| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,555,823 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,321 |
بررسی جامعهشناختی رفتارهای تخریبی (وندالیسم) و رابطه آن با سرمایه اجتماعی در خانواده و مدرسه در دبیرستانهای پسرانه شهر نورآباد لرستان | ||
| علوم اجتماعی | ||
| مقاله 4، دوره 8، شماره 25، شهریور 1393، صفحه 75-110 اصل مقاله (415.42 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مسعود گلچین1؛ علی حیدر حیدری2 | ||
| 1دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهران | ||
| 2کارشناس ارشد جامعهشناسی (نویسنده مسئول) | ||
| چکیده | ||
| در این مقاله رفتارهای تخریبی (وندالیسم) و رابطه آن با سرمایه اجتماعی در خانواده و مدرسه با استفاده از نظریههای سرمایة اجتماعی پاملا پکستون، جیمز کلمن، دارلن رایت و کوین فیتزپاتریک و نظریة پیوند اجتماعی هیرشی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، روش تحقیق پیمایشی و جمعیت آماری آن شامل 3014 دانشآموز پسر مقطع متوسطه شهر نورآباد (لرستان) مشغول به تحصیل در سال 89 - 1388 بوده است که بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران 340 دانشآموز از دبیرستانهای دوازدهگانه شهر به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب گردیدند. برای سنجش متغیرهای مستقل و متغیر وابسته از پرسشنامة خود ساخته بهره گرفته شد. نتایج نشان میدهد، با آن که دانشآموزان مورد مطالعه، بیشتر ساکن شهر هستند (6/70%) تا روستا (2/29%)، اکثر پدرانشان، مشاغل یدی و تحصیلاتی تا حد دیپلم دارند، مادران فاقد شغل (خانهدار) و بیسواد هستند و سطح درآمد بیشتر خانوادههای آنها پایین است؛ 1/66% پاسخگویان، طی یکسال گذشته دارای رفتار تخریبی بودهاند؛ که این میزان بیشتر از سطح چنین رفتارهای است که در سالهای اخیر در تحقیقات داخلی مشاهده شده است و در دو شاخص سرمایة اجتماعی خانوادگی و مدرسهای با نسبتی تقریبا برابر حدود 48% پاسخگویان سرمایة اجتماعی خود را زیاد و خیلیزیاد و 30% آنها سرمایه اجتماعی شان را کم و خیلیکم ارزیابی نمودهاند. میزان رابطه رفتار تخریبی با شاخص سرمایه اجتماعی در خانواده با 28/0- و با سرمایه اجتماعی در مدرسه برابر با 298/0- است. در نهایت بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیره، دو مولفه حمایت خانوادگی و مولفه احساس تعلق و دلبستگی به مدرسه 129/0 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. به این ترتیب، میتوان گفت: هر قدر سرمایة اجتماعی در خانواده و مدرسه و اکثر مؤلفههای شاخصهای مزبور بالاتر باشد، رفتارهای تخریبی دانش آموزان کمتر خواهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رفتارهای تخریبی؛ سرمایه اجتماعی در خانواده و سرمایه اجتماعی در مدرسه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |
||