تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,422,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,448,650 |
بررسی وضعیت آموزش فلسفه در برنامهی درسی سه ساله اول دورهی ابتدایی از دیدگاه معلمان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 48، آذر 1395، صفحه 121-140 اصل مقاله (664.09 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد هاشمی1؛ ابوالفضل عباسی2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی واحد لامرد | ||
2پژوهشگر حوزه مدیریت آموزشی و تعلیم و تربیت | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفه های آموزش فلسفه در برنامه درسی سه ساله اول دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل 280 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395-1394 می باشد که از این بین 162 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش تصادفی منظم اعضای نمونه مشخص شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس اهداف برنامهی آمـوزش فلسفه لیپمن می باشد. به منظور بررسی روایی، پرسشنامه در اختیار 30 نفر از متخصصان حوزهی تعلیم و تربیت و سرگروههای آموزشی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات و تأیید روایی، پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 88/. محاسبه شد. نتایج این پژوهش که حاصل 153 پرسشنامه عودت داده شده بود نشان داد میزان استفاده از مؤلفههای توانایی تعقل، پرورش خلاقیت، رشد فردی و میان فردی و مؤلفهی درک اخلاقی در برنامه درسی سه سال اول دوره ابتدایی در سطح نسبتاً مطلوبی می باشد. همچنین میزان استفاده از توانایی مفهوم یابی در تجربه برای برنامه درسی پایه ی اول و سوم در سطح نسبتاً مطلوب و برای پایه دوم در سطح نامطلوبی ارزیابی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: فلسفه؛ آموزش فلسفه؛ برنامه درسی؛ دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 597 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 232 |