تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,242 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
بررسی اثر بخشی آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر تمایز خویشتن و عملکرد خانواده در زوجهای شهر اصفهان | ||
علوم اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 38، آذر 1396، صفحه 119-140 اصل مقاله (380.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهناز عطایی1؛ حسن حیدری* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
2دانشیار گروه مشاوره واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف، بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر تمایز خویشتن و عملکرد خانواده در زوجهای شهر انجام پذیرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و پیش آزمون و پس از آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه زوجین مراجعه کننده به مرکز مشاوره آرامش اصفهان بوده که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 زوج انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل هر کدام 15 زوج قرار گرفته گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزشی به روش تحلیل رفتار متقابل قرار گرفتند در حالی که گروه کنترل تحت آموزش قرار نگرفتند. به هر دو گروه در شروع مطالعه و پایان مطالعه پرسشنامههای بخش تمایزخویشتن و سنجش عملکرد خانواده (FAD) داده شد و توسط آنها تکمیل گردید. در پایان مطالعه 11 زوج در گروه آزمایش و 11 زوج در گروه کنترل مطالعه را به پایان بردند. نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که آموزش تحلیل رفتار متقابل باعث بهبود عملکرد خانواده میگردد. نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش تحلیل رفتار متقابل باعث بهبود معنادار مقیاسهای حل مسأله، ارتباط، نقش، کنترل رفتار و عملکرد کلی میگردد در حالی که بر پاسخگویی عاطفی و دخالت عاطفی اثر معناداری نداشت. با توجه به نتایج بدست آمده آموزش تحلیل تراکنش میتواند به عنوان یک روش مناسب در بهبود تمایزخویشتن و عملکرد خانواده به کار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل رفتار متقابل (تحلیل تراکنشی)؛ تمایزخویشتن؛ عملکرد خانواده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 575 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |