| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,567,319 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,939 |
پهنهبندی خطر ناپایداریهای دامنهای در جادههای کوهستانی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی(MLP)مطالعه موردی:( تنگه دره دیز) | ||
| جغرافیای طبیعی | ||
| مقاله 2، دوره 9، شماره 33، آذر 1395، صفحه 19-35 اصل مقاله (2.01 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| شهرام روستائی1؛ فاطمه خدائی* 2 | ||
| 1استاد گروه ژئومورفولوژی دانشگاه تبریز،تبریز،ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری ژئوموفولوژی دانشگاه تبریز،تبریز،ایران | ||
| چکیده | ||
| تنگه دره دیز یکی از مخاطرهآمیزترین تنگههای استان آذربایجانشرقی، از لحاظ وقوع ناپایداریهای دامنه ای است. با توجه به انطباق این تنگهبا تنها جاده ارتباطی شهرستان مرند – جلفا، یکی از بهترین راههای نگهداری وحفظ امنیت این مسیر، شناسایی مناطق و نقاط بحرانی و به عبارتی پهنهبندی خطر وقوع ناپایداری دامنهای این تنگه است. در این راستا در ابتدا دادههای مورد نیاز جمع آوری و سپس پردازش گردیدند و سپس لایههای اطلاعاتی لازم در محیطGIS، تهیه گردیده و سپسنقشه پهنهبندی خطر ناپایداری در نرمافزار IDRISIو در محیط شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چندلایه (MLP) با ساختار 1-10-15تهیّه گردید و مناطق مستعد وقوع خطر ناپایداریهای دامنهای درمحدوده مورد مطالعه در پنج کلاس خطربسیاربالا، بالا، متوسط، پایین و بسیارپایین مشخص شد. بر طبق نتایج حاصل عواملی مانند شیب و فاصله از گسل مهمترین عوامل تاثیر گذار در وقوع ناپایداریهای دامنهای در تنگه دره دیز و در نهایت سبب ناامنی هر چه بیشتر جاده می باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پهنهبندی خطر؛ ناپایداریهای دامنهای؛ جادههای کوهستانی؛ تنگه درهدیز؛ شبکه عصبی پرسپترونچند-لایه(MLP) | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 545 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 508 |
||