تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,982 |
خیال خلّاق از نظر ابنسینا | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 12، مهر 1395، صفحه 7-24 اصل مقاله (205.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی نجفی افرا1؛ فاطمه مرتجی* 2 | ||
1استاد گروه فلسفه اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی | ||
2دانشجوی دکترای فلسفه اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی | ||
چکیده | ||
مبحث خیال که از مباحث مهم و اساسی در فلسفه و عرفان اسلامی است، بعد جهانشناختی و معرفتشناختی عظیمی دارد. ابنسینا از نخستین کسانی است که در این باب سخن گفته است. او خیال را در حوزه جهانشناسی واسطه عالم مادی و عقلی دانسته و در حوزه معرفتشناسی، با ایجاد تفاوت میان دو قوه ادراکی خیال و متخیله، با دو رویکرد متفاوت خیال معطوف به حس و خیال معطوف به عالم عقول را مورد توجه قرار داده است. ویژگی اتصاف به اوصاف و عوارض مادی، متعلق به خیال متصل معطوف به حس است و خیال متصل معطوف به عالم متعالی از ویژگیهای متعالی، از جمله قدرت خلاقیت، تصرف در نفس و تصرف در عالم طبیعت برخوردار است. در این مقاله با روش اسنادیـتحلیلی تلاش کردهایم منزلت معرفتشناختی و وجودشناختی خیال را در اندیشه ابنسینا به تصویر کشیده و اثبات کنیم که تمام آنچه در عرفان و فلسفههای پس از وی در این باب گفته شده بهنحوی متأثر از اندیشههای این بزرگ فیلسوف بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خیال منفصل؛ خیال متصل؛ حس مشترک؛ ابنسینا؛ متخیله | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 645 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |