تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,850 |
حضور و عالمداری در ملاصدرا و هایدگر | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 13، فروردین 1396، صفحه 129-153 اصل مقاله (300.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه قوانلو* 1؛ حامد ناجی اصفهانی2 | ||
1دانشجو دکترا فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان | ||
2استادیار دانشگاه اصفهان. | ||
چکیده | ||
علم حضوری انسان به خودش، بنیان حضور وی نزد خود و شهود مستقیم هستی است. ملاصدرا با تکیه بر نفس بهعنوان هستی که عین شناسایی و قلمرو تلاقی وجود و علم است، آدمی را از ورطه تقابل غیرقابل رفع ذهن و عین نجات میدهد. آدمی با حضور نزد خود، هستی خویش را متصل به عالم خارج مییابد. یافتن خود در میان موجودات و داشتن نسبت خاصی با هستی، بهمعنای داشتن «عالم» است. هایدگر نیز با تکیه بر نسبت خاص انسان با هستی و توانایی انسان بر تفسیر و ارزیابی هستی و فرارفتن از هستی، مسئله حضور و عالمداری را مطرح میکند. بنابراین میتوان گفت حضور آدمی نزد خود، بنیان عالمداری اوست و از این لحاظ، ملاصدرا و هایدگر مشابهت بسیاری به یکدیگر دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
حضور؛ عالمداری؛ هایدگر؛ ملاصدرا؛ علم حضوری | ||
مراجع | ||
ابن سینا.(1400ق). رسائل، بخش النص، قم: انتشارات بیدار. احمدی، بابک.(1390). هایدگرو پرسش بنیادین، تهران: نشر مرکز. اکبریان، رضا. (1378). «تبیین وجودی زمان در نظام فلسفی صدرالمتألهین»، خردنامه صدرا، ش 17. بیمل، والتر. (1381). بررسی روشنگرانه اندیشه های مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران: انتشارات سروش. خاتمی، محمود. (1384). جهان در اندیشه هایدگر، تهران: نشر مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر. سهروردی، شهابالدین. (1375). مجموعه مصنّفات، ج1، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. طوسی، نصیرالدین. (1375). شرح الاشارات و التنبیهات، ج2، قم: انتشارات بلاغه. مک کوآری، جان. (1376). هایدگر، تهران: نشر گردش. ملاصدرا. (1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، ج 1 و 8، بیروت: داراحیاء التراث العربی. همو.(1382). شرح و تعلیقات صدرالمتألهین بر الهیات شفاء، ج1، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. همو. (1360). الشواهد الربوبیه، تصحیح و تعلیق و مقدمه سید جلالالدین آشتیانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. همو. (1381). المبدأ و المعاد، ج 1، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. همو. (1302ق). مجموعه الرسائل التسعه،قم: مکتبه المصطفوی. همو. (1375). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین، بهاهتمام حامد ناجی، بخش شواهدالربوبیه، تهران: انتشارات حکمت. همو. (1363 الف). مفاتیح الغیب، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. همو. (1363ب). المشاعر، تهران: کتابخانه طهوری. ناجی اصفهانی، حامد.(1375). مقدمه بر «مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین»، تهران: انتشارات حکمت وال، ژان. (1380). بحث در مابعدالطبیعه، ترجمه یحیی مهدوی و همکاران، تهران: انتشارات خوارزمی. هایدگر، مارتین. (1381). شعر زبان و اندیشه رهایی، ترجمه عباس منوچهری، تهران: انتشارات مولی. همو. (1382). سرآغاز کار هنری، ترجمه پرویز ضیاءشهابی، تهران: نشر هرمس. همو. (1385). متافیزیک چیست؟، ترجمه سیاوش جمادی، تهران: انتشارات ققنوس. همو. (1391). وجود و زمان، ترجمه محمود نوالی، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز. Hidegger, Martin, (1979) nitzsche by David Farrell krell, NewYork, Harperand row. -----------------, (1996) letter on humanism in: basic writtings, by David Farrell krell. ----------------,(1988) being and time, translatade by J. Macquarrie and E. Rabinson, Basil: Black well. -----------------, (1965) kant and the problem of metaphysics, by james Churchill, Bloomington, Indian university press, second printing. ----------------,(1982) The basic problem of phenomenology, translated by A. Hofstadter, Bloomington and Indiana polis: Indiana university press. Lafont, christins, Hermeneutics, 2005, in: A companion to Heidegger, by Huberth L. Dreyfus and Mark A. Wrathall, Oxford, Black well. Pattison, George, (2000) The later Heidegger, London, Routledge. Sheehan, Thomas, (2005) dasein, article published in a companion to Heidegger, 193- 213- USA, Black well. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 498 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 227 |