تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,318 |
مطالعه رابطه تکنولوژی ارتباطی با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 8، دوره 10، شماره 35، شهریور 1396، صفحه 125-139 اصل مقاله (639.22 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رضا عیدیزاده1؛ حاجی محمد احمدی بلوطکی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناسارشد ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تهران- ایران (نویسنده مسئول). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر نوع آن توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران که تعداد آنها 960 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران تعداد 274 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار سنجش دو پرسشنامه استاندارد 70 سوالی سبک زندگی LSQ و پرسشنامه 20 سوالی محقق ساخته شبکههای اجتماعی مجازی میباشدکه بر اساس مقیاس 5 گزینهای لیکرت تهیه و تنظیم گردیده است. اعتبار پرسشنامهها توسط اساتید و کارشناسان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 81/0 به دست آمده است. نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با سبک زندگی و تمامی ابعاد آن رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام کیفیت همه ابعاد سبکزندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران کاهش مییابد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شبکههای اجتماعی مجازی؛ واتسآپ؛ تلگرام؛ سبک زندگی و دانشجویان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعه رابطه تکنولوژی ارتباطی با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رضا عیدیزاده[1] دکتر حاجی محمد احمدی بلوطکی[2] تاریخ دریافت مقاله:13/9/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:25/1/1396 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر نوع آن توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران که تعداد آنها 960 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران تعداد 274 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار سنجش دو پرسشنامه استاندارد 70 سوالی سبک زندگی LSQ و پرسشنامه 20 سوالی محقق ساخته شبکههای اجتماعی مجازی میباشدکه بر اساس مقیاس 5 گزینهای لیکرت تهیه و تنظیم گردیده است. اعتبار پرسشنامهها توسط اساتید و کارشناسان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 81/0 به دست آمده است. نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با سبک زندگی و تمامی ابعاد آن رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام کیفیت همه ابعاد سبکزندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران کاهش مییابد. واژگان کلیدی:شبکههای اجتماعی مجازی، واتسآپ، تلگرام، سبک زندگی و دانشجویان.
مقدمه امروزه، گسترش فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، بر ابعاد مختلف زندگی بشر (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی) تاثیر گذاشته است. با کمرنگ شدن اهمیت زمان و مکان و بینیازی به مکان مشترک برای برقرار ارتباط، افراد به شکل بسیار آسانتری میتوانند در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این شکل جدید برقراری ارتباط موجب تحول در فرهنگ و هویت جوامع میشود(نورمحمدی، 1388)، و از طرفی هدف مشترک توسعه در سطوح محلی، ملی و بینالمللی بهبود کیفیت زندگی است و آینده زندگی بشر بر درک عواملی متکی خواهد بود که بر کیفیت زندگی انسان تاثیرگذار هستند. بخشی از این عوامل مربوط به کیفیت روابط ما با سایرین، گروهها و نهادهای رسمی و غیررسمی میشود(خوشفر و همکاران، 1392: 152). مفهومشیوهیاسبکزندگیدرزندگی اجتماعیامروزین معناییخاصبهخود میگیرد.هرچهنفوذ وکشش صنعتکمترمیشودو هر چهزندگیروزمرهبیشتربرحسبتاثیراتمتقابل عوامل محلیوجهانیبازسازی میشود،افرادبیشترناچارمیشوندسبکزندگیخود راازمیان گزینههای مختلفانتخابکنند.البتهعوامل استاندارد کنندههم،به ویژهازطریقکالاییکردن بیشترتولیدات اجتماعی،نقش خاصخودرادارند؛چرا کهفرایندهایتولیدوتوزیعسرمایهداری درواقعمولفههای هستههاینهادهایمدرنیتهراتشکیلمیدهند. با این وصف،به دلیل باز بودنزندگیاجتماعیامروزینو همچنینبه علتتکثرزمینههایعملوتنوع مراجع انتخاب،سبکزندگیبیش ازپیشدرساختهویت شخصیوفعالیتروزمرهاهمیتیافته است(گیدنز، 1383). باورودبهعصراطلاعاتوجامعهشبکهای،ما دربیشترحوزههاشاهدتحولاتتکنولوژیکیگوناگونهستیم. اینترنتبهمثابه «رسانه جدید»ویکیاز مهمتریندستاوردهایانقلابارتباطات،از محدودیتهایالگوهای چاپوپخشدرارتباطاتفراتررفته است.ازجمله پدیدههایجدیدکهبراثرادغامفنآوریهایمختلف ارتباطیدرسالهایاخیرشکل گرفته،شبکههایاجتماعیمجازیاست.این شبکههاباعضوگیریهای رایگان ازکاربرانتوانستهانددر جریانسازیهایمختلفنقشیاساسیبرعهدهداشتهباشند.دو نمونه از مهمترین اینشبکههاواتسآپ و تلگرام هستند. شبکههای که توانستند درسالهایاخیرمحبوبیتزیادی کسب کنند و این محبوبیت همچنان رو به افزایشاست،بهطوریکه در سراسر جهان بیش ازصدهامیلیونکاربردارند و بخش عمدهای از زندگی دانشجویان را به خود اختصاص میدهند. جدیدترین آمار از وضعیت دسترسی به فنآوری اطلاعات و ارتباطات در ایران نشان میدهد که بر اساس نشانگرهای فنآوری اطلاعات و نیز با توجه به گزارش مرکز آمار ایران، هم اکنون 3۵ میلیون و ۱۷ هزار و ۸۵۰ نفر کاربر اینترنت در ایران هستند. نسبت خانوار با دسترسی به اینترنت در این بررسیها 73/44 درصد و ضریب نفوذ اینترنت نیز در ایران 39/35 درصد اعلام شده است. در همین حال نسبت خانوارهای دارای دسترسی به رایانه در ایران 52/47 درصد اعلام شد (خبرگزاری مهر، 1394). جالب است بدانید بر اساس آمار حدود 20 میلیون ایرانی کاربر تلگرام هستند (روزنامه ابتکار، 1394). در رابطه با شبکه اجتماعی واتسآپ نیز باید گفت که این نرمافزار در سال 1393 به قیمت 19 میلیارد دلار توسط شرکت فیسبوک خریداری شد و توانست از آن زمان تاکنون به مقدار قابل توجهی تعداد کاربران خود را افزایش دهد. فیسبوک اعلام کرده است که واتسآپ با 900 میلیون نفر کاربر فعال توانسته نرمافزار پیامرسان اصلی فیسبوک با 700 میلون نفر کاربر را پشت سر بگذارد و به یکی از بزرگترین پیامرسانهای جهان تبدیل شود(سایت تابناک، 1394). برآورد دقیقی از تعداد کاربران واتسآپ در کشور ما وجود ندارد ولی بعضی از وب سایتهای غیر موثق تعداد کاربران واتسآپ در ایران را 21 میلیون نفر تخمین زدهاند(سایت سامانه شارژ واتسآپ، 1394). شبکههای اجتماعی مجازی با توجه به کارکردهای متنوعشان برای ترویج سبک زندگی مبتنی بر اینترنت، مورد استقبال قرار گرفتهاند. در این رسانه اجتماعی نوین، رسانه دیگر مالک مخاطبان نیست، محدویت زمان و مکان وجود ندارد، متن، صوت و تصویر در دسترس همگان قرار گرفته است و برقراری ارتباط میتواند با کارهای روزانه عجین شود. در این میان جوانان بیش از همه، این رسانه اجتماعی را در زندگی خود به کار گرفتهاند(امیرپور و گریوانی، 1393). زندگی امروزی زندگی دیجیتال است. همه چیز دیجیتال شده، سبک زندگی دیجیتال، زندگی و آیین زندگی در فرآیند دیجیتالی شدن است، زندگی در عصر دیجیتال با مولفههای دیجیتال، فنآوری دیجیتال با رسانههای دیجیتال و در ادامه در تعریف شبکههای اجتماعی مجازی باید گفت: شبکههایی هستند که در آن انتشار محتوا به کمک ابزارهای دیجیتال اتفاق میافتد مانند اینترنت، نرمافزارها و تلفن همراه. جوانان به خاطر داشتن روحیّه تنوعطلبی، خلاقیت، گرایش به برقراری ارتباط با دیگران، حس کنجکاوی و علاقه به داشتن زندگی متفاوت به عضویت در شبکههای اجتماعی گرایش بیشتری دارند. آنها در این شبکهها با توجه به محدودیتهای اجتماعی که در جامعه ایران وجود دارد به تبادل اطلاعات، کسب خبر و دوستیابی میپردازند. شبکههای اجتماعی فینفسه ابزاری برای بیهویتی نیستند، ولی اگر جوانان آگاه نباشند و از کارکردهای نادرست این رسانه اجتماعی اطلاع نداشته باشند، این ابزار تبدیل به تهدیدی جدی برای جوانان و جامعه خواهد شد. شبکههای اجتماعی مثل شمشیر دو لبهاند، اگر از آنها درست استفاده نشود، بیشترین آسیب را به کاربران خواهند رساند، بنابراین به جای منع جوانان به استفاده از این رسانههای اجتماعی بهتر است آنها را از فرصتها و تهدیدهای این رسانه اجتماعی آگاه کرد(همان). هدف این پژوهش، بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی دانشجویان و ابعاد آن است. سوال اصلی تحقیق بدین صورت ارائه میشود که آیا بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد؟
اهداف تحقیق هدف کلی - تعیین رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.
هدفهای جزیی 1. تعیین رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت معنوی رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران 2. تعیین رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت اجتماعی رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران 3. تعیین رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد اجتناب از داروها، مواد مخدر و الکل رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران 4. تعیین رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد پیشگیری از حوادث رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران 5. تعیین رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت محیطی رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.
پیشینه پژوهش ایمان و شیردل(1393)، پژوهشی با هدف بررسی تاثیر کیفیت شبکه اجتماعی بر عاطفه اجتماعی جوانان شهر کرمان انجام دادند. نتایج این بررسی نشان داد که بین انتظارات اجتماعی، احساس عدالت اجتماعی و اعتماد اجتماعی به عنوان مشخصههای کیفیت شبکه اجتماعی با عاطفه اجتماعی رابطه مثبت و بین سنین مختلف واقع در گروه سنی جوانان (35-19 سال) با عاطفه اجتماعی رابطه منفی و معنادار تایید گردید. نتایج همچنین مشخص میکند که متغیرهای مستقل اعتماد اجتماعی، انتظارات اجتماعی و میزان تحصیلات 45 درصد از تعییرات متغیر وابسته (عاطفه اجتماعی) تبیین نمودهاند. مرادی و همکاران(1393)، در پژوهش با عنوان انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی به این نتیجه رسیدند که مهمترین دلیل جذب مخاطب به شبکههای اجتماعی خود افشاگری است و بعد از آن بهبود وضعیت فردی، غوطهور شدن در رسانه، جستجوی اطلاعات، وقتگذرانی، حفظ روابط و سرگرمی از انگیزههای عضویت در شبکههای اجتماعی به شمار میآید. یافتههای پژوهش عدلیپور(1391)، در پایاننامه کارشناسیارشد (که به بررسی تاثیرات و پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی برهویت اجتماعی جوانان پرداخته) خود حاکی از آن است که شبکههای اجتماعی مجازی به عنوان یک پدیده نوظهور هم دارای آثار مثبت و هم آثار منفی میباشند. آثار منفی آن شامل: تکهپاره گشتن سریع جوامع، دگرگونی مفاهیم مکان، زمان، فضا و منابع فرهنگی، به چالش کشیده شدن هویتهای اصیل و سنتی، رواج هویتهای سیّال و ناپایدار، گمنامی و ناشناس ماندن و سرقت هویت است. علیرغم این نکات منفی که این پدیده به همراه دارد نمیتوان از آثار مثبت آن نیز غافل ماند. افزایش منابع هویتی و آزادی عمل افراد برای کسب منابع مورد نیاز، رهایی و آزادی افراد از چنگال عوامل و متولیان فرافردی هویتسازی، فراهم آمدن واقعیت بهگونهای مجازی و غیره از آثارمثبت این پدیده هستند که اگر از آنها استفاده درستی به عمل آید، باعث رشد و پویایی هویت اجتماعی در میان افراد جامعه خواهد گشت. پارک(2005)، به بررسی رابطه بین فعالیتهای ورزشی غیرحرفهای و سبک زندگی زنان جوان در اولسان پرداخت. نتایج نشان داد که بین نوع فعالیتهای ورزشی غیرحرفهای زنان و سبک زندگی آنان رابطه معنیداری وجود دارد، به طوری که در افراد دارای سبک زندگی بالاتر، مدت زمان و تعداد دفعات ورزش در هفته افزایش مییابد. وی بیان کردکه زنان به انجام فعالیتهای ورزشی با شدت کمتر، علاقه بیشتری نشان میدهند چرا که این گونه فعالیتها در واقع باعث خودشناسی مثبت، مدیریت سلامت و رضایت از کیفیت زندگی در آنان میشود(پارک[3]، 2005). مطالعات اخیر نشان دادهاند که بیش از 95 درصد از دانشجویان مقطعکارشناسی در انگلیس به طور مداوم از سایتهای شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. دانشجویان تحت مطالعه ادعا کردند که پیش از ثبت نام در دانشگاه به فیسبوک پیوسته بودند، زیرا فیسبوک را ابزاری برای پیدا کردن دوستان جدید در دانشگاه میدانستند؛ ضمن این که میتوانستند با دوستان قبلی و اعضای خانواده خود همچنان در تماس باشند. از طرف دیگر، این دانشجویان تصور میکردند که فیسبوک اغلب برای دلایل اجتماعیاش مورد استفاده قرار میگیرد نه برای اهداف آموزش رسمی؛ اگرچه گاهی اوقات از آن به طور غیررسمی برای مقاصد آموزشی نیز استفاده میشود ولی مراقبتها در خصوص فیسبوک باید نسبت به مزایای آن بیشتر در نظر گرفته شود(مادج، 2009). باورز[4](2004)، بیان میکند عواطف اجتماعی قوی مثل محبت و نفرت، غرور و شرم، شادی و غم که همه بخشی از وجود انسان است، در شبکه اجتماعی شکل میگیرد(باورز، 2004؛ به نقل از کومارو و دیگران[5]، 2008). اسمیت[6](2009)، نیز اینگونه توصیف میکند که کیفیت تماس اجتماعی افراد با هم درون شبکه اجتماعی موجب بروز عواطف اجتماعی مختلف در آنها میشود. به طور نمونه افرادی که طلاق میگیرند و یا افرادی که از گروه دلخواه خود اخراج میشوند، به علت بروز مشکلاتی در کیفیت شبکه اجتماعی و از دست دادن روابطی که دوست دارند، معمولاً اندوه را تجربه میکنند(اسمیت، 2009).
فرضیه اصلی - بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
فرضیههای فرعی 1. بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت معنوی رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد. 2. بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت اجتماعی رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد. 3. بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد اجتناب از داروها، موادمخدر و الکل رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد. 4. بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد پیشگیری از حوادث رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد. 5. بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت محیطی رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
روش پژوهش روش پژوهش انتخاب شده در این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر نوع آن توصیفی-پیمایشی میباشد.
جامعه آماری و حجم نمونه جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانکه تعداد آنها 960 نفر استکه 603 نفر آنها دانشجوی کارشناسیارشد و 357 نفر دانشجوی دکتری هستند(دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، 1394). حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران تعداد 274 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. روش نمونهگیری در این تحقیق روش نمونهگیری تصادفی ساده است.
روشها و ابزار گردآوری دادهها ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد سبک زندگی LSQ و پرسشنامه محقق ساخته شبکههای اجتماعی مجازی میباشد. پرسشنامه سبکه زندگی LSQ این پرسشنامه دارای 70 سوال بوده و هدف آن ارزیابی ابعاد مختلف سبکهای زندگی (سلامت جسمانی، ورزش و تندرستی، کنترل وزن و تغذیه، پیشگیری از بیماریها، سلامت روانشناختی، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، اجتناب از داروها و مواد مخدر، پیشگیری از حوادث و سلامت محیطی) است. طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت بوده است.
اعتبار و پایایی در پژوهش لعلی و همکاران(1391) با استفاده از آزمون تحلیل عاملی روایی سازه پرسشنامه سبک زندگی را به منزله ابزاری چند بعدی برای ارزیابی و اندازهگیری سبک زندگی مورد تایید قرار دادند. همچنین پایایی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با استفاده از روش اندازهگیری آلفای کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر (0) به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک (1+) به معنای پایایی کامل قرار میگیرد و هر چه مقدار به دست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر میشود. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)در جدول زیر ارائه شده است: جدول شماره (1): مقدار آلفای کرونباخ در پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)
پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجازی این پرسشنامه محققساخته میباشد و مشتمل بر20 گویه استکه برمبنای طیف پنجگزینهای لیکرت تهیه شده است. روایی محتوایی این پرسشنامه به تایید کارشناسان و متخصصان رسیده است و پایایی آن بر روی نمونه 30 نفری از دانشجویان 81/0 است که نشان از پایایی پرسشنامه دارد. تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش شبکههای اجتماعی مجموعهای از پایگاهها استکه به کاربران امکان میدهد تا علاقهمندیها، افکار و فعالیتهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؛ به عبارت دیگر، شبکههای اجتماعی پایگاههایی هستند که با استفاده از کی موتور جستجوگر و افزودن امکاناتی مانند: چت، پیامرسانی الکترونیک، انتقال تصویر و صدا و ...، امکان ارتباط بیشتر کاربران را در قالب شبکهای از روابط فردی و گروهی فراهم میآورند. فیسبوک، توییتر، یتوب و پادکست، از جمله شبکههای اجتماعی مجازی هستند(جهانگیری، 1390). به بیان دیگر شبکه اجتماعی واژهای است که برای نامیدن گروهی از افراد که در میان خود دارای ارتباطات وسیعتر و مستمر هستند و یک حلقه منسجم ارتباطاتی را تشکیل میدهند به کار میرود، اما این واژه امروزه عمدتاً برای نامیدن پایگاههای اینترنتی به کار میرود که افراد با عضویت در آن امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آنها، به اشتراکگذاری تولیدات متنی، صوتی و تصویری و نیز تشکیل گروههایی براساس علایق مشترک با برخی از دیگر اعضای پایگاه را پیدا میکنند(صدیق بنای، 1387). تعریف عملیاتی این متغیر عبارت است از نمرهای که پاسخگویان از پرسشنامه 20 سوالی محقق ساخته شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام کسب میکنند.
تلگرام تلگرام یک برنامه پیام رسان است که تمرکزش را روی سرعت انتقال پیام و امنیت گذاشته است. این برنامه بسیار ساده و استفاده از آن رایگان است. با تلگرام شما میتوانید عکس، ویدئو، متن و هر نوع فایلی را ارسال کنید. این برنامه به شما اجازه میدهد تا گروههایی با ظرفیت حداکثر 200 نفر ایجاد کنید. شما میتوانید شماره تلفن خود را بنویسید یا افراد را با نام کاربری جستوجو کنید. به عبارت دیگر تلگرام ترکیبی از پیام کوتاه و ایمیل است(وبسایت فایندز، 1394).
واتسآپ یک برنامه پیام رسانی فوری برای تلفنهای هوشمند است. این برنامه توسط شرکت سهامی واتسآپ ساخته شده است. موسس شرکت و سازنده این برنامه جن کوم است. پیامرسان واتسآپ سامانهای نرمافزاری برای گوشیهای هوشمند اندروید، آیفون، نوکیا و بلکبری است. این پیامرسان از ارتباط دیتا و یا وایفای برای فرستادن پیام استفاده میکند(دانشنامه آزاد ویکیپدیا، 1394).
سبک زندگی سبک زندگی، اصطلاحی استکه در فرهنگ سنتی چندان کاربرد ندارد، چون ملازم با نوعی انتخاب از میان تعداد کثیری از امکانهای موجود است و در عمل نه فقط از نسل گذشته «تحویل» گرفته نمیشود، بلکه «پذیرفته» میشود(زارع و فلاح، 1391). سبک زندگی عبارت است از: طیف رفتاریای که اصلی انسجامبخش بر آن حاکم است، عرصهای از زندگی را تحت پوشش دارد و در میان گروهی از افراد جامعه قابل مشاهده است اما الزاماً برای همگان قابل تشخیص نیست(فاضلی، 1382). تعریف عملیاتی این متغیر عبارت است از نمرهایکه پاسخگویان از پرسشنامه استاندارد سبک زندگی LSQ مشتمل برابعاد مختلف سبکهای زندگی (سلامت جسمانی، ورزش و تندرستی، کنترلوزن و تغذیه، پیشگیری از بیماریها، سلامت روانشناختی، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، اجتناب از داروها و موادمخدر، پیشگیری از حوادث و سلامت محیطی) کسب میکنند.
بعد سلامت جسمانی عبارت از نمرهای است که پاسخگویان به واسطه پاسخگویی به سوالهای 1 تا 8 پرسشنامه سبک زندگی LSQ به دست میآورد.
بعد ورزش و تندرستی عبارت از نمرهای است که پاسخگویان به واسطه پاسخگویی به سوالهای 9 تا 15 پرسشنامه سبک زندگی LSQ به دست میآورد.
بعد کنترل و تغذیه عبارت از نمرهای است که پاسخگویان به واسطه پاسخگویی به سوالهای 16 تا 22 پرسشنامه سبک زندگی LSQ به دست میآورد.
بعد پیشگیری از بیماریها عبارت از نمرهای است که پاسخگویان به واسطه پاسخگویی به سوالهای 23 تا 29 پرسشنامه سبک زندگی LSQ به دست میآورد.
تحلیل دادهها به منظور بررسی نرمال بودن توزیع دادههای مربوط به متغیرهای تحقیق از آزمون کولموگرف اسمیرنف نتایج حاصل از آزمون نشان داد که توزیع دادههای مربوط به متغیرها نرمال است. - فرضیه اول: بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت معنوی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد؟
جدول شماره (2): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت معنوی
بر اساس نتایج جدول فوق همانطور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 05/0 (004/0sig=) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت معنوی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (174/0-=r) میتوان گفتکه رابطه معکوس و معنیدار باشدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام سلامت معنوی دانشجویان کاهش مییابد. - فرضیه دوم: بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت اجتماعی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
جدول شماره (3): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت اجتماعی
بر اساس نتایج جدول فوق همانطور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 05/0 (034/0sig=) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت اجتماعی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدارضریب همبستگی (128/0-=r) میتوان گفتکه رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام سلامت اجتماعی دانشجویان کاهش مییابد. - فرضیه سوم: بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد اجتناب از داروها و مخدرها در دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد. جدول شماره (4): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با بعد اجتناب از داروها
بر اساس نتایج جدول فوق همانطور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 05/0 (001/0sig=) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد اجتناب از داروها در دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدارضریب همبستگی (202/0-=r) میتوان گفتکه رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام اجتناب از داروها و مخدرها در دانشجویان کاهش مییابد. - فرضیه چهارم: بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد پیشگیری از حوادث دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
جدول شماره (5): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با بعد پیشگیری از حوادث
بر اساس نتایج جدول فوق همانطور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 05/0 (026/0sig=) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد پیشگیری از حوادث دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (135/0-=r) میتوان گفت که رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام پیشگیری از حوادث در دانشجویان کاهش مییابد. - فرضیه پنجم: بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت محیطی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
جدول شماره (6): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت محیطی
بر اساس نتایج جدول فوق همانطور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 05/0 (011/0sig=) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت محیطی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدارضریب همبستگی (0154/0-=r) میتوان گفتکه رابطه معکوس و معنیدار باشدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام سلامت محیطی دانشجویان کاهش مییابد. در رابطه فرضیه اول مبنی بر این که "بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت اجتماعی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران چه رابطهای وجود دارد؟" نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت اجتماعی دانشجویان رشته- های علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (128/0-=r) میتوان گفتکه رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر باافزایش میزان استفاده ازشبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام سلامت اجتماعی دانشجویان کاهش مییابد. در خصوص فرضیه دوم مبنی بر این که "بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد اجتناب از داروها دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران چه رابطهای وجود دارد؟" نتایج حاصل ازضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد اجتناب از داروها در دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (202/0-=r) میتوان گفت که رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام اجتناب از داروها و مخدرها در دانشجویان کاهش مییابد. در رابطه فرضیه فرعی سوم مبنی بر این که "بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد پیشگیری از حوادث دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران چه رابطهای وجود دارد؟" نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد پیشگیری از حوادث دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (135/0-=r) میتوان گفت که رابطه معکوس و معنیدار باشدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر باافزایش میزان استفاده ازشبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام پیشگیری از حوادث در دانشجویان کاهش مییابد. در خصوص فرضیه فرعی چهارم مبنی بر این که "بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت محیطی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران چه رابطهای وجود دارد؟" نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت محیطی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (154/0-=r) میتوان گفت که رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتسآپ و تلگرام سلامت محیطی دانشجویان کاهش مییابد.
بحث و نتیجهگیری شبکههای اجتماعی مجازی محیط مساعدی را برای مشارکت افراد در جامعه مجازی، برقراری روابط نمادین و کشف مجدد خود و باز تعریف هویتهای دینی، اجتماعی، سیاسی و ... فارغ از محدودیتها و عوامل سرکوبکننده از طریق تعاملات مجازی و نمادین فراهم میکنند و در این بین قشر جوانان و بهویژه دانشجویان این شبکهها را به عنوان محبوبترین سرگرمی خود تلقی میکنند، میزان استفاده از این شبکهها قطعاً در زندگی واقعی تاثیرگذار است و سبک زندگی دانشجویان تحتتاثیر این شبکهها دچار چالش میشود. هدف اصلی اینتحقیق بررسی رابطه میزان استفاده ازشبکههای اجتماعی مجازی واتس- آپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران است. طبق آخرین آمارهای ارائه شده حدود ۴۰ میلیون گوشی همراه هوشمند در کشورمان فعال است که این آمار هر روز به واسطه واردات گوشیهای جدید و پایین آمدن سن دسترسی به گوشیهای همراه هوشمند در حال افزایش است. این تعداد گوشی به طور بالقوه ۴۰ میلیون عضو شبکههای مجازی موبایلی را به همراه خواهد داشت. شبکههای اجتماعی برحسب هدف راهاندازی و موضوع فعالیت خود امکانات متنوعی علاوه بر امکانات عمومی مانند اضافه کردن دوستان، به اشتراک گذاری متن، تصویر و فایلهای چندرسانهای و سیستم ارسال پیام در اختیار کاربران قرار میدهند، امکانات و ویژگیهایی نظیر خبرخوان، بازیهای آنلاین، تماشای فیلم، ارتباط با سایر رسانهها، ارتباط با دستگاههای قابل حمل، نظیر موبایل و تبلت و نظایر اینها کاربران این شبکهها را از مراجعه به چندین سایت باز داشته و احتیاجات و نیازمندیهای اطلاعاتی، ارتباطی و تفریحی مختلفی از ایشان را پوشش میدهد، نتیجه آن که گرایش به شبکههای اجتماعی رشدی روزافزوندارد. شبکههای اجتماعی تغییرات بنیادین درسبک زندگی و فرهنگ جوامع مختلف ایجاد میکنند، این شبکههای میتوانند بر ادبیات افراد جامعه تاثیر بگذارند، پوشش آنها و همچنین روابط با جنس مخالف را دگرگون کنند. کاربران شبکههای اجتماعی از این شبکهها برای بیان رویدادهای زندگی خود، خاطرات، موقعیت اجتماعی و مانند اینها استفاده میکنند و یا از طریق به اشتراک گذاشتن افکار و عقایدشان با دیگران به گفتگو میپردازند و بدین ترتیب احساسات گوناگون خود را به گونهای تخلیه میکنند. شبکههای اجتماعی روند توسعه را نیز درجوامع به اصطلاح جهان سومی به چالش میکشند، به عنوان مثال روند رو به رشد استفاده دانشآموزان حتی در سنین دبستان از گوشیهای هوشمند و به تبع آن سایر فنآوریهای نوین سبب میشود فاصلهای که در گذشته میان کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته از لحاظ استفاده از ابزارهای تکنولوژیک نوین بود، کاهش محسوسی پیدا کند. در شبکههای اجتماعی افراد به گذراندن وقت بیشتر در محیط مجازی و پر رنگ کردن زندگی مجازی تشویق میشوند و بدین ترتیب مهارتهای برقراری ارتباط در محیط واقعی را از دست میدهند. کاربران این شبکهها تصور میکنند در یک جامعه بزرگ با میلیونها عضو در ارتباطاند در حالیکه در واقعیت آنها به تنهایی در پشت دستگاه خود نشستهاند.
منابع امیرپور، مهناز؛ گریوانی، مریم. (1393). تاثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان. فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی. سال اول، شماره سوم. ایمان، محمدتقی؛ شیردل، الهام. (1393). تاثیر کیفیت شبکه اجتماعی بر عاطفه اجتماعی شهر کرمان. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. سال هفتم، شماره 20. جهانگیری، یحیی. (1390). شبکه اجتماعی؛ فرصت یا چالش. فصلنامه رهآورد نور. شماره 37. حبیبی، محمدحسین. (1390). هنجارهای حقیقی و ناهنجاریهای مجازی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. خوشفر، غ و همکاران. (1392). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در نواحی شهری (مطالعه موردی شهر گرگان). مجله آمایش جغرافیایی فضا. سال سوم، شماره نهم. دانشنامه آزاد ویکیپدیا. (1394). واتسآپ. آخرین ویرایش 29 ژانویه 2016. قابل دسترس در تاریخ 11/11/1394 در سایت: روزنامه ابتکار. (1394). به بهانه فیلترینگ دو ساعته تلگرام (اسبابکشیهای اجباری). تاریخ انتشار خبر: 1 فروردین 1394. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: http://ebtekarnews.com/23294 زارعی، لیلا. (1384). بررسی سبک زندگی نوجوانان دختر در ارتباط با پیشگیری از استئوپروز منطقه 17 شهرداری تهران. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران. سایت تابناک. (1394). تعداد کاربران واتس آپ به 900 میلیون نفر رسید. تاریخ انتشار خبر: 14 شهریور 1394. کد خبر: 529127. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: https://www.tabnak.ir/fa/news/529127 سایت تابناک. (1394). واتس آپ برای همیشه رایگان شد. قابل دسترس در تاریخ 1/11/1394 در سایت: https https://www.tabnak.ir/fa/news سایت سامانه شارژ واتسآپ. (1394). مقایسه تعداد کاربران واتسآپ با دیگر اپلیکیشنهای پیامرسان. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: http://www.chargewhatsapp.ir/index.php/news/59-whatsapp-compare صدیق بنای، هلن. (1387). آشنایی با شبکههای اجتماعی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزانه همشهری. عدلیپور، صمد. (1391). تحلیل جامعهشناختی پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان. فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق. فرهنگی، علیاکبر؛ صفرزاده، حسین. (1387). روشهای تحقیق در علوم انسانی. گیدنز، آنتونی. (1383). تجددوتشخص؛جامعهوهویتشخصیدرعصرجدید. ترجمه: ناصر، موفقیان. تهران: نشر نی. لعلی، محسن؛ عابدی، احمد؛ کجباف، محمدباقر. (1391). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی (LSQ). پژوهشهای روانشناختی. دوره 15، شماره 1. مرادی، شهاب و همکاران. (1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی. سال چهارم. شماره 10. وبسایت فایندز. (1394). تلگرام چیست و تاریخچه تولید تلگرام. نوشته شده در تاریخ 21 اردیبهشت 1394. قابل دسترس در تاریخ 10/11/1394 در سایت. Madge, C,. Meek, J,. Wellens, J,. & Hooley, T. (2009). Facebook. Social Integration and Informal Learning at University. It Is More for Socialising and Talking to Friends about Work than for Actually Doing Work, Learning, Media and Technology. Vol. 34, No. 2, P.p: 141-155. Smith, Eliot, R,. & Diane, M. (2009). Group emotions. Encyclopedia of Group Processes & Intergroup Relations. Sage Publications.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
میرپور، مهناز؛ گریوانی، مریم. (1393). تاثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان. فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی. سال اول، شماره سوم. ایمان، محمدتقی؛ شیردل، الهام. (1393). تاثیر کیفیت شبکه اجتماعی بر عاطفه اجتماعی شهر کرمان. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. سال هفتم، شماره 20. جهانگیری، یحیی. (1390). شبکه اجتماعی؛ فرصت یا چالش. فصلنامه رهآورد نور. شماره 37. حبیبی، محمدحسین. (1390). هنجارهای حقیقی و ناهنجاریهای مجازی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. خوشفر، غ و همکاران. (1392). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در نواحی شهری (مطالعه موردی شهر گرگان). مجله آمایش جغرافیایی فضا. سال سوم، شماره نهم. دانشنامه آزاد ویکیپدیا. (1394). واتسآپ. آخرین ویرایش 29 ژانویه 2016. قابل دسترس در تاریخ 11/11/1394 در سایت: روزنامه ابتکار. (1394). به بهانه فیلترینگ دو ساعته تلگرام (اسبابکشیهای اجباری). تاریخ انتشار خبر: 1 فروردین 1394. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: http://ebtekarnews.com/23294 زارعی، لیلا. (1384). بررسی سبک زندگی نوجوانان دختر در ارتباط با پیشگیری از استئوپروز منطقه 17 شهرداری تهران. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران. سایت تابناک. (1394). تعداد کاربران واتس آپ به 900 میلیون نفر رسید. تاریخ انتشار خبر: 14 شهریور 1394. کد خبر: 529127. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: https://www.tabnak.ir/fa/news/529127 سایت تابناک. (1394). واتس آپ برای همیشه رایگان شد. قابل دسترس در تاریخ 1/11/1394 در سایت: https https://www.tabnak.ir/fa/news سایت سامانه شارژ واتسآپ. (1394). مقایسه تعداد کاربران واتسآپ با دیگر اپلیکیشنهای پیامرسان. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: http://www.chargewhatsapp.ir/index.php/news/59-whatsapp-compare صدیق بنای، هلن. (1387). آشنایی با شبکههای اجتماعی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزانه همشهری. عدلیپور، صمد. (1391). تحلیل جامعهشناختی پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان. فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق. فرهنگی، علیاکبر؛ صفرزاده، حسین. (1387). روشهای تحقیق در علوم انسانی. گیدنز، آنتونی. (1383). تجددوتشخص؛جامعهوهویتشخصیدرعصرجدید. ترجمه: ناصر، موفقیان. تهران: نشر نی. لعلی، محسن؛ عابدی، احمد؛ کجباف، محمدباقر. (1391). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی (LSQ). پژوهشهای روانشناختی. دوره 15، شماره 1. مرادی، شهاب و همکاران. (1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی. سال چهارم. شماره 10. وبسایت فایندز. (1394). تلگرام چیست و تاریخچه تولید تلگرام. نوشته شده در تاریخ 21 اردیبهشت 1394. قابل دسترس در تاریخ 10/11/1394 در سایت. Madge, C,. Meek, J,. Wellens, J,. & Hooley, T. (2009). Facebook. Social Integration and Informal Learning at University. It Is More for Socialising and Talking to Friends about Work than for Actually Doing Work, Learning, Media and Technology. Vol. 34, No. 2, P.p: 141-155.
Smith, Eliot, R,. & Diane, M. (2009). Group emotions. Encyclopedia of Group Processes & Intergroup Relations. Sage Publications. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 464 |