تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,944 |
نقش پیامهای ترافیکی بر ارتقاء فرهنگ ترافیک از نگاه شهروندان تهرانی (بررسی دو برنامه سفر به خیر و تازههای ترافیکی تلویزیون) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 9، شماره 33، بهمن 1395، صفحه 37-49 اصل مقاله (1.17 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
خدیجه فلاحی پیروز1؛ حاجی محمد احمدی2؛ سید محمد دادگران3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز؛ تهران - ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران - ایران (نویسنده مسول). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران – ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این تحقیق از نظر روش تحقیق به صورت توصیفی- پیمایشی میباشد و از مناطق شمال، مرکز، جنوب، شرق و غرب که از بین آنها به صورت تصادفی، پرسشنامه بین 384 نفر تقسیم شده است و از هر منطقه تعداد 96 پرسشنامه توزیع و جمعآوری و در نهایت با استفاده از نرمافزارسspss ، دادهها تجزیه و تحلیل میشوند. نتایج به دست آمده، نشان میدهد وجود برنامههای سفر به خیر و تازههای ترافیکی، رابطه مثبتی باارتقاء فرهنگ ترافیکی دارد. بافرض اطمینان 95 درصد میتوان اظهار داشت وجود برنامه- هایی مانند سفر به خیر و تازههای ترافیکی، رابطه مثبتی با ارتقاء فرهنگ ترافیکی دارد و با افزایش پخش برنامههایی با مضامین ترافیکی، فرهنگ ترافیکی نیز ارتقاء مییابد. این یافتهها، نشان میدهند که طبقه اجتماعی مخاطبان برنامههای تلویزیونی، رابطه مثبتی با ارتقاء فرهنگ ترافیکی دارند و علاوه بر آن، بین محل جغرافیایی و ارتقاء فرهنگ ترافیکی، رابطه معناداری برقرار است. در نهایت، از تحلیل دادهها نیز به این نتیجه دست مییابیم که وجود برنامههای ترافیکی، به ویژه تفکیک جنسیت، سبب افزایش فرهنگ ارتقاء ترافیکی میشود. با توجه به نتایج دادهها بین اثرپذیری مخاطبان در مناطق مختلف تهران، تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین با فرض اطمینان 95 درصد میتوان اظهار داشت تاثیرپذیری افراد در مناطق مختلف متفاوت است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پیامهای ترافیکی؛ ارتقاء فرهنگ ترافیک؛ برنامه سفر به خیر و تازههای ترافیکی تلویزیون | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نقش پیامهای ترافیکی بر ارتقاء فرهنگ ترافیک از نگاه شهروندان تهرانی خدیجه فلاحی پیروز [1] دکتر حاجی محمد احمدی[2] دکتر سید محمد دادگران[3] تاریخ دریافت مقاله:30/6/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:7/9/1395 چکیده این تحقیق از نظر روش تحقیق به صورت توصیفی- پیمایشی میباشد و از مناطق شمال، مرکز، جنوب، شرق و غرب که از بین آنها به صورت تصادفی، پرسشنامه بین 384 نفر تقسیم شده است و از هر منطقه تعداد 96 پرسشنامه توزیع و جمعآوری و در نهایت با استفاده از نرمافزارسspss ، دادهها تجزیه و تحلیل میشوند. نتایج به دست آمده، نشان میدهد وجود برنامههای سفر به خیر و تازههای ترافیکی، رابطه مثبتی باارتقاء فرهنگ ترافیکی دارد. بافرض اطمینان 95 درصد میتوان اظهار داشت وجود برنامه- هایی مانند سفر به خیر و تازههای ترافیکی، رابطه مثبتی با ارتقاء فرهنگ ترافیکی دارد و با افزایش پخش برنامههایی با مضامین ترافیکی، فرهنگ ترافیکی نیز ارتقاء مییابد. این یافتهها، نشان میدهند که طبقه اجتماعی مخاطبان برنامههای تلویزیونی، رابطه مثبتی با ارتقاء فرهنگ ترافیکی دارند و علاوه بر آن، بین محل جغرافیایی و ارتقاء فرهنگ ترافیکی، رابطه معناداری برقرار است. در نهایت، از تحلیل دادهها نیز به این نتیجه دست مییابیم که وجود برنامههای ترافیکی، به ویژه تفکیک جنسیت، سبب افزایش فرهنگ ارتقاء ترافیکی میشود. با توجه به نتایج دادهها بین اثرپذیری مخاطبان در مناطق مختلف تهران، تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین با فرض اطمینان 95 درصد میتوان اظهار داشت تاثیرپذیری افراد در مناطق مختلف متفاوت است. واژگانکلیدی: پیامهای ترافیکی، ارتقاء فرهنگ ترافیک، برنامه سفر به خیر و تازههای ترافیکی تلویزیون. مقدمهدر شهر بزرگ تهران و کلانشهرها مشکل ترافیک به خاطر انبوه جمعیت و تولید خودرو و ساخت و ساز بی رویه نمود بسیار کرده است، به طوری که ساعتها، شهروندان باید وقت خود را در ترافیک بسر ببرند. - جامعهشناسی کلانشهر تهران (مطالعه موردی فرهنگ ترافیک، چالشها و چشماندازها) توسط ربانی(مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی: 253-242)، تدوین شده است وی نیز این چنین آغاز میکند: در بخش نخست این نوشتار، ابعاد فاجعه زیست محیطی شهر تهران، جنبههای گوناگون آن و هزینههای معضل ترافیک از ابعاد فیزیکی، اقتصادی، روانی و اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته است و در بخش دوم مسائل ترافیکی و پارامترهای موثر زمینه ترافیک شهری تشریح شده است. پس از آن نتایج نظرسنجی از شهروندان تهرانی پیرامون مشکلات ترافیک مطرح و سرانجام راهکارها، اولویتها و سیاستهای رسمی و پیشنهادهایی برای حل معضل اجتماعی و فرهنگی ترافیک و نیز نقش عوامل گوناگون چون تکنولوژی اطلاعات، آموزش و رسانههای گروهی، اقدامات مدیریتی و تشدید مجازاتها و ... در این زمینه بررسی شده است. - خانواده و ارتقاء فرهنگ ترافیک و ایمنی (رفتار ترافیکی شما پدر و مادر دلسوز، بهترین الگو برای فرزندان است) نیز عنوان پژوهشی است که(مجله پیوند: 13- 12)، در این پژوهش نیز تلاش شده است تا به گونهای دیگر به موضوع توجه شود. در این پژوهش میخوانیم: همانگونه که مـیدانید حـمل و نقل، مدیریت تـرافیک و سوخت، حفظ محیط زیست و ایمنی و سلامت شهروندان در کشورها، یکی از مبانی توسعه در هر جامعه است و به دلیل فرایند پیـچیده و ابعاد موضوع از جهت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و علمی میتوان با مشارکت همهجانبه آحاد مردم، زمینههای اثـربخشی اقدامات، تحول و نیز کاهش هـزینههای خـدمات و تولید را فراهم کرد. در دو سال گذشته با تلاش و همت همه جانبه وزارت آموزش و پرورش و نیروی انتظامیکشور، با ورود به صحنه دانشآموزان درطرح همیار پلیس و پلیسیاران پیشتاز، برای اولین بار شاهد کاهش بیش از 15 درصدی مرگومیر و مـجروحیت هموطنان عزیز و خسارتهای مادی و معنوی ناشی از تصادفات بودهایم؟ آیا میدانید طرح همیار پلیس، گذربان مدرسه و پلیسیار پیشتاز با اهداف دورههای تحصیلی دانشآموزان (مصوب شوارای عالی انقلاب فرهنگی) چه ارتباطی دارد؟ مطالبی که در پی میآید این ارتـباط را روشـن میسازد. - (ارزیابی نقش فرهنگسازی ترافیکی در راستای کاهش آثار تصادفات و ارتقاء نظم و امنیت اجتماعی) نیز توسط(پورمعلم: 124-109)، تدوین شده است. در این مقاله راهکارهای ارتقاء سطح ایمنی ترافیک و حمل و نقل از طریق فرهنگسازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به کاربران راهها بررسی شده است. همانطور که ملاحظه میشود در غالب پژوهشها با تعاریف و رویکردهای توصیفی مواجه هستیم و کمتر به حیطه تحلیل برخورد میکنیم. در پژوهشهای صورت گرفته کمتر به تلویزیون و برنامههای آن توجه شده و دو برنامه منتخب این پایاننامه نیز واکاوی نشده است.
نظریات جرمشناسیدر ادامه لازم است تا به برخی از نظریات جرمشناسانه نیز اشاره داشته باشیم. زیرا تخطی از قوانین رانندگی نیز جرم تلقی شده و در نتیجه میباید با نظریات جرمشناسانهی معروف آشنا باشیم: برخلاف دیدگاه جرمشناسی اولیه، رویکردهای جامعهشناختی در تبیین جرم به عوامل و شرایط اجتماعی و فرهنگی توجه زیادتری مینمایند. در این راستا دورکیم از اولین کسانی بود که با اتخاذ یک رویکرد جامعهشناختی اقدام به تبیین پدیده جرم کرد. برای همین وی تعداد و شدت فعالیتهای مجرمانه در یک جامعه را مرتبط با قدرت و وسعت عاملی اجتماعی به نام وجدان جمعی میدانست. از نظر وی، اگر این نیرو در جامعهای قویتر باشد، تعداد رفتارهاییکه یک فرمان اجتماعی یا یک ممنوعیت را زیر پا میگذارند کمتر میشوند(ریمون، ١٣٨2: 13). در سال ١٩٣٨ رابرت کی. مرتون، جامعهشناس هاروارد، یک مقاله تحت عنوان ساختار اجتماعی و آنومی به چاپ رساند و نظریه خود را بر اساس عقاید دورکیم از آنومی (بیهنجاری) و انسجام اجتماعی بنا کرد. وی بر آن است که انحراف از ساختار و فرهنگ جامعه سرچشمه میگیرد. وی استدلال خود را با معیار توافق جمعی درباره ارزشها آغاز میکند و معتقد است که تمام اعضاء جامعه در ارزشهای مشترک سهیماند؛ اما از آنجایی که اعضای جامعه از لحاظ ساختارهای اجتماعی در موقعیتهای مختلفی قرار میگیرند، برای درک ارزشهای مشترک از فرصتهای مساوی برخوردار نیستند. چنین وضعی ممکن است موجب انحراف شود. به بیان مرتون ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه برای رفتار منحرف اجتماعی مردمی که در جایگاههای مختلفی قرار گرفتهاند، ایجاد فشار میکند. به خاطر شکافهای ساختی از نظر اجتماعی بین آرزوها (اهداف مشترک) و (دستیابی واقعی) دسترسی به ابزار اجتماعی برای رسیدن به این اهداف آنومی (بیهجاری) در نظام اجتماعی ایجاد شده است. در دوران جدید و همزمان با پیدایش شهرهای مدرن اروپایی، رویکرد نقادانه و منفی به شهر و ساز و کار درونی فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن به ویژه در بعد آسیبهای محیطی مورد توجه جامعهشناسان قرار گرفته است. در ابتدا علمای اجتماعی آلمان مانند زیمل تونیس اروپایی در نیمه دوم سده نوزدهم به بررسی بعدی از گسترش شهرهای صنعتی پرداختند که از دید بسیاری از معاصرانشان پنهان مانده بود. در واقع آنان شهرهای جدید را تنها کانونهای محوری رشد و توسعه صنعتی تلقی نمیکردند، بلکه معتقد بودندکه در کنار رشد چشمگیر فیزیکی شهرها، الگوی توسعه فنی و اجتماعی جدید همراه بافلسفه جدید زندگی دنیاگرا سبب تباهیها و مفاسد فراوان در شهرهای جدید بوده است. به علاوه، آنان در مطالعات خود، با توجه به افزایش چشمگیر عوامل بازدارنده رشد واقعی در شهرها، روند تباهی حیات بشری و تحقق کجرویهای شهری را حتمی تلقی میکردند. از دهه ١٩٥٠ به این سو، نظریههای اثباتی و مدرن جرمشناسی به علت نگاه یک جانبه و نزدیک به علوم طبیعی مورد نقد جدی قرار گرفت و در دهه ١٩٧٠ با ظهور جرمشناسی انتقادی این نقدها به اوج خود رسید. نظریههای جدید از این دهه به بعد بر سه عنصر ذهنیت، قدرت و گفتمان تاکید داشتند. رویکردهای برچسبزنی، تضاد، پستمدرن، فمینیستی و جرمشناسی فرهنگی از مهمترین رویکردهای انتقادی جدید در تبیین جرم است که این سه ویژگی در بطن آنها وجود دارد. البته جرمشناسی پستمدرن ضمن اینکه انتقادی است ولی بر ورای سایر جرمشناسیهای انتقادی قرار میگیرد؛ چرا که رویکردهای دیگر چندان پروسه مدرنیته و جرمشناسی مدرن را نقد نمیکنند، ولی جرمشناسی پستمدرن کل مدرنیته و نگاه کنترلی آن را به جهان رد میکند. بر اساس نظریههای ذکر شده، چند فرضیه استخراج و با جامعه محدودی مورد آزمون قرار دادیم.
فرضیات تحقیق - بین برنامههای تلویزیونی موجود و ارتقاء فرهنگ ترافیک ارتباط معنیداری وجود دارد. - بین سن مخاطب تلویزیون موجود و ارتقاء فرهنگ ترافیک ارتباط معنیداری وجود دارد. - بین طبقه اجتماعی تلویزیون موجود و ارتقاء فرهنگ ترافیک ارتباط معنیداری وجود دارد. - بین محل جغرافیایی (منطقه) مخاطب و ارتقاء فرهنگ ترافیک ارتباط معنیداری وجود دارد. - بین جنسیت مخاطب و ارتقاء فرهنگ ترافیک ارتباط معنیداری وجود دارد. - بین اثرپذیریی مخاطبان در مناطق مختلف تهران تفاوت معنیداری وجود دارد.
نهادها و سازمانهای دخیل و تاثیرگذار در آموزش فرهنگ ترافیکی از جمله نهادهای مهم تاثیرگذار در آموزش فرهنگ ترافیک میتوان از: جامعه، خانواده، مدرسه، وسایل ارتباط جمعی، شهرداریها، سازمانهای مردم نهادS.O.G.N و پلیس یا نیروی انتظامی نام برد. سازمانهای دخیل در ارتقاء فرهنگ ترافیک را به دو دسته میتوان تقسیم کرد: 1. سازمانهایی که مـستقیماً در حـوزه فرهنگ ترافیکی نقش دارند مانند: شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی، دفتر و شورای عالی هماهنگی حملونقل و ترافیک وزارت کشور، شورای اسلامی شهر و سازمان حفاظت محیط زیست. 2. سازمانهایی که نقش آنها در ارتقاء فرهنگ ترافیکی انکارناپذیر است ولی در شرح وظـایف سـازمانی آنها اشـارهای به موضوع ترافیک نشده است، مانند: سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش.
روش تحقیق روش تحقیق پیمایشی و از پرسشنامه به روش لیکرت استفاده گردید به طوری که برای تنظیم سوالات پرسشنامه از تعدادی افراد متخصص در زمینه پژوهش، تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه و نیز شماری از کارشناسان حقوقی نظرخواهی شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را شهروندان تهرانی (18 سال به بالا) در دسترس تشکیل میدهند و از روش نمونهگیری خوشهای استفاده کردهایم. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد که بر اساس فرمول زیر عدد 384 نفر به دست آمد. لازم به ذکر است این تعداد به روش نمونهگیری خوشهای بین شهروندان تهرانی پخش خواهد شد.
در این تحقیق، روش توصیفی پرسشنامهای بوده، بنابراین نمونهگیری به روش نمونهگیری خوشهای است. یعنی مناطق شمال، مرکز، جنوب، شرق و غرب که از بین آنها به صورت خوشهای پرسشنامه بین 384 نفر تقسیم شده است و از هر منطقه تعداد 96 پرسشنامه توزیع و جمعآوری شده است، که در نهایت پس از جمعآوری پرسشنامهها از جامعه آماری اقدام به تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار spss خواهیم نمود.
روایایی و پایایی پرسشنامه پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری (پرسشنامه) است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد، شیوههای مختلفی به کار برده میشود. یکی از روشهای قابلیت اعتماد ابزار اندازهگیری آلفای کرونباخ (Cronbach’s Alpha) است که هر چه درصد محاسبه شده از این روش به 100% نزدیکتر باشد، بیانگر قابلت اعتماد بیشتر پرسشنامه است(مقیمی، 1390: 35). به منظور سنجش پایایی، یک نمونه اولیه با حجم 30 پاسخگو، پیشآزمون توزیع شد و سپس با استفاده از دادههای به دست آمده، میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ توسط نرمافزار spss برای تکتک سوالات محاسبه شد و مقادیر ضریب آلفا در پیشآزمون 871/0 به دست آمد که از 70% بالاتر بوده و لذا اعتبار مناسبی در مورد مقیاس مورد استفاده وجود دارد. جدول شماره (1) ضریب آلفای کرونباخ متغیرها را نشان میدهد. جدول شماره (1): ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه
نتایج تحقیقنتایج تحقیق در سه بخش یافتههای توصیفی، نتایج استنباطی و آزمون فرضیات ارائه میشود. در این بخش با استفاده از آمار توصیفی، شاخص درصد فراوانی و جداول میباشد که به توصیف وضعیت پاسخگویی جمعیت نمونه پرداخته میشود.
جدول شماره (2): توزیع فراوانی مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان
همانطوری که در جدول شماره (2) نشان داده میشود بیشترین تعداد پاسخگویان را مردان (549/0 درصد) تشکیل میدهند و زنان نیز (451/0 درصد) از پاسخگویان را تشکیل میدهند.
جدول شماره (3): توزیع فراوانی مربوط به میزان سن پاسخ دهندگان
همانطور که در جدول فوق مشاهده میشود (174/0) زیر 20 سال، (497/0) درصد پاسخ دهندگان در فاصله سنی 21-30 سال، (193/0) درصد بین 31-40 سال، (084/0) بین 41-50 سال و (052/0) پاسخدهندگان بیشتر از 50 سال داشتهاند.
جدول شماره (4): بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق
بعد از توصیف متغیرها و پاسخهای به دست آمده از جامعه آماری در این بخش به بررسی فرضیههای مطرح شده و آزمون آماری این فرضیهها پرداخته میشود. به بیان دیگر، در این بخش به تحلیل یافتههای به دست آمده پرداخته میشود تا از نظر آماری نیز بتوان صحت و سقم فرضیهها را مورد بررسی قرار داد. - فرضیه اول: بین برنامههای تلویزیونی موجود و ارتقاء فرهنگ ترافیک ارتباط معنیداری وجود دارد. با توجه به به جدول شماره (5) ضریب همبستگی پیرسون برای این دو متغیر 633/0 میباشد. مقدار عدد معنیداری (sig) مشاهده شده برابر 000/0 میباشد (000/0=sig) که از سطح معنیداری استاندارد (1 %=a) کمتر است. لذا فرضیه 0H در سطح اطمینان 99% تایید نمیشود و بین برنامههای تلویزیونی موجود و ارتقاء فرهنگ ترافیک ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد. نتایج بالا به صورت خلاصه در جدول ذیل ارائه میگردد.
جدول شماره (5): آزمون همبستگی پیرسون بین برنامههای تلویزیونی موجود و ارتقاء فرهنگ ترافیک
- فرضیه دوم: بین سن مخاطب تلویزیون موجود و ارتقاء فرهنگ ترافیک ارتباط معنیداری وجود دارد. با توجه به جدول شماره (6) ضریب همبستگی پیرسون برای این دو متغیر 588/0 میباشد. مقدار عدد معنیداری (sig) مشاهده شده برابر 000/0 میباشد (000/0=sig) که از سطح معنیداری استاندارد (1 %=a) کمتر است. لذا فرضیه 0H در سطح اطمینان 99% تایید نمیشود و بین سن مخاطب تلویزیون موجود و ارتقاء فرهنگ ترافیک ارتباط معنیداری وجود دارد.
جدول شماره (6):آزمون همبستگی پیرسون بین سن مخاطب تلویزیون و ارتقاء فرهنگ ترافیک
- فرضیه سوم: بین طبقه اجتماعی تلویزیون موجود و ارتقاء فرهنگ ترافیک ارتباط معنیداری وجود دارد. با توجه به جدول شماره (7) ضریب همبستگی پیرسون برای این دو متغیر 429/0 میباشد. مقدار عدد معنیداری (sig) مشاهده شده برابر 000/0 میباشد (000/0=sig) که ازسطح معنیداری استاندارد (1%=a) کمتر است. لذا فرضیه 0H در سطح اطمینان 99% تایید نمیشود و بین طبقه اجتماعی و ارتقاء فرهنگ ترافیک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در جدول ذیل نتایج بالا به صورت خلاصه ارائه میگردد.
جدول شماره (7): آزمون همبستگی پیرسون بین طبقه اجتماعی و ارتقاء فرهنگ ترافیک
-فرضیه چهارم: بین محل جغرافیایی و ارتقاء فرهنگ ترافیک رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به جدول شماره (8) ضریب همبستگی پیرسون برای این دو متغیر 679/0 میباشد. مقدار عدد معنیداری (sig) مشاهده شده برابر 000/0 میباشد (00/0=sig) که از سطح معنیداری استاندارد (1%=a) کمتر است. لذا فرضیه 0H در سطح اطمینان 99% رد میشود و میتوان چنین ابراز داشته که بین پیرسون بین محل جغرافیایی و ارتقاء فرهنگ ترافیک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج به صورت خلاصه در جدول شماره (8) ارائه میگردد.
جدول شماره (8): آزمون همبستگی پیرسون بین محل جغرافیایی و ارتقاء فرهنگ ترافیک
- فرضیه پنجم: بین جنسیت مخاطبان و ارتقاء فرهنگ ترافیک رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به جدول شماره (9) ضریب همبستگی پیرسون برای این دو متغیر 449/0 میباشد. مقدار عدد معنیداری (sig) مشاهده شده برابر 000/0 میباشد (00/0=sig) که از سطح معنیداری استاندارد (1%=a) کمتر است. لذا فرضیه 0H در سطح اطمینان 99% رد میشود و میتوان چنین ابراز داشته که بین جنسیت مخاطبان و ارتقاء فرهنگ ترافیک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج به صورت خلاصه در جدول شماره (9) ارائه میگردد.
جدول شماره (9): آزمون همبستگی پیرسون بین جنسیت مخاطبان و ارتقاء فرهنگ ترافیک
جدول شماره (10): خلاصه نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره مانوا برحسب مناطق جغرافیایی
مطابق با آنالیز واریانس همانطوری که ملاحظه میشود منطقه شمال با 600/12F= و سطح معنیداری 000/0 و منطقه غرب با 265/9F= و سطح معنیداری 000/0 تاثیرپذیری بیشتری داشتهاند و سطح معنیداری مناطق جنوب و شرق تهران بیشتر از 5 درصد میباشد که نشانگر عدم تاثیرپذیری در این مناطق میباشد.
جمعبندی و نتیجهگیری حضور خودرو در زندگی انسانها امری اجتنابناپذیر و حذف آن غیرممکن است. از طرفی استفاده ناصحیح از این دستاورد تمدنی موجب شده استکه این وسیله به یکی ازعوامل اصلی مرگ و میر انسانها تبدیل شود. کارشناسان پیشبینی میکنند که تصادفات و سوانح ترافیکی تا سال 2020 میلادی به سومین عامل مرگ و میر انسانها تبدیل شود. از طرفی از بین سه عامل انسان، خودرو و جاده مشخص شده است که عامل انسانی به تنهایی حدود 60 درصد و با مشارکت سایر عوامل تا 95 درصد در بروز تصادفات نقش دارد(طرح ارتقاء فرهنگ ترافیک تهران، 1388). نظر به این که انسان قابل آموزش و تربیت است و با آموزش قواعد و مقررات صحیح ترافیکی یا به تعبیری ارتقاء فرهنگ نظم و ایمنی ترافیکی میتوان از بروز تصادفات و تلفات ناشی از آن جلوگیری کرد. تلفات جانی، صدمات جسمی، زیانهای مالی و اجتماعی ناشی از تصادفات و سوانح جادهای، خصوصاً در کشور ایران، مسئله کوچکی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت. از طرفی انواع خودرو به دلیل نقشی که در تسهیل ارتباط میان انسانها دارند، جزئی جدا نشدنی و ضروری در زندگی بشر بوده و تصور زندگی بدون آن نیز دشواراست، بنابراین باید فرهنگ یا راههای درست استفاده کردن از این وسایل را یافت و آموزش داد. بنابراین فرضیههای مورد مطالعه با همبستگی بالایی تایید گردیدند و مشخص شد که بین برنامههای موجود و ارتقاء فرهنگ ترافیکی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و وجود برنامههای سفر به خیر و تازههای ترافیکی رابطه مثبتی با ارتقاء فرهنگ ترافیک دارند و با افزایش پخش برنامههایی با مضامین ترافیکی فرهنگ ترافیکی نیز ارتقاء مییابد.
پیشنهادها - تهیهکنندگان برنامههای تلویزیونی میتوانند با زشتنمایی و قبیح جلوه دادن تخلفات ترافیکی و حرکات تکانشی و عجله به هنگام رانندگی نقش پر رنگتری در ارتقاء فرهنگ ترافیکی شهروندان داشته باشند. - مسولان و دستاندرکاران صدا و سیما پخش برنامههایی با مضامین ترافیکی در دستور کار قرار دهند و همچنین درون مایهی این برنامهها نیز نهادینهکردن پیروی از قوانین و مقررات، قوانین و مقررات عبور و مرور شهروندی، آموزش خانوادهها و فرزندان باشد. - همچنین مسئولان و دستاندرکاران با تشکیل جلسات تخصصی- کاربردی در اماکن عمومی هم چون پارکها و یا مراکز و مراسم عمومی و پخش آن از تلویزیون میتوانند فرصتی مناسبی برای توجیه علمی قوانین برای عموم خانوادهها و ارتقاء فرهنگ ترافیکی به دست آورند. - همچنین بازتاب حضور مردم در تصمیمگیریهای مشارکت در مسائل اجتماعی در برنامههای تلویزیونی میتواند عاملی برای بالا رفتن حس تعلق اجتماعی، همکاری بین مسئولین و شهروندان گردد و منجر به رعایت قوانین و مقررات میگردد. - برای درونی کردن قوانین مطرح شده، مسئولیت اصلی بر عهده خانوادهها و نهادهای آموزشی میباشد. خانوادهها و نهادهای آموزشی همچون مدارس، مهدکودکها و مدارس به عنوان اولین گروههایی که فرد در آنها عضویت مییابد، باید به پرورش روح قانونگرایی در بین کودکان اقدام نمایند. - همچنین برنامههای تلویزیونی باید به شکلی تدوین شوند که ایجاد صمیمیت را به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر پیروی فرزندان از قوانین و مقرات راهنمایی و رانندگی را در خانواده نهادینه سازند. - همچنین در پخش برنامههای تلویزیونی با مضامین ترافیکی باید تفاوت جسنیت و سن افراد نیز مد نظر قرار گیرد، ارتقاء آگاهی فرزندان در خانواده از طریق آموزش و فرهنگسازی، ایجاد روحیه مشارکت اجتماعی و همچنین ایجاد اعتماد اجتماعی در فرزندان، میتوانند باعث کاهش میزان تخلفات رانندگی و تبعیت از قوانین ترافیکی شود. - ارائه برنامههای تلویزیونی جداگانه برای زنان ومردان و طبقهبندی برنامهها نیز برای سنین مختلف میتواند نقش مهمی در ارتقاء فرهنگ ترافیکی و رعایت قوانین و مقررات تلویزیونی داشته باشد. - تبلیغات مناسب، زیرنویس قوانین در برنامههای ترغیبی به تفکیک منطقه و محل سکونت (شمال، جنوب، غرب و شرق) و طبقه اجتماعی افراد نیز میتواند عامل بسیار مهمی در ارتقاء فرهنگ ترافیکی باشد. - پیشنهاد میشود جهت ارتقاء فرهنگ ترافیکی در این مناطق به برنامههای آموزشی، برنامههای تلویزیونی و فرهنگسازی در این نواحی مختلف شهری توجه ویژهای شود. - از دلایل عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، میتوان به عدم احساس پیوند صمیمی والدین و فرزندان اشاره کرد. زمانی فرد دست به کجرفتاری میزند که پیوند فرد و جامعه ضعیف شده باشد. لذا جهت ارتقاء فرهنگ ترافیکی باید این مورد در برنامههای تلویزیونی مورد توجه قرار گیرد.
منابع آریانپور کاشانی، ع؛ و دیگری. (1368). فرهنگ دانشگاهی انگلیس- فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ هشتم. اعزازی، ش. (1381). معرفی حـوزه جـامعهشناسی آمـوزش و پرورش. فصلنامه رشد علوم اجتماعی. شماره یک. بهبهانی، ح. (1376). مهندسی ترافیک، تئوری و کاربرد. تهران: انتشارات هدی. پارسا، ح؛ و دیگری. (1378). اولین دایرةالمعارف جامع اتومبیل در ایـران. تهران: انتشارات امیرکبیر. پورمعلم، ن. (1392). ارزیابی نقش فرهنگسازی ترافیکی در راستای کاهش آثار تصادفات و ارتقاء نظم و امنیت اجتماعی. مجله پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی. بهار و تابستان 1392، سال دوم، شماره 1. حافظنیا، م، ر. (1383). مقدمهایبرروشتحقیقدرعلومانسانی. تهران: انتشارات سمت. چاپ دهم. حییم، س. (1376). فرهنگ یک جلدی فارسی انگلیسی. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر. خانواده و ارتقاء فرهنگ ترافیک و ایمنی (رفتار ترافیکی شما پدر و مادر دلسوز، بهترین الگو برای فرزندان است). مجله پیوند. فروردین و اردیبهشت 1388، شمارههای 354 و 355. دلاور، ع. (1383). مبانی نظری و علمی پژوهشی در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد. چاپ سوم. دورکیم، ا. (١٣٨٤). درباره تقسیم کار اجتماعی. ترجمه: ع، ب، پرهام. تهران: نشر مرکز. چاپ دوم. دهخدا، ع، ا. (1373). لغتنامه. دوره جدید. تهران: دانشگاه تهران. ربانی، ر. (1386). جامعهشناسی کلانشهر تهران (مطالعه موردی فرهنگ ترافیک، چالشها و چشماندازها). مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی. خرداد و تیر 1386، شمارههای 237 و 238. شرکاوی، م. (1379). درآمدی بر جامعهشناسی آموزش و پرورش. ترجمه: م، جعفرپوینده. تهران: نقش جهان. عبدالرحمانی، ر. (1394). جامعهشناسی ترافیک. تهران: معاونت آمـوزش دانشگاه علوم انتظامی. عبدالرحمانی، ر. (1394). مقدمهای بر درک فرهنگ ترافیک. تهران: دانشگاه علوم انتظامی. عبدالرحمانى، ر. (1394). نـقش خانواده در آمـوزش فرهنگ ترافیک به فرزندان. نشریه آموزش علوم اجتماعى. شماره 4، دوره هشتم. علاقهبند، ع. (1375). جامعهشناسی آموزش و پروررش. تهران: انتشارات روان. گولد. (1376). فرهنگ علوم اجتماعی. با همکاری ویلیام ل.کولب. ترجمه: م، ج، زاهدای مازندرانی. تهران: انتشارات مازیار. گیدنز، آ. (1373). جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. معین، م. (1364). فرهنگ فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ هفتم. نیازی، م. (1393). جرم. کارآگاه. سال هشتم، شماره 29.
