تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,941 |
رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان | ||
روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 43، تیر 1396، صفحه 1-12 اصل مقاله (6.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید صدوقی* ؛ رینب زرجینی | ||
دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم شهرستان ساوه (220N=) شاغل به تدریس در سال تحصیلی95-94 بود. براساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، نمونهای به تعداد 136 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای هوش هیجانی شوت و همکاران (1998)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و فرسودگی شغلی مسلچ (1981) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معکوس و معناداری دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلفههای خودکارآمدی، تابآوری و ارزیابی و بیان هیجان به ترتیب بیشترین توان پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان را داشتند. نتایج تلویحاً نشان میدهد که ارتقای سطح هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی میتواند به کاهش مشکلات شغلی و در نتیجه، فرسودگی شغلی معلمان کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ فرسودگی شغلی؛ سرمایه روانشناختی؛ معلمان زن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,289 |