تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,267 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,901 |
بهینه سازی کمک فنر الکترومغناطیسی و سیستم تعلیق خودرو با استفاده از الگوریتم زنبورعسل | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 26، خرداد 1396، صفحه 52-58 اصل مقاله (324.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
سعید یعقوبی* 1؛ علی رضا اطمینانی اصفهانی2؛ افشین قنبرزاده3 | ||
1مدرس دانشگاه | ||
2مهندس شرکت فولاد | ||
3عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
در این تحقیق، کمکفنر الکترومغناطیسی به مدل یکچهارم خودرو با دو درجه آزادی و مدل یکدوم خودرو با چهار درجه آزادی اضافه شده است. در ادامه، با استفاده از الگوریتم بهینهسازی زنبورعسل در دو مرحله، مدل شبیهسازی شده، بهینه شده است. در مرحله اول، فقط ثوابت کمکفنر الکترومغناطیسی بهینه شده و پارامترهای سیستم تعلیق ثابت فرض گردیده است. در مرحله دوم، علاوه بر ثوابت کمکفنر الکترومغناطیسی، پارامترهای سیستم تعلیق نیز مورد بهینهسازی قرار گرفته که در هر دو مرحله، مقادیر پارامترهای بهینه شده از اعمال ورودی ترکیبی شامل ده ورودی سینوسی با دامنههای مختلف و یک ورودی پله واحد بهدست آمده و در نهایت با استفاده از این مقادیر، میزان انتگرال قدر مطلق خطا نسبت به چند حالت ورودی محاسبه شده است. برای تعیین تابع هدف در بهینهسازی انجام شده از انتگرال قدر مطلق خطا استفاده شده که هدف، کمینه سازی سطح زیر نمودار (جابهجایی خودرو) میباشد. نتایج نشان داد که مقادیر تابع هدف در حالت دوم بهینهسازی نسبت به حالت اول کمتر بوده، بهگونهای که بهعنوان نمونه در اثر اعمال ورودی سینوسی با دامنه 5 مقدار این تابع برای مدل یکچهارم و یکدوم خودرو در حالت اول بهینهسازی بهترتیب برابر 293/0 و 283/0 و در حالت دوم بهینهسازی بهترتیب برابر 261/0 و 255/0 است. | ||
کلیدواژهها | ||
کمک فنر الکترومغناطیسی؛ سیستم تعلیق؛ الگوریتم زنبورعسل؛ بهینه سازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 431 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 442 |