تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,315 |
بررسی اسطوره شناختی جایگاه ایزدبانوان در جهان فکری- معنوی ایرانیان باستان | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 46، خرداد 1396، صفحه 175-215 اصل مقاله (670.06 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده آمنه میرخوشخو* 1؛ عبدالرحمن عالم2 | ||
1دانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
2استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
ایزدبانوان در زمره ایزدان تأثیرگذار و معنابخش در زندگی مردم روزگار باستان بودهاند. آنها نه تنها در بیشتر تمدنهای باستانی همچون یونان، بینالنهرین و... مورد توجه بودهاند، بلکه بهطور خاص، با اندیشه ایرانیان باستان ارتباط داشتهاند؛ از اینرو، درک جهان معنوی باستان بدون توجه به زنانگیِ آشکار این الهگان نارسا و ناقص خواهد بود. نگارندگان این پژوهش کوشیدهاند با بهکارگیری روش تحلیل محتوا با نظر به منابع تاریخی و اسطورهای به بررسی دوره مادرسالاری و پرستش ایزدبانوان، جایگاه زن در اسطوره خلقت، و اسطورههای مادینه اهورایی بپردازند. به نظر میرسد که پرستش ایزدبانوان از نظر تاریخی و قومشناسی همزمان با عصر مادرسالاری و یا مرکزیت گروه بر مدار مادر- زن بوده است. همزمانی این دو در زمانی پیشتر و بسیار جلوتر از عصر پدرسالاری گواهی است بر اینکه ایزدان تأثیرگذار در گذشته مؤنث بودهاند، اما به مرور، در جریان تحولات اجتماعی و تحت تأثیر انتقال قدرت از زنان- مادران به مردان- پدران از نقش آنها کاسته شده است و با عبور از عصر مادرسالاری، اهمیت معنوی و ایزدگونگی خود را نیز از دست دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطوره؛ ایران باستان؛ ایزدبانو؛ مادرسالاری؛ معنویت | ||
مراجع | ||
کتاب مقدس. اتونی، بهروز. 1390. «نقد اسطورهشناختی ژرفا بر بنیاد کهننمونه مادینه روان».فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س7. ش25. اسماعیلپور،ابوالقاسم.1387. اسطوره بیان نمادین. تهران: سروش. اوستا. 1385. تصحیح جلیل دوستخواه. 2ج. تهران: مروارید. اوشیدری، جهانگیر.۱۳۷۶. دانشنامه مزدیسنا. تهران: مرکز. باستید، روژه. 1370. دانش اساطیر. ترجمة جلال ستّاری. تهران: توس. بورلند، سی.ای. 1368. اسطورههای حیات و مرگ. ترجمة رقیه بهزادی. تهران: علمی. بهار، مهرداد.1368.«اسطوره، بیانی فلسفی با استدلال تمثیلی».مجلة ادبستان. ش2. ــــــــــ. 1362. پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: توس. حجازی، بنفشه. 1385. زن ِتاریخ. تهران: قصیدهسرا. ـــــــــــــ. 1370. زن تاریخ. تهران: شهر آب. حسنی جلیلیان، محمدرضا و همکاران. 1393. «تحلیل اسطوره دوشیزه- مادر».فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س10. ش35. خانی، شهین و امیرحسین ذکرگو. 1379. «تجلی زن ازلی در هنرهای اساطیری و دینی». هنرنامه. ش7. خردهاوستا. 1382. به کوشش دینبار فیروزگی. تهران: مؤسسه فرهنگی فروهر. دهخدا، علیاکبر. 1373. لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران. رائی،طاهره. 1388. «ما درتاریخی از فرهنگ پدر- دختر زاده شدهایم».فصلنامة سیاووشان. ش9-10. صص 191-208. رضایی راد، محمد. 1378. مبانی اندیشه خرد مزدایی. تهران: طرح نو. رید، ایولین.1389. برادرسالاری. ترجمة افشنگ مقصودی. تهران: گلآذین. ــــــــــ. 1387. مادرسالاری.ترجمة افشنگ مقصودی. تهران: گلآذین. سجّادی، علیمحمد و محمدرضا حسنی جلیلیان. 1385. «زن و هبوط».پژوهشنامة علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی. ش57. طاهری،صدرالدین. 1389.«تندیسهای ایزدبانوان باروری ایران».مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان.س8. ش2. صص 43-74 عریان، سعید. 1373. «برخی پندارهای اساطیری درباره زن». فرزانه. ش 2-3. فرنبغ دادگی. 1385. بندهش. تصحیح مهرداد بهار. چ سوم. تهران: توس. فضائلی، سودابه. 1392. «تندیسکهای ونوس در پیشاتاریخ».متن سخنرانی پانزدهمین نشست انسانشناسی و فرهنگ:الوهیت زن و تندیسکهای پیشاتاریخ. قابل دسترسی در: http://anthropology.ir. کریستینسن، آرتور. 1332. ایران در زمان ساسانیان. ترجمة رشید یاسمی. تهران: ابن سینا. گوندلین، لیک. 1385. فرهنگ اساطیری شرق باستان. ترجمة رقیه بهزادی. تهران: طهوری. گویری، سوزان. 1372. آناهیتا در اسطورههای ایرانی. تهران: جمالالحق. گیرشمن، رومن. 1368. ایران از آغاز تا اسلام. ترجمة محمد معین. تهران: علمی و فرهنگی. مرنیسی، فاطمه.1380. زنان پردهنشین و نخبگان جوشنپوش: برداشتی نوین از حقوق زن در اسلام. ترجمة ملیحه مغازهداری. تهران: نی. معین، زهرا. 1381. «بانوخدایان و بانواسطورهها».کتاب ماه هنر. صص 52- 56. معین، محمد. 1338. مزدیسنا و ادب پارسی. تهران: دانشگاه تهران. نارمن شارپ،رلف. 1346. فرمانهای شاهنشاهان هخامنشی. شیراز: شورای مرکزی جشنهای شاهنشاهی. نیبرگ، ساموئل. 1359. دینهای ایران باستان. ترجمة سیفالدین نجمآبادی.تهران: مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها. وارنر، رکس. 1384. «ایزد بانو- مادر». ترجمة ابوالقاسم اسماعیلپور.کتاب ماه هنر. صص 146- 151. هینلز، جان راسل. 1388. شناخت اساطیر ایران. ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلی.تهران: چشمه. ـــــــــــــــ. 1385. اساطیر ایران. ترجمة محمدحسین باجلان فرخی. تهران: اساطیر. یوسف الواعی، توفیق. 1381. بانوان در عرصه دعوت و تبلیغ. ترجمة نرگس پروازی. تهران: احسان. یشتها. 1347. گزارش ابراهیم پورداوود. ج1. تهران: دانشگاه تهران. ـــــــ. ۱۳۵۶. گزارش ابراهیم پورداوود. ج2. تهران: دانشگاه تهران.
English Sources
Bachofen,J.J.(1967).myth, religion and mother right, Prinsceton: Prinsceton university.
Chiled,(1960).what happened in history. Harmondsworth.Middlesex:Penguin.
Clark, Peter. (1998).Zoroastrianism: An Introduction to an Ancient Faith, 1, Sussex: Sussex Academic Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,648 |