[1]. دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز؛ تهران - ایران. E- mail: falahi.9393@gmail.com [2]. عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران - ایران (نویسنده مسول). [3]. عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران – ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آریانپور کاشانی، ع؛ و دیگری. (1368). فرهنگ دانشگاهی انگلیس- فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ هشتم. اعزازی، ش. (1381). معرفی حـوزه جـامعهشناسی آمـوزش و پرورش. فصلنامه رشد علوم اجتماعی. شماره یک. بهبهانی، ح. (1376). مهندسی ترافیک، تئوری و کاربرد. تهران: انتشارات هدی. پارسا، ح؛ و دیگری. (1378). اولین دایرةالمعارف جامع اتومبیل در ایـران. تهران: انتشارات امیرکبیر. پورمعلم، ن. (1392). ارزیابی نقش فرهنگسازی ترافیکی در راستای کاهش آثار تصادفات و ارتقاء نظم و امنیت اجتماعی. مجله پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی. بهار و تابستان 1392، سال دوم، شماره 1. حافظنیا، م، ر. (1383). مقدمهایبرروشتحقیقدرعلومانسانی. تهران: انتشارات سمت. چاپ دهم. حییم، س. (1376). فرهنگ یک جلدی فارسی انگلیسی. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر. خانواده و ارتقاء فرهنگ ترافیک و ایمنی (رفتار ترافیکی شما پدر و مادر دلسوز، بهترین الگو برای فرزندان است). مجله پیوند. فروردین و اردیبهشت 1388، شمارههای 354 و 355. دلاور، ع. (1383). مبانی نظری و علمی پژوهشی در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد. چاپ سوم. دورکیم، ا. (١٣٨٤). درباره تقسیم کار اجتماعی. ترجمه: ع، ب، پرهام. تهران: نشر مرکز. چاپ دوم. دهخدا، ع، ا. (1373). لغتنامه. دوره جدید. تهران: دانشگاه تهران. ربانی، ر. (1386). جامعهشناسی کلانشهر تهران (مطالعه موردی فرهنگ ترافیک، چالشها و چشماندازها). مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی. خرداد و تیر 1386، شمارههای 237 و 238. شرکاوی، م. (1379). درآمدی بر جامعهشناسی آموزش و پرورش. ترجمه: م، جعفرپوینده. تهران: نقش جهان. عبدالرحمانی، ر. (1394). جامعهشناسی ترافیک. تهران: معاونت آمـوزش دانشگاه علوم انتظامی. عبدالرحمانی، ر. (1394). مقدمهای بر درک فرهنگ ترافیک. تهران: دانشگاه علوم انتظامی. عبدالرحمانى، ر. (1394). نـقش خانواده در آمـوزش فرهنگ ترافیک به فرزندان. نشریه آموزش علوم اجتماعى. شماره 4، دوره هشتم. علاقهبند، ع. (1375). جامعهشناسی آموزش و پروررش. تهران: انتشارات روان. گولد. (1376). فرهنگ علوم اجتماعی. با همکاری ویلیام ل.کولب. ترجمه: م، ج، زاهدای مازندرانی. تهران: انتشارات مازیار. گیدنز، آ. (1373). جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. معین، م. (1364). فرهنگ فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ هفتم. نیازی، م. (1393). جرم. کارآگاه. سال هشتم، شماره 29. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 698 |