| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,609,464 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,290,171 |
مقایسه حکایات و روایات در داستانهای مولوی، سنایی و غزالی | ||
| پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
| مقاله 8، دوره 7، شماره 23، خرداد 1395، صفحه 177-196 اصل مقاله (1.59 M) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مریم محمودی؛ مژگان زمانی | ||
| چکیده | ||
| جهانی بودن عرصههای روایت از وجود عناصری حکایت میکند که در تمامی روایتها، از هر فرهنگ و ملیتی میتوان آنها را یافت. در معنای خاص، متون روایی دارای ویژگیهای قصه و حضور قصهگو و تغییر حالت در یک دوره زمانی هستند. روایت در اسطوره، افسانه، حکایت اخلاقی، قصه، تراژدی، کمدی، حماسه، تاریخ و ... حضور دارد. غزالی و مولوی در مسلک کلامی، اشعری و معتقد به رؤیت خداوند هستند اما آنها درباره کیفیت، محل و ابزار رؤیت خداوند، نگرش و تفسیر عرفانی هم دارند. دیدگاه کلامی غزالی غالب بر دیدگاه عرفانی او اما دیدگاه عرفانی مولوی غالب بر دیدگاه کلامی اوست. حکایتپردازی سنایی صرفا ابزاری برای تبیین و تعلیم مسائل اخلاقی است و جز در چند نمونه، ساختار و ظرافت داستانی مطرح نیست. مضامین حکایتهای مولوی، سنایی و غزالی را میتوان در چهار عنوان خلاصه نمود: الف- ستایش فضایل اخلاقی ب- ذکر اوصاف خدا ج- نکوهش رذایل اخلاقی د- فناپذیری و بیوفایی روزگار و مردم آن. این پژوهش بر آن است تا ضمن بر شمردن مقاصد حکایات در داستانهای مولوی، غزالی و سنایی، به مقایسه روایت مولوی و غزالی و نیز اشتراکات فکری سنایی و غزالی پرداخته و شیوههای روایتگری، ساختار داستانی ،راوی و ... را در مورد هر کدام از آنها تبیین نماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سنایی؛ غزالی؛ مولوی؛ مقایسه روایت؛ مقاصد حکایات | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 618 |
||