تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
بررسی شناخت تربیت فلسفی انسان از دیدگاه ملاصدرا | ||
علوم اجتماعی | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 28، خرداد 1394، صفحه 253-264 اصل مقاله (248.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن فهیم1؛ سمیه عظیمی2؛ فاطمه دولت آبادی3 | ||
1گروه الهیات، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران | ||
2کارشناس ارشد گروه الهیات، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران | ||
3دانشجوی دکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قم | ||
چکیده | ||
تعلیم وتربیت اسلامی اهمیت ویژهای برای انسان قائل است که در راستای آن شناخت ابعاد وجودی انسان نیزتحقق مییابد، ازطرفی هدف اساسی فلسفه تربیت در انسان، تقویت و رشد کمال عقلانی است. پژوهش حاضربا روش توصیفی – تحلیلی، در صدد است با شناخت تربیت فلسفی از دیدگاه ملاصدرا، پاسخی برای تربیت انسان داشته باشد. زیرا آموزش تفکر و تربیت عقلانی و گسترش آن از مهمترین مبانی فلسفه است که موجب علوّ هر بنیانی است. تربیت در فلسفه یعنی رشد خرد بر اساس غایت فلسفه به گونهای که بتواند تحلیل و معنای درستی از زندگی داشته باشد، از آن جا که هدف از آفرینش انسان، تکامل و سعادت است نتایج بدست آمده ی آن نیز که تربیت عقلانی انسان با اتکاء به شناخت نفس است، امری لازم و ضروری است، زیرا از نگاه ملاصدرا کمال نفس منتهی شدن به نور الهی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ تربیت فلسفی؛ نفس؛ حکمت متعالیه | ||
مراجع | ||
1- ابراهیمی دینانی، غلامحسین، (1368)، معاد از دیدگاه حکیم مدرسی زنوزّی، تهران، انتشارات حکمت. 2- ابنفارس، (2008)، معجم مقیابیس الغة، بیروت، طریق المکار. 3- احمدی، احمد، (1368)، اصول و روشهای تربیت در اسلام، تهران، واحد انتشارات نقش فرهنگ دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی. 4- ارشد ریاحی، علی، اسکندری، حمیدرضا، (1389)، «مراتب تکامل نفس از دیدگاه ملاصدرا»، مجله انسانپژوهی دینی، ش24، صص137-125. 5- الهبداشتی، علی، (1389)، «تربیت فلسفی جوان (معنا، اهداف و روشها)» در مجموعه مقالات چهاردهمین همایش حکیم ملاصدرا، ایران: انتشارات حکمت اسلامی صدرا، صص64-49. 6- امام خمینی، روحالله، (1386)، اربعین (شرح چهل حدیث)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. 7- پرویزی، مهری، (1389)، «حکمت متعالیه، الگوی تربیت فلسفی» در مجموعه مقالات منتخب چهاردهمین همایش حکیم ملاصدرا، ایران: انتشارات حکمت اسلامی صدرا، صص 380-3 67. 8- جوادی آملی، عبدالله، (1375) رحیق مختوم، ج1، قم، مرکز نشر اسراء. 9- حجتی، سیدمحمدباقر، (1376)، اسلام و تعلیم و تربیت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. 10- خسرونژاد، مرتضی، قمی، محسن، شریفانی، محمد (1387)، «نظریه حرکت جوهری پیامدهای فلسفی و تربیتی»، در فصلنامه اندیشه دینی، ش22، زمستان، صص112-91. 11- رهبر، محمدتقی، رحیمیان، محمدحسین، (1386)، آیین تزکیه، قم، بوستان کتاب. 12- زکوی، علی اصغر، (1384)، «تحلیلی از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا در مسئله حدوث نفس» در فصلنامه انجمن معارف اسلامی ایران، ش2، بهار، صص147-119. 13- سجادی، سید جعفر، (1375)، فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، تهران، امیرکبیر. 14- فروغی، محمدعلی، (1388)، سیر حکمت در اروپا و حکمت سقراط و افلاطون، تهران، انتشارات هرمس. 15- کارکن بیرق، حبیب، (1389)، «تربیت فلسفی جوان امروز با تأکید بر آموزههای فلسفی حکمت متعالیه» در مجموعه مقالات منتخب چهاردهمین همایش حکیم ملاصدرا، ایران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، صص232-211. 16- ملاصدرا، (1391)، اسفار، ج1، 17- ملاصدرا، (1391)، اسفار، ج8، 18- ملکی، حسن، (1389)، تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، عابد. 19- نوروزی، رضاعلی، بابازاده، طاهره، (1389)، «پیامدهای تربیتی نفس از منظر ملاصدرا»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی اندیشه نوین دینی، ش23، صص112-91. 20- نیکزاد، محمود، (1381)، کلیات فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات کیهان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,797 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 887 |