تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,349 |
شرح 100 بیت از مصیبتنامۀ عطّار نیشابوری در تعریف صفات راه سلوک | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 12، شماره 5، اردیبهشت 1395، صفحه 101-142 اصل مقاله (9.17 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسنده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زهرا احمدی* | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدرّس دانشگاه تبریز و دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات ترکی مؤسّس و مدیرعامل مؤسّسۀ فرهنگی هنری ثمین کتاب ایرانیان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دراینمقالهبهبررسیوشرح 100 بیتازمنظومۀمصیبتنامهکهدربیانصفتراهسلوکاستونیزمقایسۀضمنیتعاریفشیخفریدالدّینعطّارنیشابوریباسایرعرفاوآنچهدرکتباططلاحاتعرفانیضبطشدهاست،میپردازیم. عطّارباتعریفصدصفتستودهونکوهیده،سالکرابهراهراسترهنمونمیشودوپسازپایاناینصدبیت متذکّرمیشودکهسخندراینمقولهفراواناستواگربخواهدهمهرابهنظمدرآورد،بیشازهزاربیتمیشود؛ازاینرویبههمینصدبیتبسندهکرده،میگوید: زانکهکرگویمبچربدازهزار آندگرهانرمترازمومشد بیشازاینگفتنمراامکاننبود همبرینصدبیتکردماختصار هر دلىراکینقدرمعلومشد چونصفاتراهراپایاننبود آنچهعطّاردراینصدبیتبهعنوانصفاتراهسلوک،ازرذایلوفضایلاخلاقیبیانمیدارد،اغلبدرسایر آثاروکتبعرفانینیزذکرشدهاندامّاآنچهقابلتوجّهاستاینکهتعاریفعطّارباتعاریفسایرشعراوعرفاونویسندگانبسیارمتفاوتاستوعمدهتفاوتهمایناستکهعطّارهرصفتویااصطلاحعرفانیرافقطدریکبیتتعریفمیکندواینتعاریفاغلبمنحصربهخودعطّاراست؛حالآنکهشعرا،عرفاونویسندگان،دیگرچهبسابرایبیانهرکدامازاینصفاتسطرهابلکهصفحههاقلمفرساییکردهاند. ذکراینمطلبنیزضروریمینمایدکهچندبیتیازاینصدبیت،مبهماستوشایدمعنیدقیقینتوانبرایآن ارائهداد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عطّار؛ مصیبت نامه؛ عرفان؛ سلوک | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدّمهمصیبتنامه یکی از منظومههای برتر عرفانی عطّار است که میتوان آن را در ردیف منطقالطّیر وی قرار داد .شاعر، این مثنوی را به بحر رمل مسدّس مقصور سروده است؛ بحری که شاعران برجستۀ مثنوی سُرای معاصرش آن را برای آثار خود برنگزیده بودند. این مثنوی، حدود 7000 بیت است که با حمد پروردگار، نعت حضرت محمّد )ص(، ذکر معراج، منقبت خلفای راشدین و حسنین آغاز میشود سپس فصلی در تعریف صفات سلوک و ابیاتی در ردّ عقاید کسانی که شعر را مذموم میشمارند، میآید و سرانجام سلوک سالک فکرت آغاز میشود. عطّار، روشنگریهای عارفانۀ خود را در سیر و سلوک، طیّ 40 مقاله بیان میدارد و در خلال تمام بخشهای این مثنوی همچون سایر آثارش از جمله منطقالطّیر، با ذکر حکایتهایی، خواننده را در درک مفاهیم شعر خود یاری میرساند. وی تأکید میکند این کتاب به زبان حال است نه قال:
حالت روحی سالک فکرت در این مثنوی، همچون حالت مرغان در منطقالطّیر، سرگشتگی، تردّد و نومیدی است. وی پیش هر موجودی، از جمله ملائک و عناصر چهارگانه میرود و از آنان یاری میخواهد بلکه از این حالت سرگشتگی رهایی یابد امّا هرکدام از مخاطبانش از دادن پاسخ وی و رفع تردّدش عاجر میمانند تا این که به انبیا متوسّل میشود و آنان نیز وی را به سوی حضرت رسول اکرم (ص) رهنمون میشوند و آن حضرت نیز پاسخ سؤالات سالک فکرت را در خودشناسی میداند؛ «من عَرَف نفسه فقد عرف ربّه.» عطّار در پاسخ به سالک فکرت، از زبان آن رسول گرانقدر، چنین میسُراید:
در این مقاله، شرح صد بیت با عنوان «فیالصّفات» بازگو میشود که ضمن بیان معنی عرفانی هر واژه و اصطلاح عرفانی، از منابع معتبر و مقایسۀ ضمنی تعاریف عطّار با سایر شعرا و عرفا، به معانی واژگان، صنایع ادبی و نقشهای دستوری نیز توجّه شده است. لازم میدانم مراتب سپاسگزاری خود را از استاد فرهیختۀ گرانقدر، جناب آقای دکتر سعیدالله قرهبگلو که مرا با بزرگ شاعر عارف ایران و جهان، عطّار نیشابوری، آشنا ساختهاند و پنجرهای به رویم گشودهاند تا با روح متعالی و آثار بیبدیل این شاعر بیهمتا مأنوس شوم، اعلام داشته، از درگاه حضرت احدیّت برایشان طول عمر با عزّت مسألت نمایم.
شرح 100 بیت از مصیبتنامه در تعریف صفات راه سلوک
عشق: شوق مفرط و میل شدید به چیزى. عشق آتشى است که در قلب واقع شود و محبوب را بسوزد. عشق دریاى بلا و جنون الهى و قیام قلب است با معشوق بلاواسطه. مولانا گوید:
(فرهنگ اصطلاحات عرفانی، 580) نعل کفش کردن: کنایه از خوار و ذلیل کردن است. از قطره دریا ساختن: کنایه است از چیز یا احساس اندک را زیاد شمردن؛ معادل از کاه کوه ساختن است. (اینجا در مفهوم مثبت) معنى بیت: عشق چیست؟ عشق آن است که قطرۀ حقیری را چون دریا با عظمت بدانی و عقل را در برابر عشق، خوار سازى. شاید منظور شاعر این باشد که اندک زیبایی و رفتار و گفتار نیک معشوق و محبوب در نظر عاشق، بسیار زیاد مینماید و چون چنین کاری با عقل منافات دارد، عاشق، عقل را در مقابل عشق خوار میسازد.
فکر: اندیشه در آیات و نشانههاى الهى که موجب معرفت شود و اندیشه در نعمتهاى او که محبّت زاید و اندیشه در وعدههاى او که رغبت به طاعت آرد و اندیشه در وعید و عقاب اوست که موجب ترس از مخالفت گردد. شیخ محمود شبستری گوید:
(فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 627 و 628 ) کوه کندن: شکافتن و تراشیدن کوه. (لغتنامه) کنایه است از انجام دادن کار دشوار. در دل خردل شدن: کنایه است از آگاهى یافتن از اسرار. معنى بیت: فکر چیست؟ فکر، شکافتن کوه و رخنه در درون خردل (کوچکترین ذرّات هستی) براى آگاهى یافتن از اسرار نهانی است. شاعر تفکّر و اندیشیدن را کاری سخت و طاقتفرسا معرّفی میکند.
ذوق: هجویرى گوید ذوق مانند شرب باشد امّا شرب جز اندر راحات مستعمل نیست و ذوق، مر رنج و راحات را نیکو آید. چنان که کسى گوید: «ذُقْتُ الخِلافَ وَ ذُقْتُ البَلاءَ وَ ذُقْتُ الرّاحَةَ» همه درست آید و در شرب گویند: «شربت بکأس الوصل و بکأس الود». مولانا گوید:
«آمدن» در مصرع اوّل به معنى «شدن» استعمال شده و «آگاه شدن» فعل مرکّب است. «معنى» در مصرع اوّل مفعول غیرصریح است. نه ـ نه: حرف ربط مزدوج است. تقوى: پرهیز و ترس از خدا و احتراز. (ناظمالاطبّاء) فتوى: فرمان فقیه و مفتى. (لغتنامه) معنى بیت: ذوق چیست؟ ذوق آن است که از معانى آگاهى یابی و به دنبال تقوى و فتوى نباشى. (دنبالهرو و مقلّد دیگران نباشى).
صحو: هوشیارى، در اصطلاح، رجوع به احساس پس از غیبت است. صحو بر حسب سکر شناخته مىشود.
(فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 527) در مصرع دوم، «خود» اوّل به معنى «خودى» استعمال شده است و خودى یعنی انانیّت و هستى نفس. منزّه: برى، مبرّا. (لغتنامه) معنى بیت: صحو چیست؟ صحو آن است که از خویش به خویش راه یابى؛ خود را بشناسى و وجودت را از انانیّت، پاکسازى.
محو: نابودى، پاک کردن نوشته از لوح. نزد عارفان یعنى محو اوصاف عادت است. همانطور که اثبات، اقامۀ عادت است و بر سه طریق است: محو زلّت از ظواهر، محو غفلت از ضمائر و محو علّت از سرائر. عطّار گوید:
(فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص707) «آمدن» در معنى «شدن» استعمال شده است. هر دو: خودى و بىخودى. معنى بیت: محو چیست؟ محو آن است که از خود بیخود شوى و سپس هر دو (خودى و بیخودى) را کنار بگذارى.
وجد: عبارت از چیزى است که بدون جهد و تکلّف بر قلب وارد شود. خواجه عبداللّه گوید: «وجد پس از عالم وصال و فراق است؛ وجد علم بیدارى مشتاقان است؛ وجد حدیقۀ دل دوستان است؛ وجد سبب جان باختن است و بهانۀ خان و مان برانداختن است». (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 780) آتش شدن: گرم شدن. صبح صادق: صبح راستین. (لغتنامه) بین «صبح صادق» و «آفتاب» صنعت مراعات النّظیر وجود دارد. یکى از معانى آفتاب، شراب انگورى است. (آفتاب: کنایه از مى.) (فرهنگنامۀ شعرى، ص. 80) معنى بیت: وجد چیست؟ وجد آن است که روشنتر و صادقتر از صبح صادق شوى و بدون وجود علّت بیرونى، آتشین و پرحرارت شوى. ( و یا بىآن که باده بخورى، گرم و از خود بیخود شوى).
فقد: به نظر مىرسد به معنى فقدان باشد و فقدان یعنى: از دست دادن. (لغتنامه) اینجا به معنى از دست دادن حال است. معنى بیت: فقد چیست؟ فقد آن است که از روشنایى به تاریکى برسى و مقاماتى را که در راه سیر و سلوک بهدست آورده بودى، از دست بدهى و از عشق خویش به دام بلا و مصیبت گرفتار آیی. *«فقد» بهعنوان اصلاح عرفانی در کتابی ثبت نشده است.
عیب: بدى، نقصان، خطا و گناه. در اصطلاح علم فتوّت (از علوم تصوّف)، عیب عبارت از ارتکاب منهیّت است و آن یا مبطل فتوّت بود چون کبائر و یا موجب نقصان آن چون صغائر. (لغتنامه) عین: چشم، دیده. (لغتنامه) زنده: قید است. معنى بیت: عیب چیست؟ عیب آن است که از چشمانت پردهاى بسازى و از حقایق دور افتى و خود را زنده زنده، مرده انگارى و از سیر و سلوک بازمانی.
شکر: سپاس، سپاس نعمت، معنى شکر از روى لغت کشف و اظهار است مطلقاً و در عرف علما، اظهار نعمتِ منعم به واسطۀ اعتراف دل و زبان، چنان که جنید رحمۀاللّه گفته است: الشّکرُ هُوَ الاعترافُ لَهُ بالنِّعَمِ بِالْقَلْبِ واللّسان. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 506 و 507) نادیده: قید است. معنى بیت: شکر چیست؟ شکر آن است که هر خار مصیبتى که به تو روى آورد، چون گل؛ موهبتى الهى به شمار آورى و با جان و دل پذیرا باشى و اندک نعمتى را بىچون و چرا، بىشمار تصوّر کنى.
شوق: در نزد عارفان، میل مفرط را گویند. یافتن لذّت محبّتى باشد که لازم فرط ارادت بود، آمیخته با الم مفارقت به او و سالک چندان که در سلوک ترقّى بیشتر کند، شوق او بیشتر شود و صبر کمتر تا آن که به مطلوب رسد. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 512) از خود برون شدن: از وضع موجود به در شدن، متوجّه خود نبودن. (لغتنامه) سعدى گوید:
(کلّیّات، 478) بین «خون» و «مشک» صنعت مراعات النّظیر وجود دارد. معنى بیت: شوق چیست؟ شوق آن است که از خود بیخود شوى و به امید رسیدن به قرب الهى متحمّل هرگونه بلا و مصیبت باشى.
لطف: نرمى و نازکى در کار و کردار، نزد عارفان آنچه بنده را به طاعت حق نزدیک کند و از معاصى دور کند، لطف است. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 686) معنى بیت: لطف چیست؟ لطف آن است که از ذرّه نیز حقیرتر شوى و به بهانۀ ذرّه بودن، به خودت ببالى و افتخار کنى. این بیت یادآور دو بیت بسیار زیبا و پرمفهوم از منطقالطّیر است:
(منطقالطّیر، ص30: ب 232 و 233)
قهر: چیرگى. قهر از اصطلاحات اهل اللّه است؛ یعنى تأیید حق به فنا کردن خواستها و مرادها و بازداشتن نفس از آرزوها که فرمود: «هوالقاهر فوق عباده». (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 647) «مور را پیل انگاشتن» و «پشّه را جبرئیل انگاشتن»: کنایه است از کار بىارزش و یا موجود بىارزش را باارزش انگاشتن. معنى ظاهری بیت: قهر چیست؟ قهر آن است که موجود بىارزشى چون مور یا پشّه را، چون فیل یا جبرئیل بزرگ انگارى. * معنی بیت مبهم است. شاید منظور شاعر، بزرگ انگاشتن هر رفتار نیک از جانب بنده باشد که منجرّ به قهر الهی میگردد و یا بزرگ انگاشتن هر رفتار ناپسندِ حتّی کوچک از جانب خداوند باشد که آن نیز موجب قهر الهی میگردد.
بسط: نزد سالکان طریق، بسط عبارت از ارسال شواهد عبد است و در مدارج علم و بسط قلب، در حال کشف و عبارت از حالى است بدون تکلّف که نه آمدنش به کسب است و نه رفتن آن به جهد. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 194) سر زدن: سر برون آوردن و بلند کردن. (فرهنگ نوادر لغات عطّار، ص. 402) معنى بیت: بسط چیست؟ بسط آن است که از هر دو عالم رها شوى و در صد عالم معنوى دیگر راه یابى.
قبض: قبض و بسط دو مرتبه از مراتب سلوکند که پس از عبور بنده از حالت خوف و رجا پدید مىآید. قبض براى عارف، به منزلۀ «خوف» است براى مبتدى و بسط براى عارف به منزلۀ «رجا» است براى مبتدى. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 634) خانه در سوراخ سوزن ساختن: کنایه از «خود را در تنگنا قرار دادن» است. معنى بیت: قبض چیست؟ قبض آن است که جان و دلت را که داراى وسعت بىپایان است، در حالت قبض همچون جسمت محدود کنى و خود را در تنگنا قرار دهى.
قرب: نزدیکى، در مفهوم عرفانى، کاشانى گوید: لفظ قرب در عرف متصّوفه عبارت است از استغراق وجود سالک در عین جمع، به غیبت از جمیع صفات خود تا غایتى که از صفت قرب و استغراق و غیبت خود هم غایب بود و الّا از جمیع صفات خود غایب نبوده باشد و قرب حق به دل بنده به اندازۀ قرب دل بنده بود بدو؛ هر چند دل او به خدا نزدیکتر، خدا بدو نزدیکتر. عطّار گوید:
(فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 637 و 638) تا: براى بیان غایت است. معنى بیت: قرب چیست؟ قرب آن است که به درون آتش روى و تا مرحلۀ خوش شدن مثل پروانه، بىپروا باشی و به عیش جاودانه برسى. (بىهیچ واهمه در عشق الهى بسوزى تا به مرحلۀ خوشى قرب الهى دست یابی.)
بُعد: به معناى دورى و در اصطلاح متصوّفه و عرفا عبارت است از تقیّد به صفات بشرى و لذّات نفسانى که موجب بعد از مبدأ حقیقى و عدم اطّلاع بر حقیقت حال است. غایت بُعد موجب عدم ادراک است. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 197) معنى بیت: بعد چیست؟ بعد آن است که جسم بىارزش را جان و قعر دوزخ را آسمان تصوّر کنى. (پستِ پست را اوجِ اوج انگارى.)
خوف: عزّالدّین کاشانى گوید: از جمله منازل و مقامات طریق آخرت، یکى خوف است؛ اعنى انزعاج قلب و انسلاخ او از طمأنینت امن به توقّع مکروهى ممکن الحصول. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، صص. 376 و 377) از امن آزاد آمدن: یعنى احساس ناامنى و عدم آرامش کردن. بهشت عدن: باغ عدن که آدم و حوّا در آن مىزیستند ولى به جهت نافرمانى از امر خدا از آن طرد شدند. این بهشت، بهشت زمینى و دجله و فرات از رودهاى آن بوده است. (لغتنامه) بیت اشاره دارد به آیات متعدّدى که «جنّات عدن» در آنها ذکر شده است؛ از جمله بخشى از آیۀ 8 سورۀ البیّنه: جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّاتُ عَدْنٍ تَجْرى مِنْ تَحْتِهَاالْاَنْهارُ...؛ پاداش آنها نزد خدا باغهاى بهشت عدن است که نهرها زیر درختانش جارى است. معنى بیت: خوف چیست؟ خوف احساس ناامنى کردن و در بهشت عدن و اوج خوشى، احساس ناخوشى کردن است.
عمر: زندگانى. گویند که عمر غیر از بقا است؛ زیرا عمر عبارت از مدّتى است که بدن به وسیلۀ حیات قائم است و حال این که بقا، ضدّ فنا و نیستى است. (لغتنامه) معنى بیت: عمر چیست؟ عمر خارج از مرگ زیستن و مرگ را به آینده موکول کردن و اکنون زندگى کردن است. *این واژه به عنوان اصطلاح عرفانی در کتابی ضبط نشده است.
عیش: خوشى و خرّمى و شادمانى و کامرانى و سرور. (ناظمالاطبّاء) پس پرده شدن: مردن، وفات کردن. (لغتنامه) در اینجا به معنى «پنهان شدن» است. معنى بیت: عیش چیست؟ عیش آن است که زندگى را که پر از درد و غم است، کنار بگذارى و از دردها پنهان شوى و آنها را نبینى. *این واژه به عنوان اصطلاح عرفانی در کتابی ضبط نشده است.
وقت: در اصطلاح احوالى چون حبّ فىاللّه، توکّل، تسلیم و رضا است که بر سالک وارد مىشود. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 789) معنى بیت: مبهم است.
حال: در نزد عارفان، هر چه به محض موهبت بر دل پاک سالکِ راه طریقت، از جانب حق وارد مىشود بىتعمّدِ سالک و باز به ظهور صفات نفس زایل مىگردد، آن را حال مىنامند و چون «حال» دائمى شد و ملکۀ سالک گشت، مقام مىخوانند. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 207) متوارى شدن: پنهان شدن، نهان گردیدن. (لغتنامه) معنى بیت: حال چیست؟ حال آن است که از بدترین جبّار که همانا نفس توست، بگریزى و پس از آن به هر جبّارى که خواستى بیاویزى (و یا حال آن است که از دست نفس رها شوى و به پیشگاه خداى صاحب جبروت روى آورى).
دزدیده: قید است. گنج: مقام عبودیّت را گویند؛ نیز مقام وصول و فنا است. مولانا گوید:
(فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 678 و 679) معنى بیت: راه چیست؟ راه آن است که پناهگاه تو جانت باشد و از اعماق وجود، آشنایى پیدا کنى و پنهانى به گنج معرفت حق نقبى بزنى و به آن راه یابى.
سیر: نزد صوفیان بر دو معنى اطلاق مىشود: یکى سیر الىاللّه، دیگرى سیر فىاللّه. سیر الىاللّه نهایت دارد و آن است که سالک چندان سیر کند که خداى را بشناسد و چون خدا را شناخت، سیر تمام شده و ابتداى سیر فىاللّه آغاز گشته است و سیر فىاللّه را غایت نیست. اوّل درجه از درجات سیر، خروج از تنگناهاى جهان است و اوّل مقامى که در طریق سیر از آن عبور مىکند، مقام توبه است که آن را «باب الابواب» گویند. در سیر اوّل حجابها برطرف شود و در سیر دوم حجابها بسوزد. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 490) معنى بیت: سیر چیست؟ سیر آن است که وجود جزئى خویش را کنار بگذارى و از ذرّه بودن درگذرى و چون آسمان با عظمت و بیکران شوى.
حبّ: دوستى و محبّت است. حبّ مفرط را عشق گویند. ذوالنّون مصرى در مرتبه حبّ بود که دربارهاش گفتهاند: «هذا حبیب اللّهِ مات فى حباللّه فهو قتیل اللّه» و در حدیث است که «مَنْ احبّ شیئاً اکثر ذکره» (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 310) معنى بیت: حبّ چیست؟ حبّ آن است که جان را رها کنى و جانفشان به سوى جانان (پروردگار) روى آورى.
انس: انس در لغت ضدّ توحّش و وحشت و سکون قلب است. انس در اصطلاح عبارت است از التذاذ باطن به مطالعۀ کمال محبوب. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 146) سویدا: طور ششم از اطوار هفت گانۀ دل. اطوار هفت گانۀ قلب در مرصاد العباد به این شرح آمده است: طورِ اوّل دل را صدر گویند و آن معدن گوهر اسلام است و طور دوم را از دل، قلب خوانند و آن معدن ایمان است و طور سیّم شغاف است و آن معدن محبّت و عشق و شفقت بر خلق است و طور چهارم را فؤاد گویند که معدن مشاهده و محلّ رؤیت است و طور پنجم را حَبَّۀالقلب گویند که معدن محبّت حضرت الوهیّت است و طور ششم را سویدا گویند و آن معدن مکاشفات غیبى و علوم لدّنى است و طور هفتم را مُهجَۀُالقلب گویند و آن معدن ظهور انوار تجلىّهاى صفات الوهیّت است. (نقل به اختصار از مرصادالعباد، ص: 195 و 196 و 197)
(حافظ، غ 463) معنى بیت: انس چیست؟ انس، رهایى یافتن از خویش و در سویداى دل، آشنایى، پیدا کردن است.
مهر: در اصطلاح، محبّت به اصل خود، با علم و آگاهى از یافت مقصد. پیر طریقت گفت: ما نه ارزان بودیم که تا ما را برگزیدی و نه ناارزان بودیم که به غلط گزیدی بلکه به خود ارزان کردی تا برگزیدی و بپوشیدی هر عیب که میدیدی.
(فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 751) کیهان: عالم. (لغتنامه) بین «پستان» و «طفل» صفت مراعات النّظیر وجود دارد. معنى بیت: مهر چیست؟ مهر آن است که قدرت آن را پیدا کنى که از سنگ سخت، شیر عرفان بنوشى و دو جهان (عالم مادّى و معنوى یا عالم علوى و سفلى) را چون کودکى مطیع خود سازى.
وصل: پیوند با محبوب. وصل، وحدت حقیقت است. «و چون سر به حق متّصل گشت، جز حق نبیند و نفس را از خود به طورى غایب گرداند که از کس خبر ندارد». (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 786) معنى بیت: وصل چیست؟ وصل آن است که از نیستى هستى یابى و سپس از هر دو (هستى و نیستى) فارغ شده، مست عشق الهى گردى.
نفخه: نفحة، یک بار دمیدن. (لغتنامه) از لا هو الا هو شدن: از لا اله به الّا اللّه رسیدن. مولانا در مثنوى «آهو» را حقیقت مىگیرد و مىگوید:
(مثنوی، دفتر دوم، بخش5) معنى بیت: نفخه چیست؟ نفخه از لا اله به الا اللّه رسیدن و دو عالم را اصل یک حقیقت واحد تصوّر کردن است. (هر دو عالم از وجود حق تعالى نشأت گرفته است.)
شرح: به نظر مىرسد همان «شرح صدر» باشد. شرح صدر؛ نزد عارفان، صفت عارف کامل است که انوار معرفت الهى در دل وى تابش کرده باشد. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 503) غش: کدورت، آمیزش چیزى کم بها در زر و نقره و مشک و شراب. (لغتنامه) در اینجا به معنى شکّ و تردید است. تحقیق: در نزد سالکان عبارت از تکلّف عبد است براى کشف حقیقت و بالجمله کوشش و سعى بنده است جهت به دست آوردن حق و حقیقت. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 228) قرع و انبیق: دستگاهى است که جهت تقطیر مایعات به کار مىرود و آن مجموع دو ظرف است، یکى قرع که دیگى است شبیه کدو براى جوشاندن موادّى است که مىخواهند تقطیر کنند و دیگرى انبیق که جهت تقطیر بخارات حاصل از قرع است. (لغتنامه) معنى بیت: شرح چیست؟ شرح آن است که شکّ و تردید را کنار بگذارى و به حقیقت و باور برسى و حتّى به ماهیّت مو که باریکترین چیز است دقیق شوی.
شرم: حصارى است که مایۀ ایمان و نشان کرم است و خلق در این مقام بر سه گروهاند: غافلان و عاقلان و عارفان. غافلان از خلق شرم دارند؛ ایشان ظالمانند؛ عاقلان از فرشته شرم دارند؛ ایشان مقتصداناند؛ عارفان از حق شرم دارند؛ ایشان سابقانند. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 503) از سایۀ خود گریختن: سخت ترسیدن. شاهد از قاآنى:
(لغتنامه) معنى بیت: شرم چیست؟ شرم آن است که با دیدن لطف و عنایت حق تعالى، به هیچ چیز و هیچ کس مشغول نشوى و روحت را نیالایى و حتّى از سایۀ خودت نیز بگریزى و تنها پناه تو لطف و عنایت حق تعالى باشد.
چاره: تدبیر کردن باشد و حیلت و در کار. (لغتنامه) «آمدن» به معنى «شدن» استعمال شده است. معنى بیت: چاره چیست؟ چاره آن است که از هست، نیست شوى و به مقام فنا برسى و براى هیچ از همه چیز (از هست و نیست) خشنود شوى و به هیچ قانع باشى.
جهد: کوشش کردن و رنجیدن. (لغتنامه) از دیده دریا ساختن: کنایه است از وسعت دید یافتن و بسیار گریستن. روش: خرامیدن و در گذشتن. (لغتنامه) در اینجا به معنى «سلوک» است. گردانگیختن: کنایه از سرعت بیش از حدّ است و معمولاً گرد از خاک انگیخته مىشود که عطّار در این بیت، سرعت سلوک سالک را با عبارت «از آب گرد انگیختن» بیان کرده است و با توجّه به این که آب خود جارى است و داراى سرعت، مىگوید: سرعت سیر تو باید سریعتر از آب باشد. معنى بیت: جهد چیست؟ جهد آن است که از شوق الهى مدام اشک بریزى (وسعت دید داشته باشى) و در سیر و سلوک تندروتر از آب باشى.
جذبه: تقرّب بنده بىرنج و سعى در طىّ منازل به سوى حق و به مقتضاى عنایت خداوند است؛ به عبارت دیگر: «نزدیک گردانیدن حقّ است مر بنده را به محض عنایت ازلیّت و مهیّا ساختن آنچه در طىّ منازل، بنده نیازمند است، بدون آن که کوششى از ناحیۀ بنده باشد. طریقۀ جذبه راه انبیا و اولیا است. مولانا میفرماید:
(فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 285) سدره: درخت کنار است بالاى آسمان هفتم که منتهاى اعمال مردم است و آن را سدرةالمنتهى گویند و حدّ رسیدن جبرئیل همان جا است. (لغتنامه) در آیه 14 النّجم آمده است: عنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى؛ در مقام سدرة المنتهى. در مورد سدرة المنتهى در صفحۀ 51 جلد 58 بحارالانوار، ذیل تفسیر علىبنابراهیم آمده است: «سِدْرَة المُنْتَهى فِى السّماءِ السّابعةِ، وَ جَنَّةُ المَأوى عِنْدَها.». (بحارالانوار، ج 58: ص 51) معنى بیت: جذبه چیست؟ جذبه آن است که از یک نظرِ عنایتِ الهى همچون ذرّهاى شوى و بر روى پر جبرئیل به سدرۀالمنتهى راه یابى. (روحت عروج یابد و به قرب الهى برسى.)
جود: بخشش، فیض، کرم. (لغتنامه) معنى بیت: جود چیست؟ جود آن است که از همه چیز به هیچ برسى و بىهیچ ناراحتى به سوى هیچ سیر کنى. (تمام دلبستگىهایت را رها کنى و به فقر برسى و این فقر و بىچیزى را نیز با میل و رغبت پذیرا باشى نه با اندوه و ناراحتى.)
عدل: به نظر مىرسد همان «عدالت» باشد و عدالت یعنى، میانهروى و انصاف. «به نزد سالکان «عدل بر دو ضرب است: یکى آن است که در استطاعت بنده درآید و یکى نه. امّا آنچه در استطاعت آید، آن است که بنده را فرمودند: «ان اللّه یأمر بالعدل» و «امر ربّى بالقسط» و این عدل، نقیض جور است که هر دو در توان بنده آید امّا آنچه در استطاعت و توان بنده نیاید، راست داشتن دل است در مهر و دوستى با همه خلق.» (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 576) انصاف خواستن: داد خواستن، حق خواستن. (لغتنامه) «را» در مصرع اوّل حرف اضافه است. (از خود) معنى بیت: عدل چیست؟ عدل، عدالت را از خویش خواستن و به دنبال برقرارى عدالت توسّط دیگران، نبودن است.
«را» در مصرع اوّل، فکّ اضافه است. فضل: معرفت، حکمت، کمال. (لغتنامه) صورت: چهره، وجه. (لغتنامه) بین «جان» و «صورت» صنعت مراعاتالنّظیر وجود دارد. * بیت ابهام دارد، مگر این که «پیش» را «بیش» در نظر بگیریم و بدون کسره بخوانیم. به این صورت: جان بیش، صورت کم شدن و یا با توجّه به تعریفى که در فرهنگ معین از دیدگاه تصوّف، براى صورت آمده است، جان را «نفس» بگیریم. معنى بیت: فضل چیست؟ فضل آن است که تا ابد جسم بکاهد و جان فزونى یابد و آدمى با اسرار الهى آشنا شود. - و یا فضل یعنى این که نفس در برابر ذات الهى کم شود و آدمى آشناى اسرار خدایى گردد.-
ذوق: ر. ک. بیت 3 در این مقاله (بیت717 مصیبتنامه) «ذوق» در بیت 717 مصیبتنامه نیز آمده است امّا با تعریفى دیگر:
دریاى اعظم: بحر اعظم، دریاى محیط، دریاى بزرگ. (لغتنامه) اینجا به معنى لطف و عنایت الهى است. معنى بیت: ذوق چیست؟ ذوق آن است که وعدههاى حق تعالى را چون شبنم، مایۀ طراوت و شادى خود بدانى و به لطف و عنایت الهى امیدوار باشى.
داشتن: مواظبت کردن. (معین) امر: فرمودن، ضد نهى. (لغتنامه) معنى بیت: امر چیست؟ امر آن است که به دلیل بندۀ خدا شدن از جانت مواظبت کنى و آن را در راه فرمانبرى از خدا فنا سازى.
نهى: باز داشتن، خلاف امر. (لغتنامه) دیر: خانه، اقامتگاه، محلّ تربیت و زندگى گوشهنشینان و زاهدان و راهبان امّا در کلمات عارفان و ادب عرفانى، این واژه به معانى گوناگون بهکار رفته است؛ از جمله خانۀ انسان، عبادتگاه، خانه پیر و مرشد و گاه کنایه از محلّ کفر و ملامتکده است. (فرهنگ اصطلاحت عرفانى، ص 397) به نظر مىرسد در این بیت، معنى اخیر مورد نظر باشد. معنى بیت: نهى چیست؟ نهى آن است که از شدّت درد به دیر پناه ببرى و در آنجا اغیار را ببینى و نفى کنى و به خدا برسى. - و یا به دیر بروى و پس از دیدن اغیار به خدا پناه ببرى.
حسن: نیکویى. (لغتنامه) رشح: عرق کردن، تراویدن. (لغتنامه) در اینجا به معنى کوچکترین و حقیرترین موجود است. انموذج: نمونه و نمودار. (لغتنامه) معنى بیت: حسن چیست؟ حسن آن است که از دیدن کوچکترین و حقیرترین موجود، متحیّر شوى و با دیدن نمونهاى از آیات و مخلوقات الهى، از خود بیخود شوى.
قبح: زشتى، ضد حسن. (لغتنامه) «را» در مصرع اوّل فکّ اضافه است. یک انگشت: اینجا منظور انگشت اشارۀ دست راست است که معمولاَ چیزی، کسی و یا عیب و ایرادی را با آن نشان میدهیم. معنى بیت: قبح چیست؟ قبح آن است که به جاى، روشن و شفّاف چون صورت آیینه بودن همانند پشت آیینه تیره و کدر باشى و کلّ زیبایى را رها کرده با یک انگشت که آن هم به تنهایى، اصلاً زیبا نیست، ظاهر شوى. -و یا در عین این که خودت مثل پشت آیینه نازیبا هستى، از کلّ وجود با انگشتى که آن هم براى ایرادگیرى است، ظاهر شوى.-
نفع: سود، ثمر، خیر. (لغتنامه) معنى بیت: نفع چیست؟ نفع آن است که راه و رسم زندگى را از شمع بیاموزى و با سوختن و فدا کردن خود، روشنى بخش محفل دیگران شوى.
صبر: تحمّل و شکیبایى و بردبارى. در اصطلاح، ترک شکایت از سختى بلا نزد غیر خدا است. صابر کسى است که خود را با بلا چنان قرین کرده باشد که از آمدن بلا باک ندارد. مولانا گوید:
(فرهنگ اصصلاحات عرفانى، ص. 521) معنى بیت: صبر چیست؟ صبر آن است که چون آتش باشى، بسوزى و فنا شوى و همۀ تعلّقات را بگذارى و بگذرى.
جدّ: کوشیدن در کارى. (لغتنامه) آمدن (اینجا): بودن، شدن. به یک یک موى: با تمام وجود. معنى بیت: جدّ چیست؟ جدّ آن است که از جان و دل وفادار عشق الهى باشى و با تمام وجود در راه معرفت حق تعالى گام بردارى.
هزل: بیهودگى. (لغتنامه) آب فراست ریختن: بىآبرو کردن عقل و فراست. گلاب بر نجاست ریختن: کنایه از چیز ارزشمند را بىارزش کردن است. معنى بیت: هزل چیست؟ هزل آن است که با نادانى، آبروى عقل و خرد را ببرى و سخن را که همچون گلاب ارزشمند است با بیهودهگویى، پست و بىارزش کنى.
سهو: خطا و اشتباه. تر: شخص. ملوَّث. (معین) معنى بیت: سهو چیست؟ سهو آن است که از حقایق غافل باشى و غافلانه زیر باران بخوابى و ملوَّث بمانى.
حلم: بردبارى. (لغتنامه) گاو و ماهى: گاو در مصرع دوم همان «گاو زمین» است و آن عبارت است از: گاوى که زمین بر پشت او است و آن گاو بر پشت ماهى است. در اساطیر آوردهاند که زمین بر دو شاخ گاو قرار دارد. (لغتنامه) شاهد از معزّى:
ذروه: بالاى هر چیز. (لغتنامه) معنى بیت: حلم چیست؟ حلم آن است که از خشم و غرور به زیر آیى و با نشان دادن بردبارى، انسانى خاکى و فروتن شوى.
توبه: بازگشت از گناه، عبدالرّزاق کاشانى گوید: توبه رجوع از مخالفت حکم حق است به موافقت و مادام که مکلّف حقیقت گناه را نشناسد و نداند که فعلى که ازو صادر مىشود، مخالف حکم خداست رجوع دربارة او درست نیست. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 264) معنی بیت: توبه آن است که دنیا و تعلّقات دنیوى را کنار بگذارى و به عالم معنا راه یابى.
سجده: سر بر زمین نهادن، فروتنى نمودن. (لغتنامه) منظور از «گِل» خاک و زمین است. در عرف عام متداول است که مىگویند از شرم کم مانده بود در زمین فرو روم. (مردن هم در این مورد مدّ نظر است.) معنى بیت: سجده چیست؟ سجده آن است که از ننگِ گناه، سر بر خاک نهى تا به سبب همین سر بر خاک نهادن و اظهار عجز و ناتوانى کردن در پیشگاه حضرت احدیّت، جانت اوج یابد و به عالم معنا راه یابى.
قصد: نیّت، عزم. در اصطلاح یعنى قصد عروج از موطن قلب به حضرت الهیّه، نیز عزم و قصد اطاعت از حق که بر سه درجه است: 1ـ ذهول و غفلت از غیر حق، از طریق ریاضت و آغاز سلوک و ترک بهرهاى مادّى. 2ـ دوم آنکه سالک خود را از آلودگىهاى نفسانى به کلّى پاک گرداند و به مرتبه تخلّق به اخلاقاللّه رسد و مانعى در راه سفر الىاللّه و سیر و سلوک نماند. در این مرتبه، کاملاً مطیع و تسلیم حق مىشود و لذّت ذوق او افزون مىگردد. 3ـ مرتبه استسلام در برابر اراده حق، و انقیاد در برابر تمام احکام شرع از واجب و مستحبّ که عزم او را در این راه نیرومند کند تا به مقام اطمینان، فنا و بقاى پس از فنا رسد. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 640) تعریفى که شیخ عطّار، از «قصد» کرده معادل بند یک است. مردمک سوراخ مور ساختن: کنایه از ندیدن است. با توجّه به اینکه سوراخ مور، تنگ و کوچک است و اگر مردمک را که ابزار دیدن است، همانند سوراخ مور تنگ کنیم میزان دید بسیار اندک مىشود و در این جا منظور شاعر «فقط خدا را دیدن» است. معنى بیت: قصد چیست؟ قصد آن است که از تمام مادیّات چشمپوشى کنى و جز حق به چیزى نیندیشى.
حج: زیارت خانه خدا با شرایط معلوم. (لغتنامه) بى پا و سر: آن که سر از پا نشناسد، خاکسار. شاید معادل «بىسر و پا شدن» در این بیت حافظ باشد:
کعبۀ دل: اضافۀ تشبیهى است. کعبۀ دل، دل مؤمن را گویند. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 665) معنى بیت: حجّ چیست؟ حجّ آن است که از خود بیخود شوى و جویاى کعبه دل باشى و در راه عشق الهى متحمّل سختى و بلا و مصیبت شوى.
عفو: بخشش و گذشت از گناهان. در اصطلاح، «حقیقت معنى توحید که رأسالمال معاملت اوست با حقتعالى، اقتضاى آن کند که خلق را در هیچ حال به ذات خود فاعل و مؤثّر نداند. بلکه ایشان را وسایط و روابط مشیّت و قدرت حق بیند و منشاء عفو حقیقى این نظر است؛ چه کسى که به خود فعلى و اثرى ندارد حوالت اساءت به او نکنند و بعضى از متصوّفه چون وجود وسایط را سبب تخلّق به صفت عفو بینند، برایشان منّت ننهند بلکه منّت پذیرند و در مقابله آن احساس کنند. و چون در مقابله ذنوب به اعتذار قیام نمایند، به طریق اولى معاذیر ایشان بپذیرند و به ذکر آن تشویر و تخجیل ایشان ننمایند. معنى بیت: عفو چیست؟ عفو آن است که جان دیگران را نیازارى و جرم دیگران را جرم خود به حساب آورى و همانگونه که دوست دارى جرم و گناه تو مورد عفو قرار گیرد، تو نیز از جرم دیگران درگذرى.
کبر: خود بزرگ داشتن، بزرگى فروختن، در مقابل تواضع. کبر، یکى از مهلکات انسان و نادانى اوست نسبت به نفس خود، اما تکبّر در برابر متکبّر عبادت است، پس کبر یا کبر ممدوح است، یا مذموم. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 651) در اینجا «کِبر مذموم» مورد نظر شاعر است. آب به هاون کوفتن: به معنى آب در هاون کوفتن، کنایه از کار بیهوده کردن باشد.(لغتنامه) کوفتن (اینجا): تاختن به دیگران و آزردن آنان است. معنى بیت: کبر چیست؟ کبر آب به هاون کوفتن و از خودخواهى دیگران را آزردن است. (که عمل بیهودهاى مىباشد.)
«یاء» اوّل در «ابلیسى» یاى مصدرى و «یاء» دوم، یاى وحدت است. عجب: خود را بزرگ دیدن و خودبینى و بزرگ منشى کردن، عارفان آن را یکى از موانع اصلى سلوک مىدانند. عبداللّه مسعود گفت: هلاک دین مرد در دو چیز است: یکى عُجب، دیگرى نومیدى. این از آن گفت که هر که نومید شد، از طلب فرو ایستاد و فترت در وى آمد، نیز عبادت نکند. همچنین مُعجِب در خود مىپندارد که از طلب، بىنیاز است. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 576) ابلیسى: شیطان بودن، خوى ابلیس داشتن. (فرهنگ نوادر لغات عطّار، ص. 31) در صفحه 122 مصیبتنامه نیز آمده است:
معنى بیت: عجب چیست؟ عجب آن است که از شدّت تکبّر آهن را ذوب کنى و به دیو، شیطنت آموزى.
جنگ: امتحانات الهى به انواع بلاها را گویند. مولوى گوید:
(فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 294) بین «سنان» و «عنان» جناس لاحق وجود دارد. عنان: دوال لگام که بدان اسب و ستور را باز دارند. (لغتنامه) سنان: سر نیزه. (لغتنامه) *جنگ در این بیت به معنى خصومت و دشمنى است و معنى عرفانى آن مورد نظر نیست. معنى بیت مبهم است شاید بتوان چنین بیان کرد: معنى بیت: جنگ چیست؟ جنگ آن است که جانت را مطیع نفست کنى و ذرّه ذرّه وجودت سنانى باشد براى آزردن دیگران؟!
صلح: قبول اعمال و عبادات را گویند. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 533) به نظر مىرسد در اینجا معنى لغوى آن مورد نظر باشد. معنى بیت: صلح چیست؟ صلح آن است که از خودى خود پنهان شوى و خودخواهى را کنار گذاشته، چون سایه باشى که براى نیک و بد یکسان است.
خشم: غضب. (لغتنامه) سفال: مجازاً کالبد به علاقۀ ماکان و مایکون. معنى بیت: خشم چیست؟ خشم آن است که از خود، تصوّرى واهى داشته باشى و خودت را ارزشمند و حقدار به شمار آورى و از شدّت خشم و غضب، وجود گلینت را نمادى از دوزخ کنى.
کینه: بغضى و عداوت و قصاص. و انتقام. (آنندراج) اژدها در حقّه پنهان کردن: کنایه از کار بسیار صعب و سخت است. (فرهنگ نوادر لغات عطّار، ص 47) در مصرع دوم «کینه» به «اژدها» و «سینه» به «حقّه» تشبیه شده است. معنى بیت: کینه چیست؟ کینه آن است که سینهات را زندان و محبس دشمنىها کنى و دشمنى را چون اژدها در صندوقچۀ دلت پنهان سازى که کار صعب و دشوارى است.
بخل: خوددارى از اعطاء نعمت، از صفات رذیله است. در لطائف المواقف آمده است: قال اللّه تعالى: «و من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون». یعنى آن کسان که از رذیلتِ صفتِ بُخل و امساکِ نفس سلامتند، ایشانند که رستگارانند. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 189) بوتیمار: نام مرغى است که او را غم خورک نیز گویند و او پیوسته در کنار آب نشیند و از غم آن که مبادا آب کم شود با وجود تشنگى، آب نخورد. (لغتنامه) معنى بیت: بخل چیست؟ بخل آن است که از شدّت زفتى آب نخورى تا هلاک شوى و همانند بوتیمار در کنار دریا از تشنگى جان سپارى.
جبن: ترس، کم دلى، بد دلى. (معین) دم: باد. (ناظمالاطبّاء) معنى بیت: جبن چیست؟ جبن از سایهها و اشباح پژمردن (ترسیدن) و چون شکوفه از وزش باد، افسردن است.
مکر: حیله و نیرنگ، در اصطلاح عارفان، مکر از جانب خدا «ارداف» نعمت و القاء حال است؛ وجود مخالفت و سوء ادب از جانب بنده. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص. 741) در این بیت معنى لغوى «مکر» مورد نظر است. سودا: نام خلطى از اخلاط اربعه و در فارسى به معناى دیوانگى است و این مجاز است، چرا که به سبب کثرت خلط سودا، جنون پیدا مىشود. (لغتنامه) معنى بیت: مکر چیست؟ مکر آن است که از زهر، حلوا درست کنى و بعد به سبب اندیشۀ خامى که دارى آن را بخورى.
امن: بىبیم بودن، آرامش قلب. (معین) طمع بریدن: قطع امید کردن. (معین) معنى بیت: امن چیست؟ امن آن است که از جان و هستى خویش قطع امید و آز کنى و خود را همانند سایه، بىجان بپندارى. (وقتى آدمى از جان خود قطع آز و نیاز کند، دیگر هیچ چیز نمىتواند آرامش خاطر او را برهم زند؛ چرا که علّت احساس ناامنى، ترس از آسیب دیدنست و وقتى انسان به مرحلهاى برسد که خود را چون سایه بىجان بپندارد، دیگر چیزى نمىتواند موجب احساس عدم امنیّت او شود.)
ذلّ: خوارى. (لغتنامه) افتادن (در مصرع اوّل): منحرف شدن. (لغتنامه) زیر پاى سگ افتادن: کنایه از خوار و ذلیل شدن است. معنى بیت: ذلّ چیست؟ ذلّ آن است که از جان پاک روى گردانى و منحرف شوى و گرفتار و پایمال نفس امّاره گردى.
عزّ: ارجمند گردیدن. (لغتنامه) معزّ: گرامى دارنده، نامى از نامهاى خدا. (لغتنامه) بین «عزّ» و «معزّ» صنعت اشتقاق وجود دارد. معنى بیت: عزّ چیست؟ عزّ آن است که خوبیهاى خود را نبینى و خود را در آیینۀ جمال گرامى دارندۀ خود حقیقى (خدا) دیدار کنى.
صدق: راستى، درستى. در نزد عارفان، یعنى اطاعت از شریعت و طریقت. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 528) یاء در «راستى» و «کمانى» یاى مصدری است. زه: چلّۀ کمان. (لغتنامه) معنى بیت: صدق چیست؟ صدق آن است که در راست و ناراست بودن کاملاً راست باشى. (در راستى و ناراستى، راست باشى.)
کذب: دروغ گفتن. (لغتنامه) فُقَعْ: فقاع، شرابى که از جو و مویز و جز آن گیرند. (معین) مصرع اوّل اشاره دارد به این که: وقتى شراب روى یخ ریخته شود، به جوش مىآید و چنان تصوّر مىشود که آن شراب از یخ مىجوشد؛ در حالى که چنین نیست. معنى بیت: کذب چیست؟ کذب جوشش فقع از یخ و پنهان کردن تیر کینه در نیام انحراف و دروغ است.
حرص: اهل ریاضات گویند: حرص. عبارت از طلب چیزى و کوشش در رسیدن به آن است... و رسول صلى اللّه علیه و آله فرمود که: اى امّتان من، بر شما از دو چیز بیش از همه مىترسم: یکى طول اَمَل، دیگرى پیروى از هواى نفس شما. پس به تحقیق که طول اَمَل، آخرت را فراموش شما گرداند و پیروى هواى نفس، شما را از راه حق باز دارد. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 314 و 315) معنى بیت: حرص چیست؟ حرص آن است که از روى نادانى مال و ثروت را گردآورى و وقتى که چون کوه انباشته شد، در زیر آن جان سپارى. (بیت اشاره دارد به این که مرگ فرد سرمایهدار، هولناکتر از مرگ فرد عادی است؛ چرا که باید آن همه مال و منالى را که با حرص و ولع گرد آورده بود، بگذارد و بگذرد.)
مشک: استعاره از جان است. معنى بیت: ذنب چیست؟ ذنب انحراف از صراط مستقیم و آلودن جان ارزشمند با هواهاى نفسانی است.
قطع: بریدن و جدا کردن. (لغتنامه) در اینجا به معنى دور شدن از حقتعالى و معنویّت است. سفل: پستى. (لغتنامه) در مصرع دوم، جان به شیشه و انسان ناآگاه و نادان به طفل تشبیه شده است؛ پس شیشه: استعاره از جان و طفل استعاره از فرد نادان است. معنى بیت: قطع چیست؟ قطع آن است که از اوج به حضیض افتى و چون طفلى نادان، شیشۀ جانت را بشکنى.
حدس: گمان، ظن. (لغتنامه) معنى بیت: حدس چیست؟ حدس آن است که خداوند را با چشم دلت مشاهده کنى و به عالم معنا و معرفت الهى راه یابى.
طبع: طبیعت، سرشت، غریزه. (لغتنامه) از گل به گل افتادن: از مشکلى به مشکل دیگر افتادن. نسق: رسم، روش، طریقه. (لغتنامه) معنى بیت: طبع چیست؟ طبع آن است که از مشکلى به مشکل دیگر گرفتار شوى و مانند خر مدام در گل فرو روى.
یأس: عزا، ماتم. (لغتنامه) بریدن (اینجا): قطع رحم، مقابل صلۀ رحم. پیوستگان: قوم و خویشان. (لغتنامه) معنى بیت: یأس چیست؟ یأس آن است که دلخستگان را بیازارى و با خویشاوندان قطع رابطه کنى.
ضعف: سستى و ناتوانى. (لغتنامه) معنى بیت: ضعف از ناتوانى به خاکسارى رسیدن و در عین مورى، بار پیلان کشیدن است.
کشف: پرده برداشتن، برهنه کردن. در اصطلاح، یعنى ظهور آنچه در خفا است. کشف را برحسب رفع همه حجابها یا برخى از آنها مراتبى است. قیصرى گوید: بدان که کشف در لغت، کشف حجاب است. گویند زن صورت خویش کشف کرد؛ بدین معنى که نقاب بالا برد و اصطلاحاً اطّلاع به ماوراء حجاب است از معانى غیبیه و امور حقیقیه به وجود یا شهود و منقسم است به معنوى و صورى و مراد از صورى آن است که در عالم مثال از طریق حواس پنجگانه فرا دست آید و این مکاشفات اندک بود که مجرّد از آگاهى بر معانى غیبیه واقع شود بل اکثر آن متضمّن مکاشفات معنویّه است. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 657) معنى بیت: کشف چیست؟ کشف آن است که از زندگى آسودهاى که بر روى خاک دارى، بیرون بیایى و خود را با بلاها و سختىها مواجه کنى (ریاضت بکشى)، تا حجابها را کنار بزنى و به مکاشفه برسى و بعد از مکاشفه، مشاهده است و کشف و شهود.
برّ: احسان (لغتنامه) معنى بیت: برّ چیست؟ بر آن است که خود از تشنگى بمیرى و دیگران را سیراب احسانت کنى.
در نسخه بدل «گفتن است و خلعت» آمده است. که به نظر مىرسد، «گفتن است» صحیح باشد ولى «خلعت» کاملاً ساختگى است. احتمال مىرود به جاى «صفیت»، «صفوة» باشد به معناى خالص و برگزیده. معنى بیت: وعظ چیست؟ وعظ آن است که از کوه چشمه روان کنى و برگزیدهترین پندها و سخنان را بر زبان بیاورى.
صمت: صمت یعنى سکوت، یکى از آداب مرید، نیز به معنى نگه دارى سرّ است. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 534) معنى بیت: صمت چیست؟ صمت آن است که از دام زندگى رها شوى و از گفتن مطالب غیر خدایى لب فروبندى.
خلق: مردم. در اینجا همنشینى با مردم مورد نظر است. مِفرش: بستر. (معین) از خاک مفرش کردن: کنایه است از آلودن خویش؛ با توجّه به این که مصاحبت با خلق باعث دورى از حق و آلوده شدن روح مىشود. با سگان همکاسگى کردن: با فرومایگان دمخور شدن. معنى بیت: خلق چیست؟ خلق و مصاحبت با خلق، بستر ساختن از خاک و همکاسه شدن با فرومایگان است.
ربح: نفع و سود. (لغتنامه) مطلق گشتن: رها شدن، آزاد شدن. بنده (اینجا): بندگى. معنى بیت: ربح چیست؟ ربح رها شدن از بندگى و فانى شدن از خود و به بقاء بااللّه رسیدن است.
خسر: زیان، زیانکارى. (لغتنامه) سودن: خرد کردن، سوراخ کردن. (معین) یک نفس: یک دم، بىتوقّف. (لغتنامه) معنى بیت: خسر چیست؟ خسر آن است که از روى نادانى گوهر ارزشمند را خرد کنى و مدام مشغول زندگى و مادیّات باشى و به دلیل توجّه به نفسانیّات، جان ارزشمندت را بىارزش سازى.
صبر: تحمّل و شکیبایى و بردبارى. در اصطلاح، ترک شکایت از سختى و بلا نزد غیر خدا است. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص. 521) *شاعر در بیت 758، صبر را به گونهاى دیگر توصیف کرده است. (ر. ک. بیت 42 مقاله) سکاهن: رنگى که چرم گران از سرکه و آهن سازند، براى سیاه کردن چرم و در اصل سک آهن بود. (لغتنامه) شاهد از خاقانى:
در این بیت نرم بودن آن مورد نظر است. مصرع دوم، اشاره دارد به این که پشم در دیده، آزار دهنده است؛ حال اگر آن را آهن تصوّر کنیم، مستلزم صبر کثیر است که بتوان درد آن را تحمّل کرد. معنى بیت: صبر چیست؟ صبر آهن سخت را چون سکاهن نرم کردن و پشم را در دیده، آهن پنداشتن است.
شاعر در بیت 723 (بیت 9 مقاله)، شکر را به گونهاى دیگر توصیف مىکند:
بین «انعام» و «منعم» صنعت اشتقاق وجود دارد. انعام: نعمت دادن. (لغتنامه) منعم: صاحب نعمت. (لغتنامه) معنى بیت: شکر چیست؟ شکر آن است که مدام انعام را ببینى و سپس منعم را نیز درآن انعام مشاهده کنى. (از دیدن نعمتهایى که خدا به تو ارزانى کرده است، پى به وجود خداوند ببرى و شکر او را به جاى آورى.)
علم: دانش و دآن استن. کاشانى گوید: مراد از علم نورى است مقتبس از مشکوة نبوّت در دل بندۀ مؤمن که بدان راه یابد به خداى یا به کار خداى یا به حکم خداى. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 586) بین «ذرّه» و «قاف» صنعت تضادّ وجود دارد. معنى بیت: علم چیست؟ علم آن است که ذرّه را قاف پندارى و دور آن بگردى تا حقایق و اسرارش برایت روشن شود.
زهد: در لغت یعنى روى گردانیدن از چیزى. در آنچه که نسبت بدان زهد ورزیده مىشود اختلاف است. بعضى آن را دینار و درهم دانند و برخى قوت و غذا و شراب؛ بعضى دیگر گویند: زهد یعنى ترک نعمت دنیا و آخرت و بىرغبتى بدان. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 447) دیدهبان: رقیب، راصد. (لغتنامه) عقبى: آخرت. (لغتنامه) معنى بیت: زهد چیست؟ زهد آن است که دنیا و تعلّقات دنیوى را رها کنى و به دنبال کسب ره توشۀ آخرت باشى و فقط و فقط به آخرت بیندیشى.
فقر: نیازمندى. از مقامات عرفان. عزالدّین کاشانى گوید: سالک راه حقیقت به مقام فقر که عبارت است از عدم تملّک اسباب، نرسد الاّ بعد از عبور بر مقام زهد، چه اوّل تا رغبت او از دنیا منصرف نگردد، عدم تملّک از او درست نیاید. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 623) معنى بیت: فقر چیست؟ فقر آن است که از گمراهى (توجّه به دنیا و تعلّقات دنیوى) باز گردى و در صراط مستقیم (ترک تعلّقات) گام نهى و از هر دو عالم دست بردارى و به منافع هیچکدام نیندیشى.
زرق: ریا، نفاق، دروغ. (لغتنامه) از نقطه ساکن بودن: کنایه است از بىتحرّک بودن و گام در وادى عرفان نگذاشتن و براى مبارزه با نفسانیّات تلاش نکردن. معنى بیت: زرق آن است که از نقطه هم بىتحرّکتر باشى و در وادى عرفان گام نگذارى و با نفسانیّات خود مبارزه نکنى و از بلاى وجود و نفس خود غافل باشى.
رزق: روزى، قوت روزانه. (معین) از زهر قند آوردن: کنایه از «سختىها و تلخىها را گوارا پنداشتن» است. آسمان در کمند آوردن: کنایه از اوج قدرت است. معنى بیت: رزق چیست؟ رزق آن است که تلخىها و مشکلات را چون قند شیرین و گوارا تصوّر کنى و در راه معرفت به مرحلهاى برسى که آسمان نیز تحت سیطرۀ تو باشد.
جوع: گرسنگى. در عرف سالکان یکى از آداب سلوک، تحمّل گرسنگى است. گفتهاند گرسنگى طعام زاهدان است و ذکر غذاى عارفان. (فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 294 و 295) در این بیت معنى لغوى «جوع» مورد نظر است. اصل: بیخ و بنیاد. (لغتنامه) معنى بیت: جوع چیست؟ جوع آن است که دو عالم را از بیخ و بنیاد بخورى ولى باز هم سیر نشوى و از گرسنگى به زارى زار بمیرى.
روزه: در اصطلاح عارفان، ترک و ایثار و تصفیه را گویند. انصارى گوید: روزۀ جوانمردان طریقت به زبان اهل معرفت بشنود و ثمرۀ سرانجام آن بدان. چنان که باز دارى، ایشان دل را به روزه درآرند و از جمله مخلوقات باز دارند. تو از بامداد تا شبانگاه روزه دارى، ایشان از اوّل عمر تا به آخر عمر روزه دارند.( فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 432) معنى بیت: روزه چیست؟ روزه آن است که درگاه دلت را بر روى دیگران ببندى و نسبت به هستى و نیستى بىتفاوت باشى. (فقط و فقط متوجّه حضرت دوست باشى.)
فَرْق: در برابر جمع، نزد عارفان، اشاره به خلق و مشاهده عبودیّت است. «فرق» آن است که به تو نسبت داده شود و «جمع» آن است که از تو سلب شود به این معنى که امور کسبى بنده فرق است و آنچه از طرف حق است جمع است.(فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 620) معنى بیت: فرق چیست؟ فرق آن است که به دنیا روى آورى و کمکم نفسانیّات را که چون آرایشى نازیباست به جانت بیفزایى.
ذکر: در کلمات عرفانى به معانى یاد کردن، مواظبت بر عمل، حفظ، طاعت، نماز، بیان، قرآن، حلم، شرف، شکر. ادهم خلخالى آورده است: بدان که ذکر، یاد کردن حق تعالى است در بدایت کار به تکرار اسم آن حضرت و اقرار به وحدانیّتش و در نهایت آن به شهود وجودِ پرجودش در مظاهر ممکنات و فاضلترین عبارات و الفاظ براى ذکر، کلمة طیّبه «لا اله الاّ اللّه» است. (فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 402) نقب: سوراخ. (لغتنامه) نقب بردن (اینجا): راه یافتن، معمولاً به جاهاى مهمّ دزدان نقب مىزدند؛ پس اینجا درگاه دل، گنج ارزشمندى تصوّر شده است و باید به آن نقب زد. معنى بیت: ذکر چیست؟ ذکر آن است که با تحمّل دردها و رنجها دوایى براى درمان روحت بیابى، و از جان به درگاه دل نقب بزنى و به آن راه یابى.
قبله: جهت کعبه که مسلمانان بدان سوى نماز مىگزارند. در ادب عرفانى، مراد از قبله، محبوب و مطلوب حقیقى و توجّه به ذات حق است. آیات کبرى: نشانههاى بزرگ. مأخوذ از قرآن مجید: «لِنُریکَ مِنْ آیاتنا الکبرى». منظور از آن، آیات بزرگ و شگفتآورى است که در شب معراج، در حضرت قرب الهى به حضرت رسول اکرم نموده شد. شیخ محمود شبسترى گوید:
نیز کنایه از ظهورات الهى و تجلیّات جمالى و جلالى و فناء فى اللّه و بقا باللّه است. ( فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 45) ذرّه ذرّه: قید است. مولى: ربّ. (لغتنامه) مصرع دوم یادآور این بیت از شاعر عرب است: و فى کُلِّ شىءٍ لَهُ آیة/ دَلیلٌ عَلى اَنَّهُ واحِدٌ. معنى بیت: قبله آن است که انسان در سلوک عارفانه به مرحلهاى برسد که نشانههاى بزرگ الهى را ببیند و با سلوک تدریجى و اندک اندک به دیدار حق نایل شود
کعبه: خانۀ کعبه که حاجیان به زیارت آنجا روند. در اصطلاح، توجّه دل به خدا و مقام وصل را کعبه گویند. زیرا عاشق و طالب باید محرم شود تا به وصال نائل آید. هر که به پاى رود، کعبه را زیارت کند؛ هر که به دل رود، کعبه به زیارت وى شود. عراقى گوید:
(فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 664) ناف عالم: وسط عالم، کنایه از مکّه معظّمه. قدما بر آن بودند که مکّه در مرکز زمین واقع است. (فرهنگ نوادر لغات عطّار، ص. 607) مصرع اوّل اشاره دارد به رسیدن به قرب الهى، با توجّه به این که هر کس در جوار کعبه بود، به او جاراللّه مىگفتند. مصرع دوم نیز اشاره دارد به زاده شدن على(ع) در خانۀ کعبه. معنى بیت: کعبه چیست؟ کعبه به جوار و قرب حق رسیدن و هر لحظه تولّدى دیگر یافتن است.
توشه: زاد راه. (لغتنامه) کلّ کل: خداوند متعال معنى بیت: توشه چیست؟ توشه آن است که از عشق و معرفت حق پر باشى ولى احساس پر بودن نکنى و با احساس نیاز در طریق معرفت گام بردارى.
هیز: حیز به جاى حطّى صحیح نیست؛ زیرا کلمه فارسى و به شکل «هیز» به جاى هوّز باید نوشته شود. صاحب فرهنگ رشیدى گوید: «هیز، مخنّث که مردم حیز گویند». (معین) معنى بیت: حرف چیست؟ حرف آن است که از درد، سخن گویى و پیش نامردان، از مردى حرف بزنى هر چند که آنان معنى حرفهاى تو را نفهمند.
قال: گفتار، سخن، علم قال نزد متصوّفه مباحثات علوم ظاهرى خاصّه فقه و حدیث. (لغتنامه) «از قشر روغن خوردن»: اشاره دارد به این که روغن همواره در سطح مىایستد و اینجا کنایه است از توجّه به ظاهر و غفلت از باطن. کوزه را با آب روشن خوردن: کنایه است از این که بىتوجّه به باطن و مفهوم، سخنى بر زبان آید. معنى بیت: قال چیست؟ قال آن است که به ظاهر هر چیزى توجّه کنى و از باطن آن غافل باشى و بىتوجّه به محتواى سخن، آن را بر زبان آورى.
حیله: چاره، افسون، ترفند. (لغتنامه) عزم: قصد و آهنگ. (لغتنامه) پنبه و آهن بههم پیوستن: کنایه از آمیختن چیزهاى نامتناسب به یکدیگر و در اینجا آمیختن سخنان نامتناسب و خوب و بد به یکدیگر است. معنى بیت: حیله چیست؟ حیله آن است که عقل را کنار بگذارى و سخنان خوب و بد را به هم بیامیزى و هر چه به دهانت آمد بر زبان جارى سازى.
در نسخه بدل به جاى «کور» «کوه» و به جاى «سقر» «سفر» آمده است که به نظر مىرسد صحیحتر باشد. معنى بیت (با توجّه به نسخه بدل): غصّه چیست؟ غصّه آن است که اگر به بالاى کوه هم بروى، باز هم نتوانى راه را پیدا کنى و در سفر، برف سیاه را هم که چیزى کاملاً آشکار است، نتوانى ببینى. (شدّت غفلت و کوردلى را بیان مىکند.)
آشفتن: خشم گرفتن. (لغتنامه) بیت اشاره دارد به این که؛ آدمى به هنگام روبه رو شدن با مشکلى، شروع به بد و بیراه گفتن مىکند و سخنانى بر زبان مىآورد که شایستۀ گفتن نیست. معنى بیت: قصّه چیست؟ قصّه، خشمگین شدن از رو به رویى با مشکلات، و سخنان ناشایست بر زبان آوردن است.
جمله: همگى چیزى. (لغتنامه) تماماً سراسر. (معین) معنى بیت: شعر چیست؟ شعر آشکار کردن اسرار نهفته و شرح شگفتىهاست.
نتیجه در این مقاله 100 بیت بررسی و شرح شد. با توجّه به این که سه اصطلاح ذوق، شکر و صبر هرکدام دو بار ذکر شده است، میتوان گفت عطّار 97 صفت راه سلوک را در این بخش از مثنوی مصیبتنامه، ذکر کرده است. موارد زیر در مورد 100بیت شرح شده، قابل ذکر است: - بیشتر این صفات در فرهنگهای اصطلاحات عرفانی، ضبط نشده است. - تعاریفی که عطّار ارائه داده است، با تعاریف سایر نویسندگان و شعرا و عرفا بسیار متفاوت است. - عطّار برای هرکدام از این اصطلاحات تعریفی در یک بیت ارائه داده است که گاه شعرا، عرفا و محقّقان برای هرکدام سطرها و حتّی صفحهها قلمفرسایی کردهاند. - عطّار در این 100 بیت، با بیانی ساده، فضایل و رذایل اخلاقی را بیان داشته که با بهرهگیری از این رهنمودها، میتوان به مشکلات راه سلوک فائق آمد. - بیشک عطّار نیشابوری، بزرگ عارف ایران و جهان، مراحل سلوک را طیّ کرده که توانسته است در آثارش به ویژه منطقالطّیر و مصیبتنامه، خواننده و سالک را گام به گام پیش برده، با مقامات عرفان آشنا سازد.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13,051 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,265 |