تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,982 |
مقایسهی دانشآموزان پسر سال اوّل دبیرستانی دارای سبکهای پرورش مختلف (آزادگذاری، آمرانه، و اقتدارمنطقی) از لحاظ سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی در شهر اهواز | ||
زن و مطالعات خانواده | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 23، خرداد 1393، صفحه 59-78 اصل مقاله (176.93 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبداله سلطانی* 1؛ علیرضا حاجی یخچالی2؛ منیژه بو اسحاقی3؛ مصطفی صبری3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه اهواز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دانشآموزان پسر سال اوّل دبیرستانی دارای سبکهای پرورش مختلف از لحاظ سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی در شهر اهواز می باشد. جامعۀ آماری این پژوهش تمام دانشآموزان پسر سال اوّل دبیرستان شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 93-1392 به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعۀ آماری، نمونهای به تعداد 240 نفر با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامۀ شیوههای پرورش دیانا مریند (1967) و سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی اسکیوینگتون و پوپاندی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش آموزان با سبکهای پرورش متفاوت از لحاظ سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد. به علاوه، نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانشآموزان پسر با سبکهای پرورش مختلف از لحاظ سازگاری هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد (67/8 =F و 000/0=P). همچنین تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانش آموزان پسر با سبکهای پرورش مختلف از لحاظ سازگاری اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (929/2 =F و 055/0=P) و در نهایت تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانش آموزان پسر با سبکهای پرورش مختلف از لحاظ سازگاری تحصیلی تفاوت معناداری موجود است (926/2 =F و 05/0=P). | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای پرورش؛ سازگاری هیجانی؛ اجتماعی و تحصیلی | ||
مراجع | ||
- حقیقی، جمال؛ شکرکن، حسین و مژگان، موسوی شوشتری (1381)، بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با سازگاری دانشآموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دورهی سوم، سال نهم، شمارههای 1و2، صص108-79. - حیات بخش، لیدا (1391)، نقش میانجیگری صمیمیت در ارتباط با مهارتهای هیجانی، رضایت و سازگاری زناشویی در مردان متأهل طلا فروش شهر همدان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشتهی مشاوره تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز. - حیدری خواه، راضیه (1390)، مقایسه دانش آموزان دبیرستانی دختر دارای مادران با سبکهای فرزندپروری متفاوت از لحاظ دلبستگی به مادر، خودکارآمدی، احساس تنهایی و عملکرد تحصیلی در شهرستان خرم آباد. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز. - عالیپور بیرگانی، سیروس (1391)، رابطه شیوههای فرزندپروری والدین و سازگاری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله دست آوردهای روان شناختی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره چهارم، شماره2، ص ص 232-213. - فلاطونی، فردوس (1391)، رابطهی ناگویی عاطفی و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهر دزفول. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز. - متحدی، علیرضا (1392)، بررسی برخی متغیرهای شناختی، انگیزشی، هیجانی، و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز سرآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان سبزوار. پایاننامهی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز. - مکتبی، غلامحسین (1387)، تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامهی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز. - یوسفی، فریده (1386)، ارتباط سبک فرزندپروری والدین با مهارتهای اجتماعی و جنبههایی از خودپنداره دانشآموزان دبیرستانی. دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، سال چهارم، دورهی جدید شماره 22، صص46-37.
- Akinsola, E F. (2011), Relationship between parenting style, family type, personality dispositions and Academic Achievement of young people in Nigeria. IfeCenter for Psychological Studies & Services. - Baumrind, D., & Boray. (1991), Parenting styles and adolescent development. In J. Brooks-Gunn, R. M. Lerner, & A. C. Petersen (Eds.), The encyclopedia on adolescence (pp. 746-758). New York: Garland Publishing. - Bornstein, M. H., & Zlotnik, D. (2008), Parenting styles and their Effects, national Instiotutes of Health, Bethesda, MD, USA. 35-44. - Buri, J. R. (1991), Parental Authority Questionnaire. Journal of Personality and Social Assessment, 57, 110- 119. - Campbell, D.T., & Stanley, J.C. (1963), Experimental and quasi-experimental designs for research on teaching. In N.L. Gage (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 171-246). Chicago: Rand McNally. - Krejcie, RV., & Morgan, D.W. (1970), Determining sampel siz for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 602-609. - Parish, T. S., & McCluskey, J. J. (1993), Parenting styles, young adults' self-concepts, and evaluations of parents. School Community Journal, 3, 85-88. - Pettus, K. R. (2006), The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: Differences by gender, ethnicity, parental education level,and student residence. Unpublished Ph.D. thesis, CarolinaUniversity. - Reed-victor, E. (2003), Individual differences and early school adjustment: Teacher appraisals of young children with special needs. Early Child Development and Care, 174, 59-79. - Roeser, R. W., Eccles, J. S., & Sameroff, A. J. (1998), Academic and emotional functioningin early adolescence: Longitudinal relations, patterns, and prediction by experience inmiddle school. Development and Psychopathology, 10, 321-352. - Sartaj, B., Aslam, N. (2010), Role of Authoritative and Authoritarian Parenting in Home, Health and Emotional Adjustment. Journal of Behavioral Sciences, 20. - Spear, L. P. (2000), the adolescent brain and age related behavioral manifestations. Neuroscience and Behavioral Reviews, 24, 417-463. - Steinberg, L. (2001), We Knowsome thing: parent-adolesentrelationshipe in retrospect and prospect. Journal of Research on Adolesence; 11: 1-19. - Steinberg, L., Lamborn, S., Darling, N., Mounts, N., & Dornbusch, S. M. (1994), Overtime changes inadjustment and competence among adolescents fromauthoritative, authoritarian, indulgent, and neglectfulfamilies. Child Development, 65, 754-770. - Vig, D., & Joswal, I. J. (2010), Emationaladjastment of parents and quality of parent-teen relationship.Jornal of Studies on Home and community Science, 4, 39-44. - Zychowski, L. A. (2007), Academic and social predictors of college adjustment among firstyear students: Do high school friendships make a difference? Unpublished Ph. D. Thesis, IndianaUniversity of Pennsylvania. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |