تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,224 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,889 |
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 51، شهریور 1396، صفحه 1-18 اصل مقاله (537.41 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آذر پروانه1؛ آراس رسولی2؛ علیرضا رشیدی3؛ محسن گل محمدیان4؛ فاطمه رستمی نظیر5 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه ، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2گروه مشاوره،واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه،ایران | ||
3گروه مشاوره، دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران. | ||
4گروه مشاوره، ،رازی،کرمانشاه،ایران. | ||
5دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه ، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان دختر انجام شد. پژوهش، نیمه تجربی ، از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه مدارس دولتی شهرستان گیلانغرب که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام این پژوهش، نمونه ای به حجم 30 دانش آموز به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. بدین صورت که ابتدا از بین کل دبیرستانهای سطح شهر، به طور تصادفی سه مدرسه انتخاب، و از هر مدرسه روی دو کلاس پایه دوم، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی اجرا گردید، سپس تعداد 30 نفر از جامعه فوق، که نمره پایین تر از نقطه برش در این آزمون کسب کرده بودند، انتخاب شدند. از این تعداد 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه گواه به صورت تصادفی گمارده شدند. گروه آزمایشی روش امید درمانی را طی 8 جلسه 90 دقیقه ای ، (هر هفته یک جلسه) دریافت کرد. پس از اتمام جلسات مجددا آزمون بهزیستی روانشناختی روی دو گروه انجام گردید. نتایج نشان داد که امید درمانی در افزایش بهزیستی روانشناختی دانش آموزان موثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: امید درمانی؛ بهزیستی روان شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 739 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 941 |