تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,155 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,815 |
بررسی زیباییشناسی اشعار قیصر امینپور و نادر نادرپور | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زیباییشناسی ادبی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 7، شماره 28، تیر 1395، صفحه 47-72 اصل مقاله (498.41 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف اصلی دستگاه شعر همنوایی میان عناصر شعری است و موسیقی شعر یکی از راههای ایجاد این همگونی است. موسیقی شعر یکی از عوامل زیباآفرین شعر است و در اصل مجموعه عواملی است که زبان شعر را از زبان روزمرّه، به اعتبار بخشیدن آهنگ و توازن امتیاز میبخشد که مهمترین این عوامل موسیقی آفرین، موسیقی بیرونی است و پژوهش حاضر به «بررسی زیباییشناسی اشعار قیصر امینپور با موسیقی بیرونی در اشعار نادر نادرپور» پرداخته است و در زمینه مقایسه موسیقی بیرونی در اشعار این دو شاعر کاری انجام نگرفته است؛ بدین منظور نگارنده تمامی اشعار قیصر امینپور و نادر نادرپور را تقطیع نموده، بحور و اوزان اشعار را مشـخص و پربسامدتـرین و کـمبسامدتـرین آنها را تعیـین کرده اسـت در ایـن راسـتا فـیشبرداریهایی انجام شده و مطابق با آن فیشها، آمارهایی از عنصر موسیقیآفرین بیرونی در اشعار دو شاعر مورد نظر، صورت گرفت و با ارایه جدول آورده شدهاند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زیباییشناسی؛ نادرپور؛ امینپور؛ تطبیق؛ عنصر موسیقیآفرین؛ اوزان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی زیباییشناسی اشعار قیصر امینپور و نادر نادرپور
رحمتالله شاکری اصل* دکتر محمدرضا قاری** چکیده: هدف اصلی دستگاه شعر همنوایی میان عناصر شعری است و موسیقی شعر یکی از راههای ایجاد این همگونی است. موسیقی شعر یکی از عوامل زیباآفرین شعر است و در اصل مجموعه عواملی است که زبان شعر را از زبان روزمرّه، به اعتبار بخشیدن آهنگ و توازن امتیاز میبخشد که مهمترین این عوامل موسیقی آفرین، موسیقی بیرونی است و پژوهش حاضر به «بررسی زیباییشناسی اشعار قیصر امینپور با موسیقی بیرونی در اشعار نادر نادرپور» پرداخته است و در زمینه مقایسه موسیقی بیرونی در اشعار این دو شاعر کاری انجام نگرفته است؛ بدین منظور نگارنده تمامی اشعار قیصر امینپور و نادر نادرپور را تقطیع نموده، بحور و اوزان اشعار را مشـخص و پربسامدتـرین و کـمبسامدتـرین آنها را تعیـین کرده اسـت در ایـن راسـتا فـیشبرداریهایی انجام شده و مطابق با آن فیشها، آمارهایی از عنصر موسیقیآفرین بیرونی در اشعار دو شاعر مورد نظر، صورت گرفت و با ارایه جدول آورده شدهاند.
واژههای کلیدی زیباییشناسی، نادرپور، امینپور، تطبیق، عنصر موسیقیآفرین، اوزان مقدمه یک اثر ادبی برای اینکه تأثیر درونی خود را بر ذهن مخاطب بگذارد، موسیقی را به عنوان اساسیترین عامل به خدمت میگیرد. این عنصر (موسیقی) بیواسطهترین و موثرترین هنر برای تأثیربخشی در ذهن و جان مخاطب خود است که اگر به نحو احسن و نیکو به کار برده شوند چه بسا تأثیری عمیق و زیبا و ماندگار بر اذهان مخاطبان خاص خود به جا بگذارند. «هرچه یک اثر ادبی بتواند ابعاد بیشتری از موسیقی را به کام خویش کشد زیباتر، قویتر و مؤثرتر میگردد.» (محبّتی، 1380: 137) «آهنگ یا موسیقی: شامل هر نوع وزن یا آهنگی است که در شعر به کار میرود. خواه وزن عروضی باشد و خواه آهنگی که از طریق تناسب حروف صامت و مصوت کلمات به وجود میآید و آن را موسیقی داخلی مینامند. اغلب صنایع لفظی بدیع به منظور ایجاد چنین آهنگی به کار میرود. گاه نیز موسیقی موجود در شعر به وسیله تناسبهای معنوی بین کلمات بدست میآید. صنایع معنوی بدیع در به وجود آمدن این نوع موسیقی در شعر تأثیر فراوانی دارند. قافیه و ردیف نیز از جمله وسایل ایجاد موسیقی در شعر هستند. بخش عمدهای از تأثیر شعر، به عهده وزن و آهنگ است و همه انواع شعر، حتی شعر آزاد در همه زبانها، با نوعی وزن همراهند.» (میرصادقی، 1376: 144ـ 145) . دکتر شفیعی معتقد است تجلّی موسیقی بیرونی در سراسر بیت یا مصراع یکسان است و در همه جا به یک اندازه حاضر است.(شفیعیکدکنی، 1381: 391) در این پژوهش به بررسی موسیقی بیرونی در اشعار این دو شاعر معاصر پرداخته شده است. منظور از موسیقی بیرونی شعر، جنبه عروضی وزن شعر است که بر تمام اشعاری که در یک وزن سروده شدهاند قابل تطبیق است. مثلاً اشعاری که در بحر مضارع سروده شدهاند به لحاظ موسیقی بیرونی یکساناند یعنی میتوان آنها را بر نظام آوایی: (مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن) تطبیق داد و در این قلمرو امتیاز شاعری بر شاعر دیگر از جهت تنوّع اوزان یا هماهنگی وزنها با تجربههای روحی و دیگر جوانب موسیقایی شعرش است. متن اصلی نادرپور در مجموع اشعارش از 9 بحر و قیصر از 13 بحر بهره بردهاند؛ بحرهای رجز، رمل، متدارک، متقارب، مجتث، مضارع، مقتصب، منسرح و هزج از جمله بحرهای مشترک میان هر دو شاعر است و بحرهای بسیـط، خفیف، سریـع، مدید از جمله بحرهایی است که قیصر امینپور بکار گرفته و در مجموعه اشعار نادرپور یافت نشده است. جدول درصد بحرها در مجموعه اشعار نادرپور
و قیصر در مجموع از 13 بحر در اشعار خود استفاده کرده است که به برای اختصار هر کدام از بحرها با اعدادی مشخص شده که به ترتیب زیر است: بسیط (1)، خفیف (2)، رجز (3)، رمل (4)، سریع (5)، متدارک (6)، متقارب (7)، مجتث (8)، مدید (9)، مقتضب (10)، مضارع (11)، منسرح (12) و هزج (13). جدول بسامد بحرها در مجموعه اشعار امین پور:
مطابق جدولهای صفحه قبل در اشعار نادرپور بحر مضارع با 159 شعر معادل 53/49 درصد بیشترین بسامد بحرها و بحر مقتضب با 31/0 درصد کمترین بسامد و در کل اشعار قیصر بیشترین بسامد مختص به بحر هزج (13) با 83/25 درصد و بحر مدید (9) با 36/. درصد کمترین بسامد را در برمی گیرد. بحرهای اشعار نیمایی قیصر در چهار دفتر «دستور زبان عشق، گلها همه آفتابگردانند، آینههای ناگهان و تنفس صبح»:
مطابق جدول بالا بحر مضارع با 33 شعر بیشترین بسامد بحرها را در اشعار نیمایی قیصر و بحرهای بسیط، مجتث، مقتضب و منسرح هر کدام با یک شعر کمترین بسامد را به خود اختصاص دادهاند. جدول بسامد و درصد بحرها در غزلهای قیصر:
مطابق جدول بالا در غزلیات قیصر بیشترین بسامد مختص به بحر رمل (4) با 25 درصد و کمترین بسامد شامل بحرهای بسیط (1)، مدید (9)، مقتضب (10) و منسرح (12) با 96/0 درصد است. بحر رجز: بحر رجز از تکرار سه یا چهار بار مستفعلن حاصل میشود و به ندرت در این وزن مسدّس سالم دیده میشود. در شعر نادرپور مضمونهایی مانند غم، اندوه، ناامیدی و...، بیشتر در بحر رجز به چشم میخورد. از میان 9 بحری که نادرپور به کار گرفته 47/7 درصدش مربوط به بحر رجز است و قیصر نیز از میان 13 بحر بکارگرفته 28/13 درصد را به این بحر اختصاص داده است.
(مجموعه اشعار نادرپور/324)
(همان/721)
(همان /870) ـ میپرسم از تو: مستفعلات از بین اعضایی که داری مستفعلن مستفعلن فع آیا کدامین عضو را بر میگزینی مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع آیا کدامین را به خدمت میگماری؟ مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع (همان /387)
(دستور زبان عشق: 1390، 75)
(تنفس صبح: 1389، 41) با گریههایش در حیاط خانه بازی میکند: مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن مادر، کنار چرخ خیاطی مستفعلن مستفعلن فع لن آرام رفته در نخ و سوزن مستفعلن فع لن عطر بخار چای تازه مستفعلن مستفعلن فع در خانه می پیچد مستفعلن فع لن صدای در! مفاعلن «شاید پدر» مستفعلن (مجموعه اشعار امین پور:1390، 15)
بحر رمل: بحر رمل از تکرار رکن فاعلاتن و یا زحافات آن به دست میآید. بحر رمل بحری است که از تکرار جزء فاعلاتن حاصل میشود. قیصر از این بحر همراه با زحافاتش استفاده فراوانی برده. اوزان این بحر بیشتر موسیقایی هستند و شعرا از آن برای سرودن شعر در قالبهای مختلف، استفاده میکنند. این بحر در اشعار نادرپور 90/10 درصد و در اشعار قیصر 40/21 درصد در به خود اختصاص دادهاند. نمونههایی از اشعار هر دو شاعر در این بحر به شرح زیر است:
(مجموعه اشعار نادرپور:97)
(همان :259) ـ آه، میدانم فاعلاتن فع
(همان :506)
(آینههای ناگهان: 81)
(دستور زبان عشق: 79)
(گلها همه آفتابگردانند: 87)
(همان : 133)
(همان : 98)
(تنفس صبح: 75) حرفهای ما هنوز ناتمام فاعلات فاعلات فاعلن تا نگاه میکنی فاعلات فاعلن وقت رفتن است فاعلات فع باز هم همان حکایت همیشگی! فاعلات فاعلات فاعلات فع پیش از آن که با خبر شوی فاعلات فاعلات فع لحظه عزیمت تو ناگزیر میشود فاعلات فاعلات فاعلات فاعلن آی.... فع ای دریغ و حسرت همیشگی! فاعلات فاعلات فاعلن نا گهان فاعلن چقدر زود مفاعلن دیر می شود! فاعلات فع (آینههای ناگهان: 64) بحر متدارک: بحر متدارک از تکرار چهار بار «فاعلن» حاصل میشود. زحاف آن نیز دیده میشود؛ که در اشعار کلاسیک نادرپور فقط زحاف «احذّ» دیده میشود، آن هم در 2 شعر معادل 78/ 1 درصد را در بر می گیرد. نمونههایی از این بحر به شرح زیر است:
(مجموعه اشعار نادرپور:68)
(همان :148)
بحر متقارب: این بحر در اشعار نادرپور 36/4 درصد و در اشعار قیصر 59/9 درصد را به خود اختصاص داده است. نمونههایی از اشعار هر دو شاعر به شرح زیر است:
(همان :137)
(همان :190)
(همان :299)
(همان :376)
(همان :687)
(همان :664)
(همان :809)
(همان :887)
(گلها همه آفتابگردانند: 79)
(آینههای ناگهان: 100) سه شنبه فعولن چرا تلخ و بی حوصله فعولن فعولن فعل سه شنبه فعولن چرا این همه فاصله؟ فعولن فعولن فعل سه شنبه فعولن چه سنگین! چه سرسخت؛ فرسخ به فرسخ! فعولن فعولن فعولن فعولن سه شنبه فعولن خدا کوه را آفرید فعولن فعولن فعول (گلها همه آفتابگردانند: 74) بحر مجتث بحر مجتث به معنی از اصل بریده شده و اصل این بحر از مستفعلن فاعلاتن تشکیل شده است. این بحر در اشعار نادرپور 08/13 درصد و در اشعار قیصر 53/5 درصد را به خود اختصاص داده است. به نمونههایی از اشعار هر دو شاعر توجه کنید:
(مجموعه اشعار نادرپور:264)
(همان :329)
(همان :342)
(همان :359)
(همان :255)
(همان :420)
(همان :422)
(همان :542)
(همان :241)
(همان :252) کسی ز پنجره بیرون پرید، مفاعلن فعلاتن فعول کسی ز خانه به دنبال او شتافت، مفاعلن فعلاتن مفاعلات کسی ز کوچه بر او بانگ زد: ـ "بایست! بایست!" مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلات دونده رفت، مفاعلات دونده تیزترـ از باد ـ رفت مفاعلن فعلاتن فعول (همان: 536 ـ537)
(دستور زبان عشق: 1390، 53)
(دستور زبان عشق: 61)
(گلها همه آفتابگردانند: 100)
(آینههای ناگهان: 87)
(همان : 143)
(تنفس صبح: 37)
(همان : 69) بحر مضارع بحر مضارع از تکرار دو پایه عروضی «مفاعیلن» و «فاعلاتن» به دست میآید امّا وزن سالم آن در فارسـی کاربرد نـدارد. این بحر بیـشتر برای بیان غم و اندوه به کار برده میشود و از آنجایی که اشعار قیصر و نادرپور بیان غم و اندوه است این بح بسامد زیادی از شعرشان را در بر گرفته است این بحر در اشعار نادرپور با 53/49 درصد بیشترین بسامد را داشته و در اشعار قیصر با 81/18 درصد را به خود اختصاص داده است. نمونههایی از این بحر در اشعار هر دو شاعر به شرح زیر است:
(مجموعه اشعار نادرپور:55)
(همان :108)
(همان :120)
(همان :123)
(همان :132)
(همان :173)
(همان :207)
(همان:293)
(همان:102)
(همان:116)
(همان:287) شـب بـاد پـر شـکسته مفعول فاعلاتن میرفت و ناله میکرد مفعول فاعلاتن (همان:81) در گریههای سرخ شفق بر غروب زرد: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات در کوهپایهها: مفعول فاعلن در زیر لاجورد غمانگیز آسمان: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (همان:126)
(دستور زبان عشق: 45)
(همان: 48)
(همان : 51)
(گلها همه آفتابگردانند: 82)
(همان : 86)
(همان : 107)
(آینههای ناگهان: 77)
(همان : 102)
(همان : 145)
(تنفس صبح: 39)
(همان : 47) از رفتنت دهان همه باز.... مفعول فاعلات فعلن انگار گفته بودند مفعول فاعلاتن پرواز! فع لن پرواز! فع لن (مجموعه اشعار امینپور: 28) با گریههای یکریز مفعول فاعلاتن یکریز فع لن مثل ثانیههای گریز فاعلاتن مفاعل فع با روزهای ریخته مفعول فاعلات فع در پای باد مستفعلان با هفتههای رفته مفعول فاعلاتن با فصلهای سوخته مفعول فاعلاتن با سالهای سخت مفعول فاعلات رفتیم و مفعول سوختیم و فاعلاتن فرو ریختیم مفاعیل فاع با اعتماد خاطرهای در یاد مفعول فاعلات مفاعیلن اما فع لن آن اتفاق ساده نیفتاد مفعول فاعلات مفاعیل (گلها همه آفتابگردانند: 74) بحر مقتضب بحرمقتضب از اصل «مفعولات مستفعلن مفعولات مستفعلن» به صورت مزاحف مطوی «فاعلات مفتعلن فاعلات مفتعلن» ساخته میشود. این بحر در اشعار نادرپور با 31/0 درصد کمترین بسامد را داشته و در اشعار قیصر با 73/0 درصد را به خود اختصاص داده است. نمونههایی از این بحر به شرح زیر است:
(مجموعه اشعار نادرپور:719)
(مجموعه کامل اشعار امینپور: 405) بحر منسرح بحر منسرح از اصل «مستفعلن مفعولات مستفعلن مفعولات» به صورت مزاحف مطوی مفتعلن فاعلات مفتعلن فاعلات ساخته میشود. این بحر در اشعار نادرپور 73/3 درصد از اشعار وی را در بر گرفته و در اشعار قیصر 73/0 درصد را به خود اختصاص داده است. به نمونههایی از اشعار هر دو شاعر در این بحر توجه کنید:
(مجموعه اشعار نادرپور:76)
(همان :88)
(همان :215)
(همان :281)
(همان :518)
(همان:689) روز شکار است: مفتعلن فع میروم امروز، سوی دامنه کوه مفتعلن فاعلات مفتعلن فع میروم آنجا که ـ زیر خنده خورشید مفتعلن فاعلات مفتعلن فع (همان :516) این بحر نیز از جمله بحرهای امینپور است که با 73/0 درصد کمترین بسامد را به خود اختصاص داده است.
(مجموعه اشعار امینپور: 295) بحر هزج بحری است که از تکرار سه یا چهار بار «مفاعیلن» به دست میآید. اشعاری که در بحر هزج سروده شده است، دارای وزنی ضربی، تند و در برگیرنده احساس شوقی است که با مضمون و اندیشه آن سازگار است. این بحر در اشعار نادرپور 03/9 درصد را در برگرفته و در اشعار قیصر با 83/25 درصد بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است. نمونههایی از اشعار هر دو شاعر به شرح زیر است:
(مجموعه اشعار نادرپور :373)
(همان :244)
(همان :246)
(همان :64)
(همان :71)
(همان :112)
(همان :129)
(همان :156)
(همان :197)
(همان :434)
(همان :297)
(همان :540)
(همان :817) اذان آواز را برچید مفاعیلن مفاعیلان قباپوش پریشان حال را دیدم مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن که از خواندن دهان بربست و من، مست سرود او مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن لبانم را به اشک و خنده آلودم، مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن زمانی پا به پایش راه پیمودم، مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن سپس، در گوش او با شیطنت گفتم: ـ نمیدانی! مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن (همان :740)
(دستور زبان عشق: 40)
(گلها همه آفتابگردانند: 16) بحر سریع این بحر از اصل مستفعلن مستفعلن مفعولات به صورت مزاحف مطوی مفتعلن مفتعلن فاعلات ساخته میشود. نادرپور در اشعار خود از این بحر استفاده نکرده است ولی قیصر 10/1 درصد از اشعارش را به این بحر اختصاص داده است. به نمونههایی از اشعار هر دو شاعر توجه کنید:
(مجموعه اشعار امینپور: 42) گذشتن از چهل مفاعلن فعل رسیدن و کمال مفاعلن فعل چه فکر کال کودکانهای مفاعلن مفاعلن فعل زهی خیال خام مفاعلن فعل تمام فعل (گلها همه آفتابگردانند: 57) بحر مدید بحری است که از تکرار فاعلاتن فاعلن فاعلاتن فاعلن به دست میآید. این بحر در اشعار نادرپور به کار گرفته نشده اما قیصر با 36/0 درصد کمترین بسامد اشعارش را به این بحر اختصاص داده است. به نمونهای از این بحر در اشعار قیصر توجه کنید:
(مجموعه کامل اشعار امینپور: 37)
(همان : 37) بحر بسیط نادرپور از این بحر در اشعار خود بهره نبرده است اما در اشعار قیصر این بحر 73/0 درصد را به خود اختصاص داده است. نمونهای از این بحر در اشعار قیصر به شرح زیر است:
(همان : 212)
(همان : 212)
(همان : 212) بحر خفیف این بحر از اصل فاعلاتن مستفعلن فاعلاتن به صورت مزاحف مخبون فعلاتن مفاعلن فعلاتن ساخته میشود. نادرپور از این بحر در اشعار خود استفاده نکرده است ولی قیصر 10/1 درصد از اشعارش را این بحر در بر گرفته است. نمونهای از این اشعار به شرح زیر است:
(گلها همه آفتابگردانند: 131)
(تنفس صبح: 63)
(گلها همه آفتابگردانند: 131)
نتیجه قیصر امینپور و نادرپور در کنار خصلتهای دو سویه شعر خود، از قدرت موسیقی در تعالی شعر خود غافل نماندهاند. وزن از ارکان اصلی شعری نادرپور و امینپور هست و هردو به آن پایبند بوده اند، تا جایی که حتّی اشعار نیمایی آن دو از وزن و هارمونی کامل برخوردار است. دو شاعر مورد بررسی در اشعار خود از اوزان خوشآهنگ فارسی استفاده کردهاند. تسلّط آنها بر عروض فارسی کاملاً پیداست و چیدمان درست قافیه و انتخاب قوافی مناسب از جمله ویژگیهای شعری آنهاست. از لحاظ موسیقی بیرونی، اشعار هر دو شاعر بسیار پربار است و اکثر وزنهایی که آنها بهره گرفته اند، وزنهایی است که بزرگان ادب فارسی از جمله حافظ، به کار بردهاند و این مبیّن علاقه و آشناییش با آثار بزرگان ادب فارسی و مسلّط بودنش بر عروض سنّتی است. نادرپور در مجموع اشعارش از 9 بحر و قیصر از 13 بحر بهره بردهاند؛ بحرهای رجز، رمل، متدارک، متقارب، مجتث، مضارع، مقتصب، منسرح و هزج از جمله بحرهای مشترک میان هر دو شاعر است و قیصر در مجموع از 13 بحر در اشعار خود استفاده کرده است و بحرهای بسیط، خفیف، سریع، مدید از جمله بحرهایی است که قیصر امینپور بکار گرفته و در مجموعه اشعار نادرپور یافت نشده است. در اشعار نادرپور بحر مضارع با 159 شعر معادل 53/49 درصد بیشترین بسامد بحرها و بحر مقتضب با 31/0 درصد کمترین بسامد و در کل اشعار قیصر بیشترین بسامد مختص به بحر هزج(13) با 83/25 درصد و بحر مدید(9) با 36/. درصد کمترین بسامد را در بر میگیرد. در کلّ اوزان هر دو شاعر، بسامد وزنهای خیزابی نسبت به وزنهای جویباری کمتر است و این به دلیل درون مایه اشعار آنهاست.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع و مآخذ 1 ـ امینپور، قیصر. دستور زبان عشق. چاپ یازدهم، انتشارات مروارید، 1390. 2 ـ ـــــــ.، ــــــ . تنفس صبح. چاپ ششم، تهران: انتشارات سروش، 1389. 3ـ ـــــــ.، ــــــ . مجموعه کامل اشعار. چاپ هشتم، تهران: انتشارات مروارید، 1390. 4ـ ـــــــ.، ــــــ . آینههای ناگهان. چاپ سوم، انتشارات افق، 1377. 5ـ ـــــــ.، ــــــ .گلها همه آفتابگردانند. تهران: چاپ چهارم، انتشارات مروارید، 1382. 6ـ محبّتی، مهدی. بدیع نو: هنر ساخت و آرایش سخن. تهرا: سخن،1380. 7ـ میرصادقی، میمنت (ذوالقدر). واژهنامه هنر شاعری. چ دوم همراه با افزودهها، نشر کتاب مهناز، 1376. 8ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا. موسیقی شعر. تهران: چاپ دوازدهم، آگاه، 1389. 9ـ نادر.مجموعه اشعار. تهران: انتشارات نگاه، چ دوم، (ب) 1382. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 632 |