| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,569,196 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,271,633 |
آشناییزدایی واژگانی و مفهومی در غزل بیدل دهلوی، با تکیه بر نظریّة اشکلوفسکی | ||
| پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
| مقاله 7، دوره 7، شماره 26، دی 1395، صفحه 139-158 اصل مقاله (1.57 M) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمدحسین نیکدار اصل؛ محمود حمیدی بلدان | ||
| چکیده | ||
| تا زمانی که یک شاعر یا نویسنده، به اصول و معیارهای پذیرفته شده در ادبیّات، که در بستر زمان جاری است، پایبند باشد، سخن یا کلام عادّی و ذهنآشنا دارد، امّا همینکه از اصول رایج در ادبیّات خارج شد، در حقیقت سبک تازهای را پایهریزی کردهاست و در اصطلاح «آشناییزدایی» صورت گرفتهاست. براساس نظریّهی اشکلوفسکی، نظریهپرداز صورتگرای روسی، آشناییزدایی در ادبیّات، در سه سطح زبان، مفهوم و اَشکال ادبی عمل میکند. مولانا ابوالمعانی عبدالقادر بیدل دهلوی (1133-1054)، از شاعران پرمایه و مقتدر زبان فارسیِ دیار هند است که با بهکارگیری اندیشههای غریب، بیان دشوار، ازدحام آرایشهای لفظی و معنوی، شعر- بهویژه غزل- را در مسیری تازه انداخت. این پژوهش برای نخستین بار و با روش مطالعهی موردی، به بررسی مصادیق و جلوههایی از آشناییزدایی در دو سطح زبان و مفهوم در پنجاه غزل نخستِ بیدل دهلوی پرداخته و نشان داده است که بیدل، همسو با نظریهی اشکلوفسکی، در زبانِ شعر از طریق «ترکیبات و واژگان زبانی خاص، تناقضگویی، اوزان و بحور عروضی غیرمصطلح و طولانی و طول غزلها» و در مفهوم غزل، به گونههای «تزاحم تصاویر و ایماژها، باورها و تلمیحات»، آشناییزدایی کرده است | ||
| کلیدواژهها | ||
| آشناییزدایی؛ اشکلوفسکی؛ بیدل دهلوی؛ زبان غزل؛ مفهوم غزل | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,534 |
||