تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,946 |
میزان تحقق اصول عملکردی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی مطالعه موردی: مجتمع ایستگاهی شهرک اکباتان | ||
آمایش محیط | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 36، خرداد 1396، صفحه 133-156 اصل مقاله (988.6 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پویان شهابیان1؛ ریحانه اسدی* 2 | ||
1(استادیار گروه شهرسازی،دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی) | ||
2(کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری، ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی) | ||
چکیده | ||
امروزه حملونقل بهعنوان یکی از مهم ترین عناصر ساختاری بر توسعه شهرها اثرگذار است که در این میان حملونقل همگانی به دلیل حجم و ظرفیت کارکردی گسترده خود میتواند در مقیاس وسیعتر عمل نماید. توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی[1](TOD) با محوریت مترو یکی از رویکردهای ویژه در این زمینه است که در شهر تهران باوجود پتانسیلهای فراوان به علت عدم شناخت اصول پیادهسازی و چارچوب عملکردی صحیح، نهتنها نتوانسته است از مزایای چنین توسعهای بهرهمند شود، بلکه مشکلات ترافیکی و اجتماعی فراوانی را نیز بر محدودههای بلافصل مجتمعهای ایستگاهی تحمیل کرده است. ایستگاه مترو شهرک اکباتان بهعنوان یک مجتمع ایستگاهی، در بخش غربی خط 4 مترو شهر تهران واقعشده است. نظر به اینکه این ایستگاه بهعنوان یکی از مجتمعهای ایستگاهی تازه احداث به شمار میآید، پژوهش حاضر با بهرهمندی از روش تحقیق توصیفی و تحلیلی و با بهرهمندی از روش تحلیلی AHP در بستر مطالعات اسنادی و کتابخانهای و برداشت میدانی و نظرات ساکنین به بررسی میزان تحقق اصول عملکردی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی در این مجتمع ایستگاهی پرداخته و پس از تحلیل امتیازات کسبشده در هر بخش، در پایان به این نتیجه میرسد که اگرچه میزان تحققپذیری اصول مطرحشده به میزان 84.4 میباشد و بهطورکلی این ایستگاه از جنبه انطباق با این اصول در شرایط مناسبی به سر میبرد، اما عوامل کاهش امتیازات در این محدوده باهدف رفع کاستیهای موجود، نیازمند بررسی، اصلاح و برنامهریزی مجدد میباشد که در این باره در پایان به ارائه چند راهکار و پیشنهاد پرداخته میشود. [1] TOD:Transit-Oriented Development | ||
کلیدواژهها | ||
اصول عملکردی؛ مترو؛ مجتمع ایستگاهی؛ شهرک اکباتان؛ TOD؛ AHP | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 642 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 842 |