تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,236 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,893 |
ارزیابی اقتصادی سیستم چوبکشی زتور در جهت چوبکشی رو به بالا | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اکوسیستم های طبیعی ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 15، خرداد 1393، صفحه 75-84 اصل مقاله (202.93 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نجیبه گیلانی پور* ؛ حمید آریا | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نور، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، نور، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی و ارزیابی سیستمهای بهرهبرداری و تعیین روشهای متناسب با شرایط توپوگرافی جنگلهای شمال به دلیل اهمیت خاص فعالیتهای بهرهبرداری، حمل و نقل فرآوردهها و جادهسازی، به عنوان پرهزینهترین و مخربترین فعالیتهای جنگلداری، موردنیاز است. در این تحقیق ارزیابی اقتصادی سیستم چوبکشی اسکیدر چرخزنجیری زتور در جهت چوبکشی رو به بالا مد نظر میباشد. بعد از عملیات صحرایی و زمانسنجی سیستم، با استفاده از مدل رگرسیون مرحلهای، مدل پیشبینی زمان چوبکشی ارائه شده است. از بین اجزای هر نوبت چوبکشی اسکیدر چرخ زنجیری زتور، حرکت با بار و حرکت خالی بیشترین زمان هر سیکل را تشکیل میدهند و از میان تأخیرها، تأخیر فنی بیشترین زمان را شامل میشود. در مدل پیش بینی زمان چوبکشی با زتور فاصله چوبکشی و شیب مسیر معنیدار شدهاند. میزان تولید ساعتی زتور 12/5 متر مکعب در ساعت و هزینه تولید سیستم فوق 119795 ریال به ازای هر متر مکعب بدست آمده است. بنابراین به دلیل اینکه سرعت زتور و درنتیجه راندمان آن پایین است درنتیجه در فواصل طولانی و در جاهایی که زمان چوبکشی محدود است، بکارگیری این سیستم برای عملیات چوبکشی توصیه نمیشود. ولی از آنجایی که قدرت این ماشین زیاد است و استقرار آن نیز سریع انجام میگیرد، بنابراین بکارگیری این سیستم به طور ترکیبی با سایر سیستمها توصیه میشود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیستم چوبکشی زتور؛ زمانسنجی پیوسته؛ مدل رگرسیون چندگانه؛ هزینه ساعتی؛ هزینه تولید | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ارزیابی اقتصادی سیستم چوبکشی زتور در جهت چوبکشی رو به بالا
نجیبه گیلانی پور*[1]، حمید آریا1 تاریخ دریافت: 18/7/92 تاریخ پذیرش: 26/1/93
چکیده بررسی و ارزیابی سیستمهای بهرهبرداری و تعیین روشهای متناسب با شرایط توپوگرافی جنگلهای شمال به دلیل اهمیت خاص فعالیتهای بهرهبرداری، حمل و نقل فرآوردهها و جادهسازی، به عنوان پرهزینهترین و مخربترین فعالیتهای جنگلداری، موردنیاز است. در این تحقیق ارزیابی اقتصادی سیستم چوبکشی اسکیدر چرخزنجیری زتور در جهت چوبکشی رو به بالا مد نظر میباشد. بعد از عملیات صحرایی و زمانسنجی سیستم، با استفاده از مدل رگرسیون مرحلهای، مدل پیشبینی زمان چوبکشی ارائه شده است. از بین اجزای هر نوبت چوبکشی اسکیدر چرخ زنجیری زتور، حرکت با بار و حرکت خالی بیشترین زمان هر سیکل را تشکیل میدهند و از میان تأخیرها، تأخیر فنی بیشترین زمان را شامل میشود. در مدل پیش بینی زمان چوبکشی با زتور فاصله چوبکشی و شیب مسیر معنیدار شدهاند. میزان تولید ساعتی زتور 12/5 متر مکعب در ساعت و هزینه تولید سیستم فوق 119795 ریال به ازای هر متر مکعب بدست آمده است. بنابراین به دلیل اینکه سرعت زتور و درنتیجه راندمان آن پایین است درنتیجه در فواصل طولانی و در جاهایی که زمان چوبکشی محدود است، بکارگیری این سیستم برای عملیات چوبکشی توصیه نمیشود. ولی از آنجایی که قدرت این ماشین زیاد است و استقرار آن نیز سریع انجام میگیرد، بنابراین بکارگیری این سیستم به طور ترکیبی با سایر سیستمها توصیه میشود.
واژههای کلیدی: سیستم چوبکشی زتور، زمانسنجی پیوسته، مدل رگرسیون چندگانه، هزینه ساعتی، هزینه تولید
مقدمه مکانیزه کردن امور بهرهبرداری با بکارگیری سیستمهای بهرهبرداری سبک و کمفشار و احداث جاده جنگلی همراه با برنامهریزی مناسب، استفاده از ماشین، فاکتورهای کلیدی در جنگلداری پایدار به شمار میآیند. در این رابطه عواملی نظیر ساختار تشکیلاتی واحد جنگلداری، شیوه جنگلشناسی، شرایط زمین، خاک و توپوگرافی عرصه، وضعیت توده جنگلی، تقاضای بازار، امکانات واحد جنگلداری از نظر ماشینآلات، تجهیزات، نیروی انسانی و امکانات زیربنائی (جاده) در انتخاب روش بهرهبرداری تاثیرگذارند (10). در حال حاضر در جنگلهای شمال ایران درختان پس از قطع به دو روش، خروج صنعتی (تمامتنه درخت، گردهبینه) و خروج سنتی (چوبآلات الواری و تراورس)، از داخل عرصههای جنگلی به کنار جادههای جنگلی کامیونرو حمل گردیده و از آنجا به بازار مصرف حمل میگردند. ارزیابی سیستمهای بهرهبرداری و تعیین روشهای متناسب با شرایط توپوگرافی جنگلهای شمال ایران به دلیل اهمیت خاص فعالیتهای بهرهبرداری، حمل و نقل فرآوردهها و جادهسازی، به عنوان پرهزینهترین و مخربترین فعالیتهای جنگلداری ضرورت دارد (6). در بسیاری از موارد ماشین جای ابزارهای دستی و اولیه را گرفته است بدون آنکه در تغییر روش کار مطالعات کافی صورت گرفته باشد. در حالی که مکانیزه کردن امور احتیاج به روشهای تازه در سطح مدیریت و ارگانیزاسیون و برنامهریزی و اجراء و غیره دارد. هر قدر ماشینها بزرگتر و بازده کار آنها بیشتر و ارزش آنها بالاتر و سازماندهی امور گستردهتر باشد این احتیاج بیشتر محسوس میگردد. هسنه مرکزی این مطالعات خود ماشینی است که باید در اوقات انتظار، هرزهگردی، بیکاری و اختلالات آن چارهاندیشی شود (9). Behjou et al., (2008) زمانسنجی اسکیدر چرخلاستیکی تیمبرجک c450 را در 66 هکتار از جنگلهای شفارود انجام دادند که متوسط شیب جنگل 30 درصد بوده است. با بررسی 43 سیکل چوبکشی مشخص شد که فاصله چوبکشی، فاصله وینچ کردن و اثر متقابل شیب و فاصله چوبکشی جزء عوامل موثر در زمان هر نوبت چوبکشی میباشند. میزان تولید خالص و ناخالص به ترتیب 93/22 و 51/20 مترمکعب در ساعت و هزینه تولید خالص و ناخالص به ترتیب 22/6 و 31/6 دلار در مترمکعب بوده است. Jour Gholami et al., (2008) بررسی عوامل موثر در میزان تولید و هزینهی چوبکشی با اسکیدر چرخ لاستیکی تیمبرجک در سیستم گردهبینه کوتاه در جنگل آموزشی-پژوهشی خیرودکنار نوشهر انجام دادند. مطالعه زمانسنجی در 44 سیکل انجام گرفت و نتایج نشان داد که میزان تولید با و بدون تأخیر 22/8 و 88/8 مترمکعب در ساعت است. نرخ ماشین نیز 110/548 ریال در ساعت برآورد شد. هزینه چوبکشی با و بدون تأخیر، به ترتیب 41/7 و 86/6 دلار در مترمکعب است. Gilanipoor et al., (2011) میزان تولید و هزینه اسکیدر چرخ زنجیری زتور را در جهت چوبکشی رو به پایین مطالعه کردند. در مدل پیشبینی زمان چوبکشی با زتور (چوبکشی رو به پایین)، فاصله چوبکشی، شیب و حجم بینه در هر نوبت معنیدار شدهاند. میزان تولید بدون احتساب زمان تأخیر برای سیستمهای چوبکشی تراکتور چرخ زنجیری زتور 84/5 متر مکعب در ساعت و هزینه تولید خالص آن 49566 ریال بر مترمکعب محاسبه شده است. تراکتور چرخ زنجیری زتور یکی از ماشینهای چوبکشی رایج در جنگل است که گردهبینههای قطور را از جنگل خارج میکند. ولی مطالعات چندانی در مورد ارزیابی اقتصادی این ماشین وجود ندارد. لذا در این مطالعه سیستم تراکتور جنگلی چرخ زنجیری زتور در جهت چوبکشی رو به بالا از نظر اقتصادی مورد بررسی قرار میگیرد.
مواد و روشها منطقه مورد مطالعه: منطقه مورد مطالعه در پارسل 14سری 2 طرح جنگلداری چمستان واقع شده است. این سری در طول شرقی 30ٌ 2َ 52ْ تا 30ٌ 7َ 52ْ و عرض شمالی 00ٌ 22َ ْ 36 تا 35ٌ َ27 36ْ واقع شده است. نوع سنگ مادری عمدتا آهک، آهک مارنی، مارن سیلتی و ماسه سنگ آهکی است. میزان نفوذپزیری سنگ مادری اندک و وضعیت پایداری لایهها متوسط تا کم میباشد. میانگین بارندگی در ایستگاه مورد مطالعه 866 میلیمتر میباشد. حداکثر دمای مطلق در مرداد ماه 31.5 درجه سانتیگراد و حداقل دمای مطلق در دیماه 3.6- درجه سانتگراد میباشد. رطوبت نسبی هوا در ماههای مختلف سال از حداقل 69 تا حداکثر 92 درصد نوسان داشته که حداقل آن آذرماه و حداکثر آن در آبانماه اتفاق میافتد. تیپ جنگلی در منطقه مورد مطالعه ممرز – بلوط با زیرآشکوب انجیلی به همراه انواع گرامینه، النا، علف روسی، بنفشه و ... میباشد.
سیستم چوبکشی: در این بررسی ماشین مورد بررسی تراکتور چرخ زنجیری زتور است که خصوصیات آن در جدول 1 آمده است. چوبکشی زتور بوسیله کابل و مالبندی انجام میگیرد که در عقب دستگاه تعبیه شده است.
جدول1- خصوصیات تراکتور چرخ زنجیری زتور LTT-100A
روش تحقیق: به منظور شناسایی و ارزیابی سیستم لازم است تا روند کار، میزان تولید و هزینه سیستم چوبکشی مورد مطالعه قرار گیرد. به همین منظور در این تحقیق مطالعه زمانی بر روی سیستمهای چوبکشی زتور در جهت چوبکشی رو به بالا انجام گرفته و مدل پیشبینی زمان چوبکشی بدست آمده است. سپس میزان تولید و هزینه سیستمها محاسبه شده است. یکی از روشهای مطالعه کار، زمانسنجی پیوسته است که بصورت میدانی انجام میپذیرد. در زمان سنجی پیوسته زمان شروع هر قسمت از اجزای کار ثبت شده و جریان کار دنبال میشود. از اختلاف بین زمانهای شروع اجزای چوبکشی، زمان هر جزء یک چرخه چوبکشی بدست میآید. زمان هر نوبت چوبکشی یک متغیر وابسته است. متغیرهای مستقل متعددی همانند فاصله چوبکشی، شیب مسیر چوبکشی، حجم بار در هر نوبت چوبکشی، تعداد گرده بینه در هر نوبت و تأثیر متقابل دو یا چند متغیر، بر هر نوبت چوبکشی تاثیر میگذارند (2، 8، 7 و 5). بنابراین در حین زمانسنجی متغیرهای مذکور نیز برداشت شدهاند. در این تحقیق، متغیرهای احتمالی همانند فاصله چوبکشی، شیب مسیر، حجم بار، تعداد بینه در هر نوبت مورد اندازهگیری قرار گرفتند. دادهها وارد 17spss شدهاند و بعد از نرمال و همگن کردن، دادهها وارد مدل رگرسیون گام به گام (Regression Stepwise)، شده و بدین ترتیب مدل با استفاده از متغیرها وارد شده ساخته میشود.
میزان تولید و هزینه سیستم: میزان تولید از نسبت متوسط حجم چوب خارج شده به زمان بدست می آید. هزینه هر سیستم شامل هزینه ماشین و هزینه کارگری است. هزینه ماشین بر اساس دستورالعمل اتریش (دفتر بهرهبرداری و بازرگانی سازمان جنگلها) محاسبه شده است.
نتایج زمانسنجی هر سیکل چوبکشی اسکیدر چرخ زنجیری زتور: با استفاده از روش مطالعه کار و زمانسنجی پیوسته هر سیکل چوبکشی اسکیدر چرخ زنجیری زتور بررسی شد و زمان هر جزء اندازهگیری گردید. همانطور که در جدول 2 نشان داده شده است بیشترین زمان به ترتیب برای حرکت برگشت از محل قطع به دپو و حرکت خالی اسکیدر از دپو به محل قطع معادل 36 و 31 درصد از زمان چوبکشی میباشد. بیشترین تاخیر بوجود آمده در روند کار مربوط به تأخیر فنی میباشد.
جدول 2- اجزایی هر سیکل چوبکشی اسکیدر چرخ زنجیری زتور
در این مطالعه فاکتورهای فاصله چوبکشی، حجم بینه در هر سیکل، تعداد بینه و شیب مسیر چوبکشی به عنوان متغییرهای مستقل درنظر گرفته شدهاند که آمارههای توصیفی این عوامل در جدول 3 توضیح داده شده است.
جدول 3- آمارههای توصیفی متغییرهای مستقل مورد مطالعه در چوبکشی با زتور
مدل پیشبینی زمان چوبکشی با اسکیدر چرخ زنجیری زتور: جدول 4 نتیجه آنالیز واریانس ANOVA را نشان میدهد. میزان sig نشان میدهد که اختلاف زمان چوبکشی در بین فاکتورها معنیدار است و میتوان از مدل رگرسیونی برای بدست آوردن رابطه بین متغییرهای مستقل و وابسته استفاده کرد.
جدول4- آنالیز واریانس ANOVA
برای مدلسازی هر سیکل چوبکشی اسکیدر چرخ زنجیری زتور از مدل رگرسیونی چند متغییره مرحلهای (Regression Stepwise Model) استفاده شده است. در جدول زیر ضریب همبستگی چندگانه (R) و ضریب تعیین مدل رگرسیون (R2) نشان داده شده است.
جدول5- ضرایب همبستگی و ضریب تعیین مدل رگرسیونی
*پیشگوییکنندهها: عدد ثابت، فاصله چوبکشی، شیب مسیر چوبکشی
در جدول 6 ضرایب مدل رگرسیونی و آزمونهای مربوط به آن نشان داده شده است و با توجه به sig مشخص میشود که تاثیر فاصله چوبکشی و شیب مسیر چوبکشی بر زمان هر سیکل چوبکشی با زتور معنیدار است. با استفاده از دادههای این جدول میتوان مدل رگرسیونی چوبکشی با زتور را به صورت زیر نوشت: T=12.14+0.04D+0.84S که در این رابطه: T: زمان هر سیکل چوبکشی بر حسب دقیقه D: فاصله چوبکشی بر حسب متر S: شیب مسیر چوبکشی بر حسب درصد
جدول 6- ضرایب مدل رگرسیونی
جدول 7 آمارههای مربوط به باقیماندهها و موارد پیشبینی شده را نشان میدهد. در شکل1 پراکنش باقیمانده استاندارد به ازای مقادیر مختلف متغییرها نشان داده شده است.
جدول 7- آماره باقیماندهها
شکل1- نمودار پراکنش P-P باقیمانده استاندارد رگرسیون
شکل زیر پراکنش زمان هر سیکل چوبکشی را در فواصل مختلف چوبکشی نشان میدهد و همانطور که مشاهده میشود با افزایش فاصله چوبکشی، زمان مربوط به هر سیکل افزایش مییابد.
شکل2- نمودار تأثیر فاصله چوبکشی بر زمان چوبکشی زتور
در شکل 3 تأثیر شیب مسیر چوبکشی بر زمان هرسیکل چوبکشی نشان داده شده است. با افزایش میزان شیب، زمان هر سیکل چوبکشی افزایش مییابد.
شکل 3- نمودار تأثیر شیب مسیر بر زمان چوبکشی زتور
میزان تولید و هزینه اسکیدر چرخ زنجیری زتور: میزان تولید زتور با نسبت متوسط حجم گردهبینه خارج شده از جنگل به متوسط زمان خروج گردهبینه بدست آمده است. مقدار تولید زتور بدون در نظر گرفتن زمان تأخیر 12/5 مترمکعب در ساعت و با در نظر گرفتن زمان تأخیر 32/4 مترمکعب در ساعت است. هزینه سیستم شامل هزینههای ثابت، متغیر و هزینه کارگری است که در جدول زیر محاسبه شده است:
جدول 8- محاسبه هزینه سیستم چوبکشی زتور
قیمت یک دستگاه زتور 700 میلیون ریال و تعداد روز کاری 200 روز در سال میباشد. ساعت کار مفید 6 ساعت در روز، ساعت کار برنامهریزی شده 8 ساعت در روز، نرخ واقعی تنزیل 3.5 درصد، نرخ تورم 28.5 درصد و عمر مفید ماشین 20 سال میباشد. نرخ ماشین(MRH) : ریال 438631=TOC+TFC=MRH/PH نرخ اجاره کردن ماشین: ریال 406723=MRH/SH هزینه کل سیستم: ریال518631= هزینه کارکنان + نرخ ماشین
هزینه تولید بدون تأخیر: ریال بر مترمکعب 101150= (12/5)/ 518631= میزان تولید بدون تأخیر/ هزینه سیستم هزینه تولید با تأخیر: ریال بر مترمکعب 119795= (32/4)/ 518631= میزان تولید با تأخیر/ هزینه سیستم
هزینه تولید با وجود زمان تأخیر حدود 18645 ریال به ازای هر ساعت برای هر مترمکعب چوبآلات افزایش مییابد.
بحث و نتیجهگیری همانطور که مشاهده شده از بین اجزای هر نوبت چوبکشی اسکیدر چرخ زنجیری زتور، حرکت با بار و حرکت خالی بیشترین زمان هر سیکل را تشکیل میدهند. این نتیجه با تحقیق Naghdi (2005)، Curro (2001) و Behjou et al., (2008) که بر روی سایر ماشین آلات انجام شده است مطابقت دارد. زیرا زتور یک ماشین چرخ زنجیری کندرو است و سرعت قابل ملاحظهای ندارد و زمان حرکت ماشین در طول مسیر زیاد است. این مسئله نشان میدهد که بکارگیری زتور در فواصل طولانی اقتصادی نیست. بکارگیری این ماشین در کنار جاده و در مسیر فرعی برای جمعآوری چوب و قرار دادن در کنار مسیر اصلی چوبکشی و خروج چوبآلات با اسکیدر چرخ لاستیکی توصیه میشود. از میان تأخیرها، تأخیر فنی بیشترین زمان را شامل میشود. زیرا زتور ایران جزء ماشینهای مستعمل است و همانطور که در بخش هزینهها آمده هزینه تعمیرات آن بالا و تأخیر فنی زیاد است و از این لحاظ این پژوهش با مطالعه Najafi (2006) که روی HSM انجام شده است مطابقت دارد و با مطالعه Naghdi (2005) که بر روی تیمبرجک انجام شده، در تناقض است. پاره شدن کابل عامل اصلی تأخیر فنی در سیکل کاری زتور میباشد. یکی از دلایل پاره شدن کابل این است که چون این ماشین قدرت بالا و سرعت پایینی دارد، درنتیجه برای جبران کندی سرعت و افزایش بازدهی ماشین، حجم زیادی را به ماشین میبندند و کابل پاره میشود. بنابراین به منظور کاهش این تأخیر پیشنهاد میشود که در موقع بستن بار توانایی کابل هم در نظر گرفته شود و همچنین از کابلهای با کیفیت بالاتر و چوکربندهای ماهر استفاده شود. در مدل چوبکشی فاصله و شیب مسیر چوبکشی معنیدار شده است و حجم و تعداد بینه در هر نوبت چوبکشی در مدل چوبکشی معنیدار نشده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که با افزایش فاصله چوبکشی، مدت زمان لازم برای هر سیکل چوبکشی افزایش مییابد. علت این امر کندرو بودن زتور است و وقتی فاصله چوبکشی زیاد میشود، این مسئله مشهودتر است. بنابراین به دلیل اینکه سرعت زتور و درنتیجه راندمان آن پایین است درنتیجه در فواصل طولانی و در جاهایی که زمان چوبکشی محدود است، بکارگیری این سیستم برای عملیات چوبکشی توصیه نمیشود. ولی از آنجایی که قدرت این ماشین زیاد است و استقرار آن نیز سریع انجام میگیرد، بنابراین بکارگیری این سیستم به طور ترکیبی با سایر سیستمها توصیه میشود. مقدار تولید زتور بدون در نظر گرفتن زمان تأخیر 12/5 مترمکعب در ساعت و با در نظر گرفتن زمان تأخیر 32/4 مترمکعب در ساعت است. هزینه تولید با و بدون تأخیر اسکیدر چرخ زنجیری زتور به ترتیب 119795 و 101150 ریال بر مترمکعب میباشد. هزینه تولید با وجود زمان تأخیر حدود 18645 ریال به ازای هر ساعت برای هر مترمکعب چوبآلات افزایش مییابد.
References 1- Behjou, F.K., B. Majnounian, M. Namiranian, J. Dvorak, 2008. Time study and skidding capacity of the wheeled skidder Timberjack 450c in Caspian forests. Journal of forest science, 4: 183-188. 2- Feghhi, J., 1988. Evaluation of mechanized forest exploitation systems, Master's Thesis. 3- Gilanipoor, N., A. Najafi, S.M. Heshmat vaezin, 2011. Models and production costs steel track skidder in downward skidding (Case Study: Forest Education - Research Tarbiat Modares University), Journal of forest Iran. 4(3): 2011. 4- Jour Gholami, M., B. Majnounian, 2008. Productivity and cost of wheeled skidder in Hyrcanian forest. International journal of natural and engineering sciences 2(3): 99-103. 5- Kazemi Talkooi, A., 1997. Master's thesis, Department of Natural Resources, Tehran University. 6- Kharecha, P., 1997. Energy evaluation of the effects of human activities on luquillo experimental forest. Puertotico. Thesis department of environmental engineering sciences, university of Florida. Gainesrille, Fl. 91pp. 7- Naghdi, R. 2005. Survey efficiency Timberjak 450c in Shafarood of Gilan Forest. Journal of the Iranian Natural Resources. 57. pp 675-687. 8- Najafi, A., H. Sobhani, A. Saied, M. Makhdoom, M. Marvi Mohajer, 2006. Survey time study and costing HSM904 skidder. Journal of Natural Resources, 60(3): 921-930. 9- Sarikhani, N., 1990. Forest Logging, Tehran University Press, Number 2099. 2: 776pp. 10- Sarikhani, N., B. Majnoonian, 1993. Guide the design, implementation and operation of forest roads. Publication No. 131. PBO.
Economic Evaluation LTT-100A skidding system in upward
N. Gilanipoor*[2], H. Arya1
Abstract It is necessary to review and evaluate the operation of the system and determine appropriate methods forests due to topographic conditions are significant operational activities, products, transportation, and the road making the destructive activities of the Forest as the most expensive. In this study, Economic Evaluation to be considered LTT-100A skidding system upward. After field operation and time study, using the regression model, the model is proposed to predict skidding time. Among the components of each cycle skidding in Zetor, moving with load and moving empty most of the time per cycle and in the form of delays, technical delays included the most time. The model predicted the skidding time Zetor have meaningful skidding distance and slope. hourly production rate of 12/5 cubic meters per hour and the cost of producing these systems is achieved 119,795 rials per cubic meter. Because of the speed and its efficiency Zetor is low, thus in long intervals and in places where travel time is limited, use of this system is not recommended for skidding operations. But since the power of this machine is its high and rapid stabilization is done, the application of this system, is recommended to be combined with other systems.
Keywords: LTT-100Askidding system, continuous time study, multiple regression model, the cost per hour, cost of production
[1] - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نور، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، نور، ایران *نویسنده مسئول: Email: gilanipoor.najibeh@yahoo.com | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
References 1- Behjou, F.K., B. Majnounian, M. Namiranian, J. Dvorak, 2008. Time study and skidding capacity of the wheeled skidder Timberjack 450c in Caspian forests. Journal of forest science, 4: 183-188. 2- Feghhi, J., 1988. Evaluation of mechanized forest exploitation systems, Master's Thesis. 3- Gilanipoor, N., A. Najafi, S.M. Heshmat vaezin, 2011. Models and production costs steel track skidder in downward skidding (Case Study: Forest Education - Research Tarbiat Modares University), Journal of forest Iran. 4(3): 2011. 4- Jour Gholami, M., B. Majnounian, 2008. Productivity and cost of wheeled skidder in Hyrcanian forest. International journal of natural and engineering sciences 2(3): 99-103. 5- Kazemi Talkooi, A., 1997. Master's thesis, Department of Natural Resources, Tehran University. 6- Kharecha, P., 1997. Energy evaluation of the effects of human activities on luquillo experimental forest. Puertotico. Thesis department of environmental engineering sciences, university of Florida. Gainesrille, Fl. 91pp. 7- Naghdi, R. 2005. Survey efficiency Timberjak 450c in Shafarood of Gilan Forest. Journal of the Iranian Natural Resources. 57. pp 675-687. 8- Najafi, A., H. Sobhani, A. Saied, M. Makhdoom, M. Marvi Mohajer, 2006. Survey time study and costing HSM904 skidder. Journal of Natural Resources, 60(3): 921-930. 9- Sarikhani, N., 1990. Forest Logging, Tehran University Press, Number 2099. 2: 776pp. 10- Sarikhani, N., B. Majnoonian, 1993. Guide the design, implementation and operation of forest roads. Publication No. 131. PBO. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 574 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |