تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
مطالعه میزان گرایش سرپرستان خانوار مناطق دهگانه شهرداری تبریز به گردشگری و رابطه آن با متغیرهای رسانههای جمعی، سرمایه اقتصادی و سرمایه اجتماعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 10، شماره 35، شهریور 1396، صفحه 37-53 اصل مقاله (464.79 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
معصومه آفتابی1؛ محمد عباسزاده2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشآموخته کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز - ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی نقش رسانههای جمعی، سرمایه اقتصادی و سرمایه اجتماعی درگرایش به گردشگری سلامت از مهمترین اهداف این پژوهش است. در این پژوهش که به روش پیمایشی انجام شده 400 نفر از سرپرستان خانوار تبریزی ازمناطق دهگانه شهرداری تبریز با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب و با کمک ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. 31 درصد جامعه آماری این تحقیق را زنان و 69 درصد را مردان تشکیل دادهاند. نتایج نشان داد (3/53 درصد) پاسخگویان تبلیغات رسانهای را از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی برای تمایل به گردشگری میدانند. نتایج نشان میدهد، بین دو متغیر میزان رضایت از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت ارتباط معنیداری وجود دارد. بین دو متغیر سرمایه اقتصادی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد. بین متغیر سرمایه اجتماعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نشان میدهد متغیرهای مستقل سرمایه اقتصادی، استفاده از رسانههای جمعی و رضایت از رسانههای جمعی بیشترین تاثیر را بر متغیر وابسته گرایش به گردشگری سلامت دارند و دراین میان متغیر مستقل رضایت از رسانههای جمعی با 20 درصد بیشترین سهم را در تبیین گردشگری سلامت دارد و پس از آن نیز متغیر مستقل میزان استفاده از رسانههای جمعی 19 درصد متغیر وابسته گرایش به گردشگری سلامت را تبیین میکند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رسانههای جمعی؛ سرمایه اقتصادی؛ سرمایه اجتماعی و گردشگری سلامت | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعه میزان گرایش سرپرستان خانوار مناطق دهگانه شهرداری تبریز به گردشگری و رابطه آن با متغیرهای رسانههای جمعی، سرمایه اقتصادی و سرمایه اجتماعی معصومه آفتابی[1] دکتر محمد عباسزاده[2] تاریخ دریافت مقاله:19/4/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:25/11/1395 چکیده بررسی نقش رسانههای جمعی، سرمایه اقتصادی و سرمایه اجتماعی درگرایش به گردشگری سلامت از مهمترین اهداف این پژوهش است. در این پژوهش که به روش پیمایشی انجام شده 400 نفر از سرپرستان خانوار تبریزی ازمناطق دهگانه شهرداری تبریز با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب و با کمک ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. 31 درصد جامعه آماری این تحقیق را زنان و 69 درصد را مردان تشکیل دادهاند. نتایج نشان داد (3/53 درصد) پاسخگویان تبلیغات رسانهای را از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی برای تمایل به گردشگری میدانند. نتایج نشان میدهد، بین دو متغیر میزان رضایت از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت ارتباط معنیداری وجود دارد. بین دو متغیر سرمایه اقتصادی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد. بین متغیر سرمایه اجتماعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نشان میدهد متغیرهای مستقل سرمایه اقتصادی، استفاده از رسانههای جمعی و رضایت از رسانههای جمعی بیشترین تاثیر را بر متغیر وابسته گرایش به گردشگری سلامت دارند و دراین میان متغیر مستقل رضایت از رسانههای جمعی با 20 درصد بیشترین سهم را در تبیین گردشگری سلامت دارد و پس از آن نیز متغیر مستقل میزان استفاده از رسانههای جمعی 19 درصد متغیر وابسته گرایش به گردشگری سلامت را تبیین میکند. واژگان کلیدی:رسانههای جمعی، سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی و گردشگری سلامت.
بیان مسئله گردشگری به عنوان یک صنعت بدون دود هم علت و هم پیامدی در روند جهانی شدن و نیروی محرکهای در توسعه جهانی است. گردشگری امروزه به یک رکن تجارت تبدیل شده است و درآمد سرشاری برای کشورهایی که جاذبه توریستی دارند به همراه دارد. امروزه کشورهای مختلف دنیا با بهرهگیری از مواهب طبیعی، آثار باستانی، تمدن کهن یا حتی تکنولوژی جدید، شهرکهای توریستی و امکانات تفریحی، قطب گردشگری شده و هر ساله از نقاط مختلف جهان افرادی را به سوی خود فرا میخوانند تا با فروش کالا و خدمات، سیل درآمد را به سمت کشورشان جاری کنند(الوانی، 1385: 13). حال به دلیل تاثیرات چشمگیری که صنعت گردشگری بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه مناطق پذیرنده گردشگران بر جای میگذارد، توجه فراوانی به این زمینه از فعالیت میشود. صنعت گردشگری نه تنها گامی برای تقویت فرهنگهاست بلکه گامی به سوی پیشرفت و تحول اقتصادی و اجتماعی میباشد. کشورما ایران باتوجه به بهرهمند بودن از جاذبههای جهانگردی بسیار میتواند با برنامهریزی در راستای این صنعت از اقتصاد تک محصولی متکی بر نفت فاصله بگیرد (پارساییان و اعرابی، 1377: 7). فرصت پیش روی صنعت گردشگری برای دستیابی به منافع رشد، سرمایه اقتصادی و سرمایه اجتماعی به درک ماهیت صنعت گردشگری در گذشته با اتخاذ بهترین تصمیمات ممکن برای وضعیت کنونی و در نظر داشتن روندهای فکری برای آینده این صنعت بستگی دارد. مسلم است که باید برنامهها و رهنمودهای مشخصی را برای آینده صنعت گردشگری و جذب گردشگران تعریف کنیم؛ مگر این که امیدوار باشیم همه چیز به صورت اتفاقی بر وفق مراد ما به وقوع بپیوندد. به عبارت دیگر، برای پایداری صنعت گردشگری در آینده، برنامهریزی و تعیین خطمشی موثر اهمیت ویژهای دارد، خطمشیگذاران و متصدیان برنامهریزی ذینفعان باید روندهای در حال ظهور صنعت گردشگری را شناسایی کنند و اقدامات لازمی را که منجر به رشد منظم و ارتقاء کیفیت محصولات این صنعت و متعاقب آن منتفع شدن با گرایش گردشگران و جامعه محلی میشود، انجام دهند(بذرافشان، 1392: 51). در این میان عاملی مهمی در گرایش به گردشگری مورد اهمیت است آن هم امنیت گردشگران و بدیهی است که توسعه و امنیت مکمل یکدیگرند و امنیت پایدار، مرهون توسعه پایدار است و توسعه پایدار تضمین کننده امنیت ملی است. امروزه هر آن چیزی که از تعریف علمی برخوردار نبوده و قواعد منطقی بر آن حاکم نباشد شکست خورده و یا حالت رکود به خود میگیرد. این امر درصنعت گردشگری و بعد امنیت آن نیز صادق است. به طور مثال، برای امنیت در بخش ترابری و حمل و نقل، اقامتگاهها، هتلها و جاذبهها لازم است سفرسازان و سازمانهای گردشگری برای توسعه توریسم هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند که دارای اهمیت بسیار است(صیدایی، 1389: 97). امروزه در گرایش به گردشگری، رسانههای مدرن و فنآوریهای نوین، نظیر خطوط هوایی، اینترنت، رایانه و ارتباطات ماهوارهای باعث شده استکه نحوه زندگیکاری، بازی و تفریح افراد دگرگون شود. از یک سو وسایل ارتباط جمعی از طریق ابزارهایی مانند تلویزیون و اینترنت، بستر مناسبی را برای آشنایی جوامع و ملتها از یکدیگر فراهم آوردهاند و از سوی دیگر توسعه وسایل حمل و نقل و افزایش سرعت جابجایی در مناطق مختلف جهان، امکان مسافرت به مناطق گوناگون را در زمان کوتاه ایجاد کرده است. تحقیق حاضر بر این نکته تاکید دارد که رسانههای جمعی اصلیترین نقش را در توسعه و جذب گردشگری و شناساندن و معرفی جاذبههای گردشگری را بر عهده دارند و به خوبی میتوانند زمینهای مناسب برای اجرای تکمیل طرحهای گردشگری را فراهم کنند(قلیزاده، 1389: 159). در این پژوهش به بررسی میزان گرایش به گردشگری سلامت به عنوان متغیرهای وابسته با عوامل مرتبط هم چون نقش رسانههای جمعی، سرمایه اجتماعی و سرمایه اقتصادی پرداخته میشود.
اهداف تحقیق اهداف کلی - تعیین میزان گرایش سرپرستان خانوار مناطق دهگانه شهرداری تبریز به گردشگری سلامت و رابطه آن با متغیرهای رسانههای جمعی، سرمایه اقتصادی و سرمایه اجتماعی.
اهداف جزئی 1. تعیین ارتباط بین میزان استفاده از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریزی 2. تعیین ارتباط بین میزان رضایت از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریزی 3. تعیین ارتباط بین میزان سرمایه اجتماعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریزی 4. تعیین ارتباط بین میزان سرمایه اقتصادی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریزی.
فرضیههای پژوهش 1. بین میزان استفاده از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریزی رابطه وجود دارد. 2. بین میزان رضایت از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریزی رابطه وجود دارد. 3. بین سرمایه اقتصادی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز رابطه وجود دارد. 4. بین سرمایه اجتماعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز رابطه وجود دارد.
متغیرهای تحقیق (تعاریف نظری و عملیاتی) گردشگری سلامت گردشگری سلامت، هرگونه مسافرت برای ارتقا، سلامت را در بر میگیرد و به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک مینماید و همچنین گردشگری سلامت یک استراتژی ملی در راستای افزایش درآمد کشور و نیز یک بازوی امنیت است(ایزدی و ایوبیان، 1391: 2). این شکل ازگردشگری بر فعالیتها و اعمالی متمرکز استکه به سلامت فیزیکی، ذهنی، روانی و عاطفی فرد کمک میکند و نیز این نوع از گردشگری یکی از قدیمیترین اشکال گردشگری است که تمدنهای باستانی از 5000-1000 سال قبل از میلاد بسیاری از روشهای درمانی را به کار میگرفتند که امروزه در چشمههای آب گرم میتوان یافت. گردشگری سلامت و تندرستی در سالهای اخیر رشد محسوسی داشته است که تکثیر و فزونی یافتن چشمههای آب گرم، هتلهای تندرستی و مراکز آسودن بیان امر است. معتبرترین تعریف از سلامتی را سازمان جهانی بهداشتی(1948)، ارائه کرده است، سلامتی رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و نبود بیماری یا ناتوانی نیست سلامتی فراتر از نبود مریضی است، یعنی علاوهبر جسم با عواطف، تفکرات و احساسات افراد نیز ارتباط دارد. مفهوم تندرستی به این ایده حتی وسعت بیشتری میبخشد. آن دسته از گردشگرانی که مریض نیستند و نیازی به معالجه ندارند نیز تعطیلاتی را به هدف تندرستی انتخاب میکنند. تندرستی بر طبق تعریف موسسه ملی تندرستی "فرایند فعال آگاهشدن و تصمیمگیری برای داشتن زندگیای موفقتر است(رکنی و احمدپور و رضایی، 1391: 93).با توجه به انواع گردشگری و تعاریفی که در خصوص دو بعد گردشگری ارائه شد میتوان گفت فرد گردشگر، مکان و سکونت خود را بنا به پرداختن به انواع گردشگری ترک میکند و در طول مدت اقامت در مقصد بر خلاف ساکنین دائمی مشغول به کار نمیشود، بلکه به فعالیتهای متنوعی که به خاطر آن هدفی که از شهر یا کشور خود خارج شده است میپردازد. گردشگری و سفر از زمانهای دور مورد توجه انسانها بوده است و در این سفرها همیشه بعد شادابی روح و سلامتی جسم انسان مورد توجه بوده است. در حال حاضر فعالیتهای گردشگری بعد از صنعت نفت و صنعت خودروسازی سومین صنعت ارز آور جهان محسوب میشود و گردشگری سلامت به عنوان یکی از زیر شاخههای آن، مولفهای با دو جز ترکیبی مهم و اساسی است. تعاریف مختلفی برای این نوع از سفر نوشته شده که همه تعاریف مختلف را دربرمیگیرد: WTO تعریف سازمان جهانی از گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال صورت میگیرد(رکنی و همکاران، 1387: 2)و این شکل از گردشگری بر فعالیتها و اعمالی متمرکز است که به سلامت فیزیکی، ذهنی، روانی و عاطفی فرد کمک میکند.این نوع از گردشگری یکی از قدیمیترین اشکال توریسم با گردشگری است. تمدنهای باستانی از 5000-1000 سال قبل از میلاد بسیاری از روشهای درمانی را به کار میگرفتند که امروزه در چشمههای آب گرم میتوان یافت. گردشگر سلامت در سالهای اخیر رشد محسوسی داشته است که تکثیر و فزونی یافتن چشمههای آب گرم، هتلهای تندرستی و مراکز آسودن این امر است و معتبرترین تعریف از سلامتی را سازمان جهانی بهداشتی(1948)، ارائه کرده است. سلامتی، رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و نبود بیماری یا ناتوانی نیست، سلامتی فراتر از نبود مریضی است، یعنی علاوهبر جسم با عواطف، تفکرات و احساسات افراد نیز ارتباط دارد. مفهومی تندرستی به این ایده حتی وسعت بیشتری میبخشد. آن دسته از گردشگرانی که مریض نیستند و نیازی به معالجه ندارند نیز تعطیلاتی را به هدف سلامت و تندرستی انتخاب میکنند. سلامت و تندرستی بر طبق تعریف موسسه ملی تندرستی، فرایند فعال آگاهشدن و تصمیمگیری برای داشتن زندگیای موفقتر است. افزایش علاقه به تندرستی عمدتاً ریشه در زندگی در حال تغییر انسان دارد و ارتباط زیادی با معالجه یک بیمار خاص ندارد. در حقیقت طبیعت نقش مهمی در سلامت و تندرستی مردم بازی میکند از جمله کوهها، جنگلها، پارکهای طبیعی، چشمههای آب درمانی متغیر گرایش به گردشگری سلامت در این تحقیق با گویههای استفاده از چشمههای آب گرم طبیعی، رسیدن به آرامش روحی و روانی، استفاده از املاح موجود در آبهای معدنی، استفاده از تفرجگاههای ساحل دریا و ... در طیف پنج گزینهای لیکرت مورد بررسی و سنجش قرار گرفت.
رسانههای جمعی به طور کلی رسانه جمعی ابزار یا موقعیتی است که در آن پیام از فرستنده به گیرنده انتقال مییابد. ویژگی اصلی رسانهها، همهجا بودن و فراگیر بودن آنها است(اکبری، 1388: 145). مارشال مک لوهان: رسانه همان پیام است به فرمهای فنآوری شده. در واقع مک لوهان معتقد است رسانه ابزار یا امتداد ارتباطات انسانی است. رسانههای جمعی: مجموعه ابزارها، روشها و مسیرهایی که برای ایجاد ارتباط با مخاطبان انبوه به کار گرفته میشود را رسانههای جمعی میگویند و نیز رسانه جمعی رسانهای است که در زمان واحد پیامهای یکسان را برای تعداد زیادی از افراد ارسال میکند. از نظر فرهنگ اندیشه نو: سیستمها یا دستگاههای انتقال اطلاعات و یا سرگرمی از جمله رادیو، تلویزیون، فیلم، کتاب و غیره را رسانه میگویند. دراین میان رسانههای جمعی وظایفی دارند که عبارت است از: وظایف خبری و آموزشی، وظایف راهنمایی و رهبری و وظایف تفریحی و تبلیغی(معتمدنژاد، 1386: 56). دلیل استفاده از رسانه، تجربه کردن مسائلی است که از شرایط اجتماعی، فرهنگی و روانی ناشی میشود (مسائلی از قبیل جستجوی اطلاعات، تماس اجتماعی، انحراف توجه، فراگیری اجتماعی و رشد) و برای حل آنها (برآوردن نیازها) است که مخاطب دست به دامن رسانهها میشود. اگر استفاده از رسانه انتخابی نبود، نمیشد آن را ابزاری شایسته برای حل مساله به شمار آورد یا حتی آن را واجد معنایی خاص برای استفاده کننده دانست(اجلالی، 1385). استفاده از رسانهها، «فعال بودن مخاطب» است. به این معنا که مخاطب در استفاده از رسانهها به دنبال رفع نیازها و کسب رضامندی است و باور دارد انتخاب رسانه، رضامندی مورد نظرش را تامین میکند(مهدیزاده، 1389: 250). استفاده از رسانههای جمعی در این تحقیق با گویههایی مانند استفاده از تلویزیون شبکههای ملی، استفاده از ماهواره شبکههای برونمرزی، استفاده از روزنامه و مجلات، استفاده از سایت گردشگری سازمان گردشگری و استفاده از شبکههای محلی در طیف پنج گزینهای لیکرت مورد بررسی و سنجش قرار گرفت.
رضایتمندی از رسانههای جمعی رویکرد "استفاده و رضامندی"، یکی از مشهورترین نظریات ارتباط جمعی است. در این رویکرد که به مخاطبان رسانهها پرداخته میشود، تاکید میشود که انگیزه مخاطبان در مصرف محصولات رسانهای، رضامندی و ارضاء برخی از نیازهای تجربه شده آنان است؛ مصرف نیز به سمت و سوی این رضامندی جهتگیری شده است(اسولیوان و همکاران، 1385: 414-413). رویکرد استفاده و رضامندی به طور معمول با نیازهای فرد آغاز میشود. این نیازها دارای ابعاد مختلف شناختی، عاطفی، شخصی و اجتماعی هستند. بر اساس این رویکرد، انگیزهها از نیازها ناشی میشوند و جنبههای کنشی آنها را تشکیل میدهند. بنابراین به همان نسبت که رسانهها این نیازها و انگیزهها را برآورده میسازند موجبات رضایتمندی مخاطبان را فراهم میکنند. بر اساس این رویکرد زمینههای اجتماعی و روانشناختی باعث ایجاد نیازهایی میشوند که نتیجه آن انتظارات و توقع از رسانههای جمعی است و این امر موجب تنوع و گوناگونی الگوی عرضه رسانه میشود. چنانکه مخاطبان بر اساس پیش زمینههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود برای برآورده شدن نیازهایشان از محتوای گوناگون رسانهها مانند برنامههای آموزشی، اطلاع رسانی و مطالب سرگرم کننده استفاده میکنند. نظریه استفاده و رضامندی واکنشی بود به رویکرد جامعه تودهای که مخاطب رسانه را تحت تاثیر کامل منابع قدرتمند رسانهای میدانست(مک کوایل، 1994: 318). رضایت از رسانههای جمعی در این تحقیق با گویههایی مانند رسانههای جمعی موجب افزایش اطلاعات مکانهای گردشگری میشود. رسانههای جمعی در خصوص بهرهگیری مناسب و سریع از منابع مختلف اطلاعاتی و تبلیغاتی موفق هستند، اگر رسانههای جمعی نبودند خیلی از مکانهای گردشگری را نمیشناختم. رسانههای جمعی درتشویق گردشگران به دیدار از جاذبههای گردشگری تاثیر گذارند، رسانههای جمعی باعث شناخت بیشرمناطق گردشگری میشود درطیف پنج گزینهای لیکرت مورد بررسی و سنجش قرار گرفت. سرمایه اقتصادی سرمایه اقتصادی که بیدرنگ مستقیماً قابل تبدیل به پول است و شامل درآمد و بقیه انواع منابع مالی است گفته میشود. بدین طریق موقعیت افراد بر حسب حجم و نوع سرمایه آنها مشخص میشود و جایگاه آنان را ابتدا در خانواده و سپس در جامعه مشخص میسازد. سرمایه اقتصادی با ثروت مادی و همچنین قدرت پرداخت برای شکلی از سرمایه است که میتواند به کالای مادی تبدیل شود(دهقانی و اکبرزاده، 1392: 72-71). سرمایه اقتصادی در این تحقیق با گویههایی مانند میزان درآمد خانوار، میزان رضایت از محل زندگی، ارزش تقریبی مسکن و ... در طیف پنج گزینهای لیکرت مورد بررسی و سنجش قرار گرفت.
احساس امنیت اجتماعی احساس امنیت، فرآیندی روانی- اجتماعی است که صرفاً بر افراد تحمیل نمیشود، بلکه اکثر افراد جامعه بر اساس نیازها، علایق، خواستهها و توانمندیهای شخصی و روانی خود در ایجاد و از بین بردن آن نقش اساسی دارند. احساس امنیت اجتماعی به فقدانهراس از تهدید شدن یا به مخاطره افتادن ویژگیهای اساسی و ارزشهای انسانی و نبود ترس از تهدید حقوق و آزادیهای مشروع گفته میشود(ذاکری هامانه و افشانی، 1391: 97-85). برای عملیاتی کردن این گویه، نظر پاسخگویان در مورد هراس از سرقت خودرو، سرقت دارایی، به سرقت رفتن کیف پول، احساس خطر از تصادف کردن، احساس خطر از ربوده شدن توسط افراد ناشناس و هراس از امنیت محل اسکان، احساس هراس از مزاحمتهای خیابانی و ... پرسیده شد و پاسخها در طیف پنج گزینهای لیکرت مورد بررسی و سنجش قرار گرفت.
پیشنیه تحقیق - کوپر(1981)، رفتار فضایی گردشگران را درجزیره چانل مورد بررسی قرار داده است. او تفاوتهای موجود در الگوی فضایی گردشگران را بر اساس دو متغیر چرخه زندگی و موقعیت پایگاه اجتماعی- اقتصادی مطالعه کرد و دریافت که گردشگران با درآمد پایین فقط به بازدید از جاذبههایی اصلی گردشگری شهر تمایل دارند، در حالی که گردشگران با درآمد بالا از جاذبههای که کمتر مورد بازدید قرار گرفتهاند استقبال میکنند(ذالی بیگلو، 1392: 4). - کیم و همکاران(2006)، به کمک دادههای 2003-1980 رابطه علی بین گسترش گردشگری و رشد اقتصادی را در تایوان آزمون میکنند. نتایج نشان میدهد که رابطه تعادلی بلندمدت بین گردشگری و رشد اقتصادی در کشور تایوان وجود دارد و در کشور تایوان گردشگری و رشد اقتصادی یکدیگر را تقویت میکنند. - ساعی و همکاران(1389)، در مقالهای تحت عنوان "ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی ایران" به مطالعه رابطه و نوع ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی پرداختند. یافتههای تحقیق آنها نشان میدهد از نظر گردشگران فرهنگی مهمترین ابزار تبلیغاتی برای جذب گردشگر فرهنگی به ترتیب عبارت است از: بازاریابی (3/21 درصد)، اینترنت (7/19 درصد)، کتاب و مقاله از جاذبههای گردشگری فرهنگی (3/15 درصد)، ضریب همبستگی متغیر تبلیغات با میزان جذب گردشگر فرهنگی به اندازه 47 است و میان زن و مرد از لحاظ نگرش آنها به تبلیغات هیچ تفاوتی وجود ندارد. - کمالیمهاجر و بنفشه فراهانی، در تحقیقی تحت عنوان گردشگری فرهنگی راهکاری جهت توسعه گردشگری پایدار حوزه خلیج فارس با تاکید بر جزایر کیش و قشم انجام دادهاند. یافته تحقیق به دست آمده حاکی از آن است که قشم و کیش با برخورداری از پتانسیلهای نظیر موقعیت استراتژیک، وسعت، تنوع منابع، جاذبههای طبیعی اکوسیستم خاص و ژئوپارکو جنگلهای حراد مناطق تاریخی و فرهنگی میتواند با ارائه راهکارهای مناسب به عنوان جاذبههایی برای گردشگری فرهنگی در جهت به کارگیری در توسعه گردشگری پایدار استفاده شود. - حبیب و همکاران(1392)، در تحقیق به بررسی "تحلیلى بر مفهوم فرهنگ شهرى و تاثیر آن در جذب گردشگر فرهنگى" نموده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که گردشگر فرهنگى به دنبال تجاربى موثق و گردشگرى فرهنگى تحت تاثیر مولفههاى به هم پیوسته فرهنگ شهرى بوده که خود متاثر از مولفههاى فضاى شهرى مىباشند. به طور کل این مولفهها شامل مولفه کالبد (متن فرهنگى و تاریخى)، عملکرد (تنوع فعالیتها درمشارکت فرهنگى) و معانى فرهنگى درعرصه عمومى بوده که همگى در ارتباطى پیوسته و نمادین مىباشند. - عباسی در مقالهای به بررسی تاثیر رسانهها و ابزارهای تبلیغاتی استفاده شده در صنعت گردشگری و شناسایی ابزار مناسب جهت استفاده در صنعت گردشگری میپردازد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که رابطه معناداری بین ابزارهای تبلیغاتی برای جذب گردشگران وجود دارد، میتوان از پنج ابزار کتاب راهنما، تبلیغات اینترنتی، تلویزیون، بروشور و روزنامه استفاده کرد. - اکبری(1389)، درمقالهای تاثیر رسانههای تبلیغاتی، تبلیغات برجذب گردشگران و وضعیت گردشگری در شهر اصفهان را بررسی و تبیین کردند و علاوه بر آن رسانههای مناسب برای استفاده در صنعت گردشگری در این تحقیق شناسایی شد. نتایج تحقیق آنان نشان داد که ابزار تبلیغاتی استفاده شده در اصفهان برای جذب گردشگران بینالمللی تاثیرگذار نبوده است و میتوان از پنج روش کتاب راهنما تبلیغات اینترنتی، تلویزیون، بروشور و روزنامه استفاده کردکه میزان تاثیر این ابزار برای مناطق جنسیتها، سنین و تحصیلات مختلف متفاوت است. - کروبی(1388)، اثر بخشی رسانههای تبلیغاتی به روشی علمی و انتخاب رسانه تبلیغاتی اثربخش در حوزه فعالیت دفاتر جهانگردی از دیدگاه کارشناسان و بازاریابی جامعهشناسان را با توجه به الگوی AIDA شناسایی کرده است. نتایج این مطالعه نشان داد با در نظر گرفتن شاخصهای"در دسترس بودن" و "جذابیت ظاهری" روزنامه بالاترین درجه اثربخشی را داشته است و با در نظر گرفتن "شاخص تحریک به خرید اینترنت" و با توجه به شاخص "سوق دادن به خرید" ارتباط دهان به دهان اثربخشی بیشتری در مقایسه با سایر رسانههای تبلیغاتی دارد. - رسولزاده و حسنزاده(1389)، طی پژوهشی به مطالعه موردی طرقبه که یکی ازمکانهای گردشگری استان خراسان است با استفاده مدل AHPو تکمیل پرسشنامه در میان 133 گردشگر به عنوان نمونه و 10 کارشناس سازمان گردشگری خراسان رضوی در تعطیلات نوروز سال 1389 پرداخته است. نتایج نشان داد که از دیدگاه گردشگران و مسئولان روشهای تبلیغات در شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای و ارائه برنامه معرفی جاذبههای گردشگری استانهای کشور، معرفی نقاط دیدنی استان از طریق تیزر و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهرستانهای استان و معرفی جاذبههای گردشگری در ورودیهای شهر و حرم مطهر به ترتیب بالاترین درجه اهمیت را در جذب گردشگران دارند. - صدری ماهکانی(1389)، در پژوهشی با عنوان بررسی نقش بازاریابی در صنعت گردشگری شهر مشهد به این نتیجه رسیده است که ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران از طریق ایجاد سایتهای اینترنتی از دیدگاه گردشگران شهر مقدس مشهد اهمیت زیادی در جذب گردشگر داشته است. - غفوری و همکاران در مقالهای راهبردهای توسعه گردشگری رویدادها در کلان شهرها و تاثیر آن بر اقتصاد گردشگری در ایران را مورد بررسی قرار دادهاند. در این پژوهش به معرفی پتانسیلهای جذب گردشگری رویدادها و نقش آن در اقتصاد شهری در کشور پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بسیاری از کلان شهرهای کشور همچون تهران، مشهد، اصفهان و دیگر مراکز و شهرها قابلیت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری رویدادها را دارا میباشند و در برخی موارد، نیازمند بازنگری و ارائه سیاستهای مناسب در جهت رفع ضعفها و تهدیدات با استفاده از نقاط قوت و فرصتها هستند که با ارائه راهبردهای اثربخش از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گسترش صنعت توریسم در کشور گام مهمی برداشته شود. - شریفی(1390)، در تحقیقی به تدوین و ارائه الگویی در خصوص بررسی نقش سرمایه اجتماعی مناطق ساحلی دریای خزر در جذب گردشگر مناطق نموده است و یافتههای تحقیق حاکی از آن است که موید الگوی نقش سرمایه اجتماعی مفهومی پیشنهادی تحقیق است. بنابراین، سرمایه اجتماعی به طور مستقیم و همچنین تاثیر بر امنیت ذهنی و عینی بر جذب گردشگر موثر است. - غفاری و معاون(1392)، در تحقیقی با عنوان "سهم سرمایههای اجتماعی و فرهنگی درمیزان تمایل به گردشگری در دو سایت حافظیه و تخت جمشید شیراز" به نتایجی رسیدند. یافتههای این بررسی حکایت از این امر دارد که بین سرمایههای اجتماعی و فرهنگی و میزان تمایل به گردشگری و ابعاد آن رابطه وجود دارد. مجموع تاثیر مستقیم و غیر مستقیم سرمایه اجتماعی برابر با 33 درصد است و در مقایسه با سهم 29 درصدی سرمایه فرهنگی میتوان گفت که سرمایه اجتماعی سهم و تاثیر بیشتری را در میزان تمایل به گردشگری دارد.
جامعه آماری جامعه آماری در این پژوهش سرپرست خانوارهایی هستندکه در مناطق دهگانه شهرداری تبریز ساکن هستند و بر اساس تعریف مرکز آمار ایران سرپرست خانوار شناخته میشوند. بر اساس سرشماری سال 1390 و بنا بر اعلام اداره کل آمار استانداری آذربایجانشرقی 1 میلیون و 695 هزار و 306 نفر در تبریز ساکن هستند که از این تعداد 428 هزار و 836 نفر به عنوان سرپرست خانوار شناخته میشوند.
جدول شماره (1): فراوانی تعداد خانوار به تفکیک مناطق دهگانه شهرداری تبریز
حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران جمعیت آماری این تحقیق 384 نفر تعیین گردیید و برای حصول به نتیجه دقیق 24 عدد پرسشنامه بیشتر در بین جمعیت نمونه توزیع شده است که در مجموع 400 نفر سرپرست خانوار تبریزی به سوالات پرسشنامه پاسخ دادهاند.
شیوه نمونهگیری روش اجرا شده درمورد نحوه انتخاب نمونهها روش خوشهای استکه براساس نقشه مناطق شهرداری، تبریز به ده منطقه شهرداری تقسیم شده است. با توجه به اینکه کلیه مناطق دهگانه شهرداری تبریز به عنوان محیط پژوهش در نظر گرفته شده است بر همین اساس مناطق انتخاب شده به عنوان چارچوب نمونهگیری به چهار بخش جغرافیایی تقسیم شد و پرسشگر با ورود به آن بخش به صورت خوشهای یک محله را انتخاب و به نسبت جمعیتی نمونه آماری و با رعایت اصول نمونهگیری خوشهای با انتخاب تصادفی کوچههای مختلف و منازل مختلف در هر منطقه در نهایت به درب منزل واحدهای مشاهده رفته و نمونه مورد نظر خود را انتخاب و مورد سنجش قرار داده است. برای بررسی اعتبار ابزار اندازهگیری از اعتبار محتوایی و سازهای استفاده شد. برای اندازهگیری پایایی تحقیق، با توجه به اینکه سوالات در طیف لیکرت میباشند از آلفای کرونباخ استفاده شد.
جدول شماره (2): پایایی متغیرهای پژوهش
نتایج تجربی تحقیق برای دستیابی به اهداف پژوهش، پس از توزیع پرسشنامه در بین نمونه آماری نتایج نشان دادند، 124 نفر برابر با (31 درصد) را زنان و 274 نفر برابر با (69 درصد) را مردان تشکیل دادهاند که (33 درصد) آنان در رده سنی بین 30 تا40 سال، (3/32 درصد) در رده سنی 41 تا 50 سال، (3/18 درصد) در رده سنی 51 تا 60 سال، (5/8 درصد) بین 61 تا 73 سال و (8 درصد) پاسخگویان در رده سنی 20 تا 30 سال قرار دارند. بر اساس نتایج به دست آمده (8/26 درصد) پاسخگویان دارای مدرک دیپلم، (3/26 درصد) مدرک کارشناسی، (3/10 درصد) دارای تحصیلات متوسطه، (8/9 درصد) کاردانی، (8/9 درصد) تحصیلات راهنمایی، (5/9 درصد) تحصیلات ابتدایی و (8/7 درصد) پاسخگویان دارای مدرک کارشناسیارشد و بالاتر هستند. همچنین نتایج نشان دادند: (64 درصد) پاسخگویان شاغل، (5/11 درصد) بازنشسته، (11 درصد) دارای سایر مشاغل، (8/9 درصد) خانهدار و (8/3 درصد) بیکار هستند. نتایج تحقیق نشان داد (4/33 درصد) پاسخگویان میزان تقریبی مسکن مورد استفاده خود را بین 150 تا 200 میلیون (5/20 درصد) بین 50 میلیون تا 100 میلیون، (3/16 درصد) بیش از 350 میلیون، (14 درصد) بین 250 تا 300 میلیون، (5/10 درصد) بین 300 تا 350 میلیون و (5/5 درصد) پنجاه میلیون اعلام کردهاند. نتایج نشان دادند 3/48 درصد پاسخگویان با وسیله نقلیه شخصی، 14 درصد با هواپیما، 3/13 درصد با قطار، 13 درصد با اتوبوس و 5/11 درصد با تورگردشگری به سفر میروند. در خصوص کسب اطلاعات مکان گردشگری نتایج نشان دادند (45 درصد) از سرپرستان خانوارها اطلاعات گردشگری خود را از طریق دوستان و آشنایان کسب میکنند، (5/23 درصد) از طریق تلویزیون، (5/27 درصد) از طریق سایتهای گردشگری و (4 درصد) پاسخگویان از دیگر روشها اطلاعات گردشگری خود را برای مسافرت به دست میآورند. همچنین نتایج نشان دادند که (3/53 درصد) پاسخگویان تبلیغات رسانهای را از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی جذب گردشگر میدانند، (24 درصد) وب سایت گردشگری، (8/11 درصد) کتاب و بروشور، (5/5 درصد) تبلیغات روزنامهای، (3 درصد) تبلیغات رادیویی و (3/2 درصد) برگزاری نمایشگاه را از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی اعلام کردهاند. برای بررسی ادعای وجود همبستگی بین متغیرهای فرضیهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. - فرضیه اول: بین میزان استفاده از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریزی رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج نشان میدهد بین دو متغیر میزان استفاده از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت ارتباط معنیدار و مستقیم وجود دارد، یعنی هر چه قدر میزان استفاده از رسانههای جمعی بیشتر باشد به همان میزان بر گرایش به گردشگری سلامت افزوده میشود و برعکس.
جدول شماره (3):نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیر میزان استفاده از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت
- فرضیه دوم: بین میزان رضایت از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریزی رابطه معنیداری وجود دارد. یافتههای تحقیق نشان میدهد بین دو متغیر میزان رضایت از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت ارتباط معنیداری وجود دارد، یعنی هر چه قدر میزان رضایت از رسانههای جمعی بیشتر باشد به همان میزان بر گرایش به گردشگری سلامت افزوده میشود و برعکس.
جدول شماره (4):نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیر میزان رضایت از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت
- فرضیه سوم: بین سرمایه اقتصادی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج نشان میدهد بین دو متغیر سرمایه اقتصادی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد، یعنی هر چه قدر سرمایه اقتصادی افراد بالاتر باشد بر میزان تمایل به گردشگری سلامت آنها افزوده میشود و برعکس.
جدول شماره (5): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرسرمایه اقتصادی و گرایش به گردشگری سلامت
- فرضیه چهارم: بین متغیر سرمایه اجتماعی و گرایش به گردشگری سلامت سرپرستان خانوار تبریز رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد، یعنی هر چه قدر سرمایه اجتماعی افراد بالاتر باشد بر میزان تمایل آنها به گردشگری سلامت افزوده میشود و برعکس.
جدول شماره (6): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرسرمایه اجتماعی و گرایش به گردشگری سلامت
بحث و نتیجهگیری با توجه به این که یکی از فرضیات اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین میزان استفاده از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری سلامت است، بنابراین میتوان گفت توسعه گردشگری یکی از عوامل پیشرفت جامعه است و هر جامعهای که زیرساختهای گردشگری مفید و جذابیتهای منحصر به فردی از نظر زیباییهای طبیعی، توریسم، گردشگری و ... داشته باشد به رشد و توسعه کشور کمک شایانی خواهد کرد. در این میان یکی از عوامل تاثیرگذار بر گردشگری نقش رسانههاست که باعث اوج یا سقوط صنعت گردشگری در جوامع میشود و امروزه، جاذبههای فرهنگی از عوامل مهم در جذب گردشگر فرهنگی است. بنابراین ضروری به نظر میرسد که رابطه بین توسعه و تمایل به گردشگری و نقش رسانهها مورد بررسی قرار گیرد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد، رابطه مستقیم و معنیداری بین میزان استفاده از رسانه و تمایل به گردشگری سلامتوجود دارد. به طوری که در جامعه آماری این تحقیق 3/53 درصد سرپرستان خانوار مهمترین ابزارهای تبلیغاتی برای تمایل به گردشگری و جذب گردشگر را تبلیغات رسانهای میدانند به طوری که 23/5 درصد از آنها اطلاعات گردشگری خود را از طریق رسانه تلویزیون، 5/27 درصد از طریق رادیو، 26 درصد از طریق روزنامه و مجلات و 39 درصد نیز از طریق سایتهای اینترنتی کسب میکنند. همچنین یافتههای این پژوهش با پژوهش عباسی در یک راستا میباشد. نتایج حاصل از پژوهش وی نیز نشان میدهد که رابطه معناداری بین ابزارهای تبلیغاتی برای جذب گردشگران وجود دارد و میتوان از پنج ابزار: کتاب راهنما، تبلیغات اینترنتی، تلویزیون، بروشور و روزنامه استفاده کرد. همچنین نتایج تحقیقات حسنزاده(1389)، در شهرستان مشهد نیز حاکی از آن است که از دیدگاه گردشگران، روشهای تبلیغات در شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای و ارائه برنامه معرفی جاذبههای گردشگری استانهای کشور، معرفی نقاط دیدنی از طریق تیزر و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهرستانهای استان و معرفی جاذبههای گردشگری در ورودیهای شهر و حرم مطهر به ترتیب بالاترین درجه اهمیت را در جذب گردشگران دارند. در بحث گردشگری سلامت نیز ارتباط معنادار و مستقیمی بین استفاده از رسانههای جمعی و تمایل به گردشگری سلامت پرسش شوندگان وجود دارد و آنها استفاده از چشمههای آب گرم، آبهای معدنی، تفرجگاههای ساحل دریا و استفاده از جنگل و طبیعت را در امر گردشگری سلامت مهم و ضروری میدانند. یافتههای این تحقیق با نتایج پژوهشی که توسط مشیری و فتحاللهی تحت عنوان "چشمههای آب گرم، توانمندی شهر رامسر در عرصه توریسم درمانی" صورت گرفته است مطابقت دارد. چشمههای آب گرم و معدنی پدیدهای هستندکه در مناطق خاص جغرافیایی ظهور مییابند. پیچیده شدن زندگی شهری و افزایش بیماریهای ناشی از این امر عاملی بوده که از دیرباز سبب شده که شهروندان از روشهای درمانی طبیعی جهت کاهش ناراحتیهای عصبی، خستگی، دردهای عضلانی و مفاصل استفاده نمایند. یکی از این شیوهها استفاده از چشمههای آب گرم بوده و آبهای معدنی است. طی تحقیق به عمل آمده که به شیوه توصیفی پیمایشی صورت گرفته است، نظرات جامعه نمونه گردشگرانی که از این چشمهها استفاده نمودند، مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه حاصله مبین این مطلب است که پتانسیلهای فوقالعادهای در زمینه استفاده از چشمههای آب گرم شهر رامسر برای جذب گردشگران سلامت وجود دارد. یکی دیگر از فرضیات مطرح شده در این تحقیق بررسی رابطه بین سرمایه اقتصادی و گرایش به گردشگری سلامت است، میتوان گفت گردشگری پدیدهای است که میتواند برای اشتغالزایی از طریق کسب درآمد از توریست مطرح شود، چرا که توریسم بخش اعظم اقتصاد جهانی را تشکیل داده و از بزرگترین صنایع جهان میباشد. گردشگران از پتانسیل کافی برای تامین منافع اقتصادی برخوردار هستند. به نحوی که توسعه آن فواید اقتصادی بسیاری همچون اشتغالزایی، درآمد، اشاعه فرهنگ و افزایش سطح آگاهیهای اجتماعی را برای جوامع به همراه دارد. با توجه به اهمیت جذب گردشگر و ارتباط مستقیم آن با توسعه و سرمایه اقتصادی، این مسئله در چند سال اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است(راجی، 1391: 3). یافتههای این تحقیق نشان میدهد، رابطه مستقیم و معناداری بین دو متغیر سرمایه اقتصادی و گرایش به گردشگری سلامت وجود دارد و افراد هر چقدر از سرمایه اقتصادی بالاتری برخوردار باشند به همان نسبت تمایل آنها به گردشگری و ابعاد آن بیشتر میشود. یافتههای این تحقیق با پژوهشی که صفورا رمضانی طی مقاله "تجزیه و تحلیل نقش صنعت گردشگری بر اقتصاد استان اصفهان در سال 1385" بررسیکرده است مطابقت دارد. نتایج این پژوهش نشان دهنده این استکه بخش مالی دراقتصاد ایران در ارتباط با گردشگری ضعیف عمل میکند. همچنین گرچه در تخصص اولیه درآمد سهم دولت از این محل از همه بیشتر است، اما در توزیع نهایی این خانوادههاست که بیشترین سهم را به خود اختصاص میدهد که این ناشی از مبادلات حاصل از انتقالات جاری میان بخشهای نهادی جامعه است. یعنی توان و سرمایه اقتصادی خانوادهها تعیین کننده تمایل آنها به گردشگری است و اگر آنها سرمایه اقتصادی بالاتری داشته باشند، بیشتر به گردشگری و ابعاد آن روی میآروند و برعکس. یکی از سرمایههای مهم هر جامعه شهری که از مولفههای اساسی و موثر در توسعه و ثبات، پویایی و سرزندگی شهر محسوب میشود، سرمایه اجتماعی است؛ سرمایهای که زیربنای توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی یک شهر، کلان شهر و حتی یک کشور است. اهمیت این سرمایه، به میزانی است که از آن به عنوان ثروت نامرئی یک جامعه یاد میکنند. هرگونه کاهش در آن، منجر به کاهش مشارکتهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهروندان میشود و همچنین رشد آسیبها و جرائم اجتماعی، بیاعتمادی، یأس و ناامیدی و احساس محرومیت نسبی و بسیاری از ناهنجاریها نتیجه تقلیل سرمایه اجتماعی در بین شهروندان یک شهر است. غفاری و زهرا معاون(1392)، در تحقیقی با عنوان"سهم سرمایههای اجتماعی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری در دو سایت حافظیه و تخت جمشید شیراز" به نتایجی رسیدند که نتایج یافتههای آنها در راستای یافتههای تحقیق زیر است. یافتههای این بررسی حکایت از این امر دارد که بین سرمایههای اجتماعی میزان تمایل به گردشگری و ابعاد آن رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. مجموع تاثیر مستقیم و غیر مستقیم سرمایه اجتماعی برابر با 33 درصد است و در مقایسه با سهم 29 درصدی سرمایه فرهنگی میتوان گفت که سرمایه اجتماعی سهم و تاثیر بیشتری را در میزان تمایل به گردشگری دارد. "بررسی رابطه بین رونق گردشگری و سرمایه اجتماعی در مناطق ساحلی دریای خزر" نیز توسط امین بیدختی و شریفی انجام یافته است و هدف آن تدوین و ارائه الگویی در خصوص بررسی نقش سرمایه اجتماعی مناطق ساحلی دریای خزر در جذب گردشگران این مناطق است. روش این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است و جامعه آماری تحقیق را کلیه ساکنان بومی و گردشگران مناطق ساحلی دریایخزر تشکیل میدهند. یافتههای این تحقیق نیز بیانگر این استکه سرمایه اجتماعی به طورمستقیم بر امنیت ذهنی و عینی در جذب گردشگر موثر است. یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این تحقیق پرداختن به بحث امنیت اجتماعی و تمایل به گردشگری سلامت است. امروزه امنیت به عنوان مهمترین و زیربناییترین اصل در توسعه گردشگری محسوب میشود.امنیت یکی ازمهمترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب مقصد نهایی برای گردشگران است.آنها هنگام انتخاب مقصد، امنیت مسیر، میزان ایمنی محل اقامت و امنیت اقتصادی و اجتماعی را درنظر میگیرند و میتوان گفت بین تمایل به گردشگری و ثبات و توسعه امنیت رابطه تعریف شدهای وجود داشته و دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد بین دو متغیر احساس امنیت اجتماعی و گرایش به گردشگری و ابعاد آن (گردشگری سلامت و فرهنگی) در بین سرپرستان خانوار تبریز ارتباط معنیداری وجود دارد، یعنی هر چه قدر افراد احساس امنیت اجتماعی بیشتری داشته باشند، به همان میزان بر گرایش و تمایل آنها به گردشگری افزوده میشود. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت، گرایش به گردشگری تحت تاثیر عوامل متعددی است که از جمله آن میتوان به نقش رسانههای جمعی در گرایش به گردشگری سلامت نام برد. نتایج حاصل از این تحقیق نشانگر وجود رابطه معنادار و مستقیم، بین میزان استفاده از رسانههای جمعی و رضایت از رسانههای جمعی و گرایش به گردشگری است. در کنار رسانهها عواملی همچون سرمایه اجتماعی و سرمایه اقتصادی، بر گرایش به گردشگری سرپرستان خانوار تبریزی تاثیرگذار است. نتایج نشان میدهد هر چه قدر افراد از سرمایه اجتماعی و اقتصادی بیشتری برخوردار باشند گرایش آنها به گردشگری افزایش مییابد.
پیشنهادهای تحقیق 1. ایجاد و راهاندازی بانک اطلاعات گردشگری 2. آشنایی گردشگران با جاذبهها و پتانسیلهای گردشگری از طریق چاپ و نشر مقاله، کتاب، بروشور و سایتهای اینترنتی 3. آشنایی با جاذبههای طبیعی گردشگری همچون چشمههای آبگرم، کوهها و ... از طریق برگزاری کفرانسها و سمینارها 4. اعطای تسهیلات سفر 5. راهاندازی تورهای ارزان قیمت برای مسافرتهای گروهی 6. تربیت راهنمایان گردشگری 7. افزایش ضریب امنیتی راههای ارتباطی و مواصلاتی 8. تربیت پلیس راهنما 9. تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برای گردشگران 10. برگزاری هفتههای فرهنگی در استانهای مختلف برای معرفی اماکن دیدنی و توریستی 11. برگزاری نمایشگاههای خرید صنایع دستی ارزان و با صرفه در اماکن گردشگری 12. توسعه و تجهیز اماکن اقامتی، مذهبی، تفریحی و ورزشی 13. حذف تشریفات زاید و مقررات دست و پاگیر 14. تبلیغ جاذبههای گردشگری کشور 15. گسترش تورهای دستهجمعی و گروهی 16. رفع خدمات هتلداری و رستورانداری 17. جلوگیری از ارائه سلایق شخصی درزمینه تبلیغات گردشگری داخلی و بینالمللی و ارائه راهکارهای علمی بازاریابی در این زمینه 18. جلوگیری از تعداد مراکز تصمیمگیری و تقویت بیش از گذشته سازمان اصلی و متولی صنعت گردشگری 19. تربیت راهنمایان گردشگری 20. توجه به اکوسیستم (طبیعتگردی) 2. تقویت و گسترش ابعاد خاص گردشگری در ایران 22. برگزاری دورههای آموزشی رایگان در زمینه گردشگری برای عموم شهروندان و بازاریان توسعه خدمات پذیرایی و اقامتی
منابع اکبری، رضا. (1388). بررسی تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران، (نمونه: گردشگری بینالملل شهر اصفهان). جغرفیا وتوسعه. شماره 17، صص 147-145. الوانی، سیدمهدی؛ پیروخت، معصومه. (1385). فرایند مدیریت جهانگردی. دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ اول. ذاکری هامانه، راضیه؛ افشانی، سیدعلیرضا؛ عسکری ندوشن، عباس. (1391). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و میزان احساس امنیت اجتماعی در شهر یزد، مجله جامعهشناسی ایران. دوره سیزدهم، شماره 3، صص 97-85. ذالی بیگلو، محمدحسین؛ حیدری، رحیم؛ غریب خواجه، سعید. (1392). بررسی میزان احساس امنیت گردشگران در تبریز. فصلنامه دانش انتظامی آذربایجان شرقی. سال سوم، شماره 2، صص 8-2. راجی، حسین. (1391). بررسی و مطالعه در خصوص توسعه زمینههای جذب توریسم در راستای توسعه اقتصادی شهر رویان. دومین همایش ملی راهکارهای توسعه اقتصادی با محوریت برنامهریزی منطقهای. ص 3. رسولزاده، مریم؛ حسننژاد، مریم. (1391). بررسی و اولویتبندی روشهای تبلیغات موثر در جذب گردشگر در استان خراسان رضوی، (مطالعه موردی: شهر طرقبه). فصلنامه مطالعات گردشگری. دوره اول، شماره اول، ص 1. رکنی، لادن؛ احمدپور، محمدباقر؛ رضایی، مهدی. (1387). بررسی گردشگری سلامت، (در جزیره کیش بر اساس نیازسنجی درمانی کشورهای حاشیه خلیج فارس). ششمین همایش علمی فرهنگی گردشگری. صص 93-2. روحانی، حسن. (1388). درآمدی بر نظریه سرمایه فرهنگی. نشریه راهبرد.سال هجدهم، شماره 53، صص 8-6. ساعی، علی؛ نائیجی، مختار؛ رضایی، محمد. (1389). ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگری فرهنگی در ایران، (موردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان). دانشنامه علوم اجتماعی. دوره 1، شماره 4، صص 72-70. شریفی، نوید. (1391). بررسی رابطه بین رونق گردشگری و سرمایه اجتماعی در مناطق ساحلی دریای خزر. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. سال هفتم، شماره 71، ص 62. صیدانی، سید اسکندر؛ هدایتی مقدمه، زهرا. (1389). نقش امنیت در توسعه گردشگری. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. دانشگاه آزاد واحد شوشتر، سال چهارم، شماره هشتم، ص 102. طیبی، سید کمیل؛ جباری، امیر؛ بابکی، رواله. (1386). بررسی رابطه توسعه گردشگری و رشد اقتصادی ایران. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، ویژه اقتصاد. سال هفتم، شماره 26، ص 93. عباسی، سمیرا. (1391). تحلیل اثر تبلیغات بر گردشگری و بررسی ابزار تبلیغات موثر بر جذب گردشگران. نشریه بازاریابی تبلیغات. ص 2. غفاری، رامین. (1386). گردشگری و توسعه پایدار شهری. دوره شانزدهم، شماره 63، ص20. فتحاللهی، فرشته. (1389). چشمههای آب گرم، توانمندی شهر رامسر در عرصه توریسم درمانی. فصلنامه علمی و پژوهشی. شماره 4، ص 15. کمالی مهاجر، مرضیه؛ فراخانی، بنفشه. (؟). گردشگری فرهنگی راهکاری جهت توسعه گردشگری پایدار حوزه خلیج فارس، با تاکید بر جزایر کیش و قشم. دومین همایش گردشگری و طبیعتگردی ایران زمین. هزارجریبی، جعفر. (1390).احساس امنیت اجتماعی از منظر توسعه گردشگری. مجله جغرافیا و برنامهریزی محیطی. شماره 22، ص 131. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اکبری، رضا. (1388). بررسی تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران، (نمونه: گردشگری بینالملل شهر اصفهان). جغرفیا وتوسعه. شماره 17، صص 147-145. الوانی، سیدمهدی؛ پیروخت، معصومه. (1385). فرایند مدیریت جهانگردی. دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ اول. ذاکری هامانه، راضیه؛ افشانی، سیدعلیرضا؛ عسکری ندوشن، عباس. (1391). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و میزان احساس امنیت اجتماعی در شهر یزد، مجله جامعهشناسی ایران. دوره سیزدهم، شماره 3، صص 97-85. ذالی بیگلو، محمدحسین؛ حیدری، رحیم؛ غریب خواجه، سعید. (1392). بررسی میزان احساس امنیت گردشگران در تبریز. فصلنامه دانش انتظامی آذربایجان شرقی. سال سوم، شماره 2، صص 8-2. راجی، حسین. (1391). بررسی و مطالعه در خصوص توسعه زمینههای جذب توریسم در راستای توسعه اقتصادی شهر رویان. دومین همایش ملی راهکارهای توسعه اقتصادی با محوریت برنامهریزی منطقهای. ص 3. رسولزاده، مریم؛ حسننژاد، مریم. (1391). بررسی و اولویتبندی روشهای تبلیغات موثر در جذب گردشگر در استان خراسان رضوی، (مطالعه موردی: شهر طرقبه). فصلنامه مطالعات گردشگری. دوره اول، شماره اول، ص 1. رکنی، لادن؛ احمدپور، محمدباقر؛ رضایی، مهدی. (1387). بررسی گردشگری سلامت، (در جزیره کیش بر اساس نیازسنجی درمانی کشورهای حاشیه خلیج فارس). ششمین همایش علمی فرهنگی گردشگری. صص 93-2. روحانی، حسن. (1388). درآمدی بر نظریه سرمایه فرهنگی. نشریه راهبرد.سال هجدهم، شماره 53، صص 8-6. ساعی، علی؛ نائیجی، مختار؛ رضایی، محمد. (1389). ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگری فرهنگی در ایران، (موردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان). دانشنامه علوم اجتماعی. دوره 1، شماره 4، صص 72-70. شریفی، نوید. (1391). بررسی رابطه بین رونق گردشگری و سرمایه اجتماعی در مناطق ساحلی دریای خزر. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. سال هفتم، شماره 71، ص 62. صیدانی، سید اسکندر؛ هدایتی مقدمه، زهرا. (1389). نقش امنیت در توسعه گردشگری. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. دانشگاه آزاد واحد شوشتر، سال چهارم، شماره هشتم، ص 102. طیبی، سید کمیل؛ جباری، امیر؛ بابکی، رواله. (1386). بررسی رابطه توسعه گردشگری و رشد اقتصادی ایران. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، ویژه اقتصاد. سال هفتم، شماره 26، ص 93. عباسی، سمیرا. (1391). تحلیل اثر تبلیغات بر گردشگری و بررسی ابزار تبلیغات موثر بر جذب گردشگران. نشریه بازاریابی تبلیغات. ص 2. غفاری، رامین. (1386). گردشگری و توسعه پایدار شهری. دوره شانزدهم، شماره 63، ص20. فتحاللهی، فرشته. (1389). چشمههای آب گرم، توانمندی شهر رامسر در عرصه توریسم درمانی. فصلنامه علمی و پژوهشی. شماره 4، ص 15. کمالی مهاجر، مرضیه؛ فراخانی، بنفشه. (؟). گردشگری فرهنگی راهکاری جهت توسعه گردشگری پایدار حوزه خلیج فارس، با تاکید بر جزایر کیش و قشم. دومین همایش گردشگری و طبیعتگردی ایران زمین. هزارجریبی، جعفر. (1390).احساس امنیت اجتماعی از منظر توسعه گردشگری. مجله جغرافیا و برنامهریزی محیطی. شماره 22، ص 131. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 785 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 219 |