تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,264 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,898 |
بررسی تاثیر آموزش دانش TRIZ بر ارتقای خلاقیت، توانمندسازی و مهارت مدیریت کارگران خط تولید شرکت بهمن دیزل | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، آذر 1395، صفحه 77-102 اصل مقاله (269.11 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی جعفری* 1؛ محمدعلی شفیعا1؛ نرگس رحیمی2؛ حمیدرضا ضرغامی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت | ||
3کاندیدای دکتری تخصصی دانشگاه علم و صنعت | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش TRIZ بر خلاقیت، توانمندسازی و مهارت مدیریت، قشر کارگر بوده است. روش: پژوهش حاضر آزمایشی بوده و با انتخاب یک گروه نمونه از مجموعه کارگران شرکت بهمن دیزل و آموزش 9 ساعته دانش TRIZ، تأثیر آموزش بر مؤلفههای یادشده نمونه آزمایش موردبررسی قرار گرفت. نمونه پیشآزمون و پسآزمون به ترتیب شامل 46 و 44 داده بود. جهت سنجش اثر موردنظر از سه پرسشنامه استاندارد خلاقیت رند سیپ ، توانمندسازی اسپریتزر و مهارت مدیریت استفاده شده است. جهت بررسی تأثیر آموزش TRIZ با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس از آزمون t مستقل با دادههای نرمال و نیز آزمون من ویتنی در دادههای غیر نرمال استفاده شد. یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد با توجه به آنکه مقدار معناداری نتیجه شده در ارتباط با خلاقیت و مهارت مدیریت به ترتیب 0.02و 0.013 است درنتیجه فرض صفر در هر دو مؤلفه مردود و نتایج حاکی از بزرگتر بودن میانگین جامعه پسآزمون است. همچنین این مقدار در خصوص توانمندسازی 0.917 بود که به طبع حکایت از تساوی میانگینهای دو جامعه پیش و پس از برگزاری دوره است. نتیجهگیری: آموزش مجموعه تکنیکهای TRIZ بر خلاقیت و مهارت مدیریت کارگران شرکت بهمن دیزل تأثیر مثبت میگذارد. و میتوان آن را بهعنوان راهکاری اثربخش در جهت بالابردن خلاقیت و مهارت مدیران به کار بست. در پایان پژوهش راهکارهایی در جهت فراهم کردن بستر مناسب آموزشی کارکنان ارائه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ توانمندسازی؛ مهارت مدیریت؛ TRIZ؛ منابع انسانی | ||
مراجع | ||
بازرگان، عباس، خرازی، کمال و. جمالی فر، منصوره. (1391). بررسی مقایسه ای آموزش مداوم برای توانمندسازی منابع انسانی در دانشکده های پزشکی و فنی دانشگاه تهران، کار و جامعه، 150 ، صص. 4-12. پیرخائفی، علیرضا. (1388). تأثیر آموزش خلاقیت بر مؤلفههای فراشناختی تفکر خلاق دانشجویان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 2، صص. 51-62. سریع القلم، محمود. (1391). عقلانیت و توسعه نیافتگی ایران. تهران: انتشارات فرزان روز. سلیمی نمین، سارا. (1384). "بهبود روش های پیش بینی فناوری توسط تریز". پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری، دانشگاه علم و صنعت ایران. سلیمی نمین، سارا؛ پروین، مهدی. (1390). مزایای جدیدترین رویکردهای مدیریتی در حل مسائل، حل خلاقانه مسائل تریز قسمت دوم. ماهنامه تدبیر. 233، صص. 88-89 ضرغامی، حمیدرضا. (1390). بررسی میزان کاربرد اصول ابداعی تریز در تسریع روند نوآوری و بهبود عملکرد سازمان های پژوهشی: به همراه مطالعه موردی. پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع. دانشگاه علم و صنعت ایران. ضرغامی، حمیدرضا؛ جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان. (1390) بررسی رابطه بین خلاقیت و انگیزه برای نوآوری در سازمان های پژوهشی: مطالعه موردی در پژوهشکده پردازش هوشمند علائم. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره 4، صص. 38 – 63. گلستان هاشمی، سید مهدی. (1382). دانش خلاقیت و نوآوری: مقدمه ای بر علم خلاقیت شناسی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. قاسمی، فرشید؛ اقلیدس، طاهره. (1384). "بررسی تأثیر آموزش درس پرورش "خلاقیت در کودکان" بر افزایش خلاقیت دانش آموزان". فصلنامه نوآوری های آموزشی. 13، صص. 58-84 . قربانی زاده، وجه الله،. خالقی نیا، شیرین. (1388). نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان، پژوهش های مدیریت منابع انسانی، صص. 58-106، 1388. مالکی، فاطمه. (1389). بررسی تأثیر آموزش تریز در تقویت روحیه کارآفرینی مدیران و کارکنان شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه سمنان. پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد سمنان. مختاریان، فرانک. (1390). "رازهای توانمندسازی؛ توسعه قدرت و مسئولیت پذیری کارکنان؛ مفهوم توانمندسازی از نگاه ماری پارر فالت،" نوشته دافنا ایلون. توسعه مدیریت، 91، صص. 38-44. مقیمی، سید محمد. (1390). سازمان و مدیریت: رویکرد پژوهشی. تهران: انتشارات ترمه. منطقی، مرتضی. (1391). بررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی. مجله پژوهش های برنامه درسی. 1، صص 1-28. نورتون، دیوید؛ کاپلان، رابرت. (2006). ایجاد هم افزایی با کارت امتیازی متوازن: همسویی استراتژیک (ترجمه بابک زنده دل). تهران: انتشارات آریانا قلم. 1391. وطن خواه، مصطفی. (1384). موانع تاریخ توسعه نیافتگی در ایران، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع). شماره 24. 167-176.
Chang, Y. S., Chien, Y. H., Yu, K. C., Chu, Y. H., & Chen, M. Y. C. (2016). Effect of TRIZ on the creativity of engineering students. Thinking Skills and Creativity, 19, 112-122. Chen, J. L., & Jiao, W. S. (2014).TRIZ Innovative Design Method for Eco-leasing Type Product Service Systems. Procedia CIRP, 15, 391-394. Luttrell, C., Quiroz, S., Scrutton, C., & Bird, K. (2009). Understanding and operationalising empowerment. London: Overseas Development Institute. Runco, M. A., & Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92-96. Russo, D., C. Rizzi, and G. Montelisciani. (2014). "Inventive guidelines for a TRIZ -based eco-design matrix. Journal of Cleaner Production. 76, 95-105.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,983 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,148 |