تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,919 |
نقش عنصر گفتوگو در رابطه مرید و مراد بر مبنای نظریه سازندهگرایی در منطقالطیر عطار | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 45، اسفند 1395، صفحه 155-187 اصل مقاله (592.75 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عفت سادات غفوری* 1؛ غلامرضا پیروز2؛ سیاوش حق جو3؛ سهیلا هاشمی4 | ||
1دانشگاه مازندران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
3استادیار زبان و ادبیات فارسیدانشگاه مازندران | ||
4دانشیارعلوم تربیتی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
عنصر گفتوگو در حوزه ادبیات، ظرفیت و افق تازهای برای خوانش متون به دست داده است. عطار با بهرهگیری از این عنصر، در رابطه تربیتی مراد و مرید، در پی تبیین فرایند سیر و سلوک عارفانه با رهبری مراد و رسیدن به یک دگردیسی شخصیتی است. همسو با آن در تعلیم و تربیت نیز نوعی تعامل کلامی و فکری بین مربی و متربی در جهت رسانیدن او به کمال فکری و شخصیتی وجود دارد. بنابراین همانندیهای درخور تأمّلی، برای ایجاد یک تعامل مدبّرانه بین سیر و سلوک عارفانه و تعلیم و تربیت به چشم میخورد. این مقاله با نگاهی نو، در صدد است تا در حوزه ادب عرفانی بدین عنصر بپردازد و با بازخوانی رابطه مراد و مرید بر اساس نظریه سازندهگرایی، همخوانی روایت عطار از سیر پرندگان به سوی سیمرغ را بررسی و تحلیل نماید. در ساختار این داستان تمثیلی، ضمن تمرکز بر مسأله گفتوگو، به عنوان عنصر کانونی و انسجامبخش، کارکردهای این نظریه مورد بررسی قرار میگیرند. بنابراین پیشبرد این اثر با تکیه بر گفتوگو است که موجب برجسته شدن، درک دیگری، مشارکت و سازماندهی گروهی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
منطقالطیر؛ تعلیم؛ سازندهگرایی؛ گفتوگو؛ ویگوتسکی | ||
مراجع | ||
قرآن مجید. اسلاوین، رابرت.1385.روانشناسی تربیتی، نظریه و کاربست. ترجمهیحیی سید محمدی. تهران: دوران. بوهم، دیوید. 1381.درباره دیالوگ. تدوین لی نیکول. ترجمه محمدعلی حسین نژاد. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی. بیابانگرد، اسماعیل. 1384.روانشناسی تربیتی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. پورنامداریان، تقی. 1382.دیدار با سیمرغ. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی. پیراوی ونک، مرضیه. 1393. زبان در تفکر هایدگر. چاپ اول. تهران: ایران جعفری، محمدتقی.1360. عرفان اسلامی. چاپ چهارم. تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری. دیهیمی، خشایار.1383. «اخلاق.فصلمشترکعرفانوسیاست»درگفتوگوهاییدربارهعرفانوانسانامروز.بهکوششمژگانایلانلو.تهران: مؤسسهتحقیقاتوتوسعهعلومانسانی. رمضانی، رضا. 1379. «عرفان پویا از نگاه امام خمینی»،مجلهپژوهشهای فلسفی - کلامی.ش 4. صص74-93. زرین کوب، عبدالحسین. 1376. بحر در کوزه. چاپ هفتم. تهران: علمی. ــــــــــــــــــــــ . 1379. صدای بال سیمرغ. چاپ دوم. تهران: سخن. ــــــــــــــــــــــ .1380.ارزش میراث صوفیه. تهران: امیرکبیر. سروش، عبدالکریم. 1378.تجربهنبوی.تهران:صراط. سوسور، فردیناند. 1378. درسهای زبانشناسی همگانی. ترجمه نازیلا خلخالی. تهران. فروزان. سیف، علی اکبر. 1386.روانشناسی پرورشی نوین. روانشناسی یادگیری وآموزش. تهران: دوران. صادقی شهپر، علی و رضا صادقی شهپر. 1392.«بررسی تطبیقی مراحل سلوک در منطقالطیر عطار و یوگاسوترههای پاتنجلی»،فصلنامۀادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، س 9 ـ ش 31. عطار نیشابوری، فریدالدین. ۱۳۸۷.منطقالطیر .به اهتمام سید صادق گوهرین. چاپ هفتم. تهران: علمى و فرهنگى. غزالی، محمد. 1417.احیاء علوم الدین. .ج 3 بیروت: دارالمعرفه. فتوحی، محمود. 1391. بلاغت تصویر. تهران: سخن فرمیهنی فراهانی، محسن. 1383. پست مدرنیسم و تعلیم و تربیت. تهران: آییژ فروزانفر، بدیع الزمان. 1340. شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری. تهران: دهخدا. قاضی مرادی، حسن.1392. شوق گفتوگو و گستردگی فرهنگ تک گویی در میان ایرانیان. تهران:دات کهنمویی، ژاله. 1383. «چندآوایی در متون داستانی»،پژوهشنامه زبانهای خارجی دانشگاه تهران. ش16.صص5-16. لوریا، الکساندر. 1376. زبان و شناخت. ترجمه حبیب الله قاسمزاده. تهران: فرهنگان. محمدی، هاشم.1387. «از منظومة فنیکس تا منطقالطیر عطار و استرالیا»،فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، س 4 ـ ش 12. صص81-98. مصفا، مظاهر. 1343.«تعلیم و تربیت عرفانی»،ماهنامه آموزش و پرورش. دوره سی و چهارم. ش6.صص8-18. ملکیان، مصطفی. 1381. «گفتوگوی تمدنها»، ضرورت فرهنگی». پل فیروزه. ش اول. صص25-48 نقیب زاده. عبدالحسین. 1377. نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. تهران: طهوری. نوحی، نزهت. 1387. «از دنیای چاوسر تا عرفان عطار(نگاهی به مجلس مرغان و منطقالطیر)»، فصلنامه تخصصی عرفان. سال چهارم. ش15. صص57-88. ویگوتسکی، لوسموویچ. 1371. اندیشه وزبان. ترجمه حبیب الله قاسمزاده. تهران: فرهنگان.
English Sources
Aviram .M (2000). Beyond Constructivism: Autonomy-Oriented Education, Studies in Philosophy and Education.19: 465–489
Holzman, M. (1984). "Evidence for a reciprocal model of language development". Journal of Psycholinguistic Research 13, 119-146
Jarvis, peter ,(2003),The Theory & Practice of Learning, Psychology Press,Kogan PagePublisher
Snowman, Mccawn. & Biehler. (2009). Psychology applied to teaching. (12ed). Wadsworth cengage learning press
Vavrus. F (2009). The Cultural Politics of Constructivist Pedagogies: Teacher Education Reform in the United Republic of Tanzania
Vygotsky, L.S. )1962(,Thought and language. Cambridge, Mass.: MIT Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 847 |