| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,573,167 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,273,470 |
پرورش تفکر انتقادی بر اساس تحلیل محتوای کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| مقاله 7، دوره 12، شماره 50، خرداد 1396، صفحه 121-140 اصل مقاله (847.06 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فرامرز محمدی پویا1؛ سینا ترکاشوند2؛ سهراب محمدی پویا3 | ||
| 1مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای تفکر انتقادی در منطقالطیر عطار نیشابوری و به روش تحلیل محتوای کیفی و مفهومی، صورت پذیرفته است. بدین صورت که از طریق مطالعهی نظری، به تحلیل مفهوم تفکر انتقادی و تبیین مؤلفههای آن پرداخته و سپس ازفرموارسیدومرحلهایبازوبدونپیشسازمانیافتگیجهتتحلیلمحتوایمنطقالطیراستفادهشدهاست. بهاینصورتکهکل اشعار، حکایات و تماثیلمورد بررسی قرار دادهشدهومواردیکهدارایمضامینمرتبط با مؤلفههای تفکر انتقادیبودند،شناساییوطیدوموقعیتازجمله؛آدرس اشعار، حکایت و تماثیل، وزمینهیمصداقی،درفرمتحلیلمحتوامنظورشدهاند. یافتهها به تبیین مؤلفههای نهگانهای برای تفکر انتقادی انجامید (پرسشگری، قضاوت با معیار روشن، استدلال، تجزیه و تحلیل، بیطرفی، روشمندی، عینیتگرایی، حقیقتجویی، انعطافپذیری) و سپس برای هر یک از مؤلفهها، مصادیقی در منطقالطیر عطار استخراج گردید. نتایجپژوهش حاکی از تأکید منطقالطیر عطار بر همهی مؤلفههای تفکر انتقادی بهخصوص مؤلفهی پرسشگری، حقیقت جویی، قضاوت و ارزیابی با معیار روشن بوده، لذابهرهمندی از متون عرفانی میتواند در پرورش تفکر انتقادی موثر باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژهها:منطقالطیر- تفکر انتقادی- تحلیلمحتوا- تحلیلمفهومی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 985 |
||