تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,315 |
نقش نگرش مدیران مدارس نسبت به مدیریت دانش در کارایی آنان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 39، مرداد 1393، صفحه 1-22 اصل مقاله (514.93 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین جعفری ثانی1؛ طیبه خونیکی درمیان2؛ سمیه زارع3 | ||
1دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2فوق لیسانس مدیریت آموزشی،دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3فوق لیسانس مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف بررسی جایگاه مدیریت دانش و رابطه آن با کارایی مدیران مدارس راهنمایی(نظام قدیم) شهر بیرجند انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان مدارس راهنمایی شهر بیرجند در سال 92-1391 بهترتیب 17 و 93 نفر بودند. نمونهگیری به شیوه سرشماری انجام شد. برای گرداوری دادهها از دو پرسشنامه سنجش مدیریت دانش و کارایی مدیران استفاده شده است. برای تحلیل آماری دادهها در سطح توصیفی از جداول فراوانی، انحراف معیار، میانگین و در سطح آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی تک نمونهای، استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که بین نگرش مدیران به مدیریت دانش و مؤلفههای آن(اجتماعی شدن، برونی سازی، درونی سازی وترکیب) رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. کارایی مدیران نیز در سطح خوب ارزیابی شد. بین نگرش مدیران نسبت به مدیریت دانش وکارایی مدیران، رابطه مثبت اما ضعیفی وجود داشت. بین خرده مقیاسهای نگرش نسبت به مدیریت دانش شامل برون سازی با اجتماعی شدن نیز همبستگی مثبت و معنا دار و بین متغیرهای درونی سازی و اجتماعی شدن همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت، اما مؤلفه ترکیب با هیچکدام از مولفه های مدیریت دانش شامل اجتماعی شدن، برونی سازی و درونی سازی همبستگی معناداری نداشت. همچنین بین نمره کل متغیر کارآیی با هیچ کدام از متغیرهای مدیریت دانش شامل اجتماعی شدن، درونی سازی، برونی سازی و ترکیب رابطه معناداری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ مؤلفههای مدیریت دانش؛ کارایی؛ مدیران مدارس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 428 |