| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,556,642 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,640 |
بررسی رابطه سرمایه اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی با نحوه گذران اوقات فراغت در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر نقده (90_1389) | ||
| تغییرات اجتماعی - فرهنگی | ||
| مقاله 7، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 38، مهر 1392 اصل مقاله (460.92 K) | ||
| نویسندگان | ||
| محمد عباس زاده1؛ مرتضی مبارک بخشایش2؛ مینا معروف پور3 | ||
| 1دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، ایران | ||
| 2مربی و عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد جامعه شناسی _دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| اوقات فراغت از جمله پدیدههای مهم و شایان توجهی است که بیتوجهی به آن، پیامدها و بازتابهای نگرانکننده از جمله بیماریهای اجتماعی، روانی و انحرافات اجتماعی را به دنبال دارد. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی با نحوه گذران اوقات فراغت میباشد. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه بستهپاسخ محققساخته میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه، دربرگیرنده کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر نقده به تعداد 17177 نفر در سال تحصیلی 90- 1389 نفر بوده که از این تعداد، 376 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی به عنوان حجم نمونه مورد مطالعه، انتخاب شده است. دادههای حاصل نیز، با استفاده از نرم افزارspssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافتههای تحقیق: میانگین گذران اوقات فراغت دانشآموزان پسر بیشتر از دختران میباشد. همچنین یافتههای تحقیق رابطه بین متغیرهای اصلی تحقیق و نحوه گذران اوقات فراغت را تأیید میکند. در نهایت با استفاده از رگرسیون چند متغیره، دو متغیر سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی 34 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند. همچنین تأثیر متغیر مستقل سرمایه فرهنگی بر متغیر وابسته بیشتر از سایر متغیرها بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سرمایه اقتصادی- سرمایه فرهنگی- سرمایه اجتماعی –نحوه گذران اوقات فراغت- دانشآموزان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 591 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,967 |
||