظام سلسلهمراتبی (هرمی) باشد. در چنین نظام داناییای زبان به دلیل مسیر صعودیاش (از قعر و قاعدۀ هرم به بالای آن) زبانی آرام، موافق و تملقآمیز خواهد بود؛ این گونه زبان کاملاً با قالب قصیده و درونمایۀ اصلی آن (مدح) هماهنگ است، در نتیجه در چنین نظام داناییای (سنتی) قصیده قالبی مشروع خواهد بود؛ اما نظام دانایی مدرن ـ که برابری اصلیترین پیشفرض آن است ـ زبان موافق و تملقگونه را برنمیتابد و به تبع آن قصیده را نیز قالبی مشروع و به هنجار به حساب نمیآورد. به همین دلیل است که در این نظام دانایی (مدرن) قصیده و درونمایۀ اصلی اش ، مدح، به گزارهای ناهنجار بدل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
قصیده؛ دیرینهشناسی؛ نظام دانایی؛ پیشفرض؛ نظام سلسلهمراتبی؛ برابری | ||
مراجع | ||
آدمیت، فریدون.(1384). امیرکبیر و ایران، تهران: خوارزمی. آجدانی، لطف الله.(1386). روشنفکران ایران در عصر مشروطیت، تهران: اختران. آخوندزاده، میرزا فتحعلی.(1355). مقالات فارسی، به کوشش پروفسور حمید محمد زاده، ویراستۀ ح. صدیق، تهران: نگاه. همو .(بی تا). مکتوبات، بی جا. آقاخان کرمانی.(بی تا). سه مکتوب، بیجا. ابن سینا. (بی تا). السیاسه، بی جا (افست). احمد سلطانی، منیره.(1369). قصیدۀ فنی، تهران: کیهان. اخوان ثالث، مهدی.(1376). بدعت ها و بدایع نیما یوشیج، تهران. الیاده، میرچا.(1365). مقدمه بر فلسفهای از تاریخ (اسطورۀ بازگشت جاودانه)، ترجمۀ بهمن سرکاراتی، تبریز: نیما. امن خانی، عیسی.(1385). «جایگاه قالب های کلاسیک در اندیشۀ نوگرای نیما یوشیج»، پژوهشهای ادبی، سال سوم، شمارۀ یازدهم. بهار، مهرداد.(1386). ادیان آسیایی، چاپ ششم، تهران: چشمه. بهمنی مطلق، حجت الله.(1391). درخت زندۀ بیبرگ: نقد و تحلیل قصاید شاعران نوپرداز،تهران: سخن. بیهقی، ابوالفضل.(1381). تاریخ بیهقی، به کوشش خلیل خطیبرهبر، تهران: مهتاب. دریفوس، هیوبرت و رابینو، پل.(1382). میشل فوکو: فرا سوی ساختارگرایی و هرمنوتیک، ترجمۀ حسین بشیریه، تهران: نی. دکارت، رنه.(1355). گفتار در روش به کار بردن عقل، ترجمۀ محمّدعلی فروغی، تهران: پیام. راوندی، مرتضی.(1386). تاریخ اجتماعی ایران، جلد 10 (تاریخ فلسفه و سیر تکاملی علوم و افکار در ایران)، تهران: نگاه. رستموندی، تقی.(1388). اندیشۀ ایرانشهری در عصر اسلامی، تهران: امیرکبیر. رضایی راد، محمّد.(1379). مبانی اندیشۀ سیاسی در خرد مزدایی، تهران: طرح نو. ژوبر، آمده.(1347). مسافرت به ارمنستان و ایران، ترجمۀ محمود مصاحب، تهران: چهر. سعدی شیرازی، شیخ مصلح الدین.(1381). گلستان، تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی، تهران: خوارزمی. شمس لنگرودی.(1381). تاریخ تحلیلی شعر نو، جلد 1، چاپ 4، تهران: مرکز. شمیسا، سیروس.(1383). انواع ادبی، چاپ دهم، تهران: فردوس. شفیعی کدکنی، محمدرضا.(1390). ادبیات فارسی: از عصر جامی تا روزگار ما، ترجمۀ حجت الله اصیل، تهران: نی. صفا، ذبیح الله.(1387). تاریخ ادبیات ایران، جلد 1، تهران: فردوس. فرخی سیستانی.(1349). دیوان، تصحیح محمد دبیرسیاقی، تهران: زوار. فردوسی، ابوالقاسم.(1379). شاهنامه، بر اساس چاپ مسکو، تهران: پیمان. فروغی، محمّدعلی.(1382). حقوق اساسی ایران یعنی آداب مشروطیت دول، به کوشش علیاصغر حقدار، تهران: کویر. فرهوشی، بهرام.(1365). ایرانویچ، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. عنصرالمعانی، قابوس بن وشمگیر.(1371). قابوسنامه، تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: علمی و فرهنگی. کانت، ایمانوئل.(1369). بنیاد مابعدالطبیعۀ اخلاق، ترجمۀ حمید عنایت و قیصری، تهران: خوارزمی. کچوییان، حسین.(1382). فوکو و دیرینه شناسی دانش، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. کربن، هانری.(1374). ارض ملکوت، ترجمۀ سید ضیاء الدین دهشیری، تهران: طهوری. کریمی حکاک، احمد.(1384). طلیعۀ تجدّد در شعر فارسی، تهران: مروارید. کسروی، احمد.(1378). در پیرامون ادبیات، به کوشش عزیزالله علیزاده، تهران: فردوس. کوهن، توماس. اس.(1383). ساختار انقلابهای علمی، ترجمۀ عباس طاهری، تهران: قصه. مراغهای، زینالعابدین.(1385). سیاحتنامۀ ابراهیمبیک، به کوشش م. ع. سپانلو، تهران: آگه. مرکیوز، ژوزه گیلیرمه.(1389). میشل فوکو، ترجمۀ نازی عظیما، تهران: کارنامه،. مختاری، محمد.(1385). انسان در شعر معاصر، چاپ سوم، تهران: توس. میلز، سارا.(1389). میشل فوکو، ترجمهی داریوش نوری، تهران: مرکز. ملکم خان.(1380). «سیاحی گوید» چاپ به شکل پیوست در روشنگران ایرانی و نقد ادبی، تهران: سخن. ناشناس.(1376). «رسالۀ حقوق و وظایف ملّت» چاپ شده در کتاب بنیاد فلسفی سیاسی در ایران (عصر مشروطیت)، به کوشش موسی نجفی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. نصری، عبدالله.(1386). رویارویی با تجدّد، جلد1، تهران: علم. وارناک، ج.ف.(1376). «فلسفۀ کانت»، ترجمۀ علی حقّی، به شکل ضمیمه در کتاب نظریۀ شناخت کانت از هارتناک، تهران: علمی و فرهنگی. وزینپور، نادر.(1374). مدح داغ ننگ بر سیمای ادب فارسی، تهران: معین. Foucault, Michel The order of things, London and new York, routledge,(2003) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 492 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |