تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,985 |
نقش سرمایه اجتماعی در شادی جوانان (مورد مطالعه دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی تهران مرکز) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 9، شماره 33، بهمن 1395، صفحه 7-24 اصل مقاله (632.62 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امیر مسعود امیر مظاهری1؛ منا فخاریان2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1هیات علمی واحد تهران مرکز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانش آموخته کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز- ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقایسه وضعیت ایران از نظر شادی با کشورهای دیگر حاکی از سطح پایین شادکامی و نشاط است و کشورهای شادتر نیز طبق بررسیها امتیاز بالاتری در شاخصهای سرمایه اجتماعی دارند. از این رو هدف اصلی این مقاله شناخت نقش سرمایه اجتماعی در شادی جوانان میباشد. روش پژوهش اسنادی و پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی تهران مرکز است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر انتخاب گردید. روش نمونهگیری طبقهای بوده و بر اساس طبقه رشته، دانشجویان به سه رشته علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی تقسیم شدند. چارچوب نظری نیز تلفیقی از دیدگاههای گیدنز، دورکیم، پاتنام، کلمن و بوردیو میباشد. یافتهها نشان دادند بین متغیرهای اعتماد اجتماعی (سنتی و مدرن)، ارتباط اجتماعی (سنتی و مدرن)، مشارکت سنتی و شادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما متغیر مشارکت اجتماعی مدرن با شادی رابطهای ندارد. مطابق با نتایج تحلیل مسیر دو متغیر ارتباط مدرن و سنتی تاثیر مستقیم بر شادی دانشجویان دارند و سایر متغیرها به طور غیرمستقیم بر شادی تاثیر دارند؛ همچنین متغیرهای مستقل توانستهاند 2/29 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شادی؛ سرمایه اجتماعی سنتی و مدرن؛ اعتماد اجتماعی؛ مشارکت اجتماعی و ارتباط اجتماعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نقش سرمایه اجتماعی در شادی جوانان (مورد مطالعه دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی تهران مرکز) دکتر امیرمسعود امیرمظاهری[1] منا فخاریان[2] تاریخ دریافت مقاله:19/8/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:23/10/1395 چکیده مقایسه وضعیت ایران از نظر شادی با کشورهای دیگر حاکی از سطح پایین شادکامی و نشاط است و کشورهای شادتر نیز طبق بررسیها امتیاز بالاتری در شاخصهای سرمایه اجتماعی دارند. از این رو هدف اصلی این مقاله شناخت نقش سرمایه اجتماعی در شادی جوانان میباشد. روش پژوهش اسنادی و پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی تهران مرکز است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر انتخاب گردید. روش نمونهگیری طبقهای بوده و بر اساس طبقه رشته، دانشجویان به سه رشته علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی تقسیم شدند. چارچوب نظری نیز تلفیقی از دیدگاههای گیدنز، دورکیم، پاتنام، کلمن و بوردیو میباشد. یافتهها نشان دادند بین متغیرهای اعتماد اجتماعی (سنتی و مدرن)، ارتباط اجتماعی (سنتی و مدرن)، مشارکت سنتی و شادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما متغیر مشارکت اجتماعی مدرن با شادی رابطهای ندارد. مطابق با نتایج تحلیل مسیر دو متغیر ارتباط مدرن و سنتی تاثیر مستقیم بر شادی دانشجویان دارند و سایر متغیرها به طور غیرمستقیم بر شادی تاثیر دارند؛ همچنین متغیرهای مستقل توانستهاند 2/29 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. واژگان کلیدی: شادی، سرمایه اجتماعی سنتی و مدرن، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و ارتباط اجتماعی.
مقدمه شاد بودن یکی از ضروریات زندگی انسان است که نه تنها بر روی سلامتی و طول عمر انسان تاثیر دارد بلکه به او انگیزه شرکت در فعالیتهای اجتماعی را میدهد و عملکرد او را نیز بهبود میبخشد. بر اساس نتایج پژوهشهای انجام شده در زمینه خوشبختی و نشاط، از نظر 50 درصد مردم احساس شادکامی و نشاط مهمترین مسئله زندگی به شمار میرود. از سال 2000 به بعد در نگاه سازمان ملل برای تعیین سطح توسعهیافتگی کشورها متغیرهای نشاط، امید به آینده، خشنودی و رضایتمندی افراد جامعه نیز به عنوان یک متغیر کلیدی وارد محاسبات شده است. به این صورت که اگر مردم یک جامعه احساس نشاط، خشنودی و رضایتمندی نکنند نمیتوان آن جامعه را توسعهیافته قلمداد کرد که این نشانه اهمیت شادی و نشاط میباشد(صفری شالی، 1387؛ به نقل از محمدیراد، 1391: 3). در واقع رضایت و شادی مردم نشان میدهد که آن کشور توانسته رفاه و آرامش مورد نیاز را برای اعضای خود فراهم کند. بنا به تعریف وینهوون(1998) شادکامی به قضاوت فرد از درجه یا میزان مطلوبیت کیفیت زندگی اطلاق میشود. به عبارت دیگر شادکامی به این معناستکه فرد چگونه از زندگی خود لذت میبرد (Toulabi et al, 2013: 691-692). بررسیها حاکی از رتبه پایین ایران در میان کشورهای دیگر از نظر شادی و نشاط هستند. به عنوان مثال «بر اساس پیمایش ارزشهای انگلهارت[3] در مورد شادمانی، جایگاه ایران از بین 69 کشور به لحاظ سطح شادمانی 61 است، این موضوع با توجه به جوان بودن جمعیت کشور اهمیت بیشتری مییابد چرا که مطابق با آمارهای رسمی 65 درصد جمعیت کشور، جمعیت زیر 30 سال هستند»(مرکز آمار ایران، 1390؛ خادمیان و دیگری، 1391: 111). از سوی دیگر در دهههای اخیر در کنار انواع دیگر سرمایه (فرهنگی، انسانی و اقتصادی) نوع جدیدی از آن با عنوان سرمایه اجتماعی مطرح شده که اهمیتی ویژه یافته است. سرمایه اجتماعی از دیدگاه پاتنام ویژگیهایی از سازمان اجتماعی چون اعتماد، هنجارها و شبکهها است که میتوانند کارآیی جامعه را از طریق تسهیل کنشهای تعاونی بهبود دهند. بسیاری بر این باورند که سرمایه اجتماعی نقش پررنگ و عمدهای در شادی و نشاط جامعه دارد و برخی بر این باورندکه این نقش بیش از انواع دیگر سرمایه است. از جمله ریچاردز که «به باور او سرمایه اجتماعی بیش از سرمایه انسانی (سطح تحصیلات، درآمد و موقعیت اجتماعی فرد) بر میزان شادکانی افراد جامعه تاثیر میگذارد. او سرمایه اجتماعی را چگونگی شبکه روابط اجتماعی، دوستیها، احساس کنترل شخصی و اعتماد اجتماعی میداند»(قاسمزاده، 1390: 4). سایر پژوهشها نیز رابطه سرمایه اجتماعی و شادی را نشان میدهند. از جمله دولان و همکاران[4] (2008) که در مروری بر بیش از 100 پژوهش، اعتماد را توسط یک تنوع روشی از قبیل اعتماد بیشتر به دیگران و اعتماد به نهادهای عمومی اندازهگیری کردند و نشان دادند که قویا با شادی رابطه دارد (اکبرزاده و همکاران، 1392: 74). لیونگ و همکاران[5] نیز در پژوهش خود با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی در شادی مردم، نشان دادند که یک شبکه اجتماعی قوی با دوستان عاملی مهم در رابطه با شادی یک فرد است. به علاوه داشتن ارتباطات بیشتر یک شخص به طور مثبتی با شادی او رابطه دارد. تاو و داینر[6] (2007) نیز نشان دادهاند که کشورهای شادتر امتیاز بالاتری در اعتماد تعمیمیافته، حضور داوطلبانه در گروهها و گرایشهای دموکراتیکتر به دست آوردهاند(لیونگ و همکاران، 2010: 10؛ کسبیر و دیگری، 2008: 121؛ به نقل از همان). این در حالی است که پژوهشها گویای کاهش سرمایه اجتماعی به ویژه در میان جوانان طی چند دهه اخیر هستند که میتواند فرصت برخورداری از جمعیت جوان را به تهدیدی جدی تبدیل سازد(دینی ترکمانی، 1385: 147؛ شیانی و همکاران، 1388: 58- 57، نقل به مفهوم). بنابراین با توجه به ضعف سرمایه اجتماعی و سطح پایین شادی در جامعه و اهمیتی که سرمایه اجتماعی در بروز و حفظ آن دارد این پژوهش درصدد است به بررسی نقش سرمایه اجتماعی در شادی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی تهران مرکز بپردازد. سوال اصلی آن است که سرمایه اجتماعی تا چه حد در شادی جوانان موثر است؟ سرمایه اجتماعی و رابطه آن با شادی موضوعی است که پژوهشهای متعددی در داخل و خارج از کشور در رابطه با آن انجام شده است که در زیر به تعدادی از آنها اشاره میشود: علیرضا خوشفر و همکاران(1392) در مقالهای با عنوان "تاثیر سرمایه اجتماعی بر شادی جوانان شهر بابلسر" به این نتیجه رسید که بین متغیر مستقل سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با شادی جوانان همبستگی مستقیم وجود دارد، اما بیشترین همبستگی شادی با ارتباط اجتماعی و کمترین آن با مشارکت رسمی است. در مجموع از میان سه بعد سرمایه اجتماعی، ارتباط اجتماعی و اعتماد اجتماعی و از میان متغیرهای زمینهای، پایگاه اقتصادی اجتماعی، 25 درصد از پراکنش متغیر وابسته شادی را تبیین میکنند. بهنام زارع(1390) در بررسی "شادکامی و شناسایی عوامل موثر بر آن در میان شهروندان کرمانی" به این نتیجه رسید که بین متغیرهای سن، وضعیت تاهل، شغل، منطقه مسکونی، ارزشهای فرهنگی، سرمایه اجتماعی، حمایت اجتماعی، سرمایه فرهنگی، احساس محرومیت نسبی، دینداری و پایگاه اقتصادی با شادکامی رابطه معنادار وجود دارد. در مجموع متغیرهای مستقل 46 درصد تغییرات متغیر وابسته (شادکامی) را تبیین کرده اما بیشترین تاثیر را سرمایه اجتماعی، ارزشهای فرهنگی و سپس سرمایه فرهنگی بر شادکامی داشتهاند. کوپر و همکاران[7] (1992) در پژوهشی تحت عنوان فعالیتهای اجتماعی و نشاط به این نتیجه رسیدهاند که فعالیتهای اجتماعی (فعالیتهای گروهی) با میزان نشاط افراد رابطه مستقیم دارد و هرچه تعداد فعالیتها بیشتر باشد بر شادی افراد افزوده میشود. فیلیپس[8] (1976) تحقیقی را تحت عنوان مشارکت اجتماعی و شادی انجام داد. جامعه آماری او شامل افراد بزرگسال نیوهمشایر آمریکا و حجم نمونه این پژوهش 750 نفر میباشد. نتیجه این پژوهش این است که مشارکت اجتماعی موجب افزایش سطح شادی و سایر عواطف مثبت میگردد(دهقانی، 1390: 53 -50). تارجا نیمینن[9] (2015) در پایاننامه خود به بررسی ارتباط میان سرمایه اجتماعی، رفتار سالم و سلامتی در جمعیت بزرگسال فنلاند پرداخت. در پژوهش او سرمایه اجتماعی در سه بعد: حمایت اجتماعی، شبکهها و مشارکت اجتماعی، اعتماد و عمل متقابل اندازهگیری میشود و ارتباط این ابعاد با سلامتی اندازهگیری میشود. یافتهها انباشتگی سرمایه اجتماعی و رفاه عمومی را برای گروههای خاص نشان میدهد. به این ترتیب که بالاترین سطح سرمایه اجتماعی در میان جوانان، افراد تحصیلکرده و متاهل مشاهده شده است. اما به هر حال به نظر میرسد که همه زیرگروههای اجتماعی- جمعیتی از سرمایه اجتماعی سود میبرند و بدون در نظر گرفتن تفاوتهای آنها از نظر میزان سرمایه اجتماعی سطح بالای سرمایه اجتماعی با سلامتی ارتباط دارد. به خصوص مشارکت اجتماعی که با تمام مولفههای گوناگون سلامتی و رفتارهای سالم ارتباط آماری قوی دارد. با توجه به بررسیهای صورت گرفته در رابطه با سرمایه اجتماعی و شادی این پژوهش با هدف اصلی شناخت نقش سرمایه اجتماعی در شادی جوانان (دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی تهران مرکز) انجام گرفت. هدفهای فرعی نیز به شرح زیر میباشند: 1. بررسی نقش اعتماد اجتماعی سنتی و مدرن جوانان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی در شادی آنها 2. بررسی نقش مشارکت اجتماعی سنتی و مدرن جوانان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی در شادی آنها 3. بررسی نقش ارتباط اجتماعی سنتی و مدرن جوانان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی در شادی آنها. از آنجا که نظریه واحدی وجود ندارد که به تبیین رابطه شادی و سرمایه اجتماعی (اعتماد، ارتباط و مشارکت) بپردازد، از نظریههای گیدنز، دورکیم، پاتنام، کلمن و بوردیو به صورت تلفیقی استفاده میشود. بر اساس دیدگاههای این اندیشمندان میتوان استنباط نمود که جنبههای مورد نظر سرمایه اجتماعی (اعتماد، ارتباط و مشارکت) با شادی رابطه دارند: «گیدنز[10] باتوجه به دگرگونیهای سریع در 200 سال گذشته که در تمام جنبههای زندگی تاثیرگذار بوده است به توضیح اعتماد اجتماعی میپردازد. او منابع اعتمادساز در جوامع سنتی را سنت، نظام خویشاوندی و اجتماع محلی میداند و معتقد است که این منابع در جوامع صنعتی (مدرن) اهمیت خود را از دست داده و آنچه که جایگزین آن شده است اعتماد به نظامهای انتزاعی یا اعتماد به اصول غیرشخصی است»(گیدنز، 1383: 119؛ امیرکافی، 1374: 21-20؛ ریتزر، 1377: 768؛ به نقل از مهدوی و همکاران، 1388: 6- 5، نقل به مفهوم). او همچنین اضافه میکند که هرچند «مدرنیته احتمال خطر را در بعضی حوزهها کاهش داده است، اما در عین حال خطرها و ناامنیهای دیگری را جایگزین ساخته است. از جمله عوامل تهدیدکننده شادمانی از نظر گیدنز عبارت است از: تهدیدهای خشونتآمیز ناشی از صنعتیشدن جنگ، متزلزل شدن ریشههای اعتماد به نظامهای انتزاعی و احساس ناامنی و اضطراب وجودی. همچنین از جمله عوامل تامینکننده شادمانی از نظر گیدنز را میتوان اعتماد همراه با احتیاط نسبت به نظامهای انتزاعی، اعتماد و وانهی امور زندگی به دست نظامهای تخصصی و دگردیسی (به معنای دگرگونی) صمیمیت و شکلگیری رابطه ناب نام برد(چلپی و دیگری، 1388: 42؛ به نقل از نجفآبادی و دیگری، 1392: 12). بوردیو[11] در تعریف سرمایه اجتماعی به بعد ارتباط اجتماعی اشاره میکند. از نظر او سرمایه اجتماعی که از تکالیف و تعهدات اجتماعی (پیوندها و ارتباطات) تشکیل شده عبارت است از: مجموعهای از منابع بالفعل یا بالقوه که با مالکیت یک شبکه با دوام از روابط کم و بیش نهادینه شده از آشنایی و شناخت متقابل و دوجانبه، پیوند یافته است. به عبارت دیگر عضویت در یک گروه، هر یک از اعضایش را از پشتیبانی سرمایه جمعی برخوردار میسازد؛ صلاحیتی که آنان را سزاوار "اعتبار" به معنای مختلف کلمه میکند. بدینسان حجم سرمایه اجتماعی مورد تملک یک فرد به اندازه شبکه پیوندهایی بستگی دارد که او میتواند به طرزی موثر بسیج کند، علاوه بر آن وابسته به حجم سرمایه (اقتصادی، فرهنگی یا نمادین) در تصرف کسانی است که وی با آنان ارتباط دارد(زاهدی و همکاران، 1388: 111؛ شیانی و همکاران، 1388: 62). از نظر کلمن[12] ، سرمایه اجتماعی نوعی از سرمایه است که مانند دیگر اشکال آن مولد بوده و امکان دستیابی به اهداف معینی را که در نبود آن دست نیافتنی میباشند فراهم میسازد، ولی برخلاف گونههای دیگر سرمایه به طور ذاتی در ساختار روابط بین کنشگران وجود دارد. به زعم وی، سرمایه اجتماعی سبب میشود تا هزینههای دستیابی به اهداف معینی کاهش یابد، اهدافی که در نبود سرمایه اجتماعی دستیابی به آنها تنها با صرف هزینههای زیاد امکانپذیر میشود. به اعتقاد وی، عواملی که سبب ایجاد و گسترش سرمایه اجتماعی میشوند، عبارت است از: 1. کمک 2. ایدئولوژی 3. اطلاعات 4. هنجارها. به تعبیر لین، آرای کلمن بسط و گسترش مفهوم انسجام و دیدگاه دورکیم از روابط اجتماعی است. به اعتقاد کلمن هرچه افراد به یکدیگر بیشتر کمک کنند، مقدار سرمایه اجتماعی که ایجاد میشود بیشتر خواهد بود، هنگامی که افراد کمتر به یکدیگر نیاز داشته باشند، سرمایه اجتماعی کمتری ایجاد خواهد شد. او به ارائه تعریفی کارکردی از سرمایه اجتماعی میپردازد و معتقد است سرمایه اجتماعی با کارکردش شناخته میشود. از جمله کارکردهای سرمایه اجتماعی از دیدگاه کلمن اعتماد، همکاری، همبستگیهای گروهی، ارزشهایی چون ترحم، دلسوزی و نوعدوستی دانست که اعتماد بارزترین و مشخصترین آنهاست (نوابخش و دیگری، 1387: 30؛ زاهدی و همکاران: 113؛ اکبزاده و همکاران: 74). پاتنام[13] نیز منابع سرمایه اجتماعی را اعتماد، هنجارها و شبکهها معرفی میکند و معتقد است که این منابع معمولاً خود تقویتکننده و خود افزایندهاند. باز تولید فضایل، به تعادل اجتماعی همراه با سطح بالایی از همکاری، اعتماد، مشارکت مدنی و رفاه جمعی منجر میشود. این ویژگیها معرف جامعه مدنی است. برعکس فقدان این ویژگیها در جوامع غیرمدنی نیز خصلت خود تقویتکننده دارد. عهدشکنی، بیاعتمادی، فریب و حیله، بهرهکشی، انزوا و بینظمی را در یک جو خفقانآور دورهای باطل تشدید میکنند. پاتنام همچنین اضافه میکند که سرمایه اجتماعی یک پیشبینی کننده قوی برای تعیین میزان شادی افراد و کیفیت زندگی در اجتماع است. بنابراین برای افزایش سطح شادی مردم سرمایهگذاری در سرمایه اجتماعی بسیار سودمندتر از سرمایهگذاریهای اقتصادی است(جعفری و همکاران، 1383: 14، دریکوندی، 1381: 27؛ به نقل از اکبرزاده و همکاران: 7، زاهدی و همکاران: 74). دیدگاه دیگری که مورد استفاده قرارگرفته، دیدگاه امیل دورکیم[14] است. دورکیم معتقد است مشارکت اجتماعی از طریق عضویت داوطلبانه در انجمنها و موسسات و همچنین عضویت در یک مجمع مذهبی (مشارکت مذهبی) میتواند منشاء شادی افراد باشد. زیرا از این طریق هم فردگرایی مفرط کنترل میشود و هم با پیوند دادن آنها به یکدیگر، به یک نوع احساس جمعی برای فهم جنبههای مختلف زندگی خواهند رسید. او به نقش روابط اجتماعی در ارتقاء احساس سلامتی و شادکامی اشاره میکند و معتقد است هرچه پیوند افراد با جامعه قویتر باشد احتمال خودکشی کاهش مییابد(پناهی و دیگری، 1391: 4-6، امیرکافی و دیگری، 1391: 52؛ به نقل مفهوم).
نمودار شماره (1): مدل نظری ابزار و روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که در آذر و دی ماه سال 1394 در دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی تهران مرکز به انجام رسیده است. روش پژوهش اسنادی و پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه جهت گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان (دختر و پسر) دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه تهران مرکز بوده که 5782 نفر میباشد و از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران[15] ، 397 نفر با احتساب 10 درصد ریزشی به عنوان نمونه محاسبه شدند که در مجموع 400 نفر در نظر گرفته شدند. شیوه نمونهگیری به صورت طبقهای انجام شد و طبقه نیز رشته تحصیلی دانشجویان در نظر گرفته شد. با توجه به تعداد کل دانشجویان در هر رشته تحصیلی و محاسبه نسبت آن به جامعه آماری این نسبت در مورد نمونه نیز محاسبه شد و در نهایت تعداد 108 نفر دانشجو از رشته علوم اجتماعی، 104 نفر از رشته علوم تربیتی و 188 نفر از رشته روانشناسی احتساب شدند. تعداد سوالهای بیپاسخ کم بوده و تنها 3 پرسشنامه به دلیل مخدوش بودن از مجموع 400 پرسشنامه حذف و بنابراین نمونه به همان 397 نفر که در ابتدا محاسبه شده بود کاهش یافت. ابزارهای پژوهش نیز شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن[16] و پرسشنامه شادی آکسفورد بودند. برای آزمون پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامه شادی در کل 95/0 و در حد قابلقبول بود. پایایی به دست آمده برای پرسشنامه سرمایه اجتماعی نیز در مجموع 85/0 بود. اما با توجه به پایین بودن پایایی بعضی مولفهها تعدادی از سوالات حذف و برخی نیز تغییر داده شدند. پس از تهیه پرسشنامه نهایی دادهها گردآوری شدند. به منظور توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد، مینیمم و ماکزیمم، میانگین و انحراف معیار) و به منظور تحلیل دادهها نیز از آزمونهای استنباطی متناسب با سطح سنجش متغیرها (آزمون کای اسکوئر و ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندمتغیره و مدل تحلیل مسیر) استفاده شد. جدول شماره (1): معرفهای سرمایه اجتماعی
یافتهها از نظر جنس از مجموع پاسخگویان 8/74 درصد زن و 7/24 درصد مرد هستند. 1/51 درصد مجرد و 4/47 درصد متاهل بوده، همچنین از نظر مقطع تحصیلی 1/44 درصد در مقطع لیسانس، 8/43 درصد فوقلیسانس و 8/11 درصد نیز در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند. از نظر رشته تحصیلی نیز 2/27 درصد رشته علوم اجتماعی، 4/25 درصد رشته علوم تربیتی و 4/47 درصد رشته روانشناسی هستند. جدول شماره (2): وضعیت پاسخگویان از نظر سرمایه اجتماعی و معرفهای آن
همانطور که در جدول بالا مشاهده میشود پاسخگویان در هر یک از مولفههای ارتباط مدرن و سنتی و اعتماد مدرن، نمره متوسط کسب کردهاند در حالیکه نمره آنها از مولفه اعتماد سنتی بالا بوده است. با این وجود نمرات مشارکت اجتماعی آنها در هر دو بعد سنتی و مدرن پایین گزارش شده است. نمرات پاسخگویان در مجموع از سرمایه اجتماعی سنتی و مدرن و همچنین سرمایه اجتماعی کل نیز متوسط میباشد.
جدول شماره (3): وضعیت پاسخگویان از نظر شادی و معرفهای آن
جدول بالا نیز وضعیت شادی دانشجویان را در مجموع متوسط به بالا گزارش میکند. - فرضیه اول: به نظر میرسد بین اعتماد اجتماعی سنتی جوانان و شادی آنها رابطه وجود دارد.
جدول شماره (4): رابطه اعتماد اجتماعی سنتی و شادی
نتایج بررسی رابطه بین شادی و اعتماد اجتماعی سنتی دانشجویان در سطح خطای 05/0، نشان داد که رابطه آماری مثبت و معناداری بین شادی و اعتماد سنتی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی وجود دارد، به این معنی که هرچه نمره اعتماد اجتماعی سنتی دانشجویان افزایش یابد نمره شادی آنها نیز افزایش مییابد و بالعکس (P-value=0/004, r=0/170).
- فرضیه دوم: به نظر میرسد بین اعتماد اجتماعی مدرن جوانان و شادی آنها رابطه وجود دارد.
جدول شماره (5): رابطه اعتماد اجتماعی مدرن و شادی
همچنین بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی مدرن و شادی در دانشجویان، رابطه آماری مثبت و معناداری را میان شادی دانشجویان و اعتماد مدرن در آنها نشان داد (p-value=0/002, r=0/214). - فرضیه سوم: به نظر میرسد بین مشارکت اجتماعی سنتی جوانان و شادی آنها رابطه وجود دارد.
جدول شماره (6): رابطه مشارکت اجتماعی سنتی و شادی
همچنین نتایج آماری، رابطه مثبت و معناداری را میان شادی دانشجویان با مشارکت سنتی آنها نشان داده است (P-value=0/02, r=0/157). - فرضیه چهارم: به نظر میرسد بین مشارکت اجتماعی مدرن جوانان و شادی آنها رابطه وجود دارد.
جدول شماره (7): رابطه مشارکت اجتماعی مدرن و شادی
اما نتایج بررسی رابطه بین شادی دانشجویان و مشارکت مدرن آنها رابطه آماری معناداری را در سطح خطای 05/0 میان این دو نشان نداد (p-value=0/053, r=0/117). - فرضیه پنجم: به نظر میرسد بین ارتباط اجتماعی سنتی جوانان و شادی آنها رابطه وجود دارد.
جدول شماره (8): رابطه ارتباط اجتماعی سنتی و شادی
در بررسی رابطه بین نمره شادی با مولفه ارتباط اجتماعی سنتی، نتایج نشان داد که در سطح خطای 05/0، بین شادی و ارتباط اجتماعی سنتی رابطه آماری مثبت و معناداری وجود دارد(P-value=0/000, r=0/246) . - فرضیه ششم: به نظر میرسد بین ارتباط اجتماعی مدرن جوانان و شادی آنها رابطه وجود دارد.
جدول شماره (9): رابطه ارتباط اجتماعی مدرن و شادی
و در نهایت بررسی رابطه بین نمره شادی با مولفه ارتباط اجتماعی مدرن نشان داد که از سطح خطای 05/0 رابطه آماری مثبت و معناداری بین شادی و ارتباط اجتماعی مدرن دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی وجود دارد (P-value=0/000, r=0/317). در تحلیل رگرسیون، ابتدا نرمال بودن توزیع نمره متغیر وابسته (شادی) به کمک آزمون کولموگروف – اسمیرنوف بررسی شد که با توجه به مقدار آماره این آزمون و سطح معنیداری آن توزیع نمره شادی نرمال شناخته شد ( =0/05, =1/33, p-value=0/053). سپس متغیرهای مستقل (اعتماد سنتی و مدرن، مشارکت سنتی و مدرن و ارتباط سنتی و مدرن) به طور همزمان وارد مدل رگرسیون شدند. جدول شماره (10) نتایج مدل رگرسیون خطی چندمتغیره را نشان میدهد: جدول شماره (10):آنالیز واریانس در رگرسیون خطی چندمتغیره و معرفی منابع تغییرات
مقدار ضریب همبستگی رگرسیون چندمتغیره (R=0/552) بیانگر همبستگی نسبتاً مناسبی بین متغیرهای مستقل و وابسته است. مقدار ضریب تعیین تعدیلشده (0/292= ) نیز نشان میدهد که متغیرهای مستقل توانستهاند 2/29 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین مقدار F (805/25) با سطح معناداری =0/05 نشان میدهد که متغیرهای مستقل از قدرت تبیین بالایی برخوردار هستند. جدول شماره (11) نیز ضرایب تاثیر رگرسیونی استاندارد شده و استاندارد نشده را نشان میدهد. با توجه به این جدول و با در نظر گرفتن سطح معناداری دو متغیر ارتباط سنتی و مدرن، تنها تاثیر این دو متغیر به ترتیب با ضریب بتای 197/0 و 404/0 بر متغیر وابسته شادی معنادار است. به این معنی که به ازای افزایش یک انحراف استاندارد در هر یک از این متغیرها (به شرط ثابت بودن سایر متغیرها) میزان شادی دانشجویان به میزان 197/0 و 404/0 انحراف استاندارد افزایش مییابد. اما متغیرهای اعتماد سنتی و مدرن و مشارکت سنتی و مدرن به دلیل آنکه سطح معناداری آماره آزمون برای آنها بیشتر از 05/0 میباشد این متغیرها بر متغیر وابسته شادی تاثیری ندارند. در زیر معادله حاصل از برارزش مدل رگرسیونی به دادهها مشاهده میشود: 404/0(ارتباط مدرن) + 197/0(ارتباط سنتی)= (شادی) متغیر وابسته
جدول شماره (11): برآورد ضرایب رگرسیونی به همراه انحراف معیار و سطح معناداری آنها
نمودار شماره (2): مدل تحلیل مسیر جدول شماره (12): میزان تاثیر مستقیم و غیرمستقیم کل متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته شادی
مدل تحلیل مسیر نشان میدهد که تنها دو متغیر ارتباط سنتی و مدرن به طور مستقیم بر شادی تاثیر دارند. میزان تاثیر مستقیم متغیر ارتباط سنتی 197/0 و میزان تاثیر مستقیم متغیر ارتباط مدرن نیز 404/0 است که نشان میدهد به ازای یک واحد تغییر در متغیرهای ارتباط سنتی و مدرن، میزان شادی دانشجویان به میزان 197/0 و 404/0 واحد افزایش مییابد. سایر متغیرها به طور غیرمستقیم و به واسطه متغیرهای مستقل دیگر بر شادی تاثیر داشتهاند. به عنوان مثال متغیر اعتماد سنتی با ضریب 289/0 بر متغیر اعتماد مدرن تاثیر میگذارد و آن متغیر نیز با ضریب 096/0 بر متغیر ارتباط مدرن تاثیر دارد، ارتباط مدرن نیز به طور مستقیم با ضریب 404/0 بر شادی تاثیرگذار است.
بحث و نتایج همانطور که پیشتر توضیح داده شد نتایج آزمون فرضیهها حاکی از آن بود که بین متغیرهای مستقل اعتماد اجتماعی (سنتی و مدرن)، ارتباط اجتماعی (سنتی و مدرن) و مشارکت اجتماعی سنتی با شادی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بنابراین با افزایش نمره پاسخگویان در هر یک از این متغیرهای مستقل میتوان انتظار داشت که نمره شادی آنها نیز افزایش یابد. دیدگاه اندیشمندان در چارچوب نظری و هم پژوهشهای صورت گرفته موید این موضوع است که بین این متغیرها و شادی رابطه وجود دارد. مطابق با آرای گیدنز از عوامل تامین کننده شادی درجوامع مدرن اعتماد همراه با احتیاط به نظامهای انتزاعی است. این عوامل در جوامع سنتی اعتماد به سنت، نظامهای خویشاوندی و سایر منابع اعتمادساز در جوامع سنتیاند. به زعم پاتنام نیز بیاعتمادی، عهدشکنی، بیرحمی، انزوا و رکود را به دنبال خواهد داشت. کلمن به ارائه تعریفی کارکردی از سرمایه اجتماعی پرداخته و معتقد است سرمایه اجتماعی با کارکردش شناخته میشود. از جمله کارکردهای سرمایه اجتماعی از دیدگاه کلمن اعتماد، همکاری، همبستگیهای گروهی، ارزشهایی چون ترحم، دلسوزی و نوعدوستی دانست که اعتماد بارزترین و مشخصترین آنهاست. لیونگ و همکاران در تحقیق خود به عنوان نقش سرمایه اجتماعی در شادی مردم دریافتند که رابطه معناداری بین شادی و سرمایه اجتماعی وجود دارد. همچنین آنها نشان دادند که یک شبکه اجتماعی قوی با دوستان عاملی مهم در رابطه با شادی یک فرد است. به علاوه داشتن ارتباطات بیشتر یک شخص به طور مثبتی با شادی او رابطه دارد. ریچاردز(2000) بر این باور است که شبکههای سرمایه اجتماعی به طور خاص در فراهم آوردن حمایتهای عاطفی و روانی نقش موثری در ارتقاء سلامت روانی افراد دارند(اکبرزاده و همکاران، 84). دورکیم به نقش روابط اجتماعی در ارتقاء احساس سلامتی، شادکامی و رضایت از زندگی اشاره میکند. به نظر او فعالیتهای گروهی علاوه بر داشتن منفعت برای جامعه به دلیل کنترل فردگرایی و آنومی منبع رضایت خاطر فردی نیز میباشد. بنابر دیدگاه بوردیو افراد با عضویت در گروه از پشتیبانی جمعی و اعتبار برخوردار میشوند. در واقع هرچه افراد روابط اجتماعی خوبی با دیگران داشته باشند به همان نسبت از حمایت و پشتیبانی جمعی بیشتری برخوردار میشوند. با توجه به آنچه خوشفر و همکاران در پژوهش خود با نام تاثیر سرمایه اجتماعی بر شادی جوانان عنوان میکنند، افراد شادکام با برقراری روابط اجتماعی خوب با دیگران از آنها حمایت اجتماعی دریافت میکنند. مشارکت انسان در امور در واقع سهیم بودن او در سرنوشت خویش است. با این وجود یافتههای توصیفی سطح پایین مشارکت اجتماعی دانشجویان را در هر دو بعد سنتی و مدرن نشان میدهند. همچنین نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که بین مشارکت اجتماعی مدرن دانشجویان و شادی آنها رابطهای وجود ندارد. از آنجا که ایران جامعهای در حال گذار است و هنوز مراحل توسعه و گذار را خلاف غرب تکمیل نکرده، مشارکت مدرن در آن هنوز نهادینه نشده و سیستمهای مشارکت جدید نتوانستهاند نقش موثری داشته باشند، بنابراین منجر به خلق شادی نشدهاند. نوروزی و بختیاری در پژوهش خود با عنوان مشارکت اجتماعی و عوامل اجتماعی موثر بر آن عنوان میکنند «با توجه به اینکه ایران در دوران گذار از جامعه سنتی به مدرن است مشکلات ناشی از عدم مشارکت یا مشارکت محدود در عرصههای اجتماعی و سیاسی به عنوان یک مسئله اساسی و مهم بیش از پیش در زمینههای مختلف خودنمایی میکند. در واقع جامعه ایران تغییر در عوامل و بسترهای ایجاد تعلق اجتماعی در افراد جامعه را تجربه میکند. این موضوع با دیدگاه دورکیم نیز قابل تبیین است بنا به نظر دورکیم در دوران گذار هنجارهای موجود در جامعه در معرض تغییر و تحول قرار خواهند گرفت و در این شرایط است که احتمال کمرنگ شدن تعلقات اجتماعی افراد به جامعه قوت خواهد یافت»(نوروزی و دیگری، 1388: 265 -251). با توجه به پژوهش صورت گرفته پیشنهاد میشود که 1. جهت پوشش دادن بهتر فرضیهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شود و 2. اعتبار فرضیهها نیز مورد آزمون قرار بگیرد.
منابع ابراهیم نجفآبادی، ا؛ و دیگری. (1392). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و احساس شادی، (مورد مطالعه زنان 24- 15 ساله شهر اصفهان). جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران. سال دوم، شماره پنجم، صص 31- 9. اکبرزاده، ف؛ و دیگری. (1392). بررسی تاثیر سه نوع سرمایه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر شادی جوانان. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و چهارم، شماره پیاپی (49)، شماره اول، صص 88- 67. امیرکافی، م؛ و دیگری. (1391). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر شادکامی، (مطالعه موردی شهر کرمان). فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی. سال دوم، شماره پنجم، صص 77- 41. پناهی، م؛ و دیگری. (1391). بررسی عوامل موثر بر شادی دانشجویان با تاکید بر مشارکت اجتماعی. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و سوم، شماره پیاپی (47)، شماره سوم، صص 18- 1. خادمیان، ط؛ و دیگری. (1391). تاثیر عدالت اجتماعی بر شادمانی اجتماعی جوانان شهر تهران. مطالعات جامعهشناسی. سال چهارم، شماره چهاردهم، صص 125- 109. خوشفر، غ؛ و دیگران. (1392). تاثیر سرمایه اجتماعی بر شادی جوانان شهر بابلسر. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال سیزدهم، شماره 51، صص 314- 283. دهقانی، ح. (1390). رابطه مشارکت اجتماعی و شادی دانشجویان. پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. دینی ترکمانی، ع. (1385). تبیین افول سرمایه اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال ششم، شماره 23، صص 171- 147. زارع، ب. (1390). بررسی شادکامی و عوامل موثر برآن، (مطالعه موردی شهر کرمان). پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان. زاهدی، م؛ و دیگری. (1388). رابطه سرمایه اجتماعی با رفاه اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال نهم، شماره 32، صص 129- 109. شیانی، م؛ و دیگری. (1388). سرمایه اجتماعی جوانان در ایران. مجله جامعهشناسی ایران. دوره دهم، شماره 3، صص 84- 57. قاسمزاده، د. (1390). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی درونگروهی و برونگروهی و شادی در بین شهروندان تهران در سال1390. پایاننامه کارشناسیارشد رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. محمدیراد، م. (1391). بررسی عوامل اقتصادی اجتماعی موثر بر شادی و ارتباط با بهرهوری نیروی کار. پایاننامه کارشناسیارشد علوم اقتصادی، دانشگاه رازی کرمانشاه. مرکز آمار ایران. (1390). مهدوی، م؛ و دیگری. (1388). بررسی تاثیر دینداری بر اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانی. تحقیقات علوم اجتماعی ایران. سال اول، شماره 3، صص 19- 1. نوابخش، م؛ و دیگری. (1387). بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی و نقش آن در توسعه شهری، (مطالعه موردی منطقه 5 شهر تهران). پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال دوم، شماره اول، صص 47- 25. نوروزی، ف؛ و دیگری. (1388). مشارکت اجتماعی و عوامل اجتماعی موثر بر آن. فصلنامه راهبرد. سال هجدهم، شماره 53، صص 269- 249. Nieminen, T. (2015). Healthier together? Social capital, health behavior and health. Doctoral dissertation, university of Helsinki. Toulabi, Z. & etal. (2013).The relationship between teachers, happiness and quality of working life. Social and behavioral sciences. No. 84, P.p: 691-695.
[1]. استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز- ایران (نویسنده مسئول). E- mail: a.amirmazaheri@gmail.com [2]. دانش آموخته کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز- ایران. E- mail:mona1228.f@gmail.com [3]. Ronald Inglehart [4].Dolan et al. [5]. Leung et al. [6]. Tov & Diener [7].Cooper et al [8]. Philops [9]. Tarja Nieminen [10]. Giddens [11]. Bourdieu [12]. Coleman [13]. Putnam [14]. Emile Durkheim [15]. Cochran [16]. Onyx & Bullen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ابراهیم نجفآبادی، ا؛ و دیگری. (1392). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و احساس شادی، (مورد مطالعه زنان 24- 15 ساله شهر اصفهان). جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران. سال دوم، شماره پنجم، صص 31- 9. اکبرزاده، ف؛ و دیگری. (1392). بررسی تاثیر سه نوع سرمایه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر شادی جوانان. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و چهارم، شماره پیاپی (49)، شماره اول، صص 88- 67. امیرکافی، م؛ و دیگری. (1391). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر شادکامی، (مطالعه موردی شهر کرمان). فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی. سال دوم، شماره پنجم، صص 77- 41. پناهی، م؛ و دیگری. (1391). بررسی عوامل موثر بر شادی دانشجویان با تاکید بر مشارکت اجتماعی. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و سوم، شماره پیاپی (47)، شماره سوم، صص 18- 1. خادمیان، ط؛ و دیگری. (1391). تاثیر عدالت اجتماعی بر شادمانی اجتماعی جوانان شهر تهران. مطالعات جامعهشناسی. سال چهارم، شماره چهاردهم، صص 125- 109. خوشفر، غ؛ و دیگران. (1392). تاثیر سرمایه اجتماعی بر شادی جوانان شهر بابلسر. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال سیزدهم، شماره 51، صص 314- 283. دهقانی، ح. (1390). رابطه مشارکت اجتماعی و شادی دانشجویان. پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. دینی ترکمانی، ع. (1385). تبیین افول سرمایه اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال ششم، شماره 23، صص 171- 147. زارع، ب. (1390). بررسی شادکامی و عوامل موثر برآن، (مطالعه موردی شهر کرمان). پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان. زاهدی، م؛ و دیگری. (1388). رابطه سرمایه اجتماعی با رفاه اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال نهم، شماره 32، صص 129- 109. شیانی، م؛ و دیگری. (1388). سرمایه اجتماعی جوانان در ایران. مجله جامعهشناسی ایران. دوره دهم، شماره 3، صص 84- 57. قاسمزاده، د. (1390). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی درونگروهی و برونگروهی و شادی در بین شهروندان تهران در سال1390. پایاننامه کارشناسیارشد رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. محمدیراد، م. (1391). بررسی عوامل اقتصادی اجتماعی موثر بر شادی و ارتباط با بهرهوری نیروی کار. پایاننامه کارشناسیارشد علوم اقتصادی، دانشگاه رازی کرمانشاه. مرکز آمار ایران. (1390). مهدوی، م؛ و دیگری. (1388). بررسی تاثیر دینداری بر اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانی. تحقیقات علوم اجتماعی ایران. سال اول، شماره 3، صص 19- 1. نوابخش، م؛ و دیگری. (1387). بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی و نقش آن در توسعه شهری، (مطالعه موردی منطقه 5 شهر تهران). پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال دوم، شماره اول، صص 47- 25. نوروزی، ف؛ و دیگری. (1388). مشارکت اجتماعی و عوامل اجتماعی موثر بر آن. فصلنامه راهبرد. سال هجدهم، شماره 53، صص 269- 249. Nieminen, T. (2015). Healthier together? Social capital, health behavior and health. Doctoral dissertation, university of Helsinki.
Toulabi, Z. & etal. (2013).The relationship between teachers, happiness and quality of working life. Social and behavioral sciences. No. 84, P.p: 691-695. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,900 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 783 